De impulse response (IR) is een relatief nieuwe technologie waarmee een bepaalde omgeving, een hal, kamer, studioruimte, de klankkast van een akoestische gitaar etcetera, gesimuleerd wordt. In eerste instantie werden impulse responses gebruikt voor reverb-effecten, zoals plug-ins in een digital audio workstation (DAW). Tegenwoordig worden ze echter ook ingezet voor andere toepassingen. In dit blog lees je hoe de impulse response heel praktisch kan zijn in de studio of op podia voor zowel geluidstechnici als muzikanten, met speciale aandacht voor de gitarist!

Wat is een impulse response en waarvoor gebruik je deze?

Hoe werkt een impulse response?

De impulse response (vanaf nu ‘IR’ genoemd in dit blog) wordt gebruikt voor signaalbewerking van een ‘dynamisch systeem’. Een dynamisch systeem is een wetenschappelijke term voor een situatie of omgeving waarvan de IR wordt gemaakt. De IR bestaat uit een kort input-signaal, de impuls genoemd, en werkt vervolgens als output-signaal. In het geval van bijvoorbeeld een reverb is dit de uitkomst, ofwel de galm die zich in de ruimte bevond terwijl de IR gecreëerd werd. De output is dus het reverb-effect in je DAW.

Toepassingen van impulse responses

In eerste instantie werd de IR toegepast in bijvoorbeeld de populaire convolution reverb, genaamd Altiverb. Deze reverb plug-in staat bekend om zijn natuurgetrouwe simulaties van allerlei ruimtes, zoals concertzalen, studio’s en kathedralen. Deze omgevingseffecten kun je vervolgens gebruiken op elk gewenst instrument in je DAW-software. Maar IR’s worden niet enkel toegepast voor reverbs. Je kunt werkelijk alles samplen waar je geluid doorheen stuurt, zoals een luidsprekerkabinet voorzien van een microfoonopstelling.

Impulse responses als vervanging van speaker cabinets

Met name voor gitaristen en studio engineers zijn IR’s erg interessant en praktisch. Naast dat je werkt met een bepaalde EQ-curve op de output van bijvoorbeeld je gitaarversterker, pas je ook meteen de specifieke geluidskenmerken toe van de gebruikte microfoon, luidspreker, kabinet, kabels, de ruimte en zelfs de preamp die werd gebruikt voor de microfoons! Er zijn talloze IR’s beschikbaar op het internet met een rijke verscheidenheid aan microfoons, microfooncombinaties en luidspreker-kabinetparen. De mogelijkheden zijn nagenoeg eindeloos. Deze krachtige technologie bespaart je een hoop werk, aangezien je niet langer zelf het fysieke werk hoeft te doen wat hierbij komt kijken. En dan hebben we het nog niet eens over de faseproblemen die optreden wanneer je meerdere microfoons tegelijk plaatst! Bovendien kun je je favoriete combinaties van microfoons en kabinets opslaan als een preset in je DAW-software en deze direct weer laden als je ze nodig hebt.

Hoe werken impulse responses dan met gitaarversterkers?

Omdat elke buizenversterker normaal gesproken voorzien is van een speakerkast, dien je deze te vervangen door een zogenaamde load box (zie het blog daarover). De load box zorgt dat de energie van de versterker die wordt omgezet in geluid en normaliter naar de luidspreker wordt afgevoerd, nu wordt geladen naar een line level-signaal. Als je dit signaal vervolgens direct naar je interface stuurt, krijg je een heel vlak en statisch geluid. Dit is immers het signaal dat direct van de versterker zelf afkomstig is, zonder dat er een impedantiecurve aanwezig is – iets waar de speaker normaal voor zorgt. Dit is waar de IR van pas komt. De volgende stap is dan om een zogenaamde ‘impulse response loader’ toe te passen waarin je de IR laadt. Dit varieert van (gratis) software-IR loaders tot hardware-varianten, zoals de Mooer Radar. Nu ben je klaar om de IR te laden in de gewenste IR loader. Een ander groot voordeel van IR’s is overigens dat je ze kunt inzetten voor het zogenaamde ‘silent recording’-proces. Je kunt immers je versterker in de sweet spot zetten door het volume ervan flink open te zetten, zonder dat iemand er iets van merkt. Op deze wijze kun je het maximale uit je buizenversterker halen.

Werken impulse responses ook in live-situaties?

Absoluut. Sterker nog, dit wordt aanbevolen. Je gaat dan direct van de versterker-output naar een load box en vervolgens naar het zaalsysteem. Je bespaart de sound engineer ook een hoop frustraties, want hij hoeft niet langer tijd te besteden aan de perfecte plaatsing van microfoons, feedback-bestrijding en andere tijdrovende beslommeringen. Tevens biedt het voor jou als artiest uitkomst: je hebt altijd je eigen geluid bij je – iedere keer weer, ongeacht de setting.

Op wat voor manier gebruik jij impulse responses? Laat een reactie achter!

Zie ook

» Load boxes
» DAW’s

» Wat is re-amping en hoe werkt het?
» Wat is een loadbox en hoe gebruik je deze?
» Modelling met audio-plugins: net zo goed als hardware?

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties gepost...

Laat een reactie achter