Studio & recording

  • Mixen is net koken. Alle ingrediënten klakkeloos in een pan mikken geeft zelden een appetijtelijk resultaat. In dit artikel behandel ik wat een mix bus is en hoe je instrumentgroepen prepareert voor ze allemaal samenkomen in de master bus van je mengpaneel of DAW. Ofwel, hoe je structuur aanbrengt in een audiomix!

  • Een veelvoorkomende combinatie in de DJ-wereld is die van DJ en producer. Tegenwoordig komt het zelfs zoveel voor dat ook heel wat beginnende DJ’s het woord ‘producer’ bijna automatisch bij hun naam zetten. Je zou gaan denken dat deze twee bezigheden eigenlijk hetzelfde zijn. In dit blog kijk ik naar het wezenlijke verschil, maar ook naar de bijna onvermijdelijke overlap.

  • Eerst het slechte nieuws. Een MIDI keyboard maakt van zichzelf geen geluid. Dat is tegelijk goed nieuws, want het betekent dat het product niet defect is. De vraag is: hoe werkt een MIDI keyboard? En wat is de simpelste manier om er geluid uit te krijgen?

  • Als je onze externe audio interface-categorie doorzoekt, kom je ongetwijfeld een keer het begrip ‘direct monitor’ tegen. Direct monitoring is een erg handige functie die je kunt inschakelen bij het maken van opnames in je DAW-software. Tijdens het opnemen hoor je jezelf op deze manier zonder vertraging (‘latency’) terug in je koptelefoon. In dit blog leg ik uit hoe het werkt en wat voor soorten direct monitoring er zijn.

  • Wie enigszins thuis is in de house- en techno-scene, kent de naam van deze DJ en producer ongetwijfeld: Benny Rodrigues, tevens bekend als ROD. We interviewen de in 1982 geboren Rotterdammer rond het verschijnen van zijn debuutalbum Back to Square One, uitgebracht als ROD Malmok op zijn eigen, gelijknamige label.

  • Tegenwoordig kan iedere muzikant of producer een goede geluidsmix maken. Audio interfaces klinken indrukwekkend, DAW-software was nog nooit zo uitgebreid en goede studiomonitors kosten geen vermogen meer. Maar er mist nog één ding: een fantastisch klinkende mix-ruimte. Daarom vertel ik in dit blog waar je absorptiepanelen en diffusiepanelen moet plaatsen om de akoestiek in de ‘sweetspot’ sterk te verbeteren, en wat de rol is van calibratie-software.

  • Heb je mijn eerste blog over FM-synthese gelezen? Dan ben je klaar voor deel twee: een uitgebreide ‘how to’ waarin ik je uitleg hoe FM-klankontwerp in zijn werk gaat. Operator, carrier, modulator, envelope, scaling, feedback… voor jou als beginner is het nu nog geheimtaal. Maar na het doornemen van deze FM-tutorial zul je die woorden beschouwen als begrijpelijke basics. Genoeg kennis om zelf klanken te kunnen maken! 

  • Op veel studio-producten en andere audio-apparatuur kom je hem tegen: de S/PDIF aansluiting. Maar wat kun je eigenlijk verbinden met deze mysterieuze connector en waarom zou je dat willen? In dit blog leer je meer over S/PDIF, zijn professionele collega AES/EBU en de kabels die je nodig hebt.