Als je dit leest, heb je er zeker over nagedacht. Je hebt alle tools in huis om een beat te maken, maar hoe zet je jouw talent om in een verdienmodel? Welke platform gebruik je? Hoe verkoop je dus jouw beat aan de juiste artiest? In dit blog vertelt gastblogger Daddynervs waar je op moet letten bij het verkopen van je beats. Zo kun je direct je eerste sale gaan maken!

Hoe verkoop je een beat? 

Disclaimer

Met de informatie hieronder kun je een goede start maken, maar… onthoud dat het ook niet de gouden standaard is! Blijf in je achterhoofd altijd jouw brand en business houden. Bepaal je eigen strategie en ga er vol gas voor!

Motivatie en doorzettingsvermogen

Als je een beetje van muziek maken houdt, heb je vast een aantal keer een YouTube-video voorbij zien komen van een beat. In de beschrijving lees je dat deze te koop is en dan begin je te dromen. Jij wilt ook een carrière in de muziek! En dat is je goed recht. Alleen (spoiler alert…) is het hard werken. Als je beats wilt verkopen, zet het dan uit je hoofd dat je binnen een maand rijk wordt. Het is een intensieve baan waarbij jij verantwoordelijk bent voor je eigen inkomen. Dus vind de motivatie om het verkopen van muziek te zien als een echte business in plaats van een hobby. Stel doelen, behaal ze en investeer in je eigen business. Enne… als je net begint, hoef je nog niet bang te zijn voor de Belastingdienst. Zo, dat is weer een zorg minder, mijn cadeau aan jou!

Beat stores: kies er één

Er zijn diverse aanbieders van beats en ik adviseer je om je minimaal bij een van hen aan te sluiten. Beatstars is de populairste, maar je hebt ook Airbit en Soundee. Soundee is trouwens opgericht en in handen van Nederlandse producers, mocht je het dicht bij huis willen houden. Je kan een gratis account maken waarbij je gelimiteerd bent in het uploaden en er commissie wordt gevraagd, of je neemt een betaald abonnement en daarna zijn alle inkomsten ook van jou. Beatstars heeft in de betaalde versie ook een mogelijkheid tot het bouwen van een ‘pro page’ (een soort van eigen website). Verdiep jezelf in de drie beatstores die ik genoemd heb en kies degene die bij je past.

Hoe verkoop je een beat? 
Beatstars

Eigen website

Je vraagt je misschien af waarom een eigen website nodig is. Want een beat store, zoals hierboven beschreven, geeft jou toch al alle tools om beats te verkopen? Een eigen verkooppagina, statistieken, licenties etc., het zit er allemaal bij. Maar wat ze ook bieden, is dat je een ‘HTML player’ kan toevoegen aan je eigen website. Op mijn website kan je zien hoe dat eruitziet. Hoewel het aan het begin niet hoeft, is een eigen website wel een teken van professionaliteit. Bijkomende voordelen zijn dat je je bezoekers kan sturen en zij niet kunnen zoeken naar beats van andere muziekproducers. Je hebt dus de touwtjes in handen!

Mailinglijst

Jij krijgt vast mails van webshops. De nieuwste aanbiedingen, de hoogste kortingen etc. Dit komt omdat jij opgenomen bent in een mailinglijst van die webshops. Hoe krijg jij mensen in je mailinglijst? Je kan natuurlijk artiesten gaan stalken op social media en zo achter hun e-mailadres komen. Dit noem ik agressieve marketing. Wat in mijn ogen beter werkt, is de artiest lokken naar je website via je socialmedia-kanalen. Op je website heb je dan een ‘lead magnet’ (lokkertje), zoals gratis beats. Op deze manier schrijft een artiest zich in op jouw website en kan jij de artiest een reeks mails sturen. Het klinkt misschien ingewikkeld, maar zo werkt marketing tegenwoordig. Als je je beats wilt verkopen, moet je je marketing skills gaan opbouwen, dit hoort erbij! Goede mailservices zijn bijvoorbeeld Mailchimp en ActiveCampaign.

Hoe verkoop je een beat? 
Mailchimp

Social Media

Zoals ik hierboven al zei, vind je je klanten via social media. Je moet ze actief zoeken. Kies dus van tevoren hoe je het gaat aanpakken. Ik adviseer je om de beats op YouTube te uploaden, maar je kan het ook doen op Instagram, Facebook, Soundcloud, Soundclick, TikTok etc. Maak van tevoren een klein plan waarin je beschrijft waar je je beats wilt gaan aanbieden en wat je ermee wilt bereiken. Houd rekening met de doelgroep van het platform en hoe dat platform de mensen bereikt. Dus stel jezelf de vraag: “Waarom zitten mensen op TikTok en hoe komt het dat de ene video meer wordt bekeken dan de andere?” Dan heb je een goede start!

Waarde geven

Om de klant zijn of haar interesse te wekken, moet je een waarde geven. Denk maar eens na.., Welke producers volg jij op social media en waarom? Waarschijnlijk omdat je hun tutorials hebt bekeken. Of omdat ze humor hebben waarmee jij kan levelen. Die producers geven jou daarmee waarde, waardoor jij meer naar die producer kijkt. Misschien heb je zelfs een aantal samples van die producer gekocht, of een cursus. Datzelfde moet jij ook doen, maar dan voor jouw eigen potentiële klanten: de artiesten. Wat wil de artiest? Geef dat dan aan hem of haar. Voorbeelden kunnen zijn: tips bij het uitzoeken van een beat, tips over hoe ze het beste thuis op kunnen nemen, of misschien wel een post over ‘rappers be like’, wat humor met zich meebrengt. Blijf vooral dicht bij jezelf als je waarde geeft, want zo laat je meer van jezelf zien en zijn anderen eerder geneigd van jou te kopen en met jou samen te werken.

Kwaliteit van je werk

Oke je hebt een beat store, website en een strategie. Nu is het belangrijk dat je levert waar je voor staat. Je beat moet van kwaliteit zijn. Anders genereert dit geen likes of engagement en sta je met 10-0 achter. Lees mijn vorige blog over hoe je een beat maakt om in de juiste richting te gaan met je muziek. Helaas is het wel zo dat je meer in de spotlight wordt gezet door het algoritme als je meer uploadt. Daardoor kan het verleidelijk zijn om je werk af te raffelen, zodat je lekker veel kunt uploaden. Maar dit raad ik af. Zet de kwaliteit altijd voorop. Niemand is geïnteresseerd in halfbakken, matig geproduceerde beats. Kwaliteit is de reden dat artiesten terugkeren naar jou als producer en kwaliteit is de reden dat artiesten jou aanbevelen aan anderen. Kortom: geduld hebben en blijven werken aan je beats!

Hoe maak ik een beat?

Exporteren en Licenties

Eigenlijk verkoop je niet je muziek, maar een licentie (een contract). In de licentie, ook wel eens lease genoemd, staat onder welke voorwaarden de artiest jouw muziek kan gebruiken. Kijk eens wat andere producers doen met hun prijzen en voorwaarden voordat je zomaar wat invult. Daarnaast ben ik zelf van mening dat je altijd kwaliteit-files moet aanleveren. We vinden het zelf als producers ook niet fijn om te moeten werken met MP3-bestanden.

Voorbeelden

Het zijn maar voorbeelden! Je kunt het inrichten zoals je zelf wilt.

Licentie van 20 tot 30 dollar

  • MP3 + WAV single file
  • Geen YouTube monetization*
  • Geen airplay (radio)
  • Geen optreden

Licentie van 50 tot 100 dollar

  • MP3 + WAV + Tracked Out files**
  • Geen YouTube monetization*
  • Airplay voor 2 stations
  • Optreden betaald toegestaan

Licentie van 100 tot 200 dollar

  • MP3 + WAV + Tracked Out files**
  • WEL YouTube monetization*
  • Airplay voor 2 stations
  • Optreden betaald toegestaan

* Lees hier meer over YouTube monetization.
** Tracked Out betekent: alle sporen als losse bestanden in plaats van één stereo-bestand.

Zoals je ziet: hoe duurder de licentie, hoe meer een artiest ermee mag. Denk hierbij aan jouw doelgroep. Stel dat je beats wilt verkopen aan een rapper. Die wi er waarschijnlijk een coole video bij waarmee ze geld willen verdienen. Dat valt onder ‘YouTube monetization’ en dan moeten ze je duurste licentie nemen. Heeft jouw doelgroep vooral veel gigs en minder online streaming, dan zou je betaald optreden natuurlijk pas in je duurste licentie kunnen opnemen.

Hoe verkoop je een beat? 
De licensing-opties op mijn eigen site

Beschrijving van je beat

Als je nou een lekkere beat hebt gemaakt, stop! Weet je nog? Kwaliteit! Neem de tijd de beat te analyseren. Wat voel je erbij, wie hoor je erop? Verzin woorden of zinnen om de beat te omschrijven. Denk aan genre, gevoel, artiesten, maar ook aan bijwoorden, zoals ‘smooth’ of ‘dope’. Alles om je beat zo accuraat mogelijk te omschrijven. Zoek vervolgens een passend plaatje erbij. Dit wordt artwork genoemd. Als je titel ‘Summer’ is en je omschrijving ‘Smooth guitar type beat’, dan past een plaatje van de amazone of Siberië niet. Dan zou ik een plaatje nemen van een strand of een boulevard met een reuzenrad erachter. Zorg er wel voor dat er consistentie is (komtie weer met moeilijke woorden) in je artwork. Zelfde layout, zelfde filter, zelfde lettertype. Maak het ook niet te moeilijk voor jezelf door er alle info op te zetten. Een plaatje met de titel van je beat kan al voldoende zijn. Check bij andere producers hoe zij het doen en dan zie je wat ik bedoel met consistentie. Je kan gratis te gebruiken foto’s downloaden op Pexels of Unsplash.

Hoe verkoop je een beat? 
GIMP

Skillz erbij leren

Om het bovenstaande te bereiken, moet je wat meer skills erbij leren dan alleen beats maken:

  • Fotobewerkingsprogramma: zelf gebruik ik Photoshop om mijn artwork te maken en om diverse plaatjes te maken voor Instagram. GIMP is een mooi gratis alternatief, of gebruik een online editor zoals Pixlr of Canva.
  • Videobewerkingsprogramma: ik gebruik Premiere Pro om mijn video’s snel te knippen en kleine effecten toe te voegen, zodat het er netjes uit ziet voor YouTube, Instagram of Facebook. Een uitstekend gratis alternatief is Lightworks.
  • Videoeffecten-programma (hoeft niet, wel aanbevolen): ik gebruik After Effects voor het toevoegen van een bewegend audiospectrum in mijn video’s voordat ik ze bewerk in Premiere Pro. Het volstaat om alleen After Effects te gebruiken, maar dit vereist meer van je computer.
  • Website skills: ik heb mijn website gebouwd in WordPress met Elementor. Heel simpel. Beter dan de ‘websitebouw’-applicaties die hostingproviders gratis aanbieden. WordPress is gratis en Elementor ook. Check de tutorials van Ferdy Korpershoek voor het bouwen van je eigen website. Door hem ziet mijn website eruit zoals hij er nu uitziet.
  • Engels: alle beat stores zijn in het Engels. Hierdoor communiceer jij automatisch ook in het Engels. Als je niet weet hoe je iets schrijft, is Google je beste vriend!

Hopelijk heb ik je goed op weg geholpen met dit blog. Als je er niet uitkomt, kun je altijd een reactie achterlaten hieronder! Laat je het weten zodra je je eerste beat hebt verkocht?

Zie ook

» Je muziek promoten? Content is de beste reclame
» Hoe je als ghost producer kapitaal voor je carrière kan maken
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Muziekrechten, copyright, auteursrecht uitgelegd door een advocaat
» Videoclip monteren? Volg dit stappenplan!
» Videoclip opnemen – Het geheim van een goed script
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Hoe kun je doorbreken als producer?

Gastblogger Daddynervs

Daddynervs is van origine een pianospeler. In 2016 begon hij als producer voor filmmuziek en in maart 2020 heeft hij zijn eigen studio gebouwd aan huis om diensten goedkoper aan te kunnen bieden. Sinds januari 2021 is hij fulltime muziekproducer en produceert hij in Cubase. Daddynervs componeert muziek voor films, video’s en reclames en produceert beats/instrumentals voor pop, hiphop, rnb, soul en funk. Daarnaast geeft hij les aan kinderen in piano, gitaar en studio-productie. Je kan niet jong genoeg zijn om het te leren!

1 reactie
  1. Hanz schreef:

    https://daddynervsmusic.com/

    Deze pagina is niet bereikbaar
    Het server-IP-adres van daddynervsmusic.com kan niet worden gevonden.

Laat een reactie achter