Gastblogger Iris Siemons is songwriter, zangeres, en oprichter van MBC, het Muziekprofessionals Belangen Collectief in Tilburg. Veel besproken muzikanten-onderwerp waar alle leden mee te maken hebben, is geld verdienen met optredens. Doe jij als artiest wel eens iets gratis, of draait alles om inkomsten? En als je betaald wilt worden, hoeveel durf je dan te vragen voor een gig?

Hoeveel durf jij te vragen voor een gig? - Over inkomsten als artiest

Bepaal het zelf

De Mastermind Ochtend van het Muziekprofessionals Belangen Collectief werd druk bezocht. Niet verrassend, want het pijnpunt van muzikantenland stond op de agenda. Een vijfkoppig panel met Nol Havens, Eric van der Westen, Liseth Horsten, Anton Kwantes en Joost Koevoets boog zich samen met het publiek over vragen als: Wanneer doe je iets gratis? Hoe bepaal je je prijs? Er volgde een uitwisseling van ervaringen. Het blijkt van enorme waarde om dit gesprek te voeren, omdat iedereen zijn eigen wiel lijkt uit te vinden. Uiteenlopende bedragen, meningen en strategieën passeren de revue waarvan we afspreken die binnen deze groep te houden. Verbinding is dus al een deel van het antwoord. We kunnen veel van elkaar leren.

Benefiet-concerten waar het barpersoneel wél betaald wordt

Over het algemeen geldt: hoe meer publiek je trekt, hoe meer je kunt verdienen. Meestal is het podium de betalende partij. Voor jou als maker is de rekensom ongeveer zoiets als onkosten + uren vergoeding + eventuele succes-marge (als je veel publiek trekt) = gage. Van de urenvergoeding komt in de praktijk de eerste jaren erg weinig terecht, laat staan de evt. succes marge. De ene bekijkt het per gig en de ander heeft een vaste prijs. De ene werkt via boekers en de ander doet alles zelf. Beide goed. Maar wat vooral duidelijk naar voren komt, is dat wij onszelf vooral serieuzer mogen nemen als creatieve ondernemers. De zin “Ja maar dit optreden is heel goed voor je publiciteit” kennen we allemaal maar al te goed. Veel beroepsmuzikanten worden als onsympathiek weggezet als ze niet enthousiast reageren op weeeeer een benefietconcert waar het barpersoneel wél betaald wordt. Je zou jezelf bij ieder optreden de vraag kunnen stellen “Wat levert het me op?” Dat kan een financiële vergoeding zijn, maar als je die ene keer met je grote held op het podium kan staan, doe je het misschien puur voor de ervaring of voor de publiciteit (mits je je huur nog kan betalen). Die keuze maak je zelf en daar mag je een statement in maken.

Hoeveel durf jij te vragen voor een gig? - Over inkomsten als artiest

Rijk worden

Zoals bij veel vrije beroepen is het moeilijk te definiëren wat je ‘zou moeten’ verdienen als muzikant. Het hangt af van kwaliteit, ervaring, onderhandelings-skills, subsidies, wat je durft te vragen, of je nee durft te zeggen, maar vooral of je veel publiek trekt. Er is een grijs gebied tussen amateurs en professionals en een enorme variatie aan aanbod en aan strategie. Ik zou je graag een lijstje geven met wat er gemiddeld wordt verdiend door muzikanten, maar dit is zo enorm variabel, dat dat geen houvast zou bieden. De meeste sessiemuzikanten hanteren een bepaalde prijs per optreden na aftrek van reis- en consumptiekosten. Sommige artiesten met eigen werk proberen door gratis te beginnen een fanbase op te bouwen. Alles kan en alles mag, maar de vraag is wat werkt voor jou. Als je muziek bent gaan maken vanuit je passie en je nu alleen die betaalde optredens doet die je niet zo leuk vindt, kan je je afvragen hoe ‘rijk’ je er werkelijk van wordt.

Andere tijden

Misschien zegt de Bim-norm je nog iets. Vanaf 1975 is er beleid geschreven en gehanteerd door de Stichting Jazz en Geïmproviseerde Muziek waarbij er een norm werd gesteld voor het bedrag dat jazz-musici minimaal zouden moeten verdienen voor hun diensten. Dit versterkte de onderhandelingspositie van alle musici. Kort gezegd zijn in de decennia daarna die norm en het beleid zo uitgekleed dat de musici doorgaans ouderwets zijn aangewezen op de economische waarde van wat er op het podium gebeurt. Wanneer je veel publiek trekt, dan betekent dat omzet voor het podium en zal het podium je dus ook meer betalen. Klein verschil met het begin van de vorige eeuw is dat we in de tussentijd in het subsidietijdperk het publiek hebben afgeleerd hun portemonnee te trekken wanneer er op het podium iets moois gebeurt. Het klassieke beeld met publiek met flapperende briefjes en een muntenregen over het podium is van ons netvlies verdwenen. Iets wat in Michael Jackson’s jonge jaren overigens nog wel de gewoonte was.

Welke overweging maak jij als je gevraagd wordt gratis te spelen? Laat hieronder een reactie achter!

Zie ook

» Bijverdienen als (parttime) muzikant – Speel en geniet!
» Songwriter worden? Leer alles over liedjes schrijven
» Professioneel muzikant worden: 5 must do’s
» Wat is Buma/Stemra en waarom lid worden?
» Muziektheorie: móet je dat leren als muzikant?
» Zing! Het is goed voor je (ook al kun je het niet)
» Writer’s block? Tips voor songwriters
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?

Gastblogger Iris Siemons

Iris Siemons is independent songwriter en zangeres. Ze schrijft laid-back alternative/indie pop-songs.

Haar debuut-EP kwam uit in september 2018. Ook lanceerde Iris in datzelfde jaar haar ‘Soundtrack of your moment’, waarbij ze een liedje schrijft voor een specifiek persoon voor een speciale gelegenheid.

1 response
  1. Rob schreef:

    Ik speel alleen nog gratis als het
    1. Een vriendendienst is.
    2. Ik het goed vind voor mijn netwerk.

    Verder hebben ‘opdrachtgevers’ vaak niet een idee hoeveel geld je uberhaubt al kwijt bent om ergens voorbereid voor de dag te komen.
    Het hangt af van de locatie en de opdracht.

    Persoonlijk vind ik het verschrikkelijk om als achtergrond muziek te spelen op bijvoorbeeld bedrijfsfeestjes. Dan sta ik m.b.t. de prijs veel meer op mijn strepen.

Leave a Reply