Review Devine Centro Studio Starterpack studiobundel
Review door: Sommerklänge
Als beginnende muziekproducent, podcaster of youtuber heb je al snel het een en ander aan audio apparatuur nodig om je creaties mee op te nemen. Na lang rondkijken bij je idolen kom je tot het de conclusie dat je het volgende nodig hebt: een mic van Shure met zo’n microfoon standaard die aan je tafel vast zit, een audio interface van Focusrite, een koptelefoon van Audio Technica en als DAW Ableton Live. Je kijkt op de website van Bax wat dat dan wel niet mag kosten ennnnn… tja, dat valt wellicht niet helemaal binnen je budget. Niet getreurd want vandaag ga ik met de Devine Centro Studio Starterpack kijken of het ook goedkoper kan!
Reviews op het Bax Music Blog
Op het Bax Music Blog bieden wij onze klanten de kans om, in ruil voor 75 euro shoptegoed, een uitgebreide review te schrijven over een product uit ons assortiment. De review hoeft niet positief te zijn, we verwachten alleen objectiviteit. Interesse? Ga voor meer informatie naar de Review-inschrijfpagina.
Audio Interface
Het eerste waar ik in deze review naar wil kijken is de Devine Centro 2i2o audio interface, deze vormt namelijk het middelpunt van je setup. De Devine Centro 212o is wat features betreft het beste te vergelijken met de Focusrite Scarlett 2i2 (adviesprijs €188,-).
Wat direct opvalt is de grote volumeknop en het feit dat alle knoppen aan de bovenkant zitten. En dat is alvast een grote plus voor deze audio interface. Bij de Scarlett serie van Focusrite heeft de plaatsing van de knoppen namelijk een bekrompen gevoel en dat heeft deze Centro van Devine dus niet! Een grote volumeknop vinden we wel vaker aan de bovenkant van een audio interface, denk aan Native Instruments’ Komplete Audio. Meerdere knoppen aan de bovenkant doet ook wel denken aan Mackie’s Big Knob. De master volumeknop is van metaal maar zit niet heel stevig vast. Bij het draaien aan de knop merkte ik dat hij wat wiebelde. Dat is jammer, het gaf op het eerste gezicht namelijk een betere indruk dan mijn Komplete Audio met plastic volumeknop, maar die zit wel goed vastgemaakt. De rest van de knoppen, die overigens van plastic zijn, zitten wel stevig vast.
Een opmerkelijke feature van deze audio interface is dat hij een mute knop heeft. Dat zie je meestal niet in dit prijssegment. De Focusrite Scarlett en Komplete Audio series hebben deze feature bijvoorbeeld niet. Een mute knop op je interface is echter ideaal in writing- of mixing sessies! Als de artiest tegen je begint te praten kun je op mute drukken en elkaar direct verstaan. Ook is het een makkelijke manier om van speakers naar headphones te switchen.
De usb kabel die meegeleverd wordt is micro usb naar usb-a, geen usb-c dus zoals bij Focusrite. Voor de een is dat prima, de ander zal een dongle nodig hebben. Ook is het belangrijk om te vermelden dat de stereo uitgangen voor XLR kabels zijn. Dat is mooi, zo heb je namelijk een gebalanceerd signaal naar je speakers wat de kans op ruis en brom verminderd ten opzichte van een RCA aansluiting zoals te vinden is op de achterkant van de Komplete Audio 1 en de Focusrite iTrack Solo.
Verder heeft de 2i2o, zoals de naam doet vermoeden ook 2 ingangen. Zo kun je de bijgeleverde microfoon aansluiten of bijvoorbeeld een elektrische gitaar. Dat laatste heb ik helaas niet kunnen testen door gebrek aan een elektrische gitaar. De ingangen beschikken over fantoomvoeding voor condensatormicrofoons en Hi-Z voor elektrische gitaren zonder versterker. De aansluitingen zijn XLR-jack combi’s, dat is handig, zo kun je namelijk op beide poorten aansluiten wat je maar wilt. Dat is iets waar je bij duurdere merken vaak limitaties ziet op het instapmodel zoals de Komplete Audio 1 en de Focusrite Scarlett Solo. Natuurlijk heeft de Centro ook een koptelefoonaansluiting en dat is ook meteen een mooi bruggetje naar de PRO 3500 koptelefoon.
Koptelefoon
De Devine PRO 3500 koptelefoon lijkt wat uiterlijk betreft op AKG studio koptelefoons. De materialen die gebruikt zijn voelen prima aan (vergelijkbaar met AKG) en de koptelefoon is ook vrij licht. Na de koptelefoon wat langer op te hebben gehad merkte ik echter wel wat stroefheid in de oorschelpen die irritant begon te worden. De druk op mijn hoofd werd naarmate ik ze langer op had steeds duidelijker. Ook heeft de rechter oorschelp bewegingsruimte om te kantelen waardoor het beter op je hoofd rust, terwijl de linker oorschelp dit niet heeft. Dat is erg vreemd en lijkt haast een design-/fabricagefout.
De kabel is niet los te maken zoals je op duurdere headphones wel eens ziet. Dat is opzich geen probleem, maar de aansluiting rammelt als je met de kabel beweegt. Ik denk niet dat het de levensduur van de headphones gaat verminderen, wel is het een punt waar deze koptelefoon zijn prijsklasse verraad.
Het geluid van de PRO 3500 heeft mij aangenaam verrast, mijn verwachtingen waren echter ook niet heel hoog. Het laag is vol (maar niet heel strak) en het stereobeeld is breed voor een closed-back koptelefoon. De transients zijn erg agressief, dat zou vermoeiend kunnen zijn bij langere sessies maar kan ook een voordeel zijn bij het mixen. Ondanks dat het een closed-back koptelefoon betreft is hij niet heel geluiddempend. Je gaat je er dus niet mee afsluiten van de buitenwereld maar je zult andere in je studio prima kunnen verstaan.
Microfoon en mic-accessoires
En dan is het nu tijd om de P-mic aan te gaan sluiten. Maar voordat ik dat doe zal ik eerst het statief in elkaar moeten zetten en de popfilter moeten installeren. Het statief is in hoogte verstelbaar maar wel wat aan de kleine kant. Afhankelijk van je gebruik komt de microfoon misschien niet hoog genoeg. Dit is eenvoudig op te lossen door het statief op een stapel boeken o.i.d. te zetten of een ander statief bij Bax te bestellen. De poot van het statief is zwaarder dan verwacht. Je zult de mic niet zomaar omstoten. Het statief en de shock mount voelen stevig aan en de mic schuif je er gemakkelijk in zonder dat hij er ook weer uit glijd.
De popfilter is wat klein maar dat kan juist handig zijn om je tekst te lezen of je beeldscherm te kunnen zien tijdens het opnemen. Bij het testen had ik helaas niet echt het idee dat deze popfilter veel verschil maakte. Ik heb ook even een opnamen geprobeerd zonder de popfilter en een opnamen met mijn eigen Devine SPS 100. Met die laatste had ik toch het beste resultaat. Gelukkig kost de Devine SPS 100 maar iets meer dan een tientje dus wat mij betreft de moeite waard om erbij te bestellen!
De P-Mic XLR is een cardioid condensor microfoon en heeft +48 volt phantom power nodig van de Centro 2i2o. Over het resultaat van deze microfoon ben ik positief verrast. Ter vergelijking had ik een Blue Snowball iCE USB mic aangesloten omdat dit de goedkoopste mic is die ik hier heb liggen. De twee komen bijzonder dicht bij elkaar in de buurt! De Devine P-Mic XLR heeft zelfs iets meer body dan de Blue. En dat klopt ook want Devine laat in de handleiding de frequentierespons grafiek zien en er zit o.a. een boost op 100hz. Hij heeft dus een warme klank maar is zeker niet dof, er zit namelijk ook een flinke boost op 5khz waardoor je opnames ook mooi helder klinken.
Software
Het was een bijzondere verrassing om te zien dat er control software bij de Centro 2i2o zit. Dat gebeurt eigenlijk nooit in dit prijssegment. Helaas is de software al sinds 2019 niet meer geupdate en hebben zowel MacOS Monterey als Big Sur er zo weinig vertrouwen in dat ik de software niet eens kon installeren zonder in mijn MacOS security settings te gaan.
De user interface ziet eruit als een programma uit de jaren ‘90. Ook de opties waren vrij minimaal. Je kunt eigenlijk alleen de sample rate en input/output volumes aanpassen. Een beetje overbodig dus wat mij betreft. Op windows ligt dat anders, daar fungeert de software namelijk ook als driver voor sturing van het audioprotocol. Ik had gehoopt dat het meer routing opties zou hebben zoals Focusrite Control. Maar goed, dat had ik eigenlijk ook niet mogen verwachten in deze prijsklassen.
Uiteraard heb ik ook even naar Bitwig 8-Track gekeken. Het leuke aan Bitwig, vind ik zelf ten minste, is dat het is gemaakt door voormalig medewerkers van Ableton. Dat is terug te zien in de vormgeving en de features. Zelf vind ik de layout van Bitwig prettiger dan Ableton, maar dat komt misschien ook omdat ik traditionele DAWs gewend ben. Een opvallend feitje aan Bitwig is dat het naast MacOS en Windows ook werkt op Linux. Dat zie je niet vaak met audio software.
Bitwig is dus een Digital Audio Workstation waar je mee kunt opnemen, editen, mixen, masteren en zelfs mee optreden zoals je ook met Ableton Live kunt! De interne instrumenten en effecten geven je een hoop opties om flink aan de slag te gaan in de studio maar als dat nog niet genoeg is, kun je er ook 2 vst instrumenten en effecten van andere ontwikkelaars in gebruiken.
Met deze 8-track versie heb je dus maar 8 sporen/scenes in je sessie. Of dat te weinig is ligt aan wat je ermee wilt doen. Een podcast, voice-over of singer-songwriter liedje op akoestische gitaar ga je er prima mee op kunnen nemen. De nieuwe Martin Garrix ga je echter niet worden met maar 8 sporen. Je zou wel met deze versie de basis kunnen leren en zodra je er klaar voor bent, met korting kunnen upgraden naar de 16-sporen-versie of de volledige versie van Bitwig.
Conclusie
Na uitgebreid testen kan ik concluderen dat de Centro Studio Starterpack studiobundel van Devine een prima bundel is voor “beginners on a budget”. Of je nu een podcast gaat beginnen, op twitch gaat streamen, zang en/of gitaar wilt opnemen of als beginnend muziekproducent je studio monitoren wilt aansluiten. Deze bundel gaat je daar bij helpen en dat voor een hele schappelijke prijs!
De audio interface en de microfoon hebben mij op meerdere vlakken positief verrast. De Centro 2i2o heeft meer features en professionelere aansluitingen dan duurdere audio interfaces van bekendere merken. De microfoon klinkt gedetailleerd en warm en het statief voelt stevig aan. Wel raad ik je aan om de popfilter direct te vervangen door een Devine SPS 100 om zo je opnames te verbeteren.
Helaas moet ik concluderen dat de koptelefoon de zwakste schakel in dit indrukwekkende gezelschap is. Als je van plan bent veel op headphones te gaan werken is het misschien verstandig om (op den duur) een andere koptelefoon te zoeken die beter op je hoofd zit en je oren minder vermoeit. Als je muziek wilt mixen op headphones en je budget het toelaat valt ook bij de geluidskwaliteit nog wat te winnen. Er is dus ruimte om te upgraden maar dit is zeker een mooi begin.