Zo lossen we het personeelstekort in de evenementenbranche op
Gepubliceerd op donderdag 3 november 2022
Gastblogger Marijke Wesseling – de oprichter van freelancer platform Let’s Make Noise – was vorige maand uiteraard op Amsterdam Dance Event, en het personeelstekort binnen de evenementenindustrie was een veelbesproken onderwerp. Ze vertelt in dit blog over het ontstaan van het probleem en geeft ook 3 tips om het op te lossen.
Dat de evenementenbranche met een groot personeelstekort kampt is geen nieuws en werd ook vorige maand weer duidelijk tijdens Amsterdam Dance Event. Tijdens diverse panels werd gesproken over dit probleem, onder andere door ALDA oprichter Allan Hardenberg en Brittany Miller van Paradiso en Milkshake Festival. Waar ze voorheen een groot netwerk hadden en altijd met vaste mensen werkten, pakken ze nu iedereen die ze maar kunnen krijgen om de werkzaamheden gedaan te krijgen. Vooral in de beveiliging en productie is het personeel schaars.
Personeelstekort ontstaan door coronacrisis
De problemen zijn uiteraard ontstaan tijdens de coronacrisis. Veel personeel is noodgedwongen vertrokken naar andere sectoren en voelt niet de behoefte om weer terug te keren. Het werken in de evenementenbranche is zwaar, onregelmatig en het zijn vaak lange dagen, terwijl het meestal niet meer geld oplevert dan een baan in een andere sector. Terwijl er veel ervaren vakmensen zijn vertrokken, komt er ‘aan de onderkant’ wel veel nieuw talent bij dat maar wat graag in de evenementenbranche wil werken. Maar deze groentjes moeten eerst worden opgeleid en dat kost tijd.
Dus hoe gaan we dit nou oplossen? Met deze 3 tips blijf je de schaarste voor.
#1. Werk met freelancers
Er is geen sector in Nederland met zoveel actieve freelancers als de culturele sector. En freelancen wordt steeds populairder. Was het vroeger heel normaal om na je opleiding een vaste baan te zoeken, tegenwoordig kiezen studenten direct na hun opleiding voor een carrière als freelancer vanwege de vrijheid en de veelzijdigheid die dat met zich meebrengt. Een perfecte fit met de muziekindustrie natuurlijk! Gebruik een platform als Let’s Make Noise om gratis een opdracht te plaatsen. Laat die freelancers maar komen.
#2. Begin op tijd met werven
Of je nou voor een freelancer kiest of voor vast personeel (of allebei), wacht niet tot het laatste moment met werven. Begin ruim op tijd met een personeelsplanning, net zoals je ook op tijd begint met een stage design, het vergunningstraject of de ticket sale campagne. Begin je te laat, dan is de kans groot dat alle (goede) mensen al volgeboekt zijn.
#3. Betaal een goed salaris
Een voormalige werkgever zei altijd “if you pay peanuts, you get monkeys”. Een mooie uitspraak, hij slaat daarmee de spijker op z’n kop. Een evenement neerzetten is nog altijd een team effort en iedereen moet 200% gemotiveerd zijn om het team optimaal te laten functioneren. Je kunt je geen zwakke schakels permitteren toch? Bovendien zorgt een goed werkend team voor een succesvol evenement, waar – als het goed is – ook genoeg geld wordt verdiend. Dit gold natuurlijk altijd al, maar in tijden van personeelstekort wil je een goed salaris bieden, want voor jou zijn er tien anderen die wél goed betalen.
Zoals het er nu naar uitziet gaat het personeelsprobleem nog wel een aantal jaren duren. Maak het je prioriteit om voor jouw evenement nieuwe mensen aan te trekken en op te leiden. Ze zijn er echt, jullie hebben elkaar alleen nog niet kunnen vinden.
PS. de voordelen van werken met freelancers?
- Freelancers zijn expert in hun vakgebied
- Ze hebben geen 9-5 mentaliteit
- Je hebt geen zorgen over werkgeverslasten en verzekeringen
- Je kunt elke financiële afspraak maken die je maar wilt
- Freelancers zijn net zo betrokken als vaste medewerkers
- Freelancers hebben geen vaste werkplek, laptop of telefoon nodig
- Met freelancers haal je een frisse blik in huis en bevorder je innovatie
Hoe denk jij over werken met freelancers? Laat hieronder een reactie achter.
Zie ook
» 5 manieren om je netwerk uit te breiden tijdens ADE
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Artiesten-managers in de muziekindustrie – Heb je die wel nodig?
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Imago-consultant… heb je die nodig als muzikant?
» Contracten voor muzikanten – Leer de basis van het contractenrecht
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
Nog geen reacties...