Mixen is net koken. Alle ingrediënten klakkeloos in een pan mikken geeft zelden een appetijtelijk resultaat. In dit artikel behandel ik wat een mix bus is en hoe je instrumentgroepen prepareert voor ze allemaal samenkomen in de master bus van je mengpaneel of DAW. Ofwel, hoe je structuur aanbrengt in een audiomix!

Mix group op mengpaneel

Wat is een mix bus?

Je kunt een mix bus vergelijken met een pan die je gebruikt bij het koken. Voor de eenvoudigste gerechten heb je maar één pan nodig. Als we dit terugvertalen naar een mix-situatie, is die ene pan een soort master bus waar alle audiosporen en mix bussen naartoe gestuurd worden. Bij complexere gerechten heb je al snel meerdere pannen nodig omdat verschillende groepen ingrediënten eerst geprepareerd moeten worden voordat je alles bij elkaar doet. Spaghetti moet je bijvoorbeeld eerst koken in een pan met kokend water en gehakt moet je eerst braden in een braadpan met boter. In DAW’s kun je mix bussen in principe onbeperkt aanmaken, naar elkaar doorsturen en voorzien van alle effecten die je maar wilt. Op mengpanelen zijn de mogelijkheden beperkter: er is simpelweg minder plek, en op kleinere mixers is het groeperen van kanalen vaak überhaupt niet mogelijk.

Dynamiek met mix bus of VCA fader

Als je bijvoorbeeld alle gitaren of de verschillende delen van het drumstel naar een mix bus stuurt, kun je met één fader de hele groep harder of zachter zetten. Je kunt zo extra dynamiek creëren door in bepaalde passages met behulp van automation deze instrumenten iets harder te zetten en in andere passages juist iets zachter. Dankzij de mix bus hoef je dit niet voor alle sporen afzonderlijk te doen. Een handig alternatief voor een mix bus is in dit geval een VCA fader. Dit is een fader waarmee je de level faders van alle kanalen binnen een VCA-groep kunt bedienen. Een voordeel hiervan is dat effecten die je met een post-fader send bedient, zoals reverb en delay, in verhouding blijven met hun geluidsbron. Een VCA fader maakt echter geen onderdeel uit van de audioketen, dus je kunt er geen audio-effecten op loslaten.

Compressie op een mix bus

Compressors gedragen zich op een groep instrumenten heel anders dan op individuele instrumenten. Op een individueel instrument wordt de compressor alleen getriggerd door dat instrument en de compressor heeft vervolgens ook alleen effect op dat instrument. Op een groep instrumenten wordt de compressor getriggerd door het instrument binnen die groep dat op dat moment het hardst is. Vervolgens heeft de compressor effect op alle instrumenten in die groep. In een drum bus zal de compressor vooral getriggerd worden door de kick en de snare. Vervolgens past de compressor gain-reductie toe op alle kanalen die naar de drum bus worden geleid, dus ook op de bekkens, die vooral in de overheads te horen zijn. Deze zogeheten ‘bus compressie’ zorgt voor meer samenhang, beter bekend als ‘glue’.

Tip: multiband-compressie en side-chaining

Een bekende techniek om meer ruimte te maken voor de zang is om alle melodie-instrumenten die in hetzelfde frequentiebereik zitten als de zang naar een mix bus te sturen. Dat zijn dus eigenlijk alle instrumenten behalve drums, bas en de zang zelf. Op deze bus insert je een multiband-compressor die alleen werkt op het frequentiegebied tussen 1 en 5 kHz. Aan dit gebied ontleent de zang zijn helderheid. Het is belangrijk dat je een multiband-compressor gebruikt met side-chain-mogelijkheden. Dit houdt in dat de compressor ‘luistert’ naar een geluidsbron naar keuze. Dit kan een heel andere geluidsbron zijn dan het kanaal waar je de compressor op hebt gezet. In dit scenario laten we de compressor luisteren naar de zang. Het gevolg is dat alle melodie-instrumenten iets doffer worden gemaakt, maar alleen wanneer er wordt gezongen.

Bon appetit!

Voor welke toepassingen gebruik jij mix bussen? Laat je reactie achter!

Zie ook

» Mengpanelen
» DAW’s

» Mixen met inserts en aux sends
» Loudness War: hoe hard is hard genoeg?
» Zelf thuis muziek produceren: dit heb je nodig

Geen reacties

Er zijn nog geen reacties gepost...

Laat een reactie achter