Is het niet frustrerend dat sommige artiesten in één dag een hit maken terwijl jij al maanden bezig bent met die ene track? Hoe produceer je sneller zonder in te leveren op de kwaliteit? Gastblogger Melvin Rijlaarsdam geeft je 10 tips om sneller te produceren.

10 tips om sneller te produceren

#1. Gebruik een template10 tips om sneller te produceren

Een template is een DAW project waar je alle veel voorkomende handelingen in opslaat zodat je dit op een later moment kunt hergebruiken. Denk aan instrumenten, effecten, groepen en samples die je vrijwel elk project gebruikt. Als je alle tracks van te voren al een kleur en een naam meegeeft dan scheelt deelt een hoop werk.

Zie ook: Sneller en intuïtiever mixen met een mix template

#2. Maak een map met je favoriete samples

Misschien is het je opgevallen dat je bepaalde samples vaker gebruikt dan andere? Maak eens een mapje op je computer en zet daar je favoriete samples in.

#3. Maak je eigen presets

Als je vaker bepaalde geluiden gebruikt dan kan je deze ook gewoon opslaan. In iedere synthesizer plugin zit wel een optie om je eigen presets op te slaan. Ook in veel effect plugins zit deze optie. In sommige DAW’s kun je zelfs een hele track opslaan inclusief effecten zoals de ‘Instrument Racks’ in Ableton. Open af en toe eens oude projecten en sla presets op van geluiden die je tof vindt.

10 tips om sneller te produceren

#4. Geef jezelf een deadline

Als je geen deadline hebt dan kan het zijn dat je eindeloos doorgaat met produceren. Er kan immers altijd wel wat beter. Toch helpt het om voor jezelf een deadline op te stellen. Volgens de ‘Wet van Parkinson’ verspreid het werk van een taak zich over de beschikbare tijd. Moet het nummer binnen 2 weken af? Dan doe je er ook 2 weken over. Geef jezelf dus ook niet té lang om het werk af te maken. Maak afspraken met vrienden en collega muzikanten om je ook daadwerkelijk aan je deadline te houden. Spreek bijvoorbeeld af dat zodra je een deadline mist je 10 euro overmaakt naar een vriend.

#5. Bounce to disk

In de tijd van cassette- en bandrecorders hadden muzikanten zelden meer dan 8 sporen tot hun beschikking. Toch kregen ze het voor elkaar om interessante muziek op te nemen. Ze konden bijvoorbeeld live een mix maken van 8 drummicrofoons en dit opnemen op 2 sporen (links en rechts) zodat ze nog 6 sporen over hadden voor andere instrumenten. Tegenwoordig hebben we dit probleem niet meer wat het gevaar met zich meebrengt dat we tot in het oneindige aanpassingen kunnen maken. Dit is niets anders dan het uitstellen van keuzes. Ben je tevreden met een geluid? Bounce het dan als Audio en ga verder met de rest van je nummer.

#6. Beperk jezelf

Hoe meer keuzes je kan maken, des te moeilijker het wordt. Leg jezelf eens beperkingen op zoals een nummer maken zonder ritme of een nummer schrijven met alleen je stem. Beperkingen dwingen je om creatief om te gaan met de middelen die je hebt. Als je teveel opties hebt dan ben je al snel geneigd om alles uit te proberen wat ontzettend veel tijd kost.

#7. Zet een timer

Deadlines werken goed op lange termijn maar ook op korte termijn kan je jezelf dwingen om efficiënter te werken. Zet maar eens een alarm op je telefoon van bijvoorbeeld 60 minuten. Binnen dat uur werk je een bepaalde taak af. Probeer maar eens een nummer te schrijven, op te nemen of te mixen in een uur of korter. Dit is een leuke opdracht om samen met andere producers en muzikanten uit te voeren, op deze manier controleer je elkaar zodat je niet tóch even dat minuutje extra doorwerkt.

#8. Gebruik een referentietrack

Veel muziek binnen een bepaald genre heeft een vaste structuur. Denk aan de couplet, refrein structuur van een popnummer of de buildup, drop structuur van een EDM track. Importeer eens een track in je DAW, zet het tempo gelijk en maak markers aan om de verschillende delen van het nummer te labelen. Sla deze structuur op als een template in je DAW en je hebt weer een ding minder om over na te denken.

10 tips om sneller te produceren

#9. Neem op met effecten

Als je zeker weet dat je een bepaald effect gaat gebruiken op een instrument, waarom wachten tot de mix als je het ook in de studio kan opnemen? Neem je gitaar op met gitaar pedaaltjes of activeer het laag-af filter op je microfoon als je toch al weet dat je dit laag niet gaat gebruiken in de mix. Hoe beter de opname klinkt, hoe minder tijd je bezig bent met de mix. Let er wel op dat je dit achteraf niet meer ongedaan kunt maken, het vergt dus wat oefening en discipline om vooraf beslissingen te maken, maar hoe vaker je dit doet des te makkelijker het wordt.

10 tips om sneller te produceren

#10. Maak onderscheid tussen sound-design en productie

Het zoeken van geluiden is iets wat veel tijd kost. Als je net lekker in een muzikale flow zit dan wil je niet stoppen om door een eindeloze lijst aan samples te scrollen. Het is handig om daarom een aantal uur per week te besteden puur en alleen aan het maken van geluiden. Besteed wat tijd met die nieuwe synthesizer plugin en neem alles op wat je doet. Knip de beste stukjes uit en zet deze in een folder. Na een tijdje heb je een heuse samplepack met 100% originele geluiden, die je kunt inzetten als je weer eens in een flow zit.

Loop jij wel eens vast met het maken van je eigen muziek? Wat zijn jouw tips om sneller muziek te produceren?

Zie ook

» DAW-software
» Effect-plugins
» Studio-leermethodes
» Alle Studio & Recording-producten

» Sneller en intuïtiever mixen met een mix template
» De meest gemaakte fouten tijdens het mixen
» Moderne pop vocals produceren – Gebruik deze 3 technieken
» Mix als de pro’s met Mid/Side Processing
» Must-have plug-ins voor je productie
» Waarom mixen in mono het geheim is tot een betere mix
» Drums mixen – 6 studiotechnieken voor een goede basis-sound
» Low end mixen – Hoe je een vol, punchy laag krijgt
» Subwoofer in je studio – Wanneer (niet) en hoe
» Automation in een DAW: wat het is en hoe je het gebruikt
» Mixen met koptelefoon – (On)verstandig?
» Mixen & masteren van muziek – Leer het hier!
» 5 manieren om je mix harder te laten klinken
» Stereo mixen in 3D: diepte creëren met twee speakers
» Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen
» Mixen met inserts en aux sends

Gastblogger Melvin Rijlaarsdam
Melvin Rijlaarsdam is een muziekproducer in hart en nieren. Hij produceert en mixt voor singer-songwriters en bands over de hele wereld. Begonnen als drummer en gitarist, maar in de loop der jaren omgedoopt tot ware synth-nerd, wat goed aansluit bij zijn artiestenprofiel als techno-producer onder de naam Tripodal. Daarnaast schrijft hij regelmatig blogartikelen en geeft hij privélessen muziekproductie voor leermuziekproductie.nl.
1 reactie
  1. Rudy schreef:

    Ik las gisteren nog een post in de serie #musicproductiontips Hier stond dat je als beginner de voor jou favoriete nummers moet gaan emuleren. Dit tot je doorhebt wat je zelf kan doen. Ervaring opdoen dus.

Laat een reactie achter