Je kan nog zo geweldig mixen en masteren, maar de oorspronkelijke geluidsopname is de basis van het vakmanschap. Gastblogger Freek Roffel van Freaky Studio geeft je hiervoor dit keer geen technische adviezen. Het gaat om 5 praktische stappen die zorgen voor geslaagde opnamesessies, waarbij ‘voorbereiding’ het toverwoord is. En onthoud: een goed opnameproces is bijna onzichtbaar of in elk geval nooit hinderlijk. Hoe je dat alles bereikt? Lees maar verder.

Ben je muzikant? Lees dan ook: Succesvol opnemen in de studio – Zo doet een muzikant dat

Geslaagde opnamesessies in 5 stappen

#1. Voorbereiden en nog eens voorbereiden

Bedenk vooraf wat je wilt opnemen. Ga je gitaren droog of met effecten opnemen? Hoe stel je de microfoons op voor de drums, wat zijn eventuele lastige omstandigheden van de ruimte? Muzikanten zijn meestal geen (goede) boekhouders maar een spreadsheet wil wel eens helpen. In de opstelling neem je alles per muzikant mee: audiokabels, stekkerdozen, microfoon-standaards, noem maar op.

Geslaagde opnamesessies in 5 stappen

#2. Ik ga naar de studio en ik neem mee

Oftewel: wie, wat en waar. Voor je begint, zorg je dat de spullen op orde zijn. Kabels zijn brom- en kraakvrij, je hebt volle batterijen voor diverse apparaten en je schroeven en moeren (van drums bijvoorbeeld) zitten vast. Het lijkt zo logisch, maar zorg dat je opnames vrij van bijgeluiden zullen zijn want eenmaal opgenomen zijn de stoorzenders niet zomaar weer weg. Ga je op locatie opnemen, dan weet je wie er komen spelen, hoeveel sporen ze nodig hebben, of je nog apparatuur mee moet nemen en ga je, als het kan, een keer proefdraaien. Neem voor de zekerheid wat extra (nieuwe of aantoonbaar goede) kabels en dergelijke mee, want je komt meestal wel voor een paar verrassingen te staan.

Geslaagde opnamesessies in 5 stappen

#3. To eq or not eq

Bij het maken van opnames kan je kiezen voor een droog signaal, dus zonder verdere effecten en compressors en equalizers. Soms is het nodig juist wel te kiezen voor effecten, omdat dan ‘die sound’ ontstaat. Net als de eerder genoemde bijgeluiden moet je ook bij dit soort apparaten bedenken dat je het eenmaal opgenomen materiaal niet meer kan veranderen. Een combinatie van meerdere sporen voor een enkele partij, droog en met effecten, geeft achteraf vrijheid keuzes te maken. Uiteraard is het zo dat ik nu vooral vanuit een live-situatie redeneer waarbij je opneemt wat gespeeld wordt en je niets opnieuw kan doen. In de studio is dat natuurlijk simpeler maar dan nog vind ik een combinatie van droog en met effect de enige optie. Wat nu lekker klinkt is misschien morgen niet meer zo fantastisch.

#4. Luister dan toch eens!

Of misschien wel vaker. Je opnames zijn gemaakt, en voor je begint aan een mix is het noodzakelijk kritisch te luisteren naar je geregistreerde herrie. Het fijnst is dat pas na een tijdje, omdat je een soort blinde vlek ontwikkelt tijdens opnames. Speel zo nodig een partij opnieuw in en neem geen genoegen met halfbakken werk; je krijgt het dubbel en dwars terug bij de verdere verwerking.

Geslaagde opnamesessies in 5 stappen

#5. Fix it in de mix = nix! 

De meeste clichés schijnen waar te zijn, maar “we fixen het in de mix” is echt onzin. Met verrotte voedingswaren maakt je echt geen lekker diner en zo is het ook met geluidsopnames. Heb je bagger opgenomen, dan zal het ook zo blijven. Uiteraard kan je wel wat kunstgrepen doen, maar dan loop je het risico ook delen van je opnames te verpesten doordat je bijvoorbeeld het hoog van je gitaren weghaalt met een equalizer. De beste voorbereiding is, om toch maar een waar cliché te gebruiken, het halve werk. Wil je een goede basis voor een opname creëren, zorg dan dat de hier genoemde uitgangspunten goed zijn en dan komt die wereldhit al weer wat dichterbij!

» Beroemde producers: George Martin – de nozem-producer
» Beroemde producers: Alan Parsons – de ambachtelijke producer
» Wat zijn romplers en samplers?
» Muziek produceren: Windows, Mac of toch een dedicated systeem?
» Wat zijn virtueel-analoge en hybride synthesizers?
» Hoe je een koor moet opnemen
» Wat is de beste DAW voor beginners?
» Geluid opnemen met een laag budget
» Distortion van geluid: goed of niet?
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Band opnemen: zelf doen of in de studio?

Gastblogger Freek Roffel (Freaky Studio)
Freek Roffel, van Freaky Studio, is een 53 jaar oude hippie met het symfonische rock-syndroom. Toetsenist, componist van gamemuziek, soundtracks en permanent bewoner van zijn studio. Bandlid en in het bezit van sonar-oren. Diverse diploma’s voor piano en orgel en ex-student van Alan Parsons.
Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter