Een van de eerste dingen die je doet als je je carrière als artiest begint, is het bedenken van een unieke, herkenbare en representatieve artiestennaam. Vooral als je net in de industrie begint, is het essentieel dat je naam hoog scoort op vindbaarheid. Op deze manier kunnen mensen je muziek, video’s en website gemakkelijk vinden wanneer zij je opzoeken. De komende tijd zullen de experts van het marketingbureau Moon Jelly je voorzien van uiteenlopende tips en tricks omtrent jouw muziekcarrière. Oprichter en Gastblogger Remko de Jong geeft je vandaag 10 essentiële stappen die jou helpen bij het kiezen van de juiste artiestennaam.

10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam

1. Google het eerst

Allereerst moet je ervoor zorgen dat je naam uniek is. Wanneer je jouw potentiële artiestennaam Googlet, is het mogelijk dat je andere artiesten of bedrijven vindt die deze namen delen. Het wordt dan een hele klus om op te vallen (of om überhaupt gevonden te worden). Om anderen je naam te laten vinden in zoekmachines is het noodzakelijk om je Search Engine Optimization (SEO) te verbeteren. Het doel van SEO is om hoger in de resultaten van zoekmachines te komen wanneer men op een specifieke term zoekt. Als jij hoger in de zoekresultaten verschijnt, zullen er waarschijnlijk meer mensen op jouw naam klikken.

2. Wees je bewust van de betekenis van je naam

Bedenk altijd hoe je naam kan worden geïnterpreteerd door mensen met een andere cultuur of nationaliteit. Je artiestennaam kan goed passen binnen de ene cultuur, terwijl het mensen van een andere kan beledigen. Bepaal dus wie jouw doelgroep is en zoek uit of je potentiële naam niemand beledigt.

3. De do’s en don’ts van een unieke spellingswijze

Om een ​​unieke en gemakkelijk vindbare naam te kiezen, werken artiesten graag met alternatieve spelling. Er is een recente trend waarbij artiesten klinkers weglaten of juist bepaalde letters vervangen door tekens die erop lijken (6Lack, NGHTMRE, The Weeknd). Het veranderen van de spelling van je naam kan de vindbaarheid vergroten, maar probeer een balans te vinden in je keuze. Zorg dat je naam gemakkelijk te onthouden en te vinden is, zonder te veel symbolen of lange teksten te gebruiken.

4. Vermijd de vele AKA’s

Wanneer je begint met het opbouwen van je carrière, wil je dat mensen je naam onthouden. Het is belangrijk om je publiek niet te verwarren door muziek uit te brengen onder verschillende pseudoniemen. Alleen als je echt beroemd bent, kun je je naam veranderen, zoals Diddy, Puff Daddy of Diddy-Dirty Money dat doet.

5. Plaats jezelf niet in een hokje

Vermijd een naam die je in één bepaald genre plaatst. Als je de naam ‘Techno Headz’ kiest, krijg je niet veel plays wanneer je een progressive house track uitbrengt. Probeer jezelf wat creatieve vrijheid te geven zodat je altijd je genres en stijl kunt aanpassen.

6. Vermijd je echte naam als deze veel voorkomt

Daniel Smits? Bedoel je die techno producer of de rapper? Als je echte naam vrij veel voorkomt, zal het nogal wat verwarring veroorzaken wanneer je het ook als je artiestennaam gebruikt. Veel DJ’s maken een variatie op hun naam om zo toch ​​uniek te zijn. Martijn Garritsen veranderde bijvoorbeeld zijn naam in iets wat memorabel, uitspreekbaar en uniek is: Martin Garrix.

7. Vermijd veelvoorkomende woorden

De artiestennaam ‘Loterij Tickets’ is geen standaard artiestennaam, maar het is zeker wel een populaire zoekterm. Het is onmogelijk om je muziek tussen de hordes aan loterijen terug te vinden. Stel, een Britse artiest kiest de naam ‘Apple’: probeer hem dan maar eens terug te vinden. Wat typ je in de zoekbalk? Apple Music? Apple UK? Je krijgt alleen Apple-producten en -stores in Engeland te zien. Dit is een absolute no-go voor een artiest.

8. Match je naam met je geluid

In stap 5 vertelde ik dat je jezelf niet in een hokje moet plaatsen door een naam te kiezen die je vastpint aan één bepaald genre. Het is echter wel belangrijk dat je naam je geluid representeert. Als je de naam Metallica hoort, denk je niet aan een progressieve house-DJ. Je naam zou dus een bepaald gevoel moeten oproepen dat in lijn ligt met je muziek, zonder jezelf en je artistieke vrijheid daarbij te beperken.

9. Neem de tijd

Het bedenken van een goede naam is een van de belangrijkste middelen om je artiestenmerk te versterken, maar overhaast het niet. Denk er over na, laat het even bezinken, en herevalueer.

10. Reserveer je domeinnamen alvast

Heb je de beslissing genomen? Top! Er zijn een paar cruciale stappen die je hierna moet ondernemen. Zelfs als je (nog) geen website hebt, is het slim om een .com-domein te registreren. Verder is het verstandig om profielen te maken voor alle grote sociale mediaplatforms. Zo reserveer jij de artiestennaam en voorkom je problemen in de toekomst: het oogt beter om @calvinharris te zijn dan @calvinharris37.

Ik hoop dat ik je met de bovenstaande stappen heb kunnen helpen bij het vinden van de juiste artiestennaam. Kies zorgvuldig, maar maak je er niet te druk over. Hoe meer tijd je verspilt aan het bedenken van de perfecte naam, des te minder tijd heb je over voor het bouwen van je merk. Uiteindelijk maakt de naam niet de artiest, maar de artiest de naam.

Mocht je al een naam hebben gevonden: waar liep jij tegenaan bij het vinden van jouw artiestennaam? Laat hieronder een reactie achter!

Zie ook

» Hoe word ik DJ? Alles voor beginners
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!
» DJ-optredens professioneel aanpakken
» Hoe maak je een goede mixtape voor een DJ contest?
» Gratis optreden als DJ… doen of afwijzen?
» Van DJ naar producer: wat is het verschil?
» Alle DJ gear & Effects

Gastblogger Remko de Jong (Moon Jelly Agency)
Remko werkt al meer dan 20 jaar voor grote reclamebureaus en merken in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Je kan ‘m dus een echte marketing-veteraan noemen. Remko is gespecialiseerd in marketing binnen de muziekindustrie. Zo reisde hij onder meer de laatste jaren de wereld over als marketing manager van Nicky Romero en Protocol Recordings. Eind 2017 richtte hij Moon Jelly Agency op, de internationale marketing agency voor artiesten, platenlabels en promotors met kantoren in Amsterdam, New York en Seoul.
2 reacties
  1. Maarten schreef:

    Duet met jan smit

  2. Maarten schreef:

    Wil ik artiest zijn
    Dat ik mijn wens heel stadion om te zingen
    Groetjes van maarten

Laat een reactie achter