Review Devine RX-6A + Sub studiomonitoren
Review door: Hens Zimmerman
De combinatie van twee Devine RX-6A actieve luidsprekers en een Devine 10-RXA subwoofer vormt een aantrekkelijk geprijsd 2.1 monitorsysteem voor allerlei verschillende toepassingen. Zo kunnen deze luidsprekers uitstekend gebruikt worden om muziek te mixen en/of te masteren, maar ook in een postproductie setting is dit systeem buitengewoon geschikt.
Reviews op het Bax Music Blog
Op het Bax Music Blog bieden wij onze klanten de kans om, in ruil voor 75 euro shoptegoed, een uitgebreide review te schrijven over een product uit ons assortiment. De review hoeft niet positief te zijn, we verwachten alleen objectiviteit. Interesse? Ga voor meer informatie naar de Review-inschrijfpagina.
Voor wat betreft inputs en outputs heeft Devine met alle denkbare situaties rekening gehouden. Zowel de monitorspeakers als de subwoofer hebben gebalanceerde XLR- en 6.3 mm TRS-inputs én een ongebalanceerde RCA (tulp) input. De subwoofer kan zowel als cross-over gebruikt worden als discrete luidspreker op een LFE output. In de cross-over toepassing gaan linker en rechter kanaal de subwoofer in en uit, waarbij het systeem eenvoudig aangesloten kan worden aan elke stereo output. De crossover-frequentie wordt dan op de subwoofer geregeld. Voor aanpassingen aan de akoestiek beschikken de RX-6A monitors over een HF trim schakelaar (-2 dB tot +1 dB) en kan de subwoofer 180 graden in fase gedraaid worden. Voor de test, waarbij de RX-6A luidsprekers ongeveer 2 meter van elkaar verwijderd op veilige afstand van de hoeken van de ruimte geplaatst stonden, bleek het niet nodig aanpassingen in de HF respons te maken. Maar het is goed te weten dat deze optie bestaat in ruimtes waar misschien wat hoog verloren gaat of juist benadrukt wordt in de akoestische behandeling van de ruimte.
Hoe presteren deze speakers? Het eerste wat opvalt is hoe stevig deze speakers zijn uitgevoerd. Dit zijn stuk voor stuk uitermate solide en relatief zware luidsprekers. Dit is bij de subwoofer direct merkbaar in hoe schoon deze onder alle omstandigheden blijft klinken. Zelfs bij absurd hoge geluidsdruk is het geluid van de subwoofer onvervormd en zijn het alleen voorwerpen in de akoestische ruimte die beginnen te resoneren. Zoals gebruikelijk bij subwoofers kan ook de Devine 10-RXA gefilterd worden vanaf 120 Hz naar beneden tot ongeveer 50 Hz. In de praktijk hoeft de subwoofer de monitors niet helemaal tot 120 Hz aan te vullen, omdat de RX-6A monitors nog gemakkelijk bas weergeven tot ongeveer 50 Hz. Een sweep generator liet horen dat pas rond de 40 Hz de bas-respons van de RX06A’s sterk naar beneden gaat vallen. Dit maakt dat de RX-6A’s ook zonder subwoofer nog buitengewoon prettig werken voor het mixen en beluisteren van muziek. Wie geen behoefte heeft aan een subwoofer is het misschien interessant om naar de iets grotere RX-8A speakers van Devine of misschien Yamaha HS-8 luidsprekers te kijken.
Als 2.1 monitorsysteem voor postproductie in een kleine tot gemiddelde ruimte functioneren deze luidsprekers uitstekend. Dat houdt in dat de luidsprekers zo’n 2 meter uit elkaar kunnen staan en dan nog royaal van de muur verwijderd staan. Voor het goed tot zijn recht komen van bassen moet de ruimte toch minstens 6 meter diep zijn, zodat lage tonen tot 55 Hz eenmaal in volle golflengte in de ruimte passen. Dit zou zonder twijfel het enige monitorsysteem voor professionele postproductie mixage kunnen zijn. Na een paar dagen mixen op deze luidsprekers is men snel gewend aan de muur van geluid die gevormd wordt. Het stereobeeld en het denkbeeldige midden zijn bovengemiddeld, wat een compliment is voor het ontwerp van de luidsprekers en de resulterende stralingshoek en fase-respons. Eigen ruis van deze luidsprekers is volstrekt verwaarloosbaar (85 dB of meer signaal/ruis verhouding volgens de specificaties). Extra kleuring door de monitors is ook echt minimaal, waardoor deze speakers goed zijn om muziek te mixen en te beoordelen. Wat dat betreft zou ik deze RX-6A monitors zelfs verkiezen boven kleinere en enigszins duurdere Genelec speakers, zoals bijvoorbeeld de 8010 series. Deze luidsprekers zijn, zoals men van monitor speakers mag verwachten, totaal niet extra complimenteus in het hoog zoals veel hifi speakers. In een kleinere ruimte zou men dit systeem ook uitstekend kunnen uitbreiden tot een solide 5.1 surround systeem door nog drie RX-6A’s toe te voegen aan de setup.
Het enige wat misschien iets mist in de RX-6A’s is de definitie en sparkle, zoals we die bijvoorbeeld in Neumann KH luidsprekers terugvinden, maar die zijn dan ook van een andere prijsklasse. En voor grotere ruimtes, waar de luidsprekers meer dan 2 meter uit elkaar moeten worden geplaatst, is het wellicht verstandig naar grotere luidsprekers te kijken. Dit 2.1 systeem is volstrekt geschikt voor het beoordelen van mixen, zowel voor audiovisuele producties als allerlei soorten muziek. De toevoeging van de 10-RXA subwoofer maakt dat geen enkel detail in het laagste laag aan het oor ontsnapt. Voor het mixen en masteren van hiphop of anderszins bass heavy muziek kan ik dit systeem dan ook van harte aanraden.