Vind je het als muzikant, DJ of producer momenteel lastig om nieuwe mensen te bereiken? Zijn inkomstenbronnen zoals optredens tijdelijk weggevallen? Wat moet je dan doen om alsnog meer fans te krijgen en geld te verdienen met muziek maken? Gastblogger én muzikant Mirjam Sieben van Onlightning vertelt hoe je dit kunt doen, aan de hand van een marketing funnel in 5 stappen.

Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen

Optredens vs. fanbase: kip-en-ei-verhaal

Veel muzikanten willen vooral door het geven van optredens hun fanbase opbouwen. Dat is natuurlijk een mogelijkheid, als de omstandigheden het toelaten. Maar het is wel net een kip-en-ei-verhaal, zeker als je pas begint. Want jij wil optredens doen om nieuwe mensen je muziek te laten horen, maar boekers willen vaak dat je al een fanbase hebt opgebouwd voordat ze je boeken. Wat nu?

Direct-to-fan-marketing

Online marketing kan dit doorbreken en in tijden dat er offline weinig mogelijk is, is het zelfs een van de weinige opties. Online marketing wordt ook wel direct-to-fan-marketing genoemd. Hoe fijn zou het zijn als je zélf je fanbase zou opbouwen? Dat je enthousiaste reacties krijgt van wildvreemde mensen? En dat je zelfs online muziek en merchandise verkoopt? Daar heb je een ‘marketingfunnel’ voor nodig.

Marketingfunnel

In de marketing zijn er veel termen die minder ingewikkeld zijn dan ze lijken. Funnel is Engels voor trechter. Je wilt zo veel mogelijk, maar vooral ook zo specifiek mogelijke mensen bovenin de funnel terecht laten komen en vervolgens deze mensen meenemen in een proces waarbij uiteindelijk de juiste mensen ‘gefilterd’ worden. Dus je wilt mensen bereiken die sowieso al houden van jouw specifieke genre of niche en ze vervolgens een ‘fanreis’ laten doorlopen waarbij er bij iedere stap weer mensen afvallen. Zo houd je een groep super gemotiveerde fans over die jou gaan supporten.

Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen

Fanreis

Online gelden dezelfde psychologische regels als offline. Een voorbeeld: als je iemand voor het eerst ziet, ga je diegene niet meteen vragen om te trouwen. Hij of zij zal alleen al het geven van een telefoonnummer een hoge drempel vinden. Want wie ben jij eigenlijk? Vind ik je wel leuk? Hebben we dezelfde waarden? En wat wil je met die contactgegevens doen? Houd er dus rekening mee dat je ook online geen belangrijke stappen overslaat.

Technische marketing-tools

Nu zijn er een aantal tools die je kunnen helpen om mensen te stimuleren verder de fanreis af te leggen. Aan de hand van de eerste drie fases van de fanreis (ontdekking, ontwikkeling en ontknoping) kun je een aantal hulpmiddelen op een rijtje zetten die je helpen mensen in dit proces te begeleiden.

Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen

1. Social media-advertenties (ontdekking, ontwikkeling en ontknoping)

Met social media-advertenties kun je het ‘offline’ ontdekken van muziek (een soort van) nabootsen. Je kunt je muziek laten horen aan nieuwe mensen (ontdekking). En als die mensen interesse tonen, kun je ze daarna ook nog via social media-advertenties iets aanbieden in ruil voor een e-mailadres (ontwikkeling). Ook kun je mensen die écht ‘warm’ zijn iets aanbieden wat ze kunnen kopen (ontknoping). Je wilt dus niet een wildvreemde meteen vragen om tot een koop over te gaan! Dan sla je belangrijke stappen uit de fanreis over.

2. Lead magnet (freebie) (ontwikkeling)

Iemand die je Facebook-pagina volgt is nog geen fan. Facebook-volgers zijn ‘top of the funnel’ en maar een gedeelte daarvan zal een echte superfan worden. Je wilt daarnaast ook niet je fanbase ‘bouwen’ op spreekwoordelijk ‘gehuurd land’, zoals Facebook en Instagram. Deze social media-kanalen kunnen doen wat ze willen en jij moet maar daarin meegaan. E-mail daarentegen, is wel iets wat je zelf in de hand hebt! Bied iets van waarde gratis aan in ruil voor een mailadres. Houd het dus niet bij ‘schrijf je in op de nieuwsbrief voor updates’. Dat doen vrij weinig mensen. Dat kunnen gratis downloads zijn, maar tegenwoordig heb je meestal wel wat meer nodig. Zorg dat je het koppelt aan een ‘beleving’. Een kijkje achter de schermen bijvoorbeeld. Of een bepaalde ‘reis’ waarbij je ze op een digitale manier meeneemt in een verhaal of thema.

3. E-mail-autoresponder

Om te voorkomen dat je iedereen handmatig de ‘freebie’ moet sturen, heb je een e-mail- autoresponder nodig. Daarvoor kun je bijvoorbeeld Mailchimp of Mailerlite gebruiken. Je kunt hiermee automatische mails instellen die worden getriggerd door een actie die iemand anders neemt, bijvoorbeeld bij het inschrijven op de mailinglist. Je kunt dan een e-mailreeks van meerdere dagen instellen om zo de beloofde waarde automatisch toe te laten sturen.

4. Relevante content

Ook op social media wil je zichtbaar blijven, zodat ze je niet vergeten. Deel relevante content: posts die ingaan op de gemeenschappelijke interesses tussen jou en je publiek. Dus niet alleen over jezelf praten! Denk aan een magazine: men koopt het voor de interessante artikelen (relevante content) en je vindt het daardoor niet erg dat er zo nu en dan ook advertenties (een promotionele post over je nieuwe album bijvoorbeeld) tussendoor komen!

5. Webshop

Als je mensen online aantrekt, vervagen landsgrenzen (als je wilt). Dus misschien krijg je volgers op plekken waar je nu (nog) niet optreedt. Zonde om de kans te laten liggen om daar ook merchandise te verkopen! En daar heb je een webshop voor nodig.

Meer fans? Volg dit online marketing-plan in 5 stappen

Conclusie

Zo zie je maar weer: er zijn echt wel mogelijkheden om ook nu je fanbase op te bouwen. Als je op de juiste manier adverteert, trek je échte fans aan. Geen nep-likes dus, maar échte mensen waarvan een deel ook echt fan wordt en uiteindelijk zal komen kijken bij je optredens zodra dat weer kan.

Zie ook

» Weet jij als muzikant wie je doelgroep is? Stel jezelf deze 6 vragen
» Maak fans van je volgers – 6 social media-tips voor artiesten
» Muzikant: met een membership maandelijkse inkomsten genereren
» Merchandise verkopen – Goede bijverdienste voor de muzikant!
» Goede videoclip maken met klein budget? Volg deze 12 stappen
» Boeking regelen bij een poppodium – Do’s en don’ts
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Rechtsvormen voor muzikanten: vof, eenmanszaak of…?
» Artwork bij je muziek – Waarom design belangrijk is
» Optredens live streamen met goed geluid – Dat doe je zo!
» 10 manieren om thuis productief te zijn als muzikant
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
» Liedjes verkopen! – Over labels, publishers en credits
» DJ-optredens professioneel aanpakken

Gastblogger Mirjam Sieben (Onlightning)

Mirjam Sieben van Onlightning leert muzikanten hoe ze hun fanbase kunnen opbouwen door middel van online marketing. Daarnaast is ze de frontvrouw van hardrock-band The Dirty Denims. Veel meer tips zijn te vinden via haar website onlightning.nl en je downloadt hier haar gratis e-book, met veel meer informatie over onder andere de fanreis.

Foto: Willem Wouterse

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter