Als je onze externe audio interface-categorie doorzoekt, kom je ongetwijfeld een keer het begrip ‘direct monitor’ tegen. Direct monitoring is een erg handige functie die je kunt inschakelen bij het maken van opnames in je DAW-software. Tijdens het opnemen hoor je jezelf op deze manier zonder vertraging (‘latency’) terug in je koptelefoon. In dit blog leg ik uit hoe het werkt en wat voor soorten direct monitoring er zijn.

Gewone input monitoring

Wanneer je gebruikmaakt van normale ‘input monitoring’, dan gaat het geluid via de input van je audio interface naar je DAW-software. En vervolgens weer terug naar de audio interface, waar het signaal naar de output gaat waarop je hoofdtelefoon is aangesloten. Nu kost elke softwarebewerking tijd, dus je hoort jezelf op die manier helaas altijd terug met een kleine vertraging. Dit maakt het vaak moeilijk om met een goede timing mee te zingen of spelen met je backing tracks.

Direct monitoring

Door direct monitoring aan te zetten, wordt het geluid bij de input van je audio interface eerst opgesplitst. Een druk- of draaiknopje om deze functie te regelen, vind je op bijna elke geluidskaart, van Focusrite Scarlett en Steinberg UR tot Behringer U-Phoria en Komplete Audio. Hoe het werkt? Het signaal gaat zoals gewoonlijk naar je DAW, zodat je het kunt opnemen. Een exacte kopie van het signaal gaat daarnaast direct, zonder tussenkomst van je DAW, naar de hoofdtelefoon-output van de audio interface. Als je gebruikmaakt van deze direct monitoring, is het wel belangrijk dat je het kanaal waarop je aan het opnemen bent in je DAW op ‘Mute’ zet. Anders hoor je je stem of instrument namelijk zowel direct via je audio interface als via je DAW met vertraging. Dit klinkt als een soort echo. Na het opnemen zet je Mute natuurlijk weer uit. Dit werkt in alle software min of meer hetzelfde, of je nu Cubase hebt, Pro Tools, Ableton, Audacity of Logic.

Eenvoudige direct monitoring

De meest eenvoudige vorm van Direct Monitoring bestaat uit slechts een aan/uit-knop. Zorg in dit geval altijd eerst dat het signaal van je microfoon of instrument goed binnenkomt in je DAW. Dit doe je met de ‘Gain’-knop op je audio interface. Stel nu op de audio interface het volume van je hoofdtelefoon zo in dat je het instrument of de microfoon goed hoort. Met de master fader van je DAW kun je vervolgens bepalen hoe hard je je eerder opgenomen tracks en/of de click hoort. Iets uitgebreidere audio interfaces hebben naast (of in plaats van) de aan/uit-knop een knop waarmee je de balans tussen de input van je audio interface (je eigen stem of instrument dus) en je DAW kunt instellen. Op die manier kun je de master fader van je DAW met rust laten.

Direct monitoring met effecten

Vooral zangers vinden het prettig om een beetje reverb en/of delay op hun stem te horen terwijl ze zingen. Maar als je direct monitoring gebruikt, ben je, zoals gezegd, genoodzaakt om het betreffende kanaal in je DAW op ‘Mute’ te zetten. Dat houdt in dat je ook de effecten die je op dat kanaal hebt gebruikt niet hoort. Maar door het DAW-kanaal met een ‘pre fader send‘ naar een speciaal reverb- of delay-kanaal te sturen, zorg je ervoor dat je het effect toch blijft horen als het kanaal op mute staat. Wel hoor je het effect dan met een kleine vertraging, maar dat valt bij reverb en delay niet echt op.

Monitoring op audio interfaces met veel inputs en outputs

Audio interfaces met veel in- en uitgangen worden vaak geleverd met een app waarmee je direct monitoring softwarematig kunt instellen. Als je meerdere instrumenten tegelijk wilt opnemen, is het immers handig om te kunnen bepalen hoe hard je elk instrument wilt horen zonder dat dit het niveau van de uiteindelijke opname beïnvloedt. Deze app stelt je in veel gevallen ook in staat om voor elke output een aparte balans te maken. Als je meerdere muzikanten tegelijk opneemt, kun je zo iedereen een eigen monitor mix geven. Audio interfaces in het hogere segment van bijvoorbeeld Antelope Audio, MOTU en RME hebben zelfs ingebouwde effecten.

Tegen welke monitoring-uitdagingen ben jij aangelopen tijdens het opnemen? Laat je reactie achter!

Zie ook

» Externe audio interfaces
» DAW-software
» Studio-hoofdtelefoons
» Alle Studio & Recording-producten

» Wat is de beste audio interface voor mij?
» Wat is de beste DAW-software voor mij?
» Hoe voorkom je latency in DAW-software?
» Mixen met inserts en aux sends
» Hoe neem je zelf een goed klinkende demo op?
» Zang opnemen en versterken voor beginners

2 reacties
  1. Maarten schreef:

    Handige info! Net wat ik zocht!

Laat een reactie achter