Als band ben je tegenwoordig verantwoordelijk voor veel zaken: de ideale bezetting, het geluid, de belichting en vaak zelfs de organisatie van de concerten. Decor-ontwerp is een van de laatste schakels van het proces en wordt te vaak vergeten of afgeraffeld. Aandacht schenken aan de visuele context waarin je de muziek gaat laten horen, zorgt ervoor dat het publiek meteen in de gewenste modus komt. Je krijgt vier tips van een professioneel decor-bouwer!

Decor-ontwerp voor concerten - 4 tips van een professional

Publiek in de gewenste modus

Het is de ‘general mood’ die je met het decor op en naast het podium gaat creëren. Door zelf de sfeer van de omgeving te bepalen, breng je je publiek rechtstreeks in de gewenste modus. Toch is het neerzetten van een geloofwaardig decor niet zo simpel als het lijkt. Je podium staat immers al vol met instrumenten, versterkers en muzikanten. En ook niet elke omgeving leent zich tot veel extra tierlantijntjes op en naast het podium. Niemand die dit beter kan beamen dan Michel Vanholst. Al twintig jaar is hij een professioneel decor- en standbouwer. Hij schudt concepten zo uit zijn mouw en weet ze dan ook nog eens praktisch snel en afgewerkt te verwezenlijken.

#1. Denk vanuit een concept

Het is volgens Michel erg belangrijk om steeds vanuit een concept te denken. ”Wanneer je denkt vanuit het grote geheel, zorg je voor een samenhang. Je zorgt ervoor dat het plaatje klopt, en dat levert je rechtstreeks herkenbaarheid en credibility op. Soms kan het handig zijn om de teksten van de band te analyseren om zo tot enkele key-elements te komen. Je kan ook vertrekken vanuit een albumhoes of een erg sobere backdrop, maar zorg er in ieder geval voor dat de belangrijke rode draad ook door je decor heen op te merken valt. Zo deed ik eens een productie voor de Belgische artiest Guido Belcanto. Ik ben naar zijn muziek gaan luisteren en heb de teksten geanalyseerd. Voor ik het wist, kwam er een duidelijk beeld van een kermis in me op. Een zeil zoals dat in een constructie van een botsautoattractie te zien is, diende als backdrop, en wat verderop stond een strategisch geplaatste botsauto. Relatief simpel, maar het zorgde wel voor een onmiddellijke sfeer die je overviel bij het binnenwandelen van de zaal.” Het zijn die basiselementen die de bron van je decor moeten vormen. ”Eigenlijk moet je als band in staat zijn om op te treden met het minst aantal benodigdheden. Daarom kies je het best voor enkele aspecten waaruit je vertrekt om ze vervolgens systematisch te gaan vergezellen van nieuwe elementen. Op die manier heb je ook meteen een flexibele configuratie. Neem enkele specifieke elementen die steeds kunnen worden gelinkt aan de band en zorg dat ze op zichzelf kunnen staan. Vaak zijn het elementen die ook terugkomen op de albumhoes of merchandising. Het zorgt ervoor dat, of je optreden nu in een kleine kroeg of op een groot festival plaatsvindt, er altijd een gevoel van herkenbaarheid heerst.” Dat gevoel van herkenbaarheid hoeft niet letterlijk te worden gecreëerd; leer verbanden leggen, verbind verschillende facetten van bepaalde thema’s met elkaar. Het moet niet hetzelfde zijn, het moet zo áánvoelen. Voordat je aan een decor kan beginnen, moet je als band heel erg goed weten wie je bent, waar je staat en wat het hogere doel is. Eigenlijk is een complete zelfanalyse een must, een decor gaat een band namelijk enorm profileren.

#2. Wees realistisch

Of je gaat voor echte materialen of een papieren of plastic vervanger inschakelt, heeft veel te maken met de praktische kant van het plaatje. Michel kiest resoluut voor authenticiteit en werkt dus het liefst met echte planten, hout, stenen en andere natuurmaterialen. ”Echte materialen leven, waardoor je een energie kan creëren op het podium die puur aanvoelt. Het zorgt voor een vorm van geloofwaardigheid. Maar plaats maar eens twintig bamboestruiken op een podium: als je dan tussen de optredens geen plaats en ruimte hebt om ze voldoende te onderhouden, dan gaan ze hoogstens twee gigs mee. In dat geval kan het idealer zijn om met nep te werken. Ook de logistieke kant van de zaak gaat vaak net wat gemakkelijker met nepmaterialen, omdat ze vaker demonteerbaar en minder fragiel zijn.” Die praktische kant kan in sommige gevallen de uiteindelijke keuze van het concept bepalen. ”Je moet realistisch zijn in wat er te verwezenlijken valt. Je mag niet vergeten dat zelfs het minst ambitieuze idee al gauw een extra bestelwagen op de baan kan betekenen. Sowieso leent niet elke zaal zich voor dezelfde sfeer of attributen. Zonde om met een trailer vol metershoge beelden aan te komen in een bruine kroeg met twee meter clearance (afstand tussen de vloer en het dak). Houd ook rekening met de afmetingen van de minst grote locaties: zorg dat elk stuk afzonderlijk door een gewone deur gaat zonder gekke dingen te moeten doen. Houd rekening met the worst case scenario. Goed gemaakte afspraken zijn naast het concept dan ook de belangrijkste factor voor het slagen van een decor. ”Het is natuurlijk niet altijd mogelijk, maar ik probeer zoveel als ik kan op voorhand in de ruimte aanwezig geweest te zijn, liefst inclusief een babbel met de organisator en de lichttechnicus. Op die manier kun je niet voor verrassingen komen te staan. Sowieso moet je de ruimte eerst kunnen voelen, zien wat er mogelijk is en daarnaast is het gewoon erg belangrijk dat je decor met de rest van de zaal matcht. Er is geen probleem met contrast, maar je zal wel moeten zorgen voor een zekere samenhang.”

#3. Besteed je geld slim

Het perfecte decor hoeft niet noodzakelijk een duur decor te zijn. Integendeel, soms zorgt een beperkt budget net voor creativiteit. Zelfs als er budget genoeg is, kan het concept nog vragen om een goedkope, creatieve oplossing, iets wat Michel alleen maar kan beamen. ”Een tijd geleden was het de opdracht om een perfecte kopie van Checkpoint Charlie te maken. De houtconstructie en tierlantijntjes waren precisiewerk maar imiteerbaar, de specifieke lampen aan de voorkant van Checkpoint Charlie waren echter niet te vinden. Tot ik opmerkte dat er kookpotten waren die exact dezelfde vorm en diameter hadden als de originele lampen. Zo simpel kon de oplossing zijn! Ik boorde een gat in de bodem, monteerde een gloeilamp en voorzag de buitenkant van een likje verf. Twee druppels water! Het mooiste bewijs dat je vooral moet weten wat je wilt en daar naartoe werken.

#4. Houd je aan het plan

”Zorg dat de opbouw van je decor op zijn minst duidelijk is voor de mensen die je helpen opbouwen. Wanneer je een deftig decor wil neerzetten, heb je absoluut behoefte aan stagehands. Sowieso mag je niet vergeten dat er meestal tussen twee optredens door maar weinig tijd is voor de ombouw. Zorg dus dat je zelf bent voorbereid en bespaar je de stress voordat je gaat spelen. Je crew mag gerust creatief en losbandig zijn, maar om een goed verloop te garanderen, is het belangrijk dat ze zich houden aan het vooropgestelde plan. Eigenlijk moet je al rekening houden met de stagehands die je gaan helpen tijdens het uitwerken van de technische realisatie. Maak je decor zo ingewikkeld als je wilt, maar iedereen moet weten wat hij ermee moet doen tijdens de opbouw.”

Zie ook

» Imago-consultant… heb je die nodig als muzikant?
» Verlichting voor een feestje – Do’s en don’ts
» Rookmachine: gevaarlijk of niet?
» Podium-verlichting: help mij kiezen!
» DMX-interface gebruiken of DMX-controller?
» De ideale DJ verlichting-setup
» Wat is het verschil tussen DMX- en XLR-kabels?
» Waarom je gaffa en geen duct tape gebruikt
» Lichtophanging: Wat heb je nodig en wanneer?
» Rookmachines: 5 do’s en don’ts voor een langere levensduur
» Halloween party organiseren: hoe creëer je een enge sfeer?
» Zijn de lasers in een lichtshow gevaarlijk?

Geen reactie

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter