Een fout die veel mensen maken bij het posten op social media, is dat ze precies dezelfde inhoud naar elk platform uploaden. Dit is niet handig. Elk sociaal netwerk heeft functies waarmee je een bericht specifiek voor dat platform optimaliseert. Je gedraagt je tenslotte ook anders bij je vrienden dan bij je ouders. In dit artikel maakt Gastblogger Remko de Jong van Moon Jelly Agency je wegwijs op de verschillende platforms!

Hoe je je content op social media optimaliseert

Wat op welk platform?

Hoe bepaal je wat je op elk social platform plaatst? En wat voor soort inhoud is goed om te uploaden op elk sociaal netwerk? Wat je moet onthouden, is dat elk platform een ​​ander publiek heeft en elk publiek zijn eigen verwachtingen. Hier volgen enkele algemene richtlijnen voor content die goed werkt:

  • Instagram: verhalen, citaten en afbeeldingen van hoge kwaliteit
  • Facebook: verpakte content en video
  • Snapchat: authentieke verhalen en AR
  • Twitter: blogposts en nieuws

Nu we een algemeen overzicht hebben van wat we kunnen verwachten, gaan we dieper in op de details, zodat jij de inhoud kunt optimaliseren voor elk social media-platform!

Facebook

Live-video’s en algemene video’s lijkt een van de beste manieren te zijn om boeiende content voor je publiek te creëren op Facebook. Aangezien het algoritme prioriteit geeft aan hoge kijktijden, kan uitgebreide video-content een geweldig hulpmiddel zijn om je berichten ‘viraal’ te laten worden. Houd bij het uploaden van een video rekening met welk apparaat je publiek het meeste zou gebruiken. Zo wordt de meeste content tegenwoordig zonder geluid op een mobiel apparaat bekeken. Daarom zijn portretvideo’s met ondertitels een geweldige manier om met de doelgroep in contact te komen. Omdat de video groter is op hun scherm, is de kans kleiner dat ze extreem snel voorbij scrollen.

Instagram

Met honderden miljoenen actieve gebruikers is Instagram ongetwijfeld een van de grootste social media-platforms. Ben je een bedrijf in bijvoorbeeld de entertainmentindustrie dat hoofdtelefoons verkoopt (zoals Pioneer), plaats dan foto’s van mensen die je hoofdtelefoon dragen, zodat de kijkers zich kunnen inbeelden dat ze deze ook dragen. Als je vervolgens dit account wil laten groeien, is het handig DJ’s te gebruiken als influencers om het product te dragen en vervolgens advertenties in te kopen die aan hun fanbase getoond worden.

Behind the scenes

‘Behind the scenes’ content werkt ook altijd goed, aangezien fans graag willen zien wat er in het dagelijks leven van hun favoriete DJ/producer gebeurt. Het posten van video’s/foto’s van studiosessies en backstage-indrukken op festivals is enorm boeiend voor fans. Hiernaast is het goed om mensen die het evenement bijwonen te benaderen met advertenties op Instagram. Tot slot lijken (vaak motiverende) citaten ook goed te werken. Omdat Instagram is geoptimaliseerd voor foto’s, is een mooie achtergrond en een vet lettertype cruciaal om succes met deze tactiek te krijgen. Een voorbeeld hiervan is het account @millionaire.dream op Instagram.

Instagram Stories

Instagram Stories is een geweldige manier om meer over jezelf als artiest te delen en interactie met je fans aan te gaan. De Swipe Up-mogelijkheid kan een externe link bevatten (zoals Spotify) en is dus een mooie manier om meer fans te werven. Hier zijn een paar voorbeelden van stories die goed werken:

  • Een story over (nieuwe) muziek
  • Giveaways aankondigen (zoals gratis kaarten winnen)
  • Korte tutorials over produceren van muziek
  • Favoriete quotes of stories van anderen delen

Snapchat

Met miljoenen (jonge) mensen die de app dagelijks gebruiken, is Snapchat zeker een platform dat je zou moeten gebruiken als je een uiterst succesvolle strategie voor sociale media wil hebben. Omdat Snapchat bekend staat om zijn Augmented Reality (AR), is dat een functie waar je op moet letten. Je zou bijvoorbeeld kunnen kijken naar het maken van aangepaste Snapchat-filters en deze koppelen aan evenementen waar je een show hebt. Succes krijg je op Snapchat door zo authentiek mogelijk te zijn. Een goed voorbeeld is DJ Khaled. Praat altijd rechtstreeks tegen de camera, zo kun je ook een (virtuele) band opbouwen met je publiek.

Twitter

De betrokkenheid op het populaire platform is de afgelopen tijd gedaald, maar als je geen Twitter-strategie hebt, wordt je mogelijkheid om sociaal commentaar te geven op evenementen beperkt. Als je bijvoorbeeld naar de zoekfunctie gaat en een evenement intypt waar je optreedt (bijvoorbeeld Tomorrowland), dan kun je meteen met iedereen praten over dat evenement. Over het algemeen lijken blogposts en algemene nieuwsverhalen binnen je niche de beste inhoud te zijn om te posten op Twitter.

Sociale media wordt nog altijd door steeds meer mensen gebruikt. Jong en oud. En over de hele wereld. De uitdaging is om je content zo goed mogelijk te optimaliseren, zodat je kunt opvallen in deze overvolle digitale wereld. Wees vooral authentiek en creatief. En hopelijk zijn onze tips nuttig genoeg om succesvol te zijn op social media.

Zie ook

» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Meer fans? Volg de 5 stappen van deze marketing-funnel
» Imago-consultant… heb je die nodig als muzikant?
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» 6 tips voor het gebruiken van Twitch
» Waarom artiesten ghost producers gebruiken
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam

Gastblogger Remko de Jong (Moon Jelly Agency)
Remko werkt al meer dan 20 jaar voor grote reclamebureaus en merken in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Je kan ‘m dus een echte marketing-veteraan noemen. Remko is gespecialiseerd in marketing binnen de muziekindustrie. Zo reisde hij onder meer de laatste jaren de wereld over als marketing manager van Nicky Romero en Protocol Recordings. Eind 2017 richtte hij Moon Jelly Agency op, de internationale marketing agency voor artiesten, platenlabels en promotors met kantoren in Amsterdam, New York en Seoul.
Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter