Twitch is op dit moment zonder twijfel een van de grootste en meest trendy social media platforms ter wereld. Mocht je het gemist hebben, Twitch is een live streaming video platform dat maandelijks gebruikt wordt door meer dan 140 miljoen mensen. Het is veel populairder dan andere platforms met streaming-functionaliteit, zoals YouTube, omdat het member-systeem, de extra mogelijkheden, en de payout een stuk beter zijn. Vandaag zal Gastblogger Jeroen Hillebrand van Moon Jelly Agency zes tips geven voor het starten met Twitch als muziekartiest.

6 tips voor het gebruiken van twitch als artiest

Gamers en muzikanten

Vooral onder gamers is Twitch erg populair en er zijn veel fans die geld doneren aan hun favoriete gamehelden om deze te zien spelen. Ook de muziekindustrie krijgt steeds meer aandacht voor Twitch en grote artiesten als Drake, Post Malone en Steve Aoki maken al succesvol gebruik van het platform. Fans kunnen het productieproces van artiesten live volgen, meekijken naar set rehearsals of hun vragen beantwoord zien worden tijdens live Q&A’s. Als je Twitch op de juiste manier gebruikt, kun je er je carrière flink mee boosten. Hieronder mijn zes tips om als beginner Twitch meteen zo goed mogelijk te benutten.

1. Tools

Om te starten met het opnemen en streamen van video’s heb je natuurlijk een webcam en microfoon nodig. Alhoewel er veel laptops zijn met een ingebouwde microfoon, raden we toch aan een echte microfoon aan te schaffen om zo de kwaliteit van de video’s te verbeteren. Simpel!

2. Geef jezelf een label

Over het algemeen is het handig om als muzikant op Twitch jezelf te categoriseren als ‘creative’ om zo jezelf te onderscheiden van de gamers. Dit maakt het makkelijker voor anderen om jouw kanaal te vinden om zo meer views te genereren.

3. Maak een lijst met fan-interesses

Bij het creëren van een Twitch account moeten EDM producers en DJ’s een lijst met onderwerpen opgeven die hun fans leuk zouden vinden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan studiosessies waarbij je een connectie maakt met fans, maar ook set rehearsals en live productie- tutorials. Dat laatste zou bijvoorbeeld een tutorial kunnen zijn waarin uitgelegd wordt hoe de melodie van een hit is gemaakt. Met het streamen van dit soort content geef je je fans een idee van wat er achter de schermen gebeurt, waardoor de band met hen wordt versterkt. Bovendien geeft dit je de mogelijkheid om mensen te bereiken die niet in staat zijn om naar je liveshow te komen.

4. Upload regelmatig

Probeer bij het starten van een Twitch account regelmatig te uploaden. Dit hoeft niet iedere dag, maar ten minste één keer per week is een goed streven en zal je helpen een goede band op te bouwen met fans. Probeer ook consistent te zijn met uploaden of streamen van content zodat kijkers weten wanneer zij een live broadcast mogen verwachten.

5. Deel links op social media

Twitch rankt video’s/streams automatisch van meest naar minst bekeken, wat jou als beginnende Twitcher flink tegen kan werken. Daarom is het belangrijk dat je op je andere social media accounts aankondigt wanneer je een livestream gaat doen. Zorg er hierbij voor dat de links werken en wees creatief! Maak bijvoorbeeld een Instagram story waarin gebruikers omhoog kunnen swipen om zo bij je nieuwe Twitch video te belanden, of laat je volgers via een Facebook poll stemmen op wat voor content ze graag willen zien op Twitch.

6. Wees persoonlijk

Twitch is heel effectief wanneer het gaat om het creëren van een sterke band met fans. Door direct met producers of artiesten te praten, voelt het voor fans alsof zij een persoonlijke relatie met ze hebben. Daarom is het heel belangrijk om de namen van kijkers te noemen die bijvoorbeeld een vraag stellen in de live Q&A. Omdat ze hierdoor een sterke band opbouwen met jou, wordt de kans op donaties aan jou ook vergroot – wat dus weer een nieuwe inkomstenbron zou kunnen zijn.

Waarom denk jij dat artiesten wel of niet gebruik moeten maken van Twitch? Laat het ons weten in de comments!

Zie ook

» SoundCloud Pro, is het de moeite waard?
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» Podcast maken: tips voor opname-apparatuur

» Microfoons
» Alle Studio & Recording-producten

Gastblogger Jeroen Hillebrand (Moon Jelly Agency)
Al sinds zijn jeugd is Jeroen een echte hiphop fanaat die in zijn vrije tijd graag beats maakt. Om zijn passie voor marketing en muziek te combineren, besloot hij om een studie Bedrijfskunde te volgen en zich te specialiseren in de creatieve industrie. Tijdens een marketing meeting in Amsterdam ontmoette Jeroen het Moon Jelly-team en er was meteen een klik. Sindsdien is Jeroen de man van de digitale communicatie bij Moon Jelly Agency, de internationale marketing agency voor artiesten, platenlabels en promotors met kantoren in Amsterdam, New York en Seoul.
No responses

No comments yet...

Leave a Reply