Vind je het uitbreiden van je fanbase lastig? En heb je geen idee wat voor dingen je moet posten op je Facebook en Instagram? Je wil graag meer likes, exposure en optredens – kortom, meer aandacht voor je muziek – en je weet dat je daarvoor beter zichtbaar moet zijn. Maar waarmee?! ‘Positionering’ is het antwoord op al deze vragen. Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning geeft in dit artikel tips aan de hand van de band Stompin’ Grounds.

Meer aandacht voor je muziek? 'Positionering' is het antwoord

Saai?

Positionering is de hele belangrijke basis die je voor jezelf legt om succes te hebben met (online) marketing voor je muziek. Alleen, tja, ‘positionering’. Dat klinkt nogal saai. Iets uit een verplicht marketingboek op school. Maar als je eenmaal weet wat het inhoudt en je het praktisch gaat inzetten, dan merk je dat het werkt en is het ineens heel leuk!

Stompin’ Grounds

Een band die hier actief mee aan de slag is gegaan, is Stompin’ Grounds. Zanger/bassist Jesse vertelt wat het nadenken over en implementeren van hun positionering voor hen heeft gedaan: “Het heeft ons een duidelijker beeld gebracht van wat wij als band precies willen doen en hoe wij gezien willen worden. We ontdekten hierdoor ook welke dingen die we doen het beoogde resultaat geven en welke niet. Dankzij deze inzichten zijn we nu bewuster bezig met wat we doen en hoe dat overkomt op ons publiek.”

Inspiratiebronnen

Om te beginnen met je positionering, start je met jezelf te vergelijken. Iets wat veel muzikanten niet zo tof vinden. “Want mijn muziek is toch uniek?!” En ” wij zijn niet in een hokje te plaatsen!” Toch is het slim om daar mee te beginnen, want je hebt houvast nodig aan iets wat potentiële fans al kennen. En andersom: jij kunt jouw ideale fan leren kennen zodra je weet welke andere artiesten potentiële fans leuk vinden. En hier kun je dan in het hele marketingproces op teruggrijpen, zowel bij het posten op social media, het promoten van optredens, het versturen van e-mails en het adverteren op bijvoorbeeld Facebook en Instagram.

Stompin' Grounds
Stompin’ Grounds (foto: Mitchell Giebels)

Hokjesdenken

“Voor de hokjesmensen onder ons klinkt Stompin’ Grounds als Pokey LaFarge meets Triggerfinger. Vlinderstrik, klassiek schoeisel, bijpassende bretels aangevuld met een jaren vijftig TV klopt ook het plaatje”, schreef 3voor12/Limburg over Stompin’ Grounds. In de eerste zin zie je een perfect voorbeeld van het feit dat mensen (en pers) graag links leggen met dat wat al bekend is.

“We merkten bij het toepassen vrijwel meteen dat het engagement van onze fans groeide”

Meer betrokkenheid en mogelijkheden

“Het verder researchen van onze inspiratiebronnen heeft ervoor gezorgd dat we ten eerste veel, voor ons, nieuwe muziek ontdekt hebben”, aldus Jesse. “Daarnaast gaf het ons ook een breder perspectief op waar onze muziek en stijl allemaal bij passen. We stopten onszelf altijd in een hele specifieke hoek, maar door verder te kijken naar waar het uit voortkwam waren er ineens eindeloos meer mogelijkheden op zowel muzikaal als visueel en promotioneel gebied. We hebben dit geïmplementeerd door te spelen met wat we via social media laten zien van onszelf. We merkten bij het toepassen vrijwel meteen dat het engagement van onze fans groeide via social media.”

Genre en niche

Wat zou jij willen zijn, op basis van de impact die je zou kunnen maken: een kleine vis in een oceaan, of een grote vis in een vijver? Natuurlijk het laatste! Want als je een grote vis bent in een vijver, kun je rimpels veroorzaken in het wateroppervlak. Je kunt impact maken, in plaats van mee te moeten bewegen met iedere golf die door anderen is veroorzaakt. Ook val je meer op en word je minder snel ‘opgeslokt’ door andere grotere vissen. Oftewel: je kunt beter een ‘grote muzikant’ binnen een niche zijn, dan een ‘kleine muzikant’ binnen een groot genre.

“Je kunt beter een ‘grote muzikant’ binnen een niche zijn, dan een ‘kleine muzikant’ binnen een groot genre”

Wat is een niche?

“Een niche is een klein afgebakend stuk in factoren of voorwaarden waarin een bepaalde specialisatie kan floreren”, aldus Wikipedia. Een niche in de muziek is dus een ‘specialisatie’ binnen een bepaald genre. Genres kun je opdelen in 2 lagen (genre en subgenre) en niches ook (niche en micro-niche). Het subgenre is dus iets specifieker dan een genre, een niche is een specialisatie daarbinnen en met een micro-niche geef je aan wat er zo uniek en anders is aan je product.

Voorbeeld genre en niche

Jesse vertelt: “Het genre, subgenre, de niche en micro-niche van Stompin’ Grounds zijn: Blues -> Bluesrock -> Texas Blues -> Gypsy Blues. Het duidelijk hebben van deze opbouw heeft er voor gezorgd dat we nog meer naar acts gingen kijken die enigszins aangesloten zijn bij onze stijl en muziek. We vragen ons nu veel meer af: wat doen zij? Hoe doen ze dat? Hoe laten ze dit zien?”

Oneliner

Als artiest moet je vaak uitleggen hoe je muziek klinkt en wat men kan verwachten. Daar is een korte oneliner (ook wel elevator pitch genoemd) handig bij. Het is een korte boodschap die makkelijk te delen is met anderen, online én offline. Zo hoef je nooit meer een verhaal van vijf minuten af te steken als mensen vragen wat voor muziek je maakt. Als je nog nooit een oneliner hebt geschreven, kan het een overweldigend gevoel geven als je denkt dat je al je ervaring en prestaties moet gaan samenvatten. Weet dat je niet álles kwijt hoeft in je oneliner. Het enige doel hier is om in zo min mogelijk woorden je muziek te omschrijven, zodat mensen weten wat ze kunnen verwachten en nieuwsgierig worden.

Voorbeeld oneliner

In de oneliner verwerk je je (micro)niche, twee vergelijkbare artiesten, één of enkele Unique Selling Points (hoe onderscheid je je van de rest uit je niche?) en eventuele wildcards (woorden die jouw muziek en/of live-optreden beschrijven). Jesse vertelt wat de oneliner van Stompin’ Grounds is en hoe ze deze inzetten: “Three gentlemen that make you shake your butt, mixing the Stompin’ beats of Texas Blues with the virtuosity of Django Reinhardt’s Gypsy Swing!” Deze oneliner is te zien op al onze mediakanalen. We dragen niet altijd letterlijk deze oneliner uit, maar we proberen wel altijd de nadruk te leggen op de energie, vintage-stijl, niet-westerse invloeden en dansbaarheid van de muziek.’

Wat is jouw ‘oneliner’? Laat het weten in de reacties!

Meer weten over deze band? Bezoek de website van Stompin’ Grounds.

Zie ook

» 5 manieren om je netwerk uit te breiden tijdens ADE
» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Maak fans van je volgers – 6 social media-tips voor artiesten
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren!
» 6 redenen om je album op vinyl uit te brengen
» Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» 10 manieren om thuis productief te zijn als muzikant
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» DJ-optredens professioneel aanpakken

Gastblogger Mirjam Sieben (Onlightning)

Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen opbouwen door middel van online marketing. Daarnaast is ze de frontvrouw van hardrock-band The Dirty Denims. Veel meer tips zijn te vinden via haar website onlightning.nl en je downloadt hier haar gratis e-book, met veel meer informatie over onder andere de fanreis.

Foto: Willem Wouterse

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter