Ken je het gevoel dat je tot in de late uurtjes door produceert om nét even die hele dikke mix af te maken? Om er de volgende dag achter te komen dat het nergens naar klinkt? Of dat moment dat je in je auto naar werk nog even je laatste mix opzet en het blijkt dat er alleen maar een dof gebonk uit de speakers klinkt. Gastblogger Melvin Rijlaarsdam benoemt de meest gemaakte fouten tijdens het mixen.

De meest gemaakte fouten tijdens het mixen

Geen headroom

Hoe meer tracks je toevoegt, des te harder het totaal gaat klinken. Als de master boven 0 dB uitkomt, zet je geen limiter op de master maar schuif je alle faders gewoon wat omlaag. Zo zorg je voor een transparant klinkende mix.

Te veel compressie

Mijn rijinstructeur zei altijd: “Alles met ‘té’ ervoor is niet goed.” In het geval van compressie is dat zeker het geval. Compressie is ideaal om de pieken van een zangpartij wat in te perken of om de drums wat meer punch te geven. Maar te veel compressie berooft je muziek van al zijn dynamiek. Meer weten over compressie? Ga naar Compressors, wat zijn het en hoe gebruik je ze?

Het laag niet mono maken

Maak je laag mono! Op vinyl, in de club en op mp3 wordt je laag mono gemaakt. Je kan het beter gelijk zelf mono maken. Onder de 150Hz kunnen we geluid toch niet goed lokaliseren en het kost alleen maar onnodig ruimte.

Te veel plugins

Als je heel diep in een mix gedoken bent, dan is het moeilijk het complete plaatje te zien. Je blijft maar plugin op plugin stapelen in de hoop ruimte te maken in de mix. Een gouden regel is ‘less is more’.

Mixen in solo

Net als bij muziekproductie draait het tijdens het mixen om context. Een zangpartij kan op solo misschien wel enorm dun klinken. Maar in de mix valt dit totaal niet op en past het eigenlijk perfect.

Geen gebruik van laag-af filters

Zodra je geluid opneemt, pik je meer op dan alleen die prachtige zangstem. Het stoten tegen de microfoon, gebrom van de airco of de buurman die met zijn drilboor aan het stoeien is. Het is aan te raden om overal waar het laag geen rol speelt, dit laag ook weg te filteren. Kijk maar eens op een spectrum analyzer, dan zal je zien dat er meer gebeurt in het laag dan je misschien denkt.

Geen gebruik van hoog-af filters

Net als dat het belangrijk is om laag weg te halen, moet je ook het hoog niet vergeten. Is het daadwerkelijk nodig om een basgitaar tot 20 kHz door te laten lopen, terwijl je waarschijnlijk alleen nog maar ruis hoort? Ook elektrische gitaren zitten snel de zang in de weg, en een hoog-af filter zorgt voor meer ruimte.

Te weinig diepte

Een probleem dat veel voorkomt bij elektronische muziek, is dat alle geluiden extreem dichtbij klinken. Als alle geluiden zich dichtbij bevinden, dan is er geen contrast en dus ook geen diepte, wat vlakke mixen als gevolg heeft. Het helpt om twee geluiden te kiezen die twee uitersten vormen. Kies één geluid dat zich dichtbij bevindt, zoals de lead-zang, en kies één geluid dat klinkt alsof het drie straten verderop is opgenomen. De rest van de geluiden krijgen dan een plek tussen deze twee uitersten in. Dit zorgt voor diepte en maakt je mixen levendig. Zie ook het artikel Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers.

Saai stereobeeld

Om de een of andere reden zijn we als mixers vaak geneigd om balans te brengen in het stereobeeld. Hebben we links een gitaar? Dan gebruiken we er rechts ook een. Hebben we links een achtergrondzanger, dan doen we hetzelfde aan de rechterkant. Dat is allemaal leuk en aardig, maar stereo bestaat per definitie uit contrast tussen links en rechts. Wil je nou echt een interessant stereobeeld creëren, dan moet je ervoor zorgen dat je verschillende geluiden plaatst in het stereobeeld. Denk aan het plaatsen van een gitaarpartij links en een toetsenpartij rechts, of een tamboerijn die nét iets te ver uit het midden is geplaatst om op te vallen.

Geen rekening houden met fase

Als je meerdere geluidsbronnen hebt in het laag, dan is het belangrijk dat je controleert of alles netjes ‘optelt’. Als je bijvoorbeeld een DI bas combineert met een basversterker-opname, dan zal de DI altijd nét iets eerder vallen als de microfoonopname, waar nog een laagje lucht tussen zit. Zodra je deze twee opnames combineert, zul je merken dat het laag minder vol en strak is. Door in te zoomen kan je zien dat je de microfoonopname iets naar voren moet schuiven om het te synchroniseren met de DI-opname. Lees ook Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen.

Geen leidende rol

Wat veel mensen vergeten, is dat een luisteraar zich maar op één element tegelijkertijd focust. Dit zal over het algemeen de zangpartij zijn, maar ook bij elektronische muziek is het belangrijk om ervoor te zorgen dat je altijd één instrument het voortouw laat nemen. Doe je dit niet, dan klinkt alles misschien wel mooi in balans, maar verlies je de aandacht van je luisteraar.

Heb jij jezelf wel eens betrapt op een van deze fouten? Wat ga je eraan doen om betere mixen te maken?

Zie ook

» DAW-software
» Effect-plugins
» Studio-controllers
» Studio-koptelefoons
» Alle Studio & Recording-producten

» Menselijkheid en variatie in Ableton Live
» Moderne pop vocals produceren – Gebruik deze 3 technieken
» Mix als de pro’s met Mid/Side Processing
» Must-have plug-ins voor je productie
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» Low end mixen – Hoe je een vol, punchy laag krijgt
» Subwoofer in je studio – Wanneer (niet) en hoe
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers
» Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen
» Zang-opnames mixen in 5 stappen
» Mixen met een mix bus
» Haal alles uit je studiomonitors met absorbers en diffusers
» Mixen met inserts en aux sends
» Compressors, wat zijn het en hoe gebruik je ze?
» Wat is een equalizer en waarom gebruik je hem?
» Plaatsing van studiomonitoren: waar op te letten

Gastblogger Melvin Rijlaarsdam
Melvin Rijlaarsdam is een muziekproducer in hart en nieren. Hij produceert en mixt voor singer-songwriters en bands over de hele wereld. Begonnen als drummer en gitarist, maar in de loop der jaren omgedoopt tot ware synth-nerd, wat goed aansluit bij zijn artiestenprofiel als techno-producer onder de naam Tripodal. Daarnaast schrijft hij regelmatig blogartikelen en geeft hij privélessen muziekproductie voor leermuziekproductie.nl.
Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter