6 redenen om je album op vinyl uit te brengen
Gepubliceerd op woensdag 20 juli 2022
Gastblogger Guillaume de Lophem is singer-songwriter en coacht daarnaast musicalartiesten. Voor de aanstaande release van zijn twaalf tracks tellende album vraagt hij zich af op wat voor geluidsdragers hij zijn opus zal uitbrengen. Aan één kant wil hij zijn luisteraars de allerbeste ervaring bieden qua beeld en geluid, maar het moet ook rendabel zijn. Guillaume behandelt 6 redenen om vandaag de dag nog steeds een album op vinyl te releasen.
De statistieken
In Nederland vertegenwoordigde streaming in 2020 al 82% van de muziekinkomsten. De fysieke markt bleef dalen. Zo liet de verkoop van cd’s een daling zien van maar liefst 25%. Vinyl daarentegen, is sinds 2017 weer aan het groeien en vertegenwoordigde in 2020 al 7,6% van de totale markt, wat vinyl op dit moment nét iets populairder maakt dan de cd. In de VS zijn de cijfers eveneens indrukwekkend, met 16,8 miljoen verkochte vinyl-albums, vergeleken met 2,5 miljoen een decennium geleden.
Omzet Nederlandse muziekindustrie (bron: NVPI)
Vinylverkoop VS (bron: Statista)
Beter van niet?
Het probleem in 2022 zal de materialen zijn. Om deze mooie zwarte platen te produceren wordt namelijk petroleum gebruikt. Ook zijn er problemen met de levering van de lak die de aluminium basisschijf bedekt waarmee het vinyl geperst wordt. En dan is er nog de papier- en kartonschaarste, dus ook de productie van de hoes laat langer op zich wachten. Dit alles samen leidt tot wachttijden van drie à zes maanden en hoge productieprijzen. Als gevolg daarvan moet je je vinyl tegen hogere prijzen verkopen om het winstgevend te houden. Het is raadzaam om te werken met pre-orders, zodat je ziet of je vinyl wel gaat verkopen.
Okee, maar wat zijn nu de redenen om je album wél op vinyl uit te brengen? Die zijn er genoeg! Hier zijn ze:
#1. Collector’s item
Voor fans is een album op vinyl een object dat je met trots in je platenbibliotheek kan zetten, of nog mooier, aan de muur in een ingelijste hoes bijvoorbeeld. De kleuren, de teksten, de artwork, ze weerspiegelen allemaal de passie van de maker. Vinyl kopen is eigenlijk een beetje als kunst kopen. En als het gesigneerd is, is de waarde – zowel emotioneel als financieel – nog groter.
#2. Karakteristiek en warm
Een LP voelt rauw en echt door de vele kleine onvolkomenheden op de plaat en in de platenspeler. Denk bijvoorbeeld aan (uiteindelijk) stof, krasjes en een ietwat kromme plaat, maar ook het gezoem van de platenspelermotor. Daarnaast bestaat het geluid niet uit losse ‘puntjes’, zoals op een cd, maar is het één, continue geluidsgolf. En tot slot zijn de hoogste frequenties gereduceerd, vanwege bepaalde technische beperkingen van grammofoonplaten. Dat is aan één kant niet ideaal, maar zorgt wel voor een geluid dat mensen ervaren als warmer.
#3. Fysiek contact
Dit is misschien wel de belangrijkste reden voor mensen om vinyl te kopen. Het plezier van het fysieke contact met de hoes en de plaat, het op de draaitafel leggen en de naald erop zetten. Dit alles blijft een bijzonder bevredigend ritueeltje. En dan natuurlijk lekker de hoes bekijken terwijl je luistert.
#4. Serieus
Een artiest die een LP maakt, komt serieuzer over op zijn of haar publiek. Vinyl moedigt je als artiest aan om echt na te denken over je album-cover, om er iets echt memorabels van te maken. Het dwingt je ook om goed na te denken over de volgorde van de nummers op de A- en B-zijde. Het is het perfecte medium om een verhaal te vertellen, een album met een rode draad.
#5. Volledig luisteren
Dit borduurt voort op punt 4. Op streamingplatforms is het tegenwoordig mode om in een afspeellijst van het ene nummer naar het andere te springen, of zelfs nummers over te slaan. Shuffle is niet echt een optie voor de vinyl-luisteraar. Een LP dwingt je luisteraars tot een meer volledige en diepgaande luisterervaring. Ze gaan op een andere manier muziek luisteren.
#6. Jongere generatie
Je zou kunnen denken dat dit medium alleen 50-plussers aangaat, maar 40% van de vinylkopers is jonger dan 30! Je mag er dus op rekenen dat de vinylmarkt nog een mooie toekomst voor zich heeft.
Heb jij wel eens iets op vinyl uitgebracht? Wat waren je ervaringen? Laat hieronder een reactie achter!
Zie ook
» CD & Vinyl-onderhoudsmiddelen
» Platenspelers
» DJ-draaitafels
» Draaitafel-toebehoren
» Elementen & Reservenaalden
» Platen & CD-meubels, boxen en houders
» Platentassen & koffers
» Waarom ik liever vinyl luister dan Spotify
» Platendeals voor muzikanten – Advies van een advocaat
» Als muzikant je doelen bereiken met e-mail
» Publishing deals voor muzikanten – Een advocaat legt uit
» Meer aandacht voor je muziek? ‘Positionering’ is het antwoord
» 5 redenen waarom je nog geen fulltime producer bent
» Hoe je je content op social media optimaliseert
» Artiesten-managers in de muziekindustrie – Heb je die wel nodig?
» Marketing en Business voor muzikanten – Strategieën & tips
» Muziekrechten, copyright, auteursrecht uitgelegd door een advocaat
» Technische rider – Wat het is en wat erop moet staan
» Videoclip opnemen – Het geheim van een goed script
» Concertfotografie – Een mini-cursus concertfoto’s maken
» Band-fotografie – Tips voor een indrukwekkende fotoshoot
» Stimuleer je muziekcarrière met 5 gewoontes
Helemaal eens met de vorige reacties. Opvallend is dat alle nadelen en beperkingen als voordelen worden uitgelegd.
Beste Bax-shop directie,
Een serieus verzoek: zouden jullie de vinyl-blog van Guillaume de Lophem per direct offline kunnen halen in verband met het verspreiden van de meest mogelijk onzin die ik heb gelezen over digitaal/CD vs vinyl. Het is aanmatigend. Zeker voor een professionele muziek business als de Bax-shop, die zichzelf serieus neemt. Als mij (als pro muzikant én liefhebber) wordt geadviseerd door Guillaume de Lophem een album op Vinyl uit te brengen, ondersteund met deze grote kolder die hij (digitaal) blogt……. hij heeft geen punt. niet eens één puntje. Het is zelfs de grootst mogelijke algemeen bekende onzin dat het niet eens nodig is uit te leggen waarom dit offline mag. Categorie fake-news en ontkenning van wetenschap. Dat men vinyl prefereert boven CD vanuit nostalgisch en gezeligheids-oogpunt kan ik volledig begrijpen. En dat jullie leuke verhaaltjes promoten om de omzet te doen stijgen is ook begrijpelijk. Van nostalgie hebben wij muzikanten allemaal last (bijv. de vooroorlogse headstock van Gibson gitaren: op papier geen enkel bestaansrecht, maar oh zo mooi, dus…)
Dat een artiest ervoor kiest om zijn album (ook) op vinyl uit te brengen is vaak een andere keuze dan dat ze bewust kiezen voor de geluidskwaliteit. Zaken als omzet, nostalgie, FOMO en de grote hoes (mooi art work) spelen evengoed bij artiesten als consumenten een grote rol. En besluit de muzikant dat of het label?
Ik snap dat jullie niet aan censuur doen. Maar onzinnige uitspraken als die van Guillaume de ruimte geven op jullie website…… dan maar een grote disclaimer er onder in ‘bold italic red 24px’ dat deze blog niet jullie zienswijze is zou een goede professionele en wetenschappelijk verantwoorde stap zijn.
Vriendelijke groet,
Robert Molema
Die zgn. ‘warmte’ is vervorming.
De cd is een veel betere geluidsdrager dan vinyl ooit is geweest of zal worden en er is geen hoorbaar verschil tussen de cd en de master.
Het gaat om de muziek en hoe minder dat vervormd en vernield wordt door mechanische beperkingen, hoe beter.
Het is toch fantastisch dat we problemen zoals ruis, tikken, storing veroorzaakt door statische elektriciteit, sleepruis, fouthoekvervorming en zweving achter ons hebben gelaten?
Wat is toch het bezwaar tegen digitale geluidsdragers? Alles wordt digitaal opgenomen, digitaal gemixt en digitaal gemasterd.Niemand maakt daar bezwaar tegen en dan zou de cd niet deugen omdat dat niet analoog is?
Er wordt weleens gesproken over digitale kilte.
Digitale kilte? Analoge kul!
“ Daarnaast bestaat het geluid niet uit losse ‘puntjes’, zoals op een cd”
Geluid op een cd bestaat ook absoluut niet uit puntjes, dat is gebaseerd op een groot misverstand over de werking van a/d en d/a conversie. Na correcte omzetting is de volledige golf gereconstrueerd (binnen de grenzen van Het frequentiebereik/Nyquist).
Numemr 2 klopt veel niet aan:
“Een LP voelt rauw en echt door de vele kleine onvolkomenheden op de plaat en in de platenspeler. Denk bijvoorbeeld aan (uiteindelijk) stof, krasjes en een ietwat kromme plaat, maar ook het gezoem van de platenspelermotor.”
Dat betekent dat je je platen niet goed schoon houdt en de motor (of spindel) van je platenspeler onderhoud nodig heeft – een beetje olie doet vaak wonderen.
“En tot slot zijn de hoogste frequenties gereduceerd, vanwege bepaalde technische beperkingen van grammofoonplaten.”
Er zijn zat platen waarbij frequenties tot ver buiten het bereik van het menselijk gehoor zijn opogenomen omdat er geen filtering is toegepast, in tegenstelling to CDs, die van wege hun sample rate niet meer dan 20kHz kunnen (is altijd de helft van de sample rate).
De reden dat hoge frequenties op plaat vaak niet gereproduceerd worden komt door het type stylus.
Een simpele spherische of elliptische naald heeft al flink wat moeite met 20Khz en begint al rond 12Khz in te kakken.
Maar een Shibata of Microridge kan met gemak 40 of 50Khz halen – en dus ook het gehele hoorbare frequentiespectrum.
Zelfs dan kan het nog best “warm” klinken als er genoeg even harmonischen in zitten (zelfde idee als met de warmte van elektronenbuizen).