Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
Gepubliceerd op donderdag 27 augustus 2020
Het is geen muziek maken, maar het hoort er voor de meeste muzikanten wel bij: Marketing en Business. Ofwel, alles wat gaat over het promoten en verkopen van je muziek. En zelfs al is het niet je doel om geld te verdienen, dan nog kun je te maken krijgen met financiën, wetten en contracten. Ben jij (of is je band) vooral goed in muziek maken, maar heb je nog geen kaas gegeten van het meer zakelijke gedeelte? Gebruik dan dit artikel als startpunt!
- Professioneel worden
- Jezelf & je muziek promoten
- Foto’s, videoclips & artwork
- Optreden
- Contracten, rechtsvormen, belasting en meer
- Zie ook
(Semi-)professioneel worden
Professioneel worden als muzikant, wat komt daarbij kijken? Dat hangt er maar net vanaf. Sommige bands, DJ’s, producers en solo-muzikanten beginnen voorzichtig met af en toe betaalde optredens of opdrachten doen. Ze zijn dan semi-professioneel, ofwel: hun inkomen komt slechts voor een deel uit de muziek. Hoe dan ook, de manier waarop je met muziek maken omgaat, zal veranderen. Opeens staat er iemand tegenover je die geld betaald heeft (of wil betalen) voor jouw muziek en nu eisen daaraan stelt. Misschien moet je wel op een andere manier gaan werken: efficiënter, sneller, harder, slimmer, of juist creatiever dan ooit. En op het moment dat je vollédig afhankelijk bent van je muziek-inkomsten, wordt het zelfs extra belangrijk om na te denken over de juiste strategie. Daarnaast is het van belang dat je financiën kloppen, dus dat je alles netjes geregeld hebt qua belastingen en andere wettelijke vereisten. Bij dit alles kun je ervoor kiezen om het zelf te doen, maar je kunt natuurlijk ook een bureau/adviseur in de arm nemen. Hieronder vind je eerst enkele algemene blogs en daarna een hoop informatie over promotie, optreden, contracten, rechtsvormen, belasting en meer!
Jezelf & je muziek promoten
Er zijn van die zeldzame artiesten die langzaam maar zeker een flinke schare fans verzamelen zonder ooit echt moeite te doen voor promotie van hun muziek. Als ze van de inkomsten ook nog eens rond kunnen komen, zijn ze zelfs extra zeldzaam. Ben jij zo’n muzikant? Mooi! In de meeste andere gevallen zul je toch echt moeten werken hiervoor. Ja, hard werken op het gebied van promotie is een voorwaarde, maar er is ook zoiets als slim werken. Probeer niet het wiel opnieuw uit te vinden, maar maak gebruik van de ervaring van anderen. Stel jezelf de vraag: welke manieren om mensen naar muziek te trekken hebben zich in de loop der tijd bewezen? Of beter gezegd: in de afgelopen tijd. Want de wereld verandert razendsnel!
Foto’s, videoclips & artwork
Zo rond de jaren 70 gingen steeds meer bands en andere muzikanten de uitdaging aan om van hun albumhoezen ware kunstwerkjes te maken. Hoewel dat tegenwoordig – met de komst van streaming – minder belangrijk is, is niemand vergeten hoe groot de waarde is van het visuele aspect bij het presenteren van je muziek. We zien dat nu dus minder in de vorm van album-artwork en des te meer in de vorm van spectaculaire videoclips en websites. En doordat je voor steeds minder geld hoge kwaliteit beelden kunt schieten, professionele effecten kunt toepassen en je video’s en foto’s razendsnel kunt delen met heel de wereld, ligt dit zelfs binnen handbereik van muzikanten met een heel klein budget.
Optreden
Een optreden kan een goede bron van inkomsten zijn, zowel direct als indirect. Het is dus belangrijk om in de eerste plaats goed op de hoogte te zijn van de beste strategieën omtrent het benaderen van organisatoren. En zet je dan een fantastische performance neer, dan heb je kans vaker gevraagd te worden of om gespot te worden door iemand van een ander podium. Wat dit laatste betreft, zijn optredens dus ook een goed visitekaartje. Sterker nog, je zou ervoor kunnen kiezen om weinig te vragen voor je optredens en deze vooral te gebruiken voor het werven van fans, die vervolgens (hopelijk) je muziek gaan streamen of aanschaffen, en je merchandise gaan kopen. Hoe dan ook, je optredens zouden zo goed mogelijk moeten zijn, daar staat of valt alles mee. Ten eerste moet een concert staan als een huis op muzikaal vlak. Meer daarover in onze Muzikanten-blogs. Daarnaast is de manier waarop je jezelf presenteert – zowel richting publiek als organisator – van groot belang. Lees in de blogs hieronder meer daarover. En wil je meer weten over contracten? Scroll dan naar Contracten, rechtsvormen, belasting en meer.
Contracten, rechtsvormen, belasting en meer
Verkijk je er niet op: verplichtingen. Sommige verplichtingen krijg je er gratis en voor niets bij. Want zo gauw je geld gaat verdienen, krijg je te maken met de belastingdienst. En zo gauw je nummers gaat coveren, krijg je te maken met Buma/Stemra. Om maar wat te noemen. Daarnaast zijn er verplichtingen die je zelf aangaat. Denk bijvoorbeeld aan een platencontract en aan het contract dat je afsluit met de organisator van een optreden. Je mag er nooit van uitgaan dat zulke dingen zichzelf regelen. Het is erg belangrijk dat je hierin pro-actief bent. Ofwel, je eisen en wensen voor jezelf op een rijtje zetten, documenten goed lezen, je verdiepen in wat er wettelijk van jou en de ander gevraagd mag worden, zelf bellen, zelf navragen, checken, dubbelchecken… Ja, dat zijn de vervelendste klusjes van het muzikantenvak, maar je krijgt er later spijt van als je het niet goed regelt. Dat kunnen heel wat ervaren muzikanten je navertellen. Ga dus ook eens informeren bij een bevriende band of muzikant: hoe hebben jullie dat gedaan?
Zie ook
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Songwriter worden? Leer alles over liedjes schrijven
» Muzikanten-blogs
» DJ-blogs
» Studio & Recording-blogs
» Live-geluid-blogs
» Verlichting-blogs
Nog geen reacties...