In ons artikel over contracten voor muzikanten kwam het al aan bod: de technische rider. Dit is een stuk papier waarop alle ’technische specificaties’ van een band staan. Daarvan zijn veel varianten in omloop, sterk variërend in kwaliteit. Met een goede rider weet de technicus ter plaatse precies wat hij kan verwachten. Aan welke eisen moet een technische rider voldoen? En wat is het verschil met een hospitality rider?

Technische rider - Wat het is en wat erop moet staan
Foto (bijgesneden): Setting The Stage, door Mike Schmid, licentie CC BY-SA 2.0

Wat is een technische rider?

Naast de technische rider (technical rider) heb je ook de zogeheten hospitality rider. Daarop staan de persoonlijke wensen van de band als het gaat om consumpties, verzorging enzovoorts. We zoomen hier in op de technische rider, hoewel er wel een gebied is waarin de technische rider de hospitality rider raakt. “Bijvoorbeeld de gewenste temperatuur op het podium voor een balletgezelschap. Dat zou ook goed op een technische rider kunnen staan”, schetst Rinaldo Klein Bleumink, die veel met balletgezelschappen rondreist. Rinaldo Klein Bleumink en Huug Lohuis van het bedrijf Showline AV Solutions hebben al heel wat technische riders onder ogen gehad. Huug haalt wat mappen uit de kast om de verschillende technische riders van bands te laten zien. Daar zit enorme variatie in. En dito kwaliteitsverschillen. “Een goede technische rider heeft voordelen voor iedereen. Dus niet alleen voor de technici, maar ook voor de band zelf. Je voorkomt problemen ter plaatse als de organisatie een goede rider heeft van je band. De technicus weet dan precies wat hij kan verwachten en kan voor het juiste materiaal zorgen.”

Professioneel

“Met een goede rider kun je als band overal terecht”, aldus Huug en Rinaldo. “Je komt professioneel over en het scheelt enorm veel frustratie en irritatie. En mocht je als band op weg naar het optreden vertraging hebben en daardoor later komen, dan kan de technicus op basis van de rider alvast zoveel mogelijk zelf voorbereiden. Dan staat alles al op de goede plek als de band arriveert.” Op deze pagina’s vind je onder meer een overzicht wat in een goede technische rider moet staan en een voorbeeld van een rider van de band Lickety Split, die de veel voorkomende bezetting heeft van gitaar, bas, drums, zang en achtergrondzang door de instrumentalisten.

Checklist technische rider

Een goede technische rider is zo compleet en gedetailleerd mogelijk. Maar maak het ook weer niet te gek, door bijvoorbeeld allerlei merken en types voor te schrijven. Het volgende staat in ieder geval in een goede technische rider:

  • Contactgegevens van de band. Dan kunnen ze je altijd bellen en/of e-mailen als er vragen of onduidelijkheden zijn. Vermeld deze gegevens bij voorkeur op iedere pagina van je rider.
  • Hoe lang heb je nodig om op te bouwen? Denk eraan dat het verschil maakt of je de enige band bent die speelt of dat er meerdere bands zijn. Op een festival moet een ombouw (inclusief soundcheck) vaak binnen drie kwartier zijn gedaan.
  • Uit welke personen (zangers en instrumentalisten) bestaat de band? Functies zijn hierin belangrijker dan namen, maar namen mag je natuurlijk altijd noemen. Wie hebben allemaal een zangmicrofoon nodig? Zingt de gitarist bijvoorbeeld ook? Dit overzicht geeft meteen aan hoe groot de band is en daarmee hoe groot het podium moet zijn. Misschien is het beschikbare podium te klein en moet je als band bepaalde aanpassingen doen. Dat kun je dat beter van tevoren weten dan er ter plekke achter komen.
  • Een stageplot: een plattegrond van de podiumopstelling van de band. Waar staat de zang, waar staan de instrumentalisten, op welke plekken zijn stroompunten nodig enzovoorts. Zie het voorbeeld van de stageplot van Lickety Split bij dit artikel.
  • Neem je al dan niet een eigen geluidstechnicus mee? Zo ja, hoe lang heb je dan nodig voor de soundcheck? En kan jullie geluidstechnicus zowel met een digitale als een analoge mengtafel overweg? Of bijvoorbeeld alleen met een analoge mengtafel?
  • Maak een complete en overzichtelijke priklijst. Dat is de lijst van alles wat moet worden uitversterkt. Per ‘object’ (zang, gitaarversterker, drums etc.) geef je aan of dat met een microfoon moet of met een DI. Eventueel kun je per object je voorkeur aangeven voor een bepaald type microfoon. Dat zijn de zogeheten preferred mics. Je kunt heel specifiek merk/type aangeven, maar beter is om aan te geven om wat voor soort microfoon het gaat, eventueel met voorbeelden van merk/type. Zorg dat de priklijst van de drums compleet is, dus geef ieder onderdeel aan dat moet worden uitversterkt. Dubbele bassdrum? Geef dat expliciet aan. Op een goede priklijst is in één oogopslag duidelijk hoeveel kanalen de band op een mengpaneel nodig heeft, zodat het juiste mengpaneel kan worden geleverd.
  • Welke effecten heb je nodig en waarvoor? Heb je wensen ten aanzien van de Front Of House en PA-installatie (zaalversterking)?
  • Wat zijn je wensen qua monitoring? Werkt de band met in-ear of met stagemonitors? Hoeveel monitoren heeft de band nodig? Waar moeten ze staan? En eventueel: wat moet er op welke monitor te horen zijn?
  • Heeft de band een drummer en/of blazers en moeten die op een verhoogd podium (een riser)? En hoe groot moet die riser zijn? Of neemt de band zelf een (drum)riser mee?
  • Heb je krachtstroom nodig? Zo ja, welke aansluiting en hoeveel meter van het podium?
  • Met hoeveel auto’s komen jullie? Dit in verband met parkeerplaatsen. Komt er ook een vrachtauto?

Controleer het zelf

Je kunt veel ondervangen met een technische rider en een hospitality rider, maar het is ook goed om zelf bepaalde dingen van tevoren te controleren. Bijvoorbeeld dit: * Kom je met een vrachtauto? Check zelf of de vrachtauto dichtbij kan komen. Is het optreden in een tent in een weiland? Check of er eventueel rijplaten liggen tegen het wegzakken. * Wil je merchandise verkopen? Check of dat mag van de organisatie en onder welke condities.

De hospitality rider

In de hospitality rider van een band staan de wensen op het gebied van consumpties, verzorging, onderkomen enzovoorts. Huug en Rinaldo hebben daar fraaie voorbeelden van in hun administratie. Bijvoorbeeld van een band die een compleet arsenaal eist van allerlei drankjes en versnaperingen in de kleedkamer en zelfs iets zegt over de kleur van de handdoeken. “Er zijn maar weinig festivalorganisaties die dat tot in detail gaan verzorgen”, merkt Huug op. “Sommige bands gaan veel te ver in hun hospitality rider. Het lijkt stoer, maar het is de vraag of je de volgende keer dan weer wordt gevraagd voor dat festival als je daar zo ver in gaat. Beperk het tot de zaken die echt belangrijk zijn. Bijvoorbeeld als een bandlid allergisch is voor bepaald voedsel. En dat je een gezonde maaltijd wil. Daar is echt iets voor te zeggen. Bands die veel op festivals spelen, kunnen niet dagenlang teren op broodjes kaas, frites, chinees en pizza’s.”

Aan elkaar knopen

De ene muzikant heeft het beter voor elkaar dan de andere. Zo heeft de ene gitarist al zijn effecten bij elkaar op één pedal board en heeft daar maar één stroompunt voor nodig. De andere gitarist heeft alles los en heeft meerdere stroompunten nodig. “Sommige muzikanten knopen van alles aan elkaar, maar niet op de handigste manier”, weet Rinaldo. “Wij hebben stroomblokken genoeg bij ons, dat is het probleem niet. Toch is het handig dat muzikanten hun apparatuur zo inrichten dat ze ieder met één of enkele aansluitpunten uit de voeten kunnen. Dat scheelt gedoe en rommel op het podium. Het geeft minder storingen en als er toch een storing is, dan is de oorzaak gemakkelijker te vinden.” Huug vult aan: “Koop ook goede kabels. Zorg dat je als gitarist of bassist twee goede instrumentkabels hebt, zodat je ook altijd een reserve hebt. Veel technische ellende op het podium komt door slechte kabels van muzikanten.”

De technische rider van Lickety Split

Een voorbeeld van een technische rider (priklijst + stageplot) van de band Lickety Split, voor hun tournee door Afghanistan, waar de band afgelopen zomer optredens heeft verzorgd voor militairen. Lickety Split heeft de veel voorkomende bezetting van gitaar, bas, drums, zang en achtergrondzang door de instrumentalisten. Bijzonder aan de band is dat het allemaal dames zijn.

Technische rider - Wat het is en wat erop moet staan

Zie ook

» Contracten voor muzikanten – Leer de basis van het contractenrecht
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Muzikanten & Belastingaangifte – Praktische adviezen
» Tien manieren om als muzikant geld te verdienen
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Kleine ondernemersregeling verandert – Gevolgen voor muzikanten
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» SoundCloud Pro, is het de moeite waard?
» Hoeveel durf jij te vragen voor een gig?
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» Wat is Buma/Stemra en waarom lid worden?
» Professioneel muzikant worden: 5 must do’s
» DJ-optredens professioneel aanpakken
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?

Reacties gesloten...