Marketing & Business
-
Lange dagen in de thuisstudio en urenlang bezig met je songteksten: je nummer kan eindelijk naar de distro om te worden uitgebracht. Het werk zit erop. Of toch niet? Want hoe zorg je ervoor dat je muziek wordt gevonden en beluisterd? Gastblogger Jamie van Achteren van online marketingbureau Streverz vertelt hoe je met content marketing je doel bereikt. Helemaal zelf!
-
Muzikanten en muziekplatforms hebben AI nu definitief omarmd. Geavanceerde algoritmen en machine learning-technologieën maken het mogelijk om creatieve processen te verbeteren, muziek efficiënter te maken en de ervaring van muziekliefhebbers te verrijken. Maar als advocaat is gastblogger Sander Petit niet blind voor de juridische valkuilen. Als jij een deuntje laat componeren door een AI, wie is dan de schrijver? Zomaar een filosofische vraag.
-
We hebben het al gehad over de keuze van de perfecte artiesten- of labelnaam en de handelsnaamrechtelijke bescherming daarvan. In deze blogpost gaat gastblogger en ‘advocaat van de nacht’ Bjorn Schipper het hebben over de bescherming van artiesten- en labelnamen als merk.
-
De perfecte artiestennaam of naam van een label kun je in principe maar één keer kiezen. Je maakt tenslotte maar één keer een eerste indruk. Hoe zuur is het als dan later blijkt dat een andere artiest of ander label die naam al gebruikt en ineens een probleem van jouw ‘perfecte’ artiesten- of labelnaam maakt?
-
Gastblogger Marijke Wesseling – de oprichter van freelancer platform Let’s Make Noise – was vorige maand uiteraard op Amsterdam Dance Event, en het personeelstekort binnen de evenementenindustrie was een veelbesproken onderwerp. Ze vertelt in dit blog over het ontstaan van het probleem en geeft ook 3 tips om het op te lossen.
-
Amsterdam Dance Event (ADE) is een van de drukste en interessantste weken van het jaar voor dance music industry professionals. Mensen uit alle uithoeken van de wereld komen voor een week naar Amsterdam om het komende jaar te bespreken en plannen te maken. De conferentie is niet alleen heel leuk, het is ook een fantastische kans om je netwerk te vergroten.
-
Optreden bij Koffietijd, in de studio van 3FM of in het voorprogramma van een bekende artiest? Daar zeg je als ambitieuze artiest natuurlijk geen nee tegen. Maar soms zou je dat beter wel kunnen doen, adviseert gastblogger Jim Kreeftenberg, alias De Muziekindustriecoach. Want misschien spreek je met je optreden ongewild het ‘verkeerde’ publiek aan. Met deze zes vragen bepaal je wie jouw doelgroep is en hoe je die ideale fan bereikt.
-
Gastblogger Guillaume de Lophem is singer-songwriter en coacht daarnaast musicalartiesten. Voor de aanstaande release van zijn twaalf tracks tellende album vraagt hij zich af op wat voor geluidsdragers hij zijn opus zal uitbrengen. Aan één kant wil hij zijn luisteraars de allerbeste ervaring bieden qua beeld en geluid, maar het moet ook rendabel zijn. Guillaume behandelt 6 redenen om vandaag de dag nog steeds een album op vinyl te releasen.
-
Ooh, je hebt de boot gemist… als je als artiest nog niet op TikTok zit. Gastblogger Jim Kreeftenberg – alias De Muziekindustriecoach – geeft 6 tips voor slimme social media content om je artiestenprofiel te laten groeien en van je volgers fans te maken.
-
“Op Spotify verschijnen dagelijks 50.000 nieuwe tracks. Een artiest die geen plan van aanpak heeft, gaat ervan uit dat zijn muziek zó goed is dat die vanzelf boven komt drijven. Maar dan heb je het eigenlijk over een loterij. Muzikanten als Ed Sheeran en Justin Bieber besteden net zo veel aandacht aan marketing als aan hun muziek.” We spreken met Remko de Jong, oprichter van Moon Jelly Agency: The global marketing agency for the music industry.
-
Als solo-artiest is het belangrijk om naast het produceren van muziek ook bezig te zijn met je imago. Hoe wil je overkomen bij je doelgroep en wat is je identiteit als muzikant? Een goede photoshoot kan hierbij helpen. Maar waar moet je bij het plannen van zo’n shoot op letten? Gastblogger Kevin Okkema van Wedding Tunes geeft tips voor hoe je een photoshoot als solo-artiest voorbereidt.
-
Na in dit vorige gastblog het onderwerp muziekuitgave of ‘publishing’ besproken te hebben, neemt gastblogger Sander Petit, muziekadvocaat en oprichter van het juridisch collectief Backstage Legal, je mee in de relevante wetten en soorten platendeals.