Met welke software gaat het produceren van muziek het makkelijkst? De helpdesk van Bax-shop probeert hier regelmatig een antwoord op te geven, want vragen hierover zijn er genoeg.

bestedaw__4

Introductie

Een DAW (Digital Audio Workstation) is software waarmee je zelf muziek kunt opnemen, afspelen en aanpassen. Het vormt de basis van de meeste studio’s die vandaag de dag actief zijn. Je kunt qua klank zowel met plug-ins werken als met je eigen synthesizers, via MIDI. Typische DJ software (voor gebruik met een DJ controller) valt hier buiten, zoals Virtual DJ en Serato DJ. Ableton Live echter niet, dit is een echte DAW en ook een populair DJ programma bij DJ producers.

Er zijn ook pakketten die zich meer richten op audio; Sony Sound Forge en Vegas zijn bekende namen. Deze software is perfect voor het maken van voice overs, het converteren van formaten, het mixen en het masteren.

bestedaw__3

Een eindeloze discussie

Er groeit momenteel een generatie op die niet beter weet dan dat het produceren van muziek via de computer verloopt. En waarom ook niet; de computer is tegenwoordig zo krachtig en groot dat traditionele instrumenten en studiomachines steeds vaker virtueel worden. Forumdiscussies hierover zijn er overigens genoeg, de zogenaamde flamewars over hardware en software, analoog en digitaal. Ze zijn even eindeloos als het wandelen langs een cirkel, en inmiddels ook even saai. De meeste argumenten voor of tegen hebben zelden iets met de klankkwaliteit te maken, maar juist met hele andere dingen. Het zijn zaken als inspiratie, kleur, marktwaarde en zelfs geur. Er zijn inderdaad mensen die een oude synthesizer heerlijk vinden ruiken als deze een tijdje aan staat. Je begrijpt dat dit allemaal zeer persoonlijke afwegingen zijn. Kortom, zo’n discussie gaat objectief eigenlijk nergens over.

Heeft Bax-shop een opinie hierover? We hebben slechts één hele duidelijk opinie: de klant is en blijft koning! Wij hebben een ruim aanbod aan DAW-software én hardware-machines. Wie het wil hebben is hier slechts een paar muisklikken van verwijderd. Wil je met Cubase aan de gang? Prima! Toch liever Reason? Je zegt het maar. Of toch liever een compleet workstation van Roland? Wij leggen hem in het magazijn zo op de kar voor je. Het gaat er namelijk niet om wat wij goed vinden, of wat je vrienden goed vinden, het gaat erom wat jij goed vindt. ‘Goed’ hoeft hier niet te betekenen dat de klank het allerbeste is, ‘goed’ betekent hier dat je er graag mee werkt en er productief mee bent. Het betekent ook niet dat er een beste methode is, maar wel dat er voor iedere individu een beste methode is.

bestedaw__2

Trials

Wat de beste DAW is kun je zelf onderzoeken. Veruit de meeste fabrikanten hebben gratis trials (probeerversies) beschikbaar op hun website. De beperkingen lopen uiteen; met de ene kun je een beperkte periode volledig werken, met de andere is bijvoorbeeld alleen het laden en/of bewaren van projecten uitgeschakeld.

Hieronder staat een rijtje fabrikanten en hun producten, klik erop en je komt op hun trial-pagina’s terecht. Het zijn overigens alleen de producten die Bax-shop in haar webshop heeft, niet alle bestaande DAWs staan in deze lijst.

Ableton Live
Avid Pro Tools
Acoustica Mixcraft
Bitwig Studio
Cakewalk SONAR
Image-line FL Studio
MAGIX Samplitude
MOTU Digital Performer
PG Music Band in a Box
PreSonus Studio One
Propellerhead Reason
Sony Acid, Sound Forge, Vegas
Steinberg Cubase
Steinberg Nuendo
Steinberg Sequel

Van MAGIX Sequoia en Kinetic 2 zijn momenteel geen trials beschikbaar. Wie zelf gaat Googlen: pas op dat je geen ‘trials’ van deze producten installeert als ze van twijfelachtige websites komen. Wie even niet oplet installeert iets (updaters, harddisk-scanners, toolbars etc.) waar niemand op zit te wachten! Kinetic 2 is erg voordelige software, voor wat het kost is een trial hiervan niet echt de moeite. MAGIX Sequoia is professionele software, gebruikt door mensen die weten wat ze doen en geen trial nodig hebben.

bestedaw__1

Aandachtspunten

Tijdens de trial-periode van zo’n DAW (en probeer ze gerust allemaal uit!) zijn hier enkele zaken waar je op kunt letten:

Interface

Is deze gebruiksvriendelijk genoeg? Is het te complex, te simpel, of precies goed? Het is erg verleidelijk om alleen maar naar de (eventueel) meegeleverde synthesizers en effecten te kijken, of naar het aantal MIDI-/audiotracks. Maar als de interface je niet aanstaat dan ga je het pakket met tegenzin gebruiken, en dit waarschijnlijk niet erg lang. Met name als je echt wilt componeren is de interface de eerste prioriteit. Componeren/arrangeren is een creatief intensief karwei dat je volledige concentratie nodig heeft. Als je steeds wordt afgeleid door een interface die je niet bevalt, dan gaat het je in de weg zitten.

Meegeleverde virtuele synthesizers en effecten

Het is hierboven al aangestipt, en alhoewel de interface de eerste prioriteit heeft maakt het natuurlijk wel uit wat er bij een pakket zit. Als er niks bij zit ben je afhankelijk van wat je al had (en dat kan variëren tussen veel en niets), of je wordt gedwongen om met studio-apparatuur te werken. De DAW is dan via USB of MIDI verbonden met bijvoorbeeld een Roland-synthesizer. Het gebruik van dit soort hardware is beslist geen schande, integendeel, maar die apparatuur moet je dan wel hebben natuurlijk. Worden er synths en effecten meegeleverd met een DAW? Let er dan op dat de basis in ieder geval aanwezig is. Denk daarbij aan een sampler dan wel een ‘rompler’ (een grote bak geluiden, zoals piano’s, fluiten, drums etc.) en een algemene synthesizer (voor bassen, pads, effecten, leads en veel meer). Qua effecten zou je minimaal de volgende soorten moeten hebben: reverb, delay, chorus. Een stapje verder zou al helemaal mooi zijn, dan kun je denken aan een equalizer, phaser, flanger, compressor, distortion en overdrive.

Compatibiliteit

Er zijn pakketten als Reason, die geheel zelfvoorzienend zijn. Uitbreiden kan dan met Reason Refills, een speciaal formaat voor Reason. Een algemenere standaard is VST (Virtual Studio Technology), waar duizenden gratis en commerciële pakketten voor zijn. Veel DAWs zijn hier compatible mee, en dat biedt voordelen. Met afstand de meeste virtuele instrumenten op de markt zijn compatible met deze VST-standaard. Wie kiest voor een veilige toekomst kiest dus voor een DAW die in ieder geval VST ondersteunt.

32 of 64 bit

Voor een computer heeft de afweging 32 of 64 bit meestal alleen betrekking op de hoeveelheid adresseerbaar geheugen. Met 32 bits zijn er ongeveer 4 miljard bytes te adresseren (4 GB), met 64 bits is er “4 miljard x 4 miljard” aan bytes te adresseren. Dat laatste is absurd veel, maar het eerste is vandaag de dag zowat absurd weinig. Een beetje muziek-PC heeft al gauw 16 GB tot 32 GB aan werkgeheugen. Wie al rap met hele grote sample-libraries wil werken, denk daarbij aan virtuele orkesten, kiest voor 64 bit. Let erop dat de DAW zelf dan liefst ook 64 bit is! In bepaalde gevallen kan een host ook 32 bit zijn, maar dan ben je afhankelijk van aparte bridge-software. Een hoop gedoe dat eigenlijk niet nodig hoeft te zijn, speel op safe: kies 64 bit. Die grote sample-libraries zijn overigens het enige echte argument om zo veel geheugen te hebben. Als je vooral met virtuele synthesizers werkt heb je niet zo veel geheugen nodig en is een 32 bit DAW waarschijnlijk meer dan genoeg. Maar goed, je kunt maar voorbereid zijn op de toekomst waarin 64 bit de norm is.

Doel

Wat wil je precies maken? Ableton is hierboven al genoemd als een DAW die bij DJ’s populair is. Ableton is wat meer ‘high level’, wat betekent dat je op een bepaald moment niet meer met elk nootje bezig bent. De meer traditionele DAW is meer gericht op het managen van noten en andere informatie op het kleinste niveau. Is het je doel om EDM te maken, te DJ’en, en vooral om op te treden? Geef Ableton eens wat aandacht. Ben je meer traditioneel ingesteld, klassiek misschien, probeer vooral de andere DAWs.

 

Zoek je meer informatie over de individuele DAWs? Klik hier voor een overzicht van alle sequencers bij Bax-shop.

21 reacties
  1. Eddy schreef:

    ik wil mixcraft 7 of mixcraft 7.5 bestellen

  2. @Eddy:

    Dat kan! Klik op onderstaande link, maak een keuze en plaats het in je winkelwagentje en de rest (afrekenen/verzending) wijst zich vanzelf.

    http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=mixcraft&o=score&c%5B%5D=375

  3. jaap schreef:

    Beste maarten,

    Deze informatie helpt mij al een heel eindje alleen zit ik nog steeds met de vraag welke software het beste is voor mensen met nul komma nul ervaring. Ik wil alleen produceren en hoef niet perse iets op te nemen en te verwerken. Het is meer om het eens een keer te proberen.

    Weet jij welke software ik bedoel?

    Flstudio zag er mooi uit, het is alleen nogal prijzig en ik heb geen draaischijf meer in mijn computer. Is er ook de mogelijkheid om het op een usb stick te bestellen?

    MVG

    Jaap

  4. @jaap:

    Het is onoverkomelijk dat je wel *iets* moet weten wil je met een DAW gaan werken. Zaken opnemen en bewerken zijn basisfuncties die echter niet zo heel complex zijn. Je noemt ‘produceren’, maar dat is eigenlijk een soort overkoepelende term waar compositie, arrangeren, mixen, masteren en dergelijke allemaal onder vallen. Dus als je wilt produceren moet je van alles in ieder geval wel een beetje weten. Ik zou kunnen zeggen dat Cubase wel makkelijk werkt (wat ook zo is), maar ook in Cubase heb je te maken met terminologie die compleet nieuw is als je geen ervaring hebt.

    Vandaar ook het rijtje met probeerversies in deze blog, dan kun je zelf beoordelen wat voor jou lekker werkt. Dat is namelijk voor iedereen anders, daarom kan ik ook niet aangeven wat de beste of makkelijkste DAW is.

    Pakketten als Cubase Elements (http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=cubase+elements) en Sonar Artist (http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=sonar+artist) richten zich op de starters. Dit komt ook terug in de prijs. Maar ook bij deze pakketten is een zekere basiskennis wel vereist. Dit geldt allemaal ook voor een pakket als Reason Essentials (http://www.bax-shop.nl/daw-software/propellerhead-reason-8-3-essentials-productiesoftware).

    Op welk medium een DAW wordt geleverd is iets waar wij geen invloed op hebben. Er staat simpelweg een doos met bijvoorbeeld ‘Cubase’ of ‘Ableton’ in ons magazijn, en wie ‘m bestelt krijgt ‘m. Als een DAW (vanuit de fabrikant!) op een USB-stick wordt geleverd staat dat in de producttekst, in de productspecificaties en/of in de filters. Een download-versie komt overigens ook vaak genoeg voor, misschien kun je die installeren?

    Misschien is er wel een keer een blog te maken over de essentie van een DAW, iets dat zo generiek is dat het van toepassing is op de meeste DAW-software. Ik zet het op m’n todo die al vol staat met andere overwegingen. 🙂

  5. Carmelita schreef:

    Ik vroeg me af .. maar ben op zoek naar een software waar ik mijn zang kan opnemen en beats kan maken. Maar opnemen, mixen, Masteren is belangrijkste. Is fruityloops wat voor mij ?

  6. @Carmelita

    Opnemen van externe audio kan met de Fruity Loops Producer Edition. Of het pakket daarmee iets voor u is kan ik niet beoordelen. Dat is precies het punt van dit blog: iedereen heeft z’n eigen smaak en wensen. Kwestie van proberen.

    Het maken van beats is wat lastig te beantwoorden. In feite is het vergelijkbaar met de vraag ‘kan ik met dit pakket popmuziek maken?’ of: ‘kan ik hiermee filmmuziek maken?’ Beats maken is een kwestie van de juiste plug-ins gebruiken, en een stukje eigen creativiteit natuurlijk.

    Mixen: dat kan in vrijwel alle DAWs. Of liever gezegd: ik weet zo gauw even niet een DAW te noemen waar niet een mixer in zit.

    Masteren: idem dito.

    Voor mixen en masteren geldt dat u doorgaans van plug-ins gebruik maakt, bijvoorbeeld de mastering plug-in van Ozone: http://www.bax-shop.nl/producten.html?keyword=izotope+ozone+7
    Wat dus belangrijk is, is dat een DAW plug-ins ondersteunt, zoals (het meest populaire) VST-formaat.

    Wel is het zo dat u redelijk gouden oortjes moet hebben om te mixen, en al helemaal om te masteren. Natuurlijk komt u een heel end met de juiste software, en misschien is ’t ook wel genoeg, maar echt goed mixen en masteren is een vak apart. Met name geldt dit voor masteren trouwens. Als uw tracks echt goed moeten klinken is het inhuren van een mastering-faciliteit beslist geen slecht idee. Als u daarvoor kiest zou u de uitgespaarde investering in mastering-software kunnen besteden aan betere productiemiddelen, zoals een betere microfoon, of betere virtuele instrumenten.

    Maar goed, het devies is dus: proberen, proberen, en nog eens proberen. De probeerversies, de freeware, wat u maar kunt vinden. Uiteindelijk zal er met een pakket een klik ontstaan, en dát pakket moet ’t dan maar zijn!

  7. Thijs Gooszen schreef:

    Maarten,

    gebruik nu al langere tijd SONAR X3 prima software, alleen lijkt ie best lastig te doen met de buffer size.. ligt dat aan mijn settings of aan mijn PC?
    ik begin steeds meer te twijfelen of de poppjes en glitches weg zijn als ik een ander daw programma ga gebuiken…

    Gr,
    Thijs Gooszen

    PC SPECS:
    i7 4,5 GHZ
    256 SSD
    1TB schijf 7200RPM
    Videokaart GTX 780

  8. Lastig te bepalen. Die PC lijkt namelijk heel erg op wat ik zelf heb, alhoewel ik dan weer makkelijk ben met louter onboard audio en video… heb niet eens een externe audio interface. 😉 En eigenlijk heb ik geen problemen met mijn systeem, en ik draai grote virtuele orkesten. Rond 2006 draaide ik eigenlijk ook al probleemloos grote virtuele orkesten, en dat ging met 7200 RPM schijven, maar dan wel RAID0-geschakeld voor dubbele snelheid. Desalniettemin zou een orkest voor een SSD niet uit moeten maken, laat staan als ’t lichter is dan dat. Komt de audio-streaming van de SSD of die 7200 RPM-schijf?

    En, Asio4all reeds geprobeerd?

  9. SJCN schreef:

    Beste Maarten

    Welk DAW software is geschikt voor een iMac 27″ 2.7GHz Quad-Core i5 16GB 1TB.
    Is dit voldoende om geen haperingen te krijgen?
    Wij hebben dat namelijk nu wel met onze PC icm Fruity Loops. Ik begrijp dat FL STudio niet geschikt is voor Apple producten.
    Welke zou u aanraden?
    Voornamelijk is vocalen opnemen icm Rode mic.
    Zou fijn zijn als er ook wat beats op gemaakt zijn en wat tools om met de vocalen te spelen. Maar het recorden is het belangrijkste.
    Hoorde dat Cubase prima is, maar hoor ook veel over pro tools.
    Het is voornamelijk HipHop (rap) wat er gemaakt wordt.

    Ben nieuwsgierig naar uw advies.

    Gr

  10. @SJCN:

    Over die PC. In 2007 had ik een PC waarmee ik al grote virtuele orkesten gebruikte, streamend vanaf twee HDD’s (RAID0-geschakeld voor dubbele snelheid). Dat is dus zo’n negen jaar geleden. Dat kon dus toen al, probleemloos. Ik wil daar nog aan toevoegen dat dat geen speciale muziek-PC was, maar gewoon m’n huis- tuin en keuken-PC waarop ook allerlei andere meuk stond (dat de indeling van de HDD’s een riante puinhoop werd is een understatement). Ik ben dus wel heel benieuwd wat voor PC u heeft als u haperingen ervaart. Gebruikt u goede ASIO-drivers? Bijvoorbeeld ASIO4ALL?

    Heeft u een speciale audio interface (een externe, of een inbouwkaart)? Dat kan ook nog wel eens helpen om de performance wat strakker te maken, en bij een externe interface (of inbouwkaart met breakout-cable) krijgt u er dan meestal ook een goede XLR-microfooningang bij. Ik gebruik in m’n huidige PC overigens zelf geen audio interface, maar gewoon de on-board audiochip. Het werkt.

    Wat ik met dat laatste (on-board audio) maar wil aantonen is dat de bekende doom-scenario’s over haperende computers en latency nog wel ‘ns een beetje overtrokken zijn. Meestal is er iets aan de hand met ASIO-drivers, of erg enthousiaste virus-scanners in de achtergrond, of een harddisk die aan defragmentatie toe is, of te weinig geheugen. Maar goed, op afstand kan ik alleen maar gissen natuurlijk.

    Die iMac is prima geschikt voor DAW-werk, maar u bent natuurlijk wel afhankelijk van het software-aanbod. Bij een PC is dat wat ruimer. De grote pakketten zijn meestal wel cross-platform, maar soms is er her en der wat kleine en handige freeware die niet cross-platform is. Meestal is dit soort freeware voor Windows.

    Voor wat betreft welke DAW geschikt is voor hiphop/rap: Het enige wat een DAW doet is audio- en MIDI-data managen, en daar zijn dan diverse editors voor. De bekende horizontale balkjes die u kunt knippen, lijmen, verplaatsen etc., de notatie-editor, de keygrid/pianoroll… Die onderdelen zijn in de meeste DAW-pakketten goeddeels vergelijkbaar. Daarnaast zijn er specifieke editors die zich wat meer op een bepaald muzikaal genre richten, zoals virtuele MPC-style pads, step-time sequencers (x0x-style) en arpeggiators (kom je zelden tegen bij klassieke muziek, maar juist weer veel bij EDM/Urban). Als die al niet bij een DAW zitten, dan zitten ze wel bij losse virtuele instrumenten.

    Ik ben dan ook geneigd te schrijven dat het weinig uitmaakt met welke DAW u werkt, het is uiteindelijk uw eigen creativiteit die doorslaggevend behoort te zijn. Ik kan alleen maar zeggen dat de positieve verhalen over Cubase correct zijn.

    Met Pro Tools heb ik zelf geen ervaring, maar heb ’t veel in studio’s gezien in m’n tv/film-jaren. Iedereen gebruikt ’t in die sector. Mijn eerste indruk is dat ’t echt een pakket voor een wat hoger segment is, het kan voor een starter misschien wat veel zijn om te bevatten. Maar goed, zoals gezegd: zelf geen ervaring mee. Voor hiphop/rap heeft u beslist geen Pro Tools nodig, DAW-software als Cubase en Sonar voldoen prima. Misschien is Ableton Live iets voor u. Dat pakket is wat meer bedoeld voor live-toepassingen, en qua globale structuur is het wat meer gericht op het werken met blokken/loops. Ik heb zo m’n vermoedens dat hiphop/rap precies op die manier werkt – in dat genre doe ik zelf overigens niets, voor het geval ik net iets stoms zei…. 😉

    Kortom: ik kan niet alles beoordelen vanaf hier, maar ik zou onderstaande lijst stuk voor stuk uitproberen, van boven naar beneden:

    1) Als het technisch een fatsoenlijke PC is: probeer een driver als http://www.asio4all.de, ruim het systeem (indien nodig) een beetje op, defragmenteer de HD’s, kijk in de task manager of er actieve (dus niet-idle!) processen lopen die eigenlijk niet zo erg nodig zijn. Bedenk dat veel softwareboeren zichzelf zó belangrijk vinden dat ze heel graag een hele hoop volstrekt onnodige zaken in uw taskmanager/systray zetten.

    2) Misschien kan een externe audio interface helpen.

    Bovenstaande is bedoeld om met uw huidige PC (en FL) te kunnen blijven werken.

    3) overweeg een nieuwe PC (dan kunt u nog steeds met FL werken)

    4) overweeg de iMac

    En verder, maar dat is meer een creatieve toevoeging, zou ik Ableton Live wat aandacht geven. Ik heb het gevoel dat juist dát pakket echt iets is voor het EDM/Urban-genre.

  11. SJCN schreef:

    Hoi Maarten

    Bedankt voor je uitgebreide antwoord.
    Klopt, we kopen een audio interface erbij. En ons oude pc had een werkgeheugen van 4GB en een m-audio geluidskaart die we ook bij jullie hebben gekocht.
    Een nieuwe computer moeten we sowieso (maakt veel geluid, usb poorten zijn kapot) en overwegen inderdaad over te stappen naar de imac.
    Dat is natuurlijk inderdaad een overweging om weer over te stappen naar een ander DAW-software. Ableton heb ik eens mee gespeeld, maar kreeg het idee dat het de perfecte software is om beats te maken en cubase wat meer gericht is voor opnames.
    Ik zal het nog even overwegen 🙂

    Dank voor je uitgebreide antwoord!

  12. Michel schreef:

    Wat is jullie ervaring met de produceersoftware van ni , ik heb de studiocontroler van ni en komplete 10, maar ben benieuwd wat logic of abletron e.d. meer bieden dan wat ik nu heb.
    Hoor jullie weinig over ni, moet ik overstappen?
    Gr. Michel

  13. @Michel

    Komplete 10 is een collectie virtuele instrumenten, Logic en Ableton zijn DAW-pakketten. Dat is niet helemaal hetzelfde. Zoek je ervaringen over de meegeleverde virtuele instrumenten van Logic en Ableton? Of zoek je ervaringen over een DAW?

    Bij Logic zit in ieder geval een flink pakket virtuele instrumenten, genoeg om complete tracks te produceren. Aangezien Logic alleen via de Appstore verkocht wordt doen wij er verder niets mee. Ableton is meer geënt op EDM, loops, beats etc. Daar zitten ook vele samples en virtuele instrumenten bij, maar de hoeveelheid hangt af van de editie. De Suite-editie heeft de meeste samples.

    Verder is een DAW vooral een kwestie van smaak, vandaar de trials zoals ze zijn genoemd in het blogartikel. Proberen = leren!

  14. Michel schreef:

    Hallo Maarten,
    Ik bedoel eigenlijk de maschine software ( daw?)
    Hier kan je toch ook mee produceren?
    Maar zie vaak de maschine controler met andere daw. Vandaar mijn vraag waarom dat is.
    Alvast bedankt voor je reactie.
    Groet michel

  15. Renée schreef:

    hoi,
    ik ben nu al een tijd op zoek naar een (gratis) programma om zelf muziek te produceren. Nu heb ik een paar programma’s gevonden maar bij elke loop ik wel weer tegen een ander probleem aan. het meest voorkomende probleem is dat ik niet makkelijk verschillende opgenomen tracks onder elkaar kan zetten. het gebeurt vaak dat er helemaal geen optie is om zelf een audiobestand toe te voegen, en als die optie er wel is, dan krijg ik te weten dat het bestand te groot is. toch gaat het hier om audiobestanden korter dan 5 minuten.
    is er een programma waarbij dit wel kan?
    groet Renée

  16. Benjamin | Bax-shop schreef:

    @René,

    Wat je hier beschrijft, kan met elk type DAW software. Dit is met name ontwikkeld om juist meerdere sporen (multi-tracks) op te kunnen nemen, zonder dat er restricties gelden op het aantal sporen. Ook het importeren van externe audiobestanden zou geen enkel probleem moeten zijn. Goede software is bijvoorbeeld Presonus Studio One Artist. Niet erg duur en volop mogelijkheden en relatief gebruiksvriendelijk. Deze software is hier te vinden in onze webshop:
    http://www.bax-shop.nl/daw-software/presonus-studio-one-3-artist-daw-software

  17. Geert schreef:

    Hoi,
    Na jaren gebruik te maken van cakewalk home studio 9 en een Yamaha keyboard ben ik overgestapt naar een Roland fa 06 en nu zoek ik een goed programma dat net gemakkelijk werkt als cakewalk. Het schrijven van muziek (bladmuziek) is het belangrijkste waarbij de Roland laat horen wat het resultaat kan zijn.
    Wat raad je me aan?

    • @Geert,

      Da’s een lastige. Ik gebruik zelf geen traditionele notatiesoftware (zoals Dorico, Sibelius, Finale en Notion) maar m’n zelfgemaakte (en snelle) notatie-tooltje, en die lijkt in de verste verte niet op de genoemde notatiesoftware. Dus mijn opinie omtrent notatiesoftware wijkt af ten opzichte van wat er in de mainstream gebruikt wordt.

      Ik ken ’t fenomeen van ‘gewend zijn aan oude software’, kennis van me werkt nog steeds met Cakewalk Pro 7, en op zich werkt ‘t. 🙂

      Is ’t voor een toetsenist? Voor een complete band? Een klein orkest? Een groot orkest?

      Moeten de noten echte ‘engraved’ noten zijn die volgens de beste esthetische principes zijn gevormd, of mogen de noten er eventueel iets minder traditioneel uitzien?

      Is het eenvoudige muziek (nootjes, wat dynamiektekens etc.) of zit er ook een hoop complexiteit in, met bijvoorbeeld minder gebruikelijke tekens en articulaties?

      Dat voor wat betreft de notatie. Ik heb eigenlijk op dit moment het vermoeden dat u toe bent aan een nieuwe DAW, en dat u eigenlijk prima uw bladmuziek kunt vormen met de notatiemodule die in zulke software zit. Zo’n module zal mogelijk niet zo uitgebreid zijn als de eerder genoemde notatiepakketten, maar mogelijk heeft u die diepgang helemaal niet nodig.

      Het is wel een feit dat er nogal wat veranderd is sinds Cakewalk Home Studio 9. Als u in dezelfde familie wilt blijven, dan komt u uit bij Cakewalk Sonar. Maar een pakket als Cubase werkt ook heel goed. En dat brengt me weer terug bij de essentie van dit artikel: de lijst met probeersoftware. Ik denk dat u daar even doorheen zou moeten spitten om te zien welke DAW een leuke notatie-editor heeft. Of zo’n partituur op de Roland afgespeeld kan worden is helemaal afhankelijk van de routing-mogelijkheden op een MIDI-track. Vooralsnog verwacht ik hier totaal geen problemen mee. Waarschijnlijk hoeft u alleen maar uw MIDI-interface (vanuit de computer aangesloten op de Roland) aan te spreken met het juiste MIDI-spoor.

  18. Keanu schreef:

    Hallo,

    Ik werk al lang in Fl Studio. maar ik vond het tijd worden om een nieuwe pc te bouwen. ik heb veel research gedaan maar kon niet vinden wat voor geluidskaart het beste is. moet ik een interne en externe kopen? Ik heb goede kwaliteit geluid nodig, want ik mix en master mijn muziek zelf. Hiervoor heb ik natuurlijk goed geluid voor nodig. ik hoop dat u kan helpen.

    GR Keanu

    • @Keanu

      Bij het kiezen van een audio interface zijn de computer aansluiting (USB 2.0/3.0, Thunderbolt, firewire) en het aantal audio in- en uitgangen het belangrijkst. Heb je microfoons en/of andere analoge apparaten die je wilt opnemen? Dan heb je evenzoveel analoge inputs nodig. Heb je analoge effecten waar je je tracks doorheen wilt sturen? Dan heb je evenzoveel analoge outputs nodig. Daarnaast heb je misschien ouderwetse MIDI apparaten waarmee je software wilt aansturen of apparaten die je wilt aansturen vanuit je DAW. Klassieke din MIDI aansluitingen zijn dan noodzakelijk. Binnen de externe audio interfaces hebben we een aantal goede totaal oplossingen. Interne audio interfaces zijn meestal of voor de consumentenmarkt (alleen RCA en mini jack aansluitingen) of juist voor de hele grote studio’s (modulaire netwerksystemen zoals MADI, AVB of Dante)

    • @Keanu:

      Ik zou zelf investeren in een externe audio interface (EAI), niet een interne geluidskaart. Niet dat zo’n interne kaart niet goed is, maar: zo’n EAI kun je ook met een (degelijke) laptop gebruiken, dus je EAI kun je makkelijk wisselen tussen de ene en de andere computer (als er maar een USB-aansluiting op zit). Handig als je thuis een grote studiocomputer hebt, maar ook een laptop die je een keer wilt gebruiken om mobiel te produceren.

      Nog een voordeel is dat je met een EAI je computer niet open hoeft te schroeven. M.a.w., als je EAI plotseling defect blijkt dam hoeft je computer niet mee voor reparatie, en als je computer een keer defect is en terug naar de winkel moet, dan hoeft je EAI niet mee.

      En nog geen voordeel is dat bij een geluidskaart het aantal aansluitingen beperkt is (tenzij er een break-out interface bij zit), terwijl je met een EAI veel meer ruimte hebt voor XLR-aansluitingen, hoofdtelefoonaansluitingen, draaiknoppen, VU-meters etc. Bovendien kan zo’n EAI leuk en handzaam op je bureau liggen, of misschien zelfs in een 19″ rack geplaatst worden.

      Als je hier kijkt:

      https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces?o=product_price&f_20713%5B%5D=83785&f_20748%5B%5D=83991

      ..dan zie je dat ik de juiste categorie heb geopend en wat filters heb aangezet (192 kHz en de hoofdtelefoonaansluiting). Je kunt zelf nog meer filters instellen waardoor je kunt aangeven of je bijvoorbeeld digitale I/O nodig hebt. Of je verandert de 192 in 96, dat is natuurlijk ook goede kwaliteit.

      Wat betreft merk en prijs: er zijn heel wat A-merken die EAI maken. Een bekende naam is Focusrite (hier verkopen we echt belachelijk veel van, zeer zeer populair!). Ook andere high-end namen zitten op deze markt, zoals Audient, Steinberg, Presonus, MOTU, Apogee en Antelope.

      Ik zou niet proberen te bezuinigen op tientjeswerk. Een EAI koop je echt niet ieder jaar, en als je serieus bent qua mixen/masteren (en je geeft aan dat dit je doel is), dan ga je heel veel profijt hebben van een goede en uitgebreide EAI. De investering mag best iets groter zijn, en die zou je dus moeten uitsmeren over meerdere jaren.

      Om een voorbeeld te noemen:

      https://www.bax-shop.nl/externe-audio-interfaces/antelope-audio-zen-tour-thunderbolt-usb-audio-interface

      Een van mijn Bax-collega’s heeft zo’n Zen Tour en is er helemaal lyrisch over. En ja: het is best wel een bedrag, maar je krijgt er ook heel veel voor terug. Door z’n audio-ingangen kun je dat ding ook gebruiken om bijvoorbeeld een band op te nemen, op locatie.

      Maar goed, ’t is maar net wat je wel (en niet) nodig hebt natuurlijk. Een Focusrite Scarlett is natuurlijk ook een uitstekende (en betaalbare) keuze.

      Kortom, speel even met de filtermogelijkheden in die link naar de EAI-categorie, en dan bepaal je zelf wat je nodig hebt en (belangrijk) wat je mogelijk in de toekomst nog nodig hebt. Lees ook de reviews, daar zitten handige gebruikerservaringen in.

Laat een reactie achter