Muziekproductie is een lang en moeizaam proces. Het schrijven van een nummer kan van twee weken tot twee maanden duren. Als artiesten geen muziek uitbrengen, wordt het vaak moeilijk om de fans te blijven interesseren. Maar een muziekproducent kan fans meer content bieden dan alleen muziek. Het is belangrijk dat je al je middelen gebruikt om fans te stimuleren om alles bij te houden. Denk aan sets, mashups, mixes maar ook heel andere vormen van media. In dit artikel bespreekt gastblogger Jeroen Hillebrand, van Moon Jelly Agency, de tools die je nodig hebt om een betrokken fanbase te behouden en uit te bouwen.

Muziekproductie en het geheim van een effectieve contentkalender

Beloon je fans

Zonder je fans is je muziek uiteindelijk niet te horen. Je kunt echter niet elke week nieuwe muziek blijven maken, dat is onmogelijk. Hoe dan ook, degenen die van je muziek genieten, zullen blijven hangen en op de hoogte willen blijven van wat je zegt en doet. Daarom is het belangrijk om je dankbaarheid te tonen voor de loyaliteit van je luisteraars.

Mixen en podcasts

Vaker wel dan niet, zijn de meeste producers ook dj’s. Met dat in gedachten is het maken van een wekelijkse, tweewekelijkse of zelfs maandelijkse mix of podcast van een uur een snelle en effectieve manier om op dit moment je favoriete muziek te delen, terwijl jij je fans laat zien dat je nog steeds online en actief bent. De mixtapes van Vato Gonzalez’ Dirty House waren bijvoorbeeld een grote hit. Als hij geen nieuwe muziek deelde, uploadde hij mixtapes vol nieuwe muziek van andere artiesten die op zijn sound leken. Dit kwam beide partijen enorm ten goede. Elke mixtape trok veel aandacht naar Vato en in ruil daarvoor hielp hij veel artiesten om waardevolle bekendheid te krijgen. Hij versterkte niet alleen zijn aanhang, maar hij hielp ook andere dj’s in het proces, waardoor zijn netwerk ook weer groeide.

Mashups en bootlegs

Een ander veel voorkomend idee is het weggeven van mashup-/bootleg-packs. Omdat veel mashups en bootlegs niet voor geld kunnen worden verkocht, geven dj’s ze vaak gratis weg. Sommige producenten bieden zelfs productiehandleidingen aan. De ‘Lessons of KSHMR’ van KSHMR zijn hier een uitstekend voorbeeld van.

Communiceer met je luisteraars

Als je fans je naam horen, associëren ze dat misschien met je muziek. Dit betekent dat ze je nog niet als persoon kennen. Doe je best om met je fans te communiceren en de persoon achter de persona te onthullen. Martin Garrix is hier een uitstekend voorbeeld van. Zijn YouTube-serie, The Martin Garrix Show, geeft fans inzicht in zijn leven buiten de spotlights. Zijn extravagante leven zal voor sommigen geweldig zijn om te zien terwijl anderen het juist moeilijk vinden om zich hieraan te relateren. Jay Hardway daarentegen maakt relatable video’s van zijn normale dagelijkse activiteiten, zoals koken, interviews en studiosessies. Ongeacht de inhoud, helpt dit om een band tussen artiest en fans te creëren en een hechte band tussen de twee partijen te ontwikkelen. Als gevolg hiervan kunnen fans meer geneigd zijn om met je in contact te komen en je muziek of andere producten te kopen, omdat ze je nu als persoon zien voordat ze je als producer zien.

Maak gebruik van sociale media

Platforms als Twitch en Twitter zijn uitstekende tools om de interactie met fans te ondersteunen. Sommige dj’s negeren reacties en berichten van fans. Hoewel dit voornamelijk te wijten is aan een overspoelde toestroom van berichten, kan dit sommige mensen ontmoedigen. Simpele acties, zoals reageren op opmerkingen en deze leuk vinden, zijn een geweldige manier om je fans te laten zien dat je een persoon bent zoals zij. Artiesten als Laidback Luke en Sunnery James & Ryan Marciano doen dit regelmatig op Instagram. Het resultaat is dat fans meer geneigd zijn om te reageren op een bepaald bericht, wetende dat de kans bestaat dat hun favoriete DJ hun input zal erkennen. Het plaatsen van memes is een simpele maar effectieve manier om in contact te komen met fans. Doe altijd je best om je fanbase en de algemene demografie te begrijpen. Dit geeft je een beter idee van wat je moet posten. Soms is het ook voldoende om veilig te zijn en een veel voorkomende trending meme te plaatsen. Onthoud dat humor besmettelijk is. Probeer het zo goed mogelijk te verspreiden.

Wil je een template ontvangen met meer uitleg over het maken van een ‘social media roadmap’? Stuur dan een mailtje naar hello@moonjelly.agency!

Zie ook

» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren
» Merchandise verkopen – Goede bijverdienste voor de muzikant!
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» 10 manieren om thuis productief te zijn als muzikant
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» DJ-optredens professioneel aanpakken

Gastblogger Jeroen Hillebrand (Moon Jelly Agency)
Al sinds zijn jeugd is Jeroen een echte hiphop-fanaat die in zijn vrije tijd graag beats maakt. Tijdens een korte maar krachtige ontmoeting met het Moon Jelly team was er meteen een klik. Sindsdien is Jeroen de man van de marketing voor Moon Jelly’s klanten, waaronder Deepend, Firebeatz en Sunnery James & Ryan Marciano.
Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter