Een van de meest besproken onderwerpen in de EDM scene is de rol van ghost producers. Als het op het produceren van hits aankomt, besteed je als muzikant vaak dagen, weken, of zelfs maanden aan het perfectioneren van je sound. Waarom zou je geen ghost producer gebruiken om je hierbij te laten helpen? Vandaag laat Gastblogger Remko de Jong van Moon Jelly Agency zijn licht schijnen op de vraag over het wel of niet inhuren van een ghost producer, en hoe een ghost producer jouw muziekcarrière kan helpen.

Waarom artiesten ghost producers gebruiken

Vernieling of vernieuwing

Vaak beweren mensen dat het gebruiken van ghost producers de ziel van de muziek vernietigt, omdat fans worden misleid: ze geloven dat hun favoriete artiesten ook daadwerkelijk hun eigen muziek maken. Voorstanders van ghost producing beweren echter dat het gevestigde artiesten helpt om een constante stroom aan nieuwe en relevante muziek uit te brengen. Op deze manier kunnen ze inspelen op de alsmaar veranderende muzieksmaak van de luisteraars. Het voortbestaan van de carrière van de artiest zelf wordt als belangrijker geacht dan de uitgebrachte muziek. Artiesten die het beste inspelen op nieuwe trends, zijn vaak het langst succesvol, waardoor de concurrentie binnen de muziekwereld steeds feller wordt.

Kameleon

Veel succesvolle artiesten en dj’s stappen vroeg of laat van het geluid af waar ze ooit groot mee werden. Denk maar aan Marshmello die van trap naar pop wisselde, Tiësto die trance verving voor big room, of Kanye West die van zijn soulvolle rap sound, via electropop, naar industriële hiphop uitweek. Sommige artiesten kunnen moeiteloos tussen genres schakelen, maar voor het gros van hen is het een zware taak. Het inhuren van een ghost producer kan je daar zeker bij helpen. Sommige producers krijgen het voor elkaar om keer op keer grote hits binnen bepaalde subgenres te produceren. Deze tracks – mits uitgebracht onder je eigen naam – kunnen je helpen relevant te blijven in het alsmaar veranderende muzieklandschap.

De Vorwerk Factor

Maarten Vorwerk is een Nederlandse dance producer die al tientallen jaren actief is. Zijn aanvankelijke muzikale succes ontstond ​​toen hij begon met het uitbrengen van jump en hardstyle producties. Na het produceren onder verschillende pseudoniemen en genres richtte hij zich op het maken van muziek voor EDM dj’s, zoals Quintino, Major Lazer en Like Mike. Hij maakte onder meer Jeckyll & Hyde – ‘Freefall’ en Quintino – ‘Epic’; de enige twee instrumentale nummers die sinds 1989 de #1 plek in de Nederlandse Top 40 bereikten.

Credits

In een interview met We Rave You vertelde Maarten dat hij het belangrijk vindt dat iedereen die heeft meegewerkt aan een nummer daarvoor ook credits ontvangt. “Vroeger las je de credits gewoon op de achterkant van de CD, maar tegenwoordig is het moeilijker.” Volgens Maarten kunnen fans ook verward raken of zich verraden voelen wanneer ze ontdekken dat hun favoriete artiesten hun nummers niet zelf produceren. Hij voegt er wel aan toe dat men zich moet beseffen dat supersterren zoals Rihanna hun platen ook niet (altijd) zelf produceren en schrijven.

Helpende hand

Ghost producing wordt gezien als een gevolg van de veeleisende en steeds veranderende muziekindustrie. Dj’s worden onder druk gezet om constant hits uit te brengen die voldoen aan de smaak van hun luisteraars, en tegelijkertijd ook nog te touren. Het inhuren van een ghost producer kan een deel van die drukte opvangen. In een tijd waarin het steeds moeilijker wordt om op te vallen, krijgen artiesten vaak hulp bij het mixen, schrijven of produceren om het beste uit hun muziek te halen. Waarom zou samenwerken met een ghost producer en ghostwriter dan niet kunnen?

Hoe kijk jij aan tegen het inhuren van een ghost producer? Laat het ons hieronder weten in de reacties!

Zie ook

» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» Opnames maken – Alles over recording
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Hoe kun je doorbreken als producer?
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Wat doet een producer?
» Zelf muziek masteren: 5 tips om je op weg te helpen
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig

» Alle Studio & Recording-producten

Gastblogger Remko de Jong (Moon Jelly Agency)
Remko werkt al meer dan 20 jaar voor grote reclamebureaus en merken in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Je kan ‘m dus een echte marketing-veteraan noemen. Remko is gespecialiseerd in marketing binnen de muziekindustrie. Zo reisde hij onder meer de laatste jaren de wereld over als marketing manager van Nicky Romero en Protocol Recordings. Eind 2017 richtte hij Moon Jelly Agency op, de internationale marketing agency voor artiesten, platenlabels en promotors met kantoren in Amsterdam, New York en Seoul.
No responses

No comments yet...

Leave a Reply