Studio & Recording
-
In dit artikel laat gastblogger Hens Zimmerman enkele mogelijkheden zien van Ableton Note. Hoe maak je met deze iPhone/iPad-app een muzikale schets? En hoe werk je die Note vervolgens uit tot een nieuw stuk muziek in Ableton Live?
-
Hoe ziet een succesvolle fabrikant van audioproducten eruit qua organisatie? Keurige kantoren met mannen in pak die salueren voor de CEO? Klinkt aannemelijk. Maar bij Teenage Engineering hebben we – na verkenning van hun eigenaardige assortiment – een heel ander beeld. Wat denk jij?
-
Eenvoudig in gebruik, makkelijk uit te breiden en volledig draagbaar. Dat zijn drie redenen om voor een cameramicrofoon uit de Sennheiser EW-DP-serie te kiezen. Maar jij bent natuurlijk zo iemand die pas overtuigd is na zeven redenen. Makkie.
-
Kanye? Die rapper die Taylor Swift onderbrak? Die egoïstische narcist? Weet je wat die man allemaal zegt! Ja, die man – Ye. Grote kans dat de Kanye die jij voor je hebt niet dezelfde Kanye is als de muzikale Kanye die gastblogger Jamie van Achteren voor zich heeft. Ye’s carrière kende veel ups en downs.
-
Eind augustus 2023 zag hij het levenslicht: de vierde generatie – 4th Gen – van de best verkopende audio interfaces ter wereld: Focusrite Scarlett. Elke ‘gen’ van deze interfaces van Focusrite bracht diverse verbeteringen, maar welke? En hoe herken je de generatie van jouw geliefde Scarlett? In dit blog lees je het.
1 reactie | in: Studio & Recording -
Van home-studio tot professionele studio, de kans dat je vandaag de dag een muziekstudio bouwt zonder software is klein. Ze zijn er wel, de hardware-puristen, met analoge mengpanelen, analoge tape-machines en een stapeltje synths en orgels. Maar dat is een kleine minderheid. Ontdek in dit blog hoe je met alleen maar Steinberg-producten al bijna klaar bent met de bouw van je in-the-box studio. Dit Duitse merk is sinds de jaren 80 een befaamde naam in de muziekindustrie. We pakken meteen een stukje geschiedenis mee.
-
De anti-creatiefste bezigheden zijn toch wel kopiëren en analyseren. Maar, tegelijk de perfecte uitweg voor vastgelopen producers. Je weet zelf dat driekwart van je ideeën enthousiast eindigt in het mapje ‘Probeersels‘. Gastblogger Hens Zimmerman laat zien hoe arrangement templates jouw sterke beginnetjes bevrijden uit hun gevangenis en ze een glanzende carrière geven.
-
Muzikanten en muziekplatforms hebben AI nu definitief omarmd. Geavanceerde algoritmen en machine learning-technologieën maken het mogelijk om creatieve processen te verbeteren, muziek efficiënter te maken en de ervaring van muziekliefhebbers te verrijken. Maar als advocaat is gastblogger Sander Petit niet blind voor de juridische valkuilen. Als jij een deuntje laat componeren door een AI, wie is dan de schrijver? Zomaar een filosofische vraag.
-
We hebben het al gehad over de keuze van de perfecte artiesten- of labelnaam en de handelsnaamrechtelijke bescherming daarvan. In deze blogpost gaat gastblogger en ‘advocaat van de nacht’ Bjorn Schipper het hebben over de bescherming van artiesten- en labelnamen als merk.
-
Een synthesizer voor kinderen? Ja, waarom niet. Kindergitaren, kinderkeyboards, kinderdrumstellen… Leuk, maar hoe zit het met onze toekomstige elektronische producers? Laten we eens kijken of we een muziekinstrument kunnen vinden dat een lach tovert op het gezicht van elke jonge digitale dance-liefhebber, van dreumes tot dertienjarige. Okee, we verklappen het maar alvast: het antwoord is de Playtime Engineering BlipBlox.
-
Misschien zag je deze drie letters recent al eens in je ooghoek: MPE. Maar wat betekent het? En wat kun je ermee doen? MPE is een afkorting van MIDI Polyphonic Expression. Het is een uitbreiding van de MIDI-standaard en is bedoeld om dit protocol een flink stuk expressiever te maken. Gastblogger Hens Zimmerman legt uit wat de mogelijkheden zijn van MPE en hoe je het gebruikt in Ableton Live.
-
Met alle plugins die je tegenwoordig kunt toevoegen aan je DAW zou je bijna vergeten dat elk effect vroeger een apart apparaat was dat aangesloten moest worden. Onderdelen konden kapot gaan en er konden koffiekringen op komen. Hardware-effecten worden nog steeds gemaakt. Sterker nog, de nostalgie-trend die we zien in de plugin-branche zien we ook terug bij makers van hardware-studioapparatuur.