Voor veel microfoons geldt: hoe kleiner de afstand tussen de geluidsbron en de microfoon, hoe meer de lage frequenties worden versterkt (ten koste van de hoge frequenties). Je stem of instrument klinkt voller als je dichter op de microfoon zingt, spreekt of speelt. Dit is het proximity-effect. Ook is er zoiets als het bereik van een microfoon. Lees verder om er meer over te leren!

Microfoons: afstand, bereik en het proximity-effect - Zo zit dat

Natuurlijk effect

Het proximity-effect is iets natuurlijks, want onze oren werken ook zo: hoe dichterbij de geluidsbron, hoe meer laag in het geluid. Een zanger bijvoorbeeld, kan met behulp van het proximity-effect meer warmte en diepte aan zijn of haar stem geven. Het is dus een prima hulpmiddel als je een wat dunne stem hebt en die eigenschap graag wilt compenseren. Heb je een volle stem, dan heb je doorgaans minder behoefte aan het proximity-effect.

Verschillen tussen microfoons

Het proximity-effect verschilt per microfoon. Over het algemeen zijn condensatormicrofoons gevoeliger voor het proximity-effect dan dynamische microfoons. Ook het verloop is van belang. Bij bepaalde microfoons valt het proximity-effect al snel volledig weg als je een beetje afstand neemt van je microfoon. Bij andere microfoons (met name de duurdere condensatormicrofoons) verloopt het proximity-effect wat geleidelijker. Bepaal aan de hand van je stem en je smaak hoe belangrijk het proximity-effect voor je is en probeer het uit met verschillende microfoons.

Bereik

Enigszins verwant aan het proximity-effect is het bereik van een microfoon: hoe dichtbij moet je de microfoon bij de geluidsbron houden om nog een acceptabel geluid te hebben? Als zanger wil je in de studio een microfoon met een groot bereik, want dat geeft je de mogelijkheid om te bewegen terwijl het geluid goed blijft. Tijdens repetities wil je juist zo min mogelijk bereik, want dan pikt de microfoon weinig geluid op van de instrumenten om je heen. In live-situaties wil je daar een beetje tussenin zitten.

Zangers: altijd dezelfde microfoon gebruiken?

Moet je bij repetities dezelfde microfoon gebruiken als bij optredens? Of juist niet? Je kunt kiezen voor één microfoon die jou de beste middenweg biedt in alle situaties, of voor iedere situatie een eigen microfoon. Een belangrijk voordeel van altijd dezelfde microfoon gebruiken, is dat je steeds dezelfde klank hebt. Dat kan voor jou als zanger heel prettig zijn. Maar er zijn ook argumenten te bedenken om dat juist niet te doen. Stel, je hebt voor je optredens een goed klinkende condensatormicrofoon, met een mooi geleidelijk verloop van bereik en proximity-effect. Op het podium kan dat prima werken, maar in de repetitieruimte pakt het dan anders uit. Door de gevoeligheid van deze microfoon gecombineerd met het geluidsgeweld in een kleine repetitieruimte, zal deze microfoon bij repetities veel sneller gaan rondzingen dan op het podium. Er is dus best iets voor te zeggen om tijdens repetities een (goedkope) dynamische microfoon te gebruiken. Maar eigenlijk zou het zo ver niet moeten komen. Als je tijdens repetities je zang zo hard moet zetten dat je microfoon gaat rondzingen, zijn jullie als band niet goed bezig. Dan gaat het veel te hard in de repetitieruimte en zet je je gehoor op het spel. Maar het is een bekend probleem, met name bij amateurmuzikanten. Veel van hen willen tijdens repetities de kick van een optreden ervaren en dat vertaalt zich vaak in een hoog volume. Lees vooral ook eens ons blog over zingen in de repetitieruimte.

Zie ook

» Studiomicrofoons
» Live-microfoons
» Draadloze microfoons
» USB-microfoons
» Alle Microfoons & Accessoires

» De juiste microfoon en geluidsset voor fitness-instructeurs
» Microfoon schoonmaken – Waarom en hoe
» De ideale live-opname van je band maak je zo!
» Opnemen met microfoon? Breng de signal chain in kaart!
» Hoe hard moet ik geluid opnemen?
» Twee USB-microfoons op één computer aansluiten – Kan dat?
» Overspraak in geluidsopnames? Zo voorkom je ‘mic bleed’
» Zo kun je een microfoon aansluiten op de computer
» Fantoomvoeding nodig? Hier moet je op letten
» Hoe je een koor moet opnemen
» Wat is een elektret-microfoon?
» Ribbon-microfoons: de voor- en nadelen
» Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons
» Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen
» Wat is richtingskarakteristiek?
» Hoe neem ik een piano op?
» Drums opnemen: een vak apart

Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter