Vorige keer schreef Gastblogger Jeroen Hillebrand van Moon Jelly Agency over manieren om een fulltime producer te worden. Een manier om redelijk makkelijk aan kapitaal te komen om in je carrière te investeren is ghost producing. Voor degenen die het nog niet weten: ghost-productie is een overeenkomst waarbij iemand een producer betaalt om een nummer te maken om het vervolgens onder zijn/haar eigen naam uit te brengen. Meestal gebeurt dit in de vorm van een vast bedrag. Jeroen vertelt er meer over!

Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken

Een goede investering

In de EDM-scene wordt er vaak neergekeken op ghost producing, want wat ben je nou voor een artiest als je niet eens zelf je muziek maakt? In andere genres zoals hip-hop en pop wordt ghost producing wel beschouwd als een vast onderdeel van muziek business, dus daarom hebben we besloten om te kijken hoe jij jouw productie-talenten kunt inzetten om geld in te zamelen zodat ook jij je ambities kunt realiseren! Ondanks de constante kritiek op ghost producing, kunnen zogenaamde ‘slaapkamerproducenten’ hun brood verdienen met hun muziek en vervolgens dit geld opnieuw investeren in hun carrière. Een betaling van $1500 voor een beat voor een ander kun je bijvoorbeeld weer steken in je eigen advertentiebudget om zo je bereik te vergroten.

Kleine bijdrage

Ook zijn er genoeg dj’s die zo veel toeren dat ze niet de tijd hebben om nieuwe muziek te maken, maar toch moeten ze hun fans blijven voeden met nieuwe releases. Deze artiesten huren ook vaak ghost producers in om een scala aan nieuwe tracks te hebben die ze kunnen testen in de clubs of op festivals. Slaan ze aan, dan kunnen ze ervoor kiezen de track af te maken en te releasen (eventueel zelfs in samenwerking met de ghost producer). In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, maken ghost producers niet altijd een volledig nummer voor een ander; soms gaat het alleen om wat ‘sound design’ of een ‘drum pattern’. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos.

Win-win

Er is een groot voordeel voor beide partijen. De een kan zijn tijd in andere dingen steken dan produceren en de ander kan zijn muziek aan een nog groter publiek kwijt, terwijl hij ook nog eens een redelijk loon overhoudt. Marges voor ghost producties liggen vaak tussen de €300 en €6k. Daarnaast zul je als ghost-producer ook veel leren, omdat je je moet inleven in andermans sound en deze creatieve wijze moet aanhouden. Dit maakt je uiteindelijk weer flexibeler wanneer je voor jezelf of anderen zal werken.

De eerste stap

Okee, genoeg over waarom ghost producer handig kan zijn voor je eigen carrière. Hoe zet je de eerste stappen om klanten te vinden en dit werk daadwerkelijk te kunnen uitvoeren? Er zijn natuurlijk veel routes en het ligt er ook aan of je al een redelijk netwerk hebt in de scene, maar een goede eerste stap voor nieuwkomers is om ghost-productie-sites te gebruiken. Denk aan een edmghostproducer.com of zelfs een fiverr.com. Hier kun je een profiel aanmaken en je (demo)tracks uploaden zodat men jou en je sound kan ontdekken. Hoewel deze sites meestal een commissie ontvangen, krijg jij natuurlijk het grootste deel van de betaling en bouw je ondertussen je netwerk op. Stel, je krijgt het voor elkaar om elke week drie orders voor producties te verwerken, dan kun je honderden euros per week verdienen. Toch lekker om dat geld in advertenties, designs of zelfs je boodschappen te kunnen steken.

Meer vraag dan je denkt

Artiesten van alle soorten niveaus maken gebruik van ghost-producenten, dus wees maar niet bang dat er geen werk voor je is. En als je dan eenmaal ghost-producties uitvoert voor een artiest, willen ze vaak alleen nog maar meer gebruikmaken van jouw werk. Dus blijf proberen in contact te komen met de juiste mensen en zorg ervoor dat je steeds beter wordt in jouw specialiteit. Of het nu gaat om hulp bij een drop, sounddesign of een melodie, de vraag naar hulp is veel groter dan de meeste mensen denken.

Heb jij al eens een ander voorzien van een ghost-productie? Vertel erover in de comments hieronder!

Zie ook

» Studio & Recording-producten

» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» 6 tips voor het gebruiken van Twitch
» 7 tips voor het voorbereiden van je DJ-set
» SoundCloud Pro, is het de moeite waard?
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Hoe kun je doorbreken als producer?

Gastblogger Jeroen Hillebrand (Moon Jelly Agency)
Al sinds zijn jeugd is Jeroen een echte hiphop-fanaat die in zijn vrije tijd graag beats maakt. Tijdens een korte maar krachtige ontmoeting met het Moon Jelly team was er meteen een klik. Sindsdien is Jeroen de man van de marketing voor Moon Jelly’s klanten, waaronder Deepend, Firebeatz en Sunnery James & Ryan Marciano.
Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter