Gastblogger en multi-instrumentalist Nigel Hubée vertelt hoe hij de optredens van zijn akoestisch duo The Tickets op YouTube deelt. Het is een opzet die zoveel mogelijk gebruikmaakt van beschikbare eigen middelen: een geschikte (woon)ruimte, de instrumenten en microfoons zoals ze die ook op het podium gebruiken, telefoons/tablets of actioncams die minimaal in HD (1080p) kunnen filmen, een laptop met een DAW en videobewerkingssoftware, monitorspeakers, en last but not least een audio-interface om dit alles aan elkaar te koppelen.

Een akoestisch optreden opnemen voor YouTube - Zo doe je dat

De ruimte

Voor de YouTube-video’s hebben wij de zolder van ons oefenadres ingericht zoals we dat voor een live-optreden zouden doen. We hebben de ruimte niet akoestisch behandeld, maar hebben wel nagedacht over de opstelling in de breedte om ongewenste reflecties van naastliggende muren te voorkomen. Wie weleens in een ‘pijpelaatje’ heeft opgetreden, weet waar ik het over heb. We krijgen daarnaast demping van het drumtapijt waar we ook live op zitten en van het bed en de zitbank die we in de kamer hebben laten staan. Ook de vele nissen en schuine vlakken in de kamer helpen om ongewenste galm te voorkomen, evenals de speciaal daarvoor ingerichte boeken/DVD-plank die de reflectie van de vlakke muur achter ons breekt. Om de zang en de solo-instrumenten tijdens het spelen goed te kunnen horen, loopt een monitor-mix naar onze backline, die we naar ons toe gericht hebben staan om het geluid achter de zangmicrofoons te houden, waar het niet of nauwelijks wordt opgepakt. De kamer heeft wel een eigen sound, maar dat vinden we juist prettig en we hebben in de beginfase ook de nodige tijd en aandacht besteed aan het leren bespelen van de ruimte.

De audio opnemen

De podiumopstelling wordt vervolgens aangesloten op 6 van de 8 kanalen van de hiervoor aangeschafte Behringer UMC1820 audio-interface: 2x zangmicrofoon (Sennheiser e935), 1x akoestische gitaar, 1x gitaar / bas / dobro / ukelele / mandoline (afhankelijk van het nummer in kwestie), 1x digitale stompbox-bassdrum (lijn vanaf de PA) en 1x EV CO4 instrument/percussie-microfoon voor de lowboy hi-hat en het tamboerijnpedaal. Alle instrumenten hebben ingebouwde elementen en worden dus via gitaarkabels aangesloten. Van de UMC1820 gaan de 6 kanalen vervolgens via het bijgeleverde USB kabeltje naar de DAW (Cockos Reaper) van een standaard i7 laptop zonder aparte geluids- of videokaart. Het is daarbij wel noodzakelijk om de bijbehorende ASIO driver te installeren, zodat je laptop het signaal van je interface kan verwerken en als aparte kanalen naar je DAW kan sturen.

Een akoestisch optreden opnemen voor YouTube - Zo doe je dat

Video-opname

Voor de video gebruik ik de HD (1080p) camera’s van onze eigen alledaagse telefoons en tablets, samen met twee actioncams die in 4K kunnen filmen. Het licht komt van de aanwezige lampen die voor zover mogelijk in onze richting gedraaid zijn, samen met een extra bouwlamp die gericht staat op de muur tegenover ons, zodat de kamer egaal met gereflecteerd licht wordt gevuld. In totaal film ik 5 verschillende hoeken vanaf statieven. Linker telefoon: groothoekstand, rechts de actioncam, tablet: van voren/boven, iPad: percussie, en tweede actioncam: instrument close-up. De bestanden kopieer ik direct na de opname naar mijn laptop om ze later met het gratis videobewerkingsprogramma Kdenlive te bewerken. Ik koos, net als bij Cockos Reaper, voor deze software omdat het goed draait op een eenvoudige laptop.

Een akoestisch optreden opnemen voor YouTube - Zo doe je dat

Monitoren en mixen

In de studio luisteren we terug via een samenraapsel van spullen die we ieder nog ergens hadden liggen: de hoofduitgang van de UMC1820 gaat via twee jack/tulp verloopkabeltjes naar een oude Sony hi-fi versterker en twee Bowers & Wilkins boxen – een combinatie die overigens nog opvallend goed klinkt. Dit heeft hoofdzakelijk als doel om samen te beoordelen of de take die we net hebben gespeeld goed genoeg is, of liever over moet. Het echte mixen doe ik achteraf op een Sennheiser HD 260 Pro koptelefoon vanwege de lineaire ongekleurde weergave en het gemak dat ik overal kan mixen, ongeacht de akoestiek van de ruimte of hinder van omgevingsgeluiden. De eindmix wordt daarna natuurlijk wel weer samen ter controle in de studio beluisterd.

Het eindresultaat

De gemixte audio wordt vervolgens onder de bewerkte videobeelden gezet en zo nauwkeurig mogelijk gesynchroniseerd. Omdat dit nog best lastig is met 5 video’s van verschillende apparaten die meestal niet op een vaste frame rate filmen, heb ik daar een paar processen en trucjes voor bedacht. In de basis houdt dit in dat ik met het gratis programma HandBrake eerst alles naar 30 fps HD (1080p) omzet (ook de 4K filmpjes). Daarna bekijk ik de filmpjes naast elkaar in split screen en verschuif ze totdat percussie en handen tegelijk bewegen. Vervolgens uploaden naar YouTube en klaar! Op ons tot nu toe meest bekeken en gelikete filmpje Under My Thumb kun je zien en horen wat het eindresultaat is:

Zie ook

» Audio interfaces
» Zangmicrofoons
» Instrument-microfoons
» Gitaarkabels
» DAW’s
» Smartphone- & tablet-houders
» Videocamera’s en toebehoren
» Studioverlichting
» Bouwlampen
» Podiumverlichting
» Videobewerkingssoftware
» Monitorspeakers
» Studio-koptelefoons

» Podcasten met meerdere mensen tegelijk – Zo doe je dat
» Cajon opnemen & versterken – Wat is de beste methode?
» Opnames maken van shakers, tamboerijns en andere handpercussie
» De ideale live-opname van je band maak je zo!
» Akoestische gitaar opnemen – Gebruik deze basisprincipes
» Hoe hard moet ik geluid opnemen?
» Overspraak in geluidsopnames? Zo voorkom je ‘mic bleed’
» Geslaagde opnamesessies in 5 stappen
» Opnames maken met elektronisch drumstel – 3 methodes
» Zo kun je een microfoon aansluiten op de computer
» Fantoomvoeding nodig? Hier moet je op letten
» Hoe je een koor moet opnemen
» Wat is de beste DAW voor beginners?
» Geluid opnemen met een laag budget
» Opnames maken – Alles over recording
» Hoe kan ik een gitaar aansluiten op mijn computer?
» Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons
» Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen
» Hoe neem ik een piano op?
» Microfoon-opstellingen bij stereo-opnames
» Drums opnemen: een vak apart
» Hoe voorkom je latency in DAW-software?

Gastblogger Nigel Hubée (The Tickets)
Nigel is al sinds 1968 actief in de muziek en verkeert sinds 2017 in de positie dat hij dat eindelijk eens full-time kan doen. Naast de muziek is hij ook altijd geïnteresseerd geweest in techniek en heeft hij sinds de opkomst van de eerste bruikbare computers in de jaren 80 de IT omarmd. Momenteel speelt hij samen met zijn muzikale partner van weleer Dave Hardy in akoestisch duo The Tickets.
2 reacties
  1. Nigel Hubée schreef:

    Fijn dat je er wat aan had Liseth, altijd leuk om te horen!

  2. Liseth Horsten schreef:

    Dank voor de tips over de open source videosoftware: die ga ik eens opzoeken om te vergelijken met wat ik nú gebruik. Een bouwlamp op de tegenoverliggende muur zetten is ook een goeie tip, had ik nog niet aan gedacht.
    Groetjes, Liseth

Laat een reactie achter