Heb je de bekende gitaar-akkoorden en -toonladders al een beetje in de vingers? Dan heb je misschien behoefte aan wat nieuws. Gelukkig hoef je niet gelijk vingerbrekende toeren uit te halen. Soms kun je, net als veel andere gitaristen, gewoon één of meerdere snaren van je gitaar naar een andere toon stemmen! Je hebt dan direct een stel frisse nieuwe klanken en compacte grepen tot je beschikking. In dit blog laat ik je een van de meest gebruikte ‘Drop Tuning’-stemmingen zien: Drop D. Bekende nummers als Harvest Moon van Neil Young, Slither van Velvet Revolver en Heart-Shaped Box van Nirvana maken er gebruik van.

Gitaar in Drop D stemmen: hoe en waarom

Lagere stemmingen in het algemeen

De aanduiding ‘Drop’ geeft al aan dat er omlaag gestemd moet worden. Met dit soort gitaarstemmingen kun je binnen slechts enkele handomdraaien een iets steviger, voller en ook nog eens een stuk stoerder geluid verkrijgen. Niet alleen veel gitaristen in stevige rock en brute metal maken hier overigens gebruik van. Soms vinden zangers of zangeressen het gewoon fijner om in een lager register te zingen of past een lagere toonsoort beter bij hun type stem. Zo stemde Jimi Hendrix bijvoorbeeld alle snaren van zijn gitaar een halve toon lager. Hierdoor hadden de soulvolle stembanden van deze baritonzanger het nét wat gemakkelijker tijdens het zingen.

Hoe stem ik mijn gitaar naar Drop D?

Eigenlijk is dit de gemakkelijkste alternatieve stemming om onder de knie te krijgen. Met Drop D hoef je namelijk maar één snaar anders te stemmen wanneer je de bekende standaard E-stemming (EADGBE) als uitgangspunt neemt. De lage E-snaar ga je namelijk een hele toon omlaag stemmen naar een lage D. De snelste manier is door de dikste snaar op je gehoor te vergelijken met de hogere D-snaar. Tussen beide noten zit namelijk een octaaf verschil. Wil je echt zeker weten dat het zuiver is? Dan kun je je gitaar met behulp van een chromatisch stemapparaat stemmen naar DADGBE, in plaats van EADGBE.

Heb ik andere snaren nodig bij Drop D?

Heb ik andere snaren nodig bij Drop D?

In principe kun je gewoon in de Drop D-gitaarstemming spelen met de snaren die je gewend bent. Ben je iemand die met de slaghand doorgaans wat harder aanslaat, dan kan het wel zijn dat de omlaag gestemde snaar een beetje vals gaat klinken. Dit komt omdat de snaarspanning van de dikste snaar een stuk lager is dan van de andere snaren. De gemakkelijkste manier om dit te voorkomen is door de snaren met iets meer beleid aan te slaan. Ook zul je dan merken dat je klank iets voller wordt en minder ‘puntig’.

Tip voor de hardhandige slaggitarist

Is bovenstaande geen optie? Dan kun je de lage E-snaar vervangen door een iets dikkere snaar die in D ongeveer dezelfde spanning zal hebben. Heb je een .010-set op je gitaar zitten, dan kun je gaan voor een omwonden .054-snaar. En bij een nikkel-omwonden .009-snarenset is de .048-snaar een goede vervanger. Na het vervangen van de snaar is het verstandig om de intonatie (dit is niet hetzelfde als de stemming) van deze nieuwe snaar op de D-toonhoogte te checken. Meer informatie vind je hierover in ons blog over het afstellen van een elektrische gitaar. Let op: wanneer je weer regelmatig terugstemt naar de E, valt het kiezen van een andere snaardikte niet aan te raden. Dit omdat de spanning op de hals op die manier weer omhoog gaat en de E-snaar dan juist opeens een stuk strakker is dan de rest.

Drop D: niet alleen voor luie gitaristen

Er wordt door boze tongen op internetforums wel eens beweerd dat Drop D vooral wordt gebruikt door gemakzuchtige gitaristen. Dat is wel érg kort door de bocht: want zoals gezegd, geeft Drop D ook een merkbaar andere sound aan je instrument. Het is echter wel zo dat Drop D je gitaarspel in bepaalde gevallen eenvoudiger maakt. Het wordt nu bijvoorbeeld wel heel gemakkelijk om powerchords (en de riffs hiermee) te spelen. En voor de bekende D majeur- en D mineur-akkoorden kun je opeens probleemloos alle snaren aanslaan. Maar… voor akkoorden en toonladders die bijvoorbeeld hun grondtoon op de lage E-snaar hebben, zoals de E- en G-akkoorden, zul je wat handigheidjes moeten bedenken. Wanneer je verschillende alternatieve stemmingen gaat uitproberen, zul je merken dat elke stemming zijn voor- en nadelen heeft!

Enkele voorbeelden van akkoordgrepen in Drop D

Hieronder enkele akkoorden zoals je die in Drop D-stemming zou spelen. Ben je nog niet zo thuis in de akkoord-diagrammen? Een cijfer verwijst naar de vinger, waarbij 1 de wijsvinger is. Staat er bovenaan geen cijfer, maar een cirkeltje, dan hoef je die snaar niet in te drukken maar moet je hem wel aanslaan. Een x betekent dat je de snaar ook niet moet aanslaan. De cirkeltjes op de toets geven aan bij welke frets je je vingers moet neerzetten. Tot slot is er nog een verschil tussen open en gesloten cirkeltjes: dit kan handig zijn om in één oogopslag te zien bij welke snaar/snaren de grondtoon zich bevindt (open cirkel).

Gitaar in Drop D stemmen - Enkele akkoord-grepen

Drop C en andere stemmingen: how low will you go?

Wanneer je dieper duikt in andere gitaarstemmingen, zul je merken dat er de nodige varianten van de Drop D-stemming zijn. Zo spelen bands als Alice in Chains en Deftones geregeld in Drop Db (DbAbDbGbBbEB). Let wel op: dit is Drop D waarbij alle snaren vervolgens nog een halve toon lager gestemd zijn. In de hardere muziekgenres wordt weer gretig gebruikgemaakt van Drop C. Hetzelfde principe, maar dan nóg een halve toon lager: CGCFAD. Denk aan bands als Killswitch Engage en Helmet, maar zelfs Ruben Block van Triggerfinger neemt live een gitaar mee in deze stemming. Technisch detail: je zou Drop C kunnen zien als de Drop D-versie van de stemming ‘D Standaard’ (DGCFAD), die we in dit blog verder niet zullen behandelen. Deze staat overigens bekend als de legendarische Death Metal-stemming.

Een wereldwijde weelde aan gitaarstemmingen

Nu ik de deur qua alternatieve stemmingen een beetje op een kier heb gezet voor je, kan het zijn dat je in de verleiding komt om die deur helemaal open te gooien. In dat geval kan ik je adviseren om ook eens de ‘open tunings’ te verkennen die bijvoorbeeld veel gebruikt worden in akoestische muziek. En dan hebben we het nog niet eens over alle manieren waarop je een 7- of 8-snarige gitaar kunt stemmen.

Is er een gitaarstemming waar je graag tips of meer uitleg over wilt hebben? Of ken je nog een andere bijzondere stemming waar een van je gitaarhelden mee speelt? Laat een reactie achter!

» Pitch shifters
» Elektrische-gitaarsnaren
» Chromatische stemapparaten

» Open stemmingen voor gitaar: probeer ze uit!
» Gitaar stemmen? Hier lees je hoe dat moet!
» Elektrische gitaar afstellen
» Open G: De sleutel tot de Rolling Stones
» Gitaarakkoorden: CAGED Majeur
» Akkoorden: theorie en akkoordsymbolen
» Techniek en gear: Jimi Hendrix

3 reacties
  1. Roberto schreef:

    Doel van deze alternatieve stemmingen is om de muziek lager te spelen dan de standaard E stemming.Vooral populair bij rock,metal,grunge maar vooral bij death metal. Nadeel -althans volgens mij- is dat je bij 6 snarige gitaren de gitaarhals moet laten afstellen. Maar als je geld over hebt waarom koop je dan niet een meer snarige gitaar naast de 6 snarige gitaar?. Een 7 snarige gitaar met lage B, een 8 snarige gitaar met een lage F sharp of 9 snarige gitaar met een lage C sharp. Met een 7 snarige gitaar kom je al een eind. Deze gitaar is vooral populair bij death metal bands, vaak stemmen ze de 7e snaar nog een toon lager naar de A. Voordeel van deze meer snarige gitaren – lijkt mij- dat je niet telkens de hals hoeft laten afstellen. De 1e 6 snaren laat je gewoon in de standaard E stemming staan. Je zet enkel en alleen gewoon de 7e snaar een halve of hele toon lager naar B flat,A of je laat hem gewoon in B staan. Zelf speel ik op een 7 snarige Ibanez en experimenteer vaak ; Metal rifs die op de lage E en A snaar wordt gespeeld speel ik dan op de lage B en lage E 2,5 toon lager. Maar deze gitaren zijn ook geschikt voor virtuozen, Steve Vai en Tony Macalpine spelen vrij vaak op meersnarige gitaren.

  2. Wilfred schreef:

    Mooi artikel. Maar wat voor gevolg heeft het voor de toetsenist als de gitarist en bassist allebei een halve toon lager zijn gestemd?

    • @Wilfred: hoeft geen gevolgen te hebben! Speel je normaal in C, en stem je de gitaar een halve toon lager, dan speel je nu in B. Het is een kwestie van duidelijk communiceren naar elkaar in welke toonsoort je daadwerkelijk gaat spelen.

      Marnix | Bax Music

Laat een reactie achter