Het is al een tijdje geleden dat ze voor het laatst de veters van een muzikant strikte, maar ze kan zonder overdrijven zeggen dat ze het gros van de bekende Nederlandse zangers, zangeressen en instrumentalisten onder handen heeft gehad. In nauwe kleedkamertjes was ze er voor de finishing touch, en in megazalen om te zien of het plaatje klopte. Imago-consultant Dyanne Beekman: „Niemand heeft mij nog kunnen betichten van de Beekmanlook.”

Imago-consultant... heb je die nodig als muzikant?

Erachter komen wie je bent

Ze heeft Marco Borsato verlost van zijn coltrui-imago en in een getailleerd overhemd gehesen, al vindt ze een dergelijke omschrijving wat kort door de bocht: „Nee, nee. Het ligt veel subtieler. Over Diederik Samson hoor je zeggen: je doet een ex Greenpeace-activist een pak aan en hij is premier-fähig. Zo simpel is het niet.” Het blijft een feit dat ze de populaire zanger met succes onder handen heeft genomen. Marco, ooit op zoek naar zichzelf, met snor en Italiaanse bandplooibroeken, valt voorgoed met zichzelf samen. Beekman is ervan overtuigd: met hulp van een imagoconsultant kom je erachter wie je bent en kun je geloofwaardiger je boodschap over het voetlicht brengen.

Buitenkant

Geen twijfel, Dyanne Beekman (grondlegger van de Beekman Group in Breukelen) is van ‘de buitenkant’. „Een mens beoordeelt visueel. Wij oordelen voor 80 procent op basis van wat we zien, daarna komt pas de inhoud. In dit geval de muziek. Het image mag niet afleiden van de boodschap. Ik stel de vraag: klopt het image bij de boodschap en omgekeerd.” Een ‘kwaliteitsboodschap’ is een absolute voorwaarde voor Beekman om in actie te komen. „Wat ik niet doe, is iemand die aan een talentenjacht meedoet een visitekaartje omhangen. Iemand die zichzelf totaal niet kent en niet weet waar hij of zij muzikaal naar toe wil, daar kan ik niks mee, dan wordt het een verkleedpartijtje. Mijn rol zou veel te dominant zijn. Waar ik vanuit ga is: Je bent al goed, en met mij een beetje beter.” Beekman overschat haar rol niet. Ze zal een artiest of band inhoudelijk niet creatief sturen. „Ik luister veel en geniet ervan, maar ik ben niet muzikaal. Als ik er helemaal niets van begrijp, zeg ik: nee, hier begin ik niet aan. Als ik de afgelopen jaren bekijk, heb ik vaker nee gezegd dan ja.”

Beekmantouch

Als het om echt talent gaat, is ze erbij. „Ik heb iedereen begeleid in Nederland. Je mag gerust de hele riedel noemen.” Marco Borsato, Ilse DeLange, Krezip, Volumia, Van Dik Hout, Kane, Junkie XL, enzovoort, enzovoort. Het liefst maakt ze zelf ‘indelinkjes’. Kane als tegenhanger van Van Dik Hout, Ilse DeLange versus Krezip. Beekman trekt steeds een ander register open, toegespitst op de individuele persoon of groep in kwestie om eenheidsworst te voorkomen: „Niemand heeft mij tot nu toe kunnen betrappen op de Beekmanlook.” Maar er is wel de Beekmantouch. Die verschilt per individu. In het geval van Kane: „Niets hoeft te kloppen. Het lijkt toevallig en het heeft altijd iets ambivalents in zich. Zanger Dinand Woesthoff heeft het mooi omschreven. Hij vergelijkt mij met een bibliotheek waar hij zomaar binnen kan wandelen. De ene keer kiest hij voor een roman en de andere keer voor een thriller, afhankelijk van waar hij mee bezig is.”

Finesses

In de muziekindustrie komt de imagoconsultant in beeld als een band een nieuw album uitbrengt. Bij dat album hoort een boekje met foto’s, een perspresentatie, interviews en een tournee. Aan de imagoconsultant de taak om de visuele vormgeving in al zijn facetten te stroomlijnen en goed te kijken en te luisteren naar de band of solist en naar de muziek. Wat is de sfeer van het album? Is die heel veel anders dan het vroegere werk? Hoe brengen de makers die sfeer over in hun persoonlijke presentatie en in hun presentatie als collectief? Het gaat om de vertaling van de boodschap in kleding, accessoires en make-up, doorgevoerd tot in de finesses. De opdrachtgever kan het platenlabel zijn, of, wanneer hij groot genoeg is (dat wil zeggen als hij genoeg budget heeft) de artiest zelf. Beekman en haar stylingteams gaan bij voorkeur uit van degene die verantwoordelijk is voor de productinhoud of degene die de inhoud het meest prominent naar buiten brengt. Bij solisten is dat duidelijk, bij de band is het vaak de leadzanger. Hoe groter het gezelschap des te lastiger de styling. Beekman ondervond dat bij de begeleiding van Volumia met frontman Xander de Buisonjé. Een band van negen à tien man, met het gevolg dat De Buisonjé vrij solitair kwam bovendrijven. Bij Kane was Beekman er vanaf het begin bij. „De jongens zochten nog naar hun identiteit.” Door wisselingen in de band werd in de loop van de jaren precies duidelijk wie Kane nou eigenlijk is. Er zijn twee mannen die de basis vormen: zanger Dinand Woesthoff en gitarist Dennis van Leeuwen. Beekman heeft het duo vier jaar geleden losgelaten. „Die hebben mij niet meer nodig. Ze kunnen die styling heel erg goed zelf.” Trouwens, de imagoconsultant vindt acht jaar begeleiding genoeg voor een band of solist. „Dan is het goed of om het zelf te doen of om naar iemand anders uit te kijken omwille van een nieuwe frisse blik. Maar het komt voor dat ik van mensen afscheid neem en dat ze een jaar later weer op de stoep staan. Dan zeg ik: leuk, laten we maar weer aan de gang gaan.”

Nieuwe sausjes

Beekman en haar collega’s vliegen de wereld over op zoek naar trends en ‘nieuwe sausjes’, overigens zonder klanten te willen opzadelen met extravagante zaken. Vleesjurk en Jean Paul Gaultier-puntbeha zijn voorbehouden aan Lady Gaga en Madonna. Maar de fashionondernemer wil wel dat de beroemdheden onder haar hoede ‘innovatief zijn in hun eigen stijl.’ Dat is niet altijd gemakkelijk. Ze stond in de kleedkamer met een ‘te gekke’ jeans en een ‘te gek’ paar schoenen. Maar zanger Martin Buitenhuis van Van Dik Hout had daar even helemaal geen trek in. Keer op keer haalde ze ze te voorschijn. „En wat denk je? Uiteindelijk had hij het zelf over die te gekke broek en die te gekke schoenen.” Het is voor de imagoconsultant een uitdaging om in een band iedereen in het gareel te krijgen. „Soms zit er iemand bij die je helemaal door de wasstraat moet halen.” Toch hoeft styling, vooral ook voor beginnende bands en groepen die op doorbreken staan, geen probleem te zijn. Beekman waarschuwt voor afspraken in de trant van: laten we allemaal een wit overhemd aantrekken, of een zwart. „En ga alsjeblieft niet de kledingkleuren van de bandleden op elkaar afstemmen, zoals begin 2000 in de mode was. Spreek voor het optreden gewoon af dat je datgene aantrekt wat je het best bij je eigen persoon vindt passen. Negen van de tien keer dat er een rode draad is als je daarna met zijn allen voor de spiegel staat. Blijf dicht bij jezelf, maak er geen verkleedpartij van.”

Privé

Een goed voorbeeld van iemand die dicht bij zichzelf is gebleven, vindt ze Junkie XL. Junkie XL had zijn image al meteen voor elkaar. „Een vintage colbert en een petje. Ach man, dat petje, dat was een hype, iedereen wilde een dergelijk petje. En ik dacht: ja, dat ben jij. Zo zie je eruit, ook privé.” Hetzelfde gevoel heeft ze bij Ben Saunders. Beekman vindt dat het niet zoveel uit moet maken hoe de muzikant of vocalist eruit ziet als hij of zij op het podium staat, of privé naar de bakker gaat. Behalve natuurlijk als de roem zo groot is dat betrokkene alleen nog maar incognito de straat op kan. Beekman lachend: „Zet dan een pruik op.” Belangrijke tip van de imagoconsultant: „Zet niet in je cd-boekje wie de styling heeft gedaan. Het is niet handig anderen de credits te geven hoe je eruit ziet. Het moet van jezelf zijn.” Beekman kent haar plaats, ze is dienstbaar, ze voegt waarde toe. „Toen ik pas begon, ik was een meisje van 20, hoorde ik bn-ers die ik begeleidde in de media al zeggen dat ze het allemaal zelf hadden bedacht. Ik zei: wat erg, dat is niet waar! Maar nu zie ik het als mooiste compliment. Zij hebben het bedacht en ik heb het geleverd.”

Coldplay integer zichzelf

Beekman vindt The Beatles nog altijd een van de beste image- en stylingvoorbeelden. De Beatlepakjes uit het begin („Brave jongens die goede muziek maken”), de suède jasjes van Rubber Soul, de uniformen uit de Sgt. Peppertijd tot en met de casual outfit en de gezichtsbeharing van Let it Be. „De hele ontwikkeling klopte als een bus.” Als hedendaagse voorbeelden haalt ze Coldplay en Robbie Williams aan. „Coldplay is integer zichzelf en de shows van Robbie Williams zijn perfect.”

Profiel Dyanne Beekman

De Beekman Group is gevestigd in Breukelen, bestaat zestien jaar en is ontstaan uit Beekman Styling dat fashionondernemer Dyanne Beekman oprichtte vanuit haar activiteiten als imagoconsultant van veel bekende Nederlanders met een duidelijk ‘missionstatement’ als uitgangspunt; ‘versterking van het individu door middel van imageconsulting en stylingadvies’. De onderneming bestaat uit vier divisies en voert verschillende kledinglijnen. Informatie: www.dyanne.nl

Zie ook

» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Coverband, maar geen kopie – Zo trek je publiek
» Je fanbase opbouwen als muzikant
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Hoeveel durf jij te vragen voor een gig?
» Wat is Buma/Stemra en waarom lid worden?
» 10 stappen voor het vinden van de juiste artiestennaam
» Wat kost een videoclip maken?
» Hoe jezelf als DJ promoten? Met de juiste houding!

Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter