Een microfoon is gewoon zo’n ding waar je in praat en dan komt je stem uit een speaker, toch? Als je op zoek bent naar een microfoon, kom je er snel achter dat deze stelling iets te kort door de bocht is. Eén ding dat alle microfoons gemeen hebben is dat ze geluid omzetten in elektriciteit. Maar zoals je hieronder kunt lezen, doen dynamische microfoons en condensator-microfoons dat ieder op hun eigen manier. En dat verschil merk je!

Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons

Hoe werkt een dynamische microfoon?

De naam verklapt het eigenlijk al een beetje. Een dynamische microfoon werkt als een soort dynamo. Net als een dynamo heeft een dynamische microfoon een koperen spoel die omgeven is door een magnetisch veld, afkomstig van een magneet. Door de spoel te bewegen ten opzichte van de magneet kun je stroom opwekken. In plaats van een fietswiel heeft een dynamische microfoon echter een membraan dat in beweging wordt gebracht door veranderingen in luchtdruk, ofwel: geluid. Een dynamische microfoon wekt dus stroom op met geluid.

Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons: de dynamische microfoon

1. Geluidsgolven – 2. Membraan – 3. Spoel – 4. Magneet – 5. Signaal – Afbeelding door Banco (Wikimedia Commons), licentie CC BY-SA 3.0

Voordelen van dynamische microfoons

Dynamische microfoons zijn vrij eenvoudige apparaten. Hierdoor zijn ze meestal betaalbaarder dan condensatormicrofoons. Door de eenvoudige constructie zijn ze bovendien goed bestand tegen grote temperatuurswisselingen (lees: podiumverlichting), vocht (lees: spuug en bier), extreme geluidsdruk (lees: drums en gitaarversterkers) en kunnen ze tegen een stootje. Doordat dynamische microfoons in principe geen actieve electronica bevatten, hebben ze geen stroom nodig. De klank is verre van natuurlijk, maar dat hoeft ook niet altijd een probleem te zijn. Dynamische microfoons zijn juist vanwege die kleuring erg populair voor zang, drums en elektrische gitaar.

Hoe werkt een condensator-microfoon?

De basis van een condensator-microfoon wordt gevormd door een flinterdun membraan en een achterplaat. Tussen deze twee onderdelen wordt een spanningsveld gecreëerd met behulp van een batterij of fantoomvoeding (geleverd door bijvoorbeeld het mengpaneel, via de microfoonkabel). Deze constructie, waarbij een elektrische lading als het ware wordt opgeslagen, heet een ‘condensator’. De sterkte van de spanning hangt af van de afstand tussen het membraan en de achterplaat. Omdat het membraan heel dun is, beweegt het mee met zelfs de kleinste fluctuaties in luchtdruk. Als het membraan door een trilling in de lucht meer naar de achterplaat wordt gedrukt, resulteert dit bij de output van de microfoon in een positieve spanning. En als het membraan juist van de achterplaat af beweegt, krijgen we een negatieve spanning.

Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons: de condensator-microfoon

1. Geluidsgolven – 2. Membraan – 3. Achterplaat – 4. Batterij – 5. Weerstand – 6. Signaal

Voordelen van condensator-microfoons

Het membraan van een condensator-microfoon is veel dunner dan dat van een dynamische microfoon en er zit ook geen spreekspoel aan vast. Hierdoor kan het membraan veel sneller trillen. Dit resulteert in een groter frequentiebereik en een gedetailleerder geluid. Condensatormicrofoons kleuren het geluid meestal ook veel minder dan dynamische microfoons, waardoor ze zeer geschikt zijn voor akoestische instrumenten en jazz-zang. Overigens kunnen condensatormicrofoons, in tegenstelling tot dynamische microfoons, heel klein gebouwd worden. Dasspeldmicrofoons en headset-microfoons behoren dan ook bijna altijd tot de condensator-familie.

Is een condensator-microfoon beter dan een dynamische?

Nee. Beide microfoontypes hebben hun eigen talenten. Condensatormicrofoons worden vaak ingezet als het natuurlijk en sprankelend moet klinken. Bijvoorbeeld bij akoestische gitaar en bij drum overheads. Vanwege de natuurlijke klank zijn condensatormicrofoons ook erg geschikt voor ‘ambient’ opnames van bijvoorbeeld een orkest of van een koor. Voor luide instrumenten met een prominent middengebied zoals gitaarversterkers, blazers, toms en snaredrums worden meestal dynamische microfoons gebruikt. Dynamische microfoons zijn met name geschikt om de geluidsbron op korte afstand op te nemen.

En wat is het beste voor zang?

Voor zang heerst het hardnekkige dogma dat je op het podium een dynamische microfoon moet gebruiken en in de studio een condensatormicrofoon. In live situaties is het vanuit praktisch oogpunt nog te begrijpen dat men meestal voor een dynamisch exemplaar kiest. Dit type microfoon is namelijk minder kwetsbaar en gaat minder snel rondzingen. In de studio is het zeer de moeite waard om eens een te proberen welk type het beste bij je stem past. Laat je niet misleiden door de overdadige hoeveelheid hoge frequenties van goedkope condensatormicrofoons. Dit klinkt misschien heel gedetailleerd, maar uiteindelijk is het vooral vermoeiend om naar te luisteren en onmogelijk om te mixen. Tenminste, als je serieus aan de slag wilt met het maken van opnames. Voor andere toepassingen kan het natuurlijk een goede keus zijn, afhankelijk van je smaak.

Heb je meer hulp nodig bij het kiezen van de juiste microfoon, raadpleeg dan eens de Microfoon-Keuzehulpen.

Ik ben benieuwd welke microfoon je voor welke toepassing hebt gekozen. Laat hieronder een reactie achter!

» 5 fascinerende feitjes over de microfoon
» Wat is richtingskarakteristiek?
» Zang opnemen en versterken voor beginners
» Hoe neem je zelf een goed klinkende demo op?

» Wat is de beste Android / iOS-microfoon voor mij?
» Wat is de beste instrumentmicrofoon voor mij?
» Wat is de beste spraak- of zangmicrofoon voor mij?
» Wat is de beste USB-microfoon voor mij?
» Wat is de beste studiomicrofoon voor mij?
» Wat is de beste draadloze microfoon voor mij?

» Dynamische zang/spraakmicrofoons (handheld)
» Condensator-zang/spraakmicrofoons (handheld)
» Grootmembraan-studiomicrofoons (condensator)
» Kleinmembraan-studiomicrofoons (condensator)
» Dynamische instrumentmicrofoons
» USB-microfoons
» Draadloze dasspeld-microfoons
» Headset-microfoons
» Draadloze microfoons
» Alle Microfoons & Accessoires

10 reacties
  1. Leo schreef:

    Ik zou een opname van een bigband willen maken. Liefst op mijn laptop. Welke hardware en software heb je dan nodig? Ik kreeg het advies twee condensator microfoons te gebruiken op hoge standaards. De ruimte is nogal hol (voormalige kerk).

    • Met twee kleinmembraan condensatormicrofoons heb je inderdaad een goed begin. Ribbonmicrofoons zijn trouwens ook heel mooi hier voor. Ik denk dat je zo prima repetitie opnames en live registraties kunt maken. De galm van de ruimte zul je ook goed terughoren in de opnames, waarschijnlijk wat teveel van het goede. Als je wat professionelere opnames wilt maken zou je extra steunmicrofoons neer kunnen zetten, bijvoorbeeld twee bij de blazerssectie en een stuk of vier bij de drums en basgitaar/contrabas kun je misschien opnemen met een DI box.

      Om dit alles aan te sluiten op een laptop heb je een audio interface nodig. Als je met twee microfoons gaat opnemen dan heb je aan een eenvoudige interfaces met twee microfooningangen genoeg. Wil je wat serieuzere opnames gaan maken dan raad ik aan om een interface met acht ingangen te kiezen.

      Tot slot heb je ook een programma nodig om opnames te maken. Dit noemen we ook wel een DAW. Cubase, Studio One en Pro Tools zijn uitstekende all round DAW’s.

  2. Dave Hellings schreef:

    Hello

    Ik zoek de juiste micro voor de opname van YOGA lessen waar je enerzijds spreekt en zingt, en anderzijds tijdens de lessen ook muziek afspeelt die de stem niet mag overtreffen.
    Daarnaast dienen we muziek af te spelen voor de teacher en deze muziek mag niet opgevangen worden door de micro. De muziek wordt via aan apart kanaal naar de opname gestuurd. Dank voor uw support.

    • Beste Dave,

      Voor sport en yoga instructeurs raden we meestal een draadloze headset microfoon aan. Dat geeft de instructeur maximale bewegingsvrijheid en omdat de microfoon heel dicht bij de mond van de instructeur is geplaatst heb je maar weinig last van omgevingsgeluid. Je kunt omgevingsgeluid nog verder terugdringen door een gerichte microfoon te kiezen. De ANT Start16 BHS set voldoet aan al deze eisen.

      De enige manier om helemaal geen muziek in het microfoonsignaal te krijgen is door de muziek niet met een speaker af te spelen maar over een koptelefoon.

  3. Annie schreef:

    Wat kan ik het beste gebruiken voor geluiden als bv voetstappen in de sneeuw, krakend gras dat bevroren is of nagels die tikken tegen een glas?

  4. Anton schreef:

    Welk soort microfoon is het meest geschikt voor een vocoder (voor bij een synthesizer/vocoder)

  5. Perry paul schreef:

    Voor zang jaren geleden een shure 87a draadloze condensator microfoon aangeschaft. Nog geen dag spijt van gehad. Zit heel veel detail in. Dynamiek is geweldig.

Laat een reactie achter