Vergeet even het beeld van de traditionele songwriter, die een song opbouwt vanaf nul en – al dan niet met een co-writer – zorgt voor een totaalpakket van zanglijn, begeleiding en lyrics. Bij het overgrote deel van de industriële muziekproducties, vooral in pop, hiphop, EDM en commercials, is tegenwoordig een belangrijke rol weggelegd voor de ‘topliners’. Gastblogger Peter van Vleuten van de Songwriterschool legt uit wat topliners doen en wat ze moeten kunnen.

Toplining: scherpschutters in songwriting

Wat zijn topliners?

Topliners zijn specialisten binnen het songwritersvak, die zich exclusief bezighouden met het bedenken en professioneel aanleveren van catchy zanglijnen, lyrics en hooks bovenop een van tevoren opgezette instrumentale track. Ze zijn de scherpschutters van songwriting. Hoe gaat toplining in z’n werk en wat heb je nodig om een succesvolle topliner te zijn?

Halffabricaat

Simpel gezegd is toplining een aparte vorm van songwriting, gebaseerd op een halffabricaat. De beat en de chord progressions zijn al helemaal of grotendeels uitgewerkt en ook qua sound en productie van de song ligt er al veel, zo niet alles, vast. Dat is aan de ene kant een beperking, maar als toplining echt jouw specialisme is, kan je daarmee je specifieke talent enorm verdiepen.

Welke skills heb je nodig?

Om een succesvolle topliner te worden, moet je een aantal essentiële skills in huis hebben. Allereerst natuurlijk een sterk ontwikkeld talent en gevoel om pakkende lyrics en zanglijntjes te bedenken, melodische hooks die zich direct in het geheugen van de luisteraar vastbijten om er niet meer uit te gaan. Maar het kan ook gaan om tekstuele haakjes, of een combinatie van beide.

Know your DAW

Een tweede vaardigheid die onmisbaar is voor topliners, is dat je de skills hebt om een behoorlijke, liefst professionele opname te maken van je ideeën. Vergeet niet dat het meestal door de wol geverfde producers en mixers zijn die de instrumentale track hebben gemaakt, en ze verwachten van jou een volwassen aanvulling op hun product. Zorg dus dat je thuis bent in het werken met minstens één of twee van de belangrijkste platforms en de hard- en software die gangbaar zijn in de industrie.

Wat wil je opdrachtgever?

Cruciaal voordat je aan het werk gaat, is dat je een duidelijk beeld hebt van wat je opdrachtgever zoekt. Wat moet de sfeer van jouw topline zijn? Wat is de zangstijl of het stemtype? Zijn er voorbeelden van woorden, sounds of gimmicks waar je klant aan denkt? Wat moet de emotie zijn van jouw creatie? Moet de zanglijn omhoog of omlaag? Hoe meer er concreet is, hoe groter de kans dat je met jouw topline echt beantwoordt aan de wensen van de producer. Zo’n inhoudelijke briefing voorkomt teleurstellingen en communicatieproblemen, maar zorgt ook voor een zekere voorspelbaarheid in het proces én in het resultaat.

Wees de muziekprofessional in het project

Met de opkomst van elektronische mogelijkheden is elementaire muzikale kennis minder belangrijk geworden voor de basisproductie. Een producer heeft aan een muzikaal oor vaak voldoende om lekkere tracks te maken, maar heeft niet altijd de skills van een muzikant, lyricist of vocalist in huis. Van de topliner wordt die kennis wel verwacht. Een topliner met goede vocals in huis heeft dus al snel een streepje voor en hetzelfde geldt voor de topliner met verstand van lyrics, muziektheorie en harmonie. Mis je op een van die gebieden iets, dan kan het verstandig zijn om samen te werken met een vaste buddy die bijvoorbeeld loeisterke zangpartijen en/of teksten kan neerzetten.

Snelheid is essentieel

De bovengenoemde skills zijn niet alleen noodzakelijk om interessante lines en hooks te bedenken, maar ook om onder tijdsdruk te kunnen werken. En daar hebben we meteen een andere onmisbare vaardigheid te pakken: snelheid in leveren. Toplining komt meestal pas tegen het eind van het proces aan de beurt, als de deadline nadert. Het is dus zaak dat je in staat bent snel met ideeën te komen en die in rap tempo concreet te maken. Trage topliners bestaan niet.

Trainen

Zoals elke specialist in ieder vakgebied zal je dus veel moeten trainen om een betrouwbare en go-to topliner te worden. Oefen dus vooral vaak in het bedenken van catchy lines in melodie en tekst, en train jezelf in het ontwikkelen van verschillende varianten op dezelfde track. Op YouTube en diverse websites kan je tracks vinden om mee te oefenen (let op: die mag je niet zelf uitbrengen, want daar krijg je gedonder mee).

Kill your darlings

Als je hebt geëxperimenteerd met verschillende topline-varianten voor de aan jou aangeleverde track, maak dan zelf een harde en bewuste beslissing welke keuze je aan je opdrachtgever aanbiedt. Kill your darlings dus, ook hier. Het is niet aan de producer om te gaan kiezen tussen jouw opties; laat horen dat jij weet waar je voor staat. En laat daarmee ook horen dat jij begrijpt wat de producer zoekt.

Schrijf 24/7

Tot slot nog een handige tip als toplining echt jouw specialisme moet worden: schrijf niet alleen als je een opdracht hebt, maar creëer 24/7. Houd je innerlijke topliner de hele dag bezig en neem iedere melodische of tekstuele inval op. Hiermee blijf je creatief in topvorm, maar zorg je ook voor een steeds groeiende voorraad aan kant-en-klare ideetjes waar je altijd uit kunt putten op het moment dat je voor een song gevraagd wordt.

Welke hook, zanglijn of lyric heeft jou de laatste tijd meteen gepakt? En weet je ook waarom?

Zie ook

» DAW-software
» Studiomicrofoons
» Alle Studio & Recording-producten

» Vorm van pop-liedjes – Leer over couplet, refrein, bridge en meer!
» Evergreen-songs: worden die nog gemaakt?
» Catchy songs schrijven – Dat doe je met een ‘hook’
» Tien manieren om als muzikant geld te verdienen
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Songwriter worden? Leer alles over liedjes schrijven
» Songwriting-tips voor beginners
» Writer’s block? Tips voor songwriters
» 10 tips om sneller te produceren
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» EDM tips & tricks: zo maak je de ultieme drop
» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» Hoe maak je een beat?
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken

Gastblogger Peter van Vleuten (Songwriterschool)
Peter van Vleuten is oprichter en docent bij de Songwriterschool. Daar deelt hij zijn ervaring als liedjesmaker en vertelt wat hij door de jaren heen leerde van songwriters in Nederland, in Nashville en aan Berklee College of Music in Boston. Naast cursussen en clinics organiseert de Songwriterschool online gastlessen met succesvolle songwriters uit binnen- en buitenland. Hiervoor werkte Peter al samen met onder anderen Bertolf, Yori Swart, Paul de Munnik, Jan Rot, Susan Cattaneo (US) en Martyn Joseph (UK).
Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter