Misschien vraag je je wel eens af waarom jouw beats anders klinken dan die van andere producers. Je vraagt je af hoe je het zo kunt laten klinken. Met zoveel passie, zoveel energie. De truc zit ‘m dan in het luisteren naar de muziek en het analyseren ervan. Goed gejat is beter dan slecht verzonnen, toch? Dit is waarom je tracks hoort met samples van vroeger, veel remixes en veelal dezelfde akkoorden. Vandaag gaat gastblogger en producer Daddynervs het nummer Regen van Lil Kleine analyseren. Leer bpm, key, akkoorden en structuur herkennen!

Leren luisteren naar tracks: bpm, key, akkoorden & structuur

Regen van Lil Kleine

Beluister hieronder het nummer en lees dan verder!

Tempo (bpm)

Laten we beginnen met het bepalen van het tempo, de bpm. Ga naar beatsperminuteonline.com en tap met de track mee. Misschien vind je het een beetje saai, maar je kunt er veel van leren. Als het goed is, kom je uit op 145 bpm. Maar als het ook goed is, heb je gemerkt dat het soms wat anders loopt dan dat je tikt. Dit klopt. Dit komt omdat het tempo hier en daar een beetje varieert voor je gevoel. Dit omdat er gerapt wordt, sommige dingen off beat zijn etc. Het is in elk geval belangrijk dat je het tempo zélf kunt nagaan en snapt. Op internet kun je namelijk veel informatie vinden en die klopt niet altijd!

Which key am I in?

Goed. We hebben het tempo. Nu gaan we even kijken in welke key (toonsoort) het is geschreven. Het zou leuk zijn om een absoluut gehoor (perfect pitch) te hebben, zodat je de noten kan benoemen zonder dat je het hoeft te checken op een instrument. Maar een absoluut gehoor hebben de meeste mensen niet, dus pak je MIDI-keyboard en speel de melodie mee. Improviseer daarna lekker mee en onthoud welke noten je aanslaat. Als het goed is, maak je gebruik van de volgende noten: C, D, E, F, G, A en B♭ (maar natuurlijk niet per se in deze volgorde). Laat in de reacties weten of je andere noten meespeelde!

De toonsoort bepalen

Hoe bepaal je nu de toonsoort? De eerste manier is om de toonladder te spelen. De meeste tracks zijn geschreven in majeur (major) of mineur (minor). Majeur klinkt als het bekende melodietje do, re, mi, fa, sol, la, ti do. Een tweede manier is om te gaan naar deze website en alle noten in te voeren. Met de noten die ik net benoemde kom je dan uit op F majeur of D mineur. Hoe weet je welke van de twee het is? Als de bas van het liedje steeds teruggaat naar de toon F, dan is het F majeur. Is het de D, dan is het D mineur. Ik kan verklappen dat het D mineur is. Hieronder ga ik nog meer vertellen over de bastonen. Het zal in het begin waarschijnlijk veel tijd kosten om uit te zoeken, maar oefening baart kunst!

Leren luisteren naar tracks: bpm, key, akkoorden & structuur

Van Key tot Kords (chords)!

We hebben nu dus het tempo en de toonsoort van deze track gevonden. Nu is het tijd om erachter te komen welke akkoorden er gespeeld worden. Dit doen we het beste door de bas te volgen. Speel maar even stukjes mee. Ben je nu terechtgekomen op F, E, D, E? Helaas, dan heb je de melodie mee gespeeld 😉 En ben je terechtgekomen op D, C, B♭ en weer C? Well done! Dit zijn ook wel de ‘root notes’ van de akkoorden die gespeeld worden. Het D mineur-akkoord bestaat uit de tonen D F A. Het C-akkoord is C E G en het B♭-akkoord is B♭ D F. De noten uit de melodie (F, E, D en E) komen dus terug in de akkoorden. Nu heb ik makkelijk praten, want ik weet uit mijn hoofd uit welke noten elk akkoord bestaat (maar overhoor me alsjeblieft niet, haha). In het begin heb je een beetje hulp nodig. Met deze site kom je een heel eind. Niet genoeg? Ga gewoon zelf op zoek in Google. Zo investeer je tijd in jezelf en leer je steeds meer!

Structuur

Okee, we hebben de bpm, de toonsoort en het akkoordenschema te pakken. Nu is het tijd om uit te vogelen uit welke delen de track is opgebouwd. En uit hoeveel bars (maten) dat deel bestaat. Dit is belangrijk om te weten, want zo snap je beter wat anderen doen, hoe ze het doen en wat er dus allemaal mogelijk is! Ik kan alvast verklappen dat moderne tracks vaak werken met intro, verse, pre-chorus en chorus. In Regen van Lil Kleine is het als volgt opgebouwd. Speel de track af en kijk of je mij kan volgen.

00:00 – Soft Chorus | 16 Bars
00:26 – Transitie naar verse | 1 Bar
00:28 – Verse 1 | 12 bars
00:48 – Breakdown | 3 bars
00:52 – Verse 1  vervolg | 3 bars
00:58 – Soft Chorus | 8 bars
01:11 – Hard Chorus | 8 bars
01:24 – Verse 2 | 12 bars
01:44 – Soft Chorus | 7 bars
01:55 – Transitie naar Hard Chorus | 1,5 bars
01:58 – Hard Chorus | 8 bars
02:11 – Outro | 7,5 bars

Kon je het een beetje volgen of niet? Laat een reactie achter als je het anders ziet!

Nu nog even controleren (heel leerzaam!):

  • Het nummer duurt 2 minuten en 25 seconden. Dat kun je eenvoudig checken in YouTube.
  • Volgens mijn overzichtje hierboven is het nummer 87 bars lang.
  • En ik had in het begin al vastgesteld dat het tempo 145 bpm is.
  • Nu is mijn vraag: als een track 87 bars lang is, met een tempo van 145 bpm, kom ik dan inderdaad precies uit op 2 minuten en 25 seconden? Eens rekenen:
    • Hoe lang duurt 1 beat?
      1 minuut = 60.000 ms
      60.000 ms per minuut / 145 beats per minuut = 413,8 ms per beat
    • Hoe lang duurt 1 bar?
      1 bar = 4 beats
      413,8 ms per beat x 4 beats = 1655,2 ms per bar
    • Hoe lang duren 87 bars?
      1655,2 ms per bar x 87 bars = 144.002,4 ms
      1000 ms is 1 seconde, dus ongeveer 144 seconden
      144 seconden = 2 minuten en 24 seconden

Klopt behoorlijk goed!

Leren luisteren naar tracks: bpm, key, akkoorden & structuur

Aandacht van de luisteraar

Laten we voor het gemak vooropstellen dat ik gelijk heb met mijn analyse van dit arrangement (en dat heb ik). Waarom zit het dan zo in elkaar? Waarom begint het met een refrein en waarom zit de breakdown (bridge) al in de eerste verse? Laat even weten in een reacties hoe jij hierover denkt. Ik denk dat dit allemaal te maken heeft met het vasthouden van jouw aandacht als luisteraar. Een goed arrangement zorgt dus dat er geluisterd wordt. Ja natuurlijk, je kunt een song ook interessant maken met allerlei geluiden, effecten, ‘stops’ en interessante vocalen en instrumenten. Maar dat kan alleen als je weet wat het arrangement is. Je kan moeilijk in een verse volledig uitpakken en alles geven en daarna een chorus doen… toch? Wat blijft er dan nog over voor de chorus?

Voorbeeld

In de eerste minuut zie je al dat er twee keer een chorus is. Er wordt een variatie in de vorm van een breakdown aangebracht in de eerste verse. Allemaal om de aandacht erbij te houden. Vervolgens wil je langer door luisteren en komt het tweede refrein er ‘harder’ in. Dat is dus allemaal om je aandacht vast te houden.

Dus

Het is belangrijk om moderne tracks te analyseren om een goed beeld te krijgen van wat er nu gebeurt. En om te begrijpen waarom dit gebeurt. Ik hoop dat ik je veel nuttige tips heb kunnen geven in het analyseren van tracks en hun arrangement. Ook heb ik je een handige rekentool gegeven om van beats naar seconden te komen. Gebruik dit in je voordeel! Als je meer wilt weten over het analyseren van tracks, hoor ik graag in de reacties welke vragen jij hebt!

Zie ook

» MIDI-keyboards
» MIDI-controllers
» DAW-software
» Microfoons

» Waarom je muziektheorie moet kennen als (beat) producer
» Akkoorden van liedjes uitzoeken – Zo pak je dat aan
» Pentatonische toonladder: makkelijk te leren!
» Majeur en mineur: het verschil horen en begrijpen
» Muziektheorie & Noten lezen: je leert het hier!
» Piano-akkoorden spelen? Dit is de basis!
» Akkoorden: theorie en akkoordsymbolen
» Noten leren lezen: ritme, tempo en maatsoort
» Noten leren lezen: mineur-toonladder en toonsoort
» Noten leren lezen: C majeur toonladder

Gastblogger Daddynervs

Daddynervs is van origine een pianospeler. In 2016 begon hij als producer voor filmmuziek en in maart 2020 heeft hij zijn eigen studio gebouwd aan huis om diensten goedkoper aan te kunnen bieden. Sinds januari 2021 is hij fulltime muziekproducer en produceert hij in Cubase. Daddynervs componeert muziek voor films, video’s en reclames en produceert beats/instrumentals voor pop, hiphop, rnb, soul en funk. Daarnaast geeft hij les aan kinderen in piano, gitaar en studio-productie. Je kan niet jong genoeg zijn om het te leren!

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter