DJ-optredens professioneel aanpakken
Gepubliceerd op dinsdag 11 september 2018
Geboekt worden als DJ en een leuk feestje geven met de juiste muziek is natuurlijk geweldig. Maar… is dat voldoende om het het onderscheid te maken bij je klanten? Hoe zorg je er als DJ voor dat je professioneel overkomt en toch toegankelijk genoeg blijft om aanbevolen te worden bij andere boekers? Gastblogger Amar Amlani (DiceDJ) vertelt over zijn ervaringen met boekingen bij diverse feestjes!
Drie fases
Elk feest heeft een aantal fases: vóór de gig, tijdens de gig en na de gig. Ik zal hieronder per fase aangeven wat mijn ervaringen zijn en wat mijn klanten als positief hebben ervaren. Dit geldt voor bruiloften, bedrijfsfeesten, kerstgala’s en andere feesten waar je voor geboekt kan worden. Voor festivals en clubs zal de uitwerking anders zijn, maar de kernboodschap blijft hetzelfde: een feestje maak je samen, maar de DJ heeft een belangrijke taak om er een succes van te maken!
Wat doe je vóór de DJ-gig?
Als je een goed feest wilt geven, gaat er soms veel tijd zitten in de voorbereidingen. Hieronder volgen een aantal punten waar je rekening mee kunt houden.
Spreek de verwachtingen uit
Wanneer een potentiële klant jou wil boeken, is het belangrijk om de verwachtingen naar elkaar toe kenbaar te maken. Enerzijds wil jij kwaliteit leveren, anderzijds willen zij een feest waarbij het publiek het naar zijn zin heeft gehad. Grote artiesten hebben een rider, waarmee ze aan de organisatie duidelijk maken welke setup en voorzieningen ze willen ontvangen. Op de rider van DJ Afrojack zie je onder andere dat hij altijd Pioneer apparatuur gebruikt met 3 draaitafels, en graag 2 high power monitor speakers wil op oorhoogte. Ook jij kunt bij een feest aangeven dat je bepaalde apparatuur op de locatie wilt hebben. Vaak krijg je dan het telefoonnummer van de locatie, waarmee je dit kunt afstemmen.
Welke muziek valt in de smaak?
Het is handig om van tevoren te bespreken welk type publiek er zal zijn, bijvoorbeeld de leeftijden en demografie. Je kunt dan zelf, of samen met de boeker, een selectie maken van het type muziek dat goed in de smaak zal vallen. Uiteraard is het daarna jouw creativiteit en muziekkennis die de rest van het feest zal vormgeven. Ook kun je hier een aantal must-plays vastleggen, of juist nummers die ze niet willen horen.
Wat neem je mee?
Als je een feest gaat geven in een ruimte waar geen DJ-gear aanwezig is, dan kun je zelf apparatuur aanbieden. Naast de DJ-set en speakers, kun je de voor- en nadelen aangeven van een rookmachine, hazer, stroboscoop, bellenblaasmachine en andere apparatuur en belichting bespreken. Hierbij geldt: jij biedt het aan, zij maken de keuzes. Check deze keuzes wel even met de uitbater van de locatie. Een rookmachine bijvoorbeeld, is niet altijd toegestaan!
Hoe ziet de avond er uit?
Ook kun je het verloop van de gig bespreken. Bij bruiloften heb je vaak speeches of een optreden. Of ze willen een specifiek nummer horen bij het aansnijden van de taart. Het is als DJ handig om te weten op welk tijdstip dit is, zodat je niet midden in een opbouw van je set zit terwijl er straks een speech moet komen. Daarnaast kun je doornemen wanneer je op de locatie kunt gaan opbouwen zodat je dit goed kunt plannen. Verder neem je de afspraken door, bijvoorbeeld: Geldt er een decibel-limiet? Hoe laat eindigt het feest? Is er eventuele uitloop mogelijk? Wanneer kun je beginnen met opbouwen?
Foto: Rich&Raw Entertainment
Wat kun je tijdens een DJ-gig doen?
Je kunt nog zoveel voorbereiden, het belangrijkste moment blijft toch wanneer het feestje aan de gang is. Een groot deel hiervan gaat waarschijnlijk puur op gevoel, zoals: Wat slaat aan en wat niet? Kun je de microfoon gebruiken, of vinden ze het leuker om enkel de muziek te horen? Toch kun je rekening houden met een aantal dingen:
Houd je aan de afspraken
Dit is natuurlijk een open deur. Bijvoorbeeld: kom op, of voor, de afgesproken tijd aan op de locatie zodat je kunt opbouwen en een soundcheck kunt doen met de muziek en de microfoon. Niets is zo vervelend voor een organisator als het niet kunnen vertrouwen op de persoon die de avond gaat invullen.
Wees toegankelijk
Een DJ die veel naar zijn/haar apparatuur kijkt is lastiger te benaderen dan eentje die regelmatig het publiek in kijkt. Je brengt als DJ een bepaalde energie met je mee die je, wellicht onbewust, uitstraalt naar het publiek. Wees daarom toegankelijk, pak soms de microfoon en laat de boeker weten dat je open staat voor feedback. Jij bepaalt natuurlijk wat er gebeurt, maar je houding bepaalt of het publiek, en uiteindelijk de boeker, tevreden is over de avond.
Speel in op het publiek
Het kan zijn dat een publiek anders reageert dan je had verwacht. Ik heb talloze keren gehad dat de organisator van een feestje een bepaald idee had over de wensen van het publiek, maar dit tijdens het feest toch anders bleek te zijn. Daarom is het belangrijk om te toetsen waar een publiek op reageert, en daarop verder te gaan.
Foto: Rich&Raw Entertainment
Na de DJ-gig
Als het feestje voorbij is, en je zit nog in je roes, kun je alleen nog vragen of alles naar wens is geweest. Hoewel het soms lastig is, kun je ook direct vragen naar feedback en wat er eventueel beter kon. Daar kun je dan rekening mee houden bij je volgende feesten!
Heb jij ook boekingen gehad en wil je je ervaringen delen? Of heb je nog aanvullingen of vragen? Ik lees ze graag in de comments!
Zie ook
» Hoe maak je een goede mixtape voor een DJ contest?
» Waar haalt een DJ zijn muziek vandaan?
» Bijverdienen als (parttime) muzikant – Speel en geniet!
» De ideale DJ licht-setup
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
» DJ’en met Spotify – Hoe, en mag het wel?
» Alle DJ-gear
» Alle PA-gear
hallo, ik draai binnekort op een festival en ben enorm benieuwd welke geluids kwaliteit het beste is
wav/mp3 of wat dan ook.
groet Dave
Dag Dave,
De beste keus is WAV of AIFF. AIFF zie je vooral op Apple-computers.
MP3 is namelijk gecomprimeerd, waardoor je een lagere geluidskwaliteit hebt die zeker op een goed festivalsysteem hoorbaar zal zijn.
Als de bestanden te groot worden, kun je FLAC gebruiken. Dat is ook gecomprimeerd, maar verliest geen kwaliteit, in tegenstelling tot MP3.
Marnix | Bax Music