Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd

Zo gauw je aan de slag gaat met geluidsapparatuur voor het podium of de studio, krijg je te maken met gebalanceerde en ongebalanceerde kabels. Maar wat is het verschil tussen deze zogenaamde symmetrische en asymmetrische aansluitingen, wat voor connectoren heb je nodig, en zijn gebalanceerde kabels stiekem hetzelfde als stereo-kabels? Ik leg het allemaal uit in dit blog!

Wat is een gebalanceerde aansluiting?

Een gebalanceerde verbinding (‘symmetrisch’) voorkomt storende geluiden zoals ruis en brom. Gebalanceerde verbindingen worden meestal gebruikt als er grote afstanden overbrugd moeten worden, vooral bij hele zwakke signalen zoals die van microfoons. Voor een gebalanceerde verbinding moeten beide apparaten een gebalanceerde aansluiting hebben. Dit houdt in dat het signaal door het uitsturende apparaat in tweevoud wordt uitgestuurd: één keer normaal, en één keer een kopie met omgekeerde polariteit. Het ontvangende apparaat ontvangt beide signalen apart, keert van de kopie de polariteit weer terug om en voegt de signalen samen. Het gevolg van deze wisseltruc is dat het oorspronkelijke signaal twee keer zo hard wordt en alle ongewenste geluiden die de twee aders onderweg hebben opgepikt tegen elkaar wegvallen.

Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd

Hoe zie ik het verschil tussen gebalanceerde en ongebalanceerde kabels?

Voor een gebalanceerde verbinding (‘symmetrisch’) heb je een kabel nodig met drie aders, en met pluggen die drie contactpunten hebben. De pluggen die het vaakst gebruikt worden voor gebalanceerde verbindingen, zijn XLR en 6.3 mm TRS jack. XLR herken je aan de ronde plug met drie aparte contactpunten. Het XLR format kent een male kant en een female kant, ofwel pinnetjes en gaatjes. Het audio-signaal gaat aan de female kant naar binnen en komt er aan de male kant uit. (Ik zie de spitsvondige en vooral smaakvolle opmerkingen graag tegemoet in de comments.) XLR is de standaard connectie voor microfoons maar wordt ook voor lijn-signalen gebruikt. De 6.3 mm (1/4 inch) TRS- of ‘jack’-pluggen kent iedereen. De plug heeft drie segmenten: ‘tip’, ‘ring’ en ‘sleeve’, vandaar ‘TRS’. De ongebalanceerde uitvoering (‘asymmetrisch’) heeft alleen een ‘tip’ en een ‘sleeve’ en wordt toepasselijk TS-plug genoemd. Een andere ongebalanceerde plug is de RCA-connector, ook bekend als ‘tulp’- of ‘cinch’-connector. Meestal tref je deze aan als stereopaar op hifi- en DJ-apparatuur.

Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd

Wat is het verschil tussen een stereo-plug en een gebalanceerde plug?

De TRS-plug die je gebruikt voor een gebalanceerde verbinding is precies dezelfde plug die je aantreft aan het uiteinde van bijvoorbeeld je hoofdtelefoonkabel. Dat zorgt regelmatig voor de nodige verwarring. Een gebalanceerd signaal en een stereosignaal zijn namelijk niet hetzelfde. Maar… beide principes maken gebruik van exact dezelfde kabel, dus met drie aders, en pluggen met drie contactpunten. Bij een gebalanceerd signaal spreken we van aarde, plus en min en bij een stereosignaal spreken we van aarde, links en rechts. De twee signaaldraden in een TRS jack-kabel kun je gebruiken om de ‘wisseltruc’ uit te halen zoals die hierboven staat beschreven, maar je kunt ze dus ook gebruiken om twee verschillende signalen naar de linker en rechter oorschelp van je hoofdtelefoon te sturen, of naar een ander apparaat dat werkt met zo’n stereo-aansluiting.

Zijn stereo-signalen en gebalanceerde signalen uitwisselbaar?

Nee. Het gaat mis als je bijvoorbeeld de stereo-uitgang van je smartphone aansluit op een gebalanceerde ingang van een mengtafel. De mengtafel keert de polariteit van een van de twee signalen om en voegt ze samen. Gevolg: alles wat ooit in het midden van het stereobeeld stond, zoals zang, bas en kick, verdwijnt als sneeuw voor de zon. Andersom gebeuren er ook hele rare dingen. Als je een gebalanceerde uitgang van een mixer naar bijvoorbeeld de stereo line-in van je PC stuurt, krijg je links en rechts hetzelfde te horen maar een van de twee heeft een omgekeerde polariteit. Gevolg: een raar hol geluid dat overal vandaan lijkt te komen behalve uit de speakers.

Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd

Waarom worden er nog ongebalanceerde aansluitingen gebruikt?

Het circuit voor een gebalanceerde aansluiting is duurder dan dat van een ongebalanceerde aansluiting. Dit is dus een punt waar sommige fabrikanten op bezuinigen. Bovendien zijn lijnsignalen van bijvoorbeeld keyboards vele malen harder dan het signaal van een microfoon. De signaal-ruis-verhouding komt bij dit soort instrumenten dus niet echt in gevaar, ook niet met een ongebalanceerde verbinding. Vanuit die gedachte lijkt het dus best vreemd dat er bij elektrische gitaren en bassen vrijwel altijd wordt gekozen voor een ongebalanceerde verbinding. Dit soort passieve instrumenten heeft immers een heel zwak signaal. Er is in het verleden wel geëxperimenteerd met gebalanceerde gitaren, maar men kwam er toen vrij snel achter dat een gebalanceerd circuit door de hoge impedantie van het instrument te veel invloed had op de interactie tussen de gitaar en de versterker.

Hoe maak je een ongebalanceerd signaal gebalanceerd?

Van een ongebalanceerd signaal kun je een gebalanceerd signaal maken met behulp van een ‘direct injection box’, beter bekend als D.I. Deze handige doosjes worden vaak op het podium gebruikt om het ongebalanceerde signaal van bijvoorbeeld een akoestische gitaar gebalanceerd te maken. Op die manier kun je makkelijk een afstand van enkele tientallen meters overbruggen zonder last te krijgen van brom en ruis. Onthoud wel dat ook het ontvangende apparaat een gebalanceerde aansluiting moet hebben. Een D.I sluit je dan ook meestal aan op een microfooningang, die nagenoeg altijd gebalanceerd is. Overigens is het geen probleem als je een ongebalanceerde kabel verbindt met gebalanceerde aansluitingen. De verbinding is dan niet gebalanceerd, maar het signaal komt wel gewoon door.

Gebalanceerde en ongebalanceerde aansluitingen uitgelegd

» 6.3 mm jack-kabels (gebalanceerd/stereo)
» 6.3 mm jack-kabels (ongebalanceerd/mono)
» 6.3 mm naar 3.5 mm jack-kabels (stereo)
» 6.3 mm naar 3.5 mm jack-kabels (mono)
» XLR-kabels
» XLR male naar 6.3 mm jack-kabels/pluggen
» XLR female naar 6.3 mm jack-kabels
» RCA-kabels
» RCA naar 6.3 mm jack-kabels/pluggen
» RCA naar XLR-kabels/pluggen
» Audiokabel per meter/rol

» Brom, en hoe ik het voorkom
» Wat zijn de beste audiokabels voor mij?
» Hoe kan ik mijn microfoon aansluiten op een speaker?
» Het verschil tussen dynamische en condensator-microfoons
» Fase-problemen in de studio: zo kun je ze oplossen of voorkomen
» Wat is richtingskarakteristiek?
» 5 tips voor efficiënt kabelmanagement
» Wat is het verschil tussen DMX- en XLR-kabels?
» Hoe voorkom je kabelbreuk?
» Neutrik SpeakON luidspreker connectoren
» Het oprollen van kabels haarfijn uitgelegd!
» Hoe kan ik een gitaar aansluiten op mijn computer?
» Kan ik een microfoon op mijn keyboard aansluiten?
» Hoe moet ik speakers aansluiten op mijn geluidsapparatuur?
» Studiomonitors aansluiten

77 reacties
  1. Ardus Coenen schreef:

    Hallo Stefan, bedankt voor je reactie, heb nog een vraagje voor je, kun je op een gewonen XLR en combi-ingang van de Soundcraft Ui12, een lijn-XlR aansluiten, indien ja, dan heb ik alle aansluitingen met XLR, en allemaal gebalanceerd, en storings vrij, alvast bedankt. Groetjes Ardus.

  2. Ardus Coenen schreef:

    Hoi Stefan, heb de nodige tijd geleden een Soundcraft Ui 12 bij jullie gekocht, en die heb ik via 2 aux-uigangen op een Lexicon FX unit aangesloten, aanvoer, met 2 XLR-kabels, female en male, en de return met 2 XLR female X 2 maal Jack 6.30 mm male mono op de combi- lijningang. Dit zou toch goed moeten werken? Maar als ik de return-ingang van GAIN omhoogschuif, dan gaat dat maar 1 cm, en dan raakt GAIN overstuur, terwijl ik nog 10 cm over heb. Wat doe ik verkeerd Stefan? Hoop dat je me kunt helpen, alvast bedankt. Met vriendelijke groet, Ardus Coenen.

    • Misschien moet de je output van je Lexicon unit wat terugdraaien. Ik zie niet helemaal welke ingangen je als fx return gebruikt. Gebruik je mic/line ingangen? In dat geval heb je waarschijnlijk amper gain nodig. Gain is in dit geval alleen nodig voor microfoons.

  3. Kees H. schreef:

    Hallo,

    Even een vraagje de ‘andere kant op’: Hoe maak je van een gebalanceerd een ongebalanceerd signaal? Het gebalanceerde line-signaal komt uit een mengtafel en gaat 50 meter verderop een ongebalanceerde ingang in. Als je simpelweg pen 1 en 3 aan elkaar verbindt dan ben je toch het hele gebalanceerde effect kwijt? Of zijn er D.I. boxen die dit ook kunnen?

    • Je kunt een passieve DI box ook andersom gebruiken. Sluit de gebalanceerde output van je mengtafel aan op de uitgang van de DI box en sluit de ingang van de DI box aan op de ongebalanceerde input. Je hebt waarschijnlijk wel een verloopplug nodig. Als je al die verlooppluggen maar een beetje een houtje-touwje oplossing vindt, kun je ook een re-amp box kopen. Oorspronkelijk zijn deze bedoeld om reeds opgenomen gitaarpartijen af te spelen over een gitaarversterker. Feitelijk is het een omgekeerde DI-box.

  4. Maarten | Bax Music schreef:

    @Marc

    Ik ga er even vanuit dat je Pioneer twee RCA-outputs heeft, en dat je die gebruikt om ’t signaal met twee monokabels naar je Presonus te sturen. Als dat zo is, dan komt ’t signaal in principe goed de Presonus binnen. In een DAW (of welke software je dan ook gebruikt) moet je die kanalen dan wel zelf uit elkaar pannen, ’t zou zomaar kunnen dat dat met de knopjes van de Presonus zelf kan.

  5. Marc schreef:

    Hallo, ik gebruik de Presonus IO Station 24c als interface, Daarop zitten 2 analoge mono ingangen.
    Wanneer ik hier de stereo uitgang van mijn Pioneer Deck op aansluit, is het signaal dan nog wel stereo? In het geval van niet. Is er een vergelijkbare audio interface die 1 of meerdere analoge stereo ingangen heeft?

  6. Bastiaan schreef:

    Ik heb bij jullie een Yamaha THR30II Wireless aangeschaft. Deze wil ik in de repetitieruimte gaan gebruiken, waarbij ik de THR30II wil aansluiten op de mengtafel van de zanginstallatie. Welke kabel(s) kan ik hier het beste voor aanschaffen?

    • Zo te zien heeft de THR30II twee gebalanceerde line uitgangen. Je kunt deze uitgangen met twee 6.3 mm TRS kabels aansluiten op twee line ingangen van de mengtafel of op een stereo ingang als de mixer die heeft. Als je geen gebruik maakt van stereo effecten dan volstaat het om alleen de linker output aan te sluiten.

  7. Cees schreef:

    Ik heb 2 bose-s1 pro boxen. ik wil 1 box gebruiken als monitor voor een koor en deze doorkoppelen naar de 2e box, zodat ik links en rechts voor het koor een monitor heb. Er zit jammer genoeg geen XLR out maar een jack line out op de box, wat moet ik doen om een gebalanceerd signaal te krijgen naar de andere box ?.

    • De TRS jack link out op de Bose S1 is een gebalanceerde uitgang. Je kunt dus een gebalanceerde verbinding maken met een tweede S1 door de link out met een TRS jack kabel aan te sluiten op een van de inputs van de tweede S1 speaker.

  8. Adriaan schreef:

    Als ik een Roland FP-10 via de koptelefoon uitgang en 10 m RCA kabel verbind met een ongebalanceerde Yamaha AS-201 versterker, dan zit er een storende brom op het signaal. Vreemd genoeg ging dit wel goed met mijn vorige keyboard, een Korg SP-170. Dat gaf geen storende brom. Kan ik nu het probleem verhelpen met twee DI-boxen en 10 m XLR kabel ? Dan wordt ongebalanceerd omgezet in gebalanceerd, wordt de 10 m overbrugd en wordt gebalanceerd weer omgezet in ongebalanceerd ? Werkt dat of moet de versterker per sé een gebalanceerde ingang hebben ? Dank u.

  9. Cor R schreef:

    Bedankt vor je antwoord, maar hier gaat het om het omgekeerde. De uitgangen van de DAC gaan naar de ingangen van de eindversterkers, via een gebalanceerde verbinding, die dan bij de versterkeringangen naar RCA worden omgezet. Of maakt dat niet uit, welke bron uitstuurt en welke ontvangt?

    • Goed punt. Ik zei het verkeerd. Ik zie ook dat het niet helemaal correct in de productomschrijving staat. Maar het is zeker de NA2F-D0B TX die je moet hebben. Aangezien je DAC male xlr aansluitingen heeft moeten de DI’s female xlr ingangen hebben. Om optimaal gebruik te maken van de gebalanceerde verbinding is het belangrijk dat je het grootste deel van de afstand overbrugt met XLR kabels. Het laatste stukje naar je versterker doe je dan met korte RCA kabels.

  10. Cor R schreef:

    Mijn DAC heeft gebalanceerde uitgangen. Nu wil ik 2 monoblocks kopen als eindversterkers, maar die hebben RCA ingangen. Kan ik de Neutrik NA2F-D0B-TX omzetters op mijn monoblocks voorschakelen en zodoende lange storingsvrije kabels toepassen?

  11. Frank schreef:

    Dag Stefan,

    Kan een rca ook gebalanceerd zijn?
    Ik kom op het web namelijk de volgende kabel tegen:
    2 x XLR naar Tulp kabel (m/m) – Procab – 1.5 meter (Gebalanceerd, Stereo, 100% koper).

    Alvast bedankt voor je reactie.

    • Voor een gebalanceerde connectie heb je een kabel nodig met minsten drie aders en aan beide kanten een plug met minstens drie contactpunten. Een rca plug heeft maar twee contactpunten. Een kabel met aan een kant XLR pluggen en aan de andere kant rca pluggen zal dus nooit een gebalanceerde connectie tot stand kunnen brengen, ook al heeft de kabel xlr pluggen aan een kant.

      Kun je een link doorsturen naar die kabel? Ik ben wel benieuwd.

  12. Rene Zeldenrust schreef:

    Vraag : Ik wil in mijn studio 2 KRK V6 monitorspeakers aansluiten op mijn XONE42 mengtafel. De XLR kabels verwerk ik achter de voorwand waardoor ik voor de linker speaker met een kabel van 5 meter voldoende heb maar voor de rechter zeker 10 meter moet hebben. Ik draai met vinyl dus de synchronisatie tussen alle apparatuur is heel belangrijk.

    Heeft het verschil in lengte effect op de synchronisatie of de geluidskwaliteit ?

    • De lengte van de kabel heeft geen effect op de synchronisatie. In theorie zou je iets meer signaalverlies kunnen ervaren als je aan een kant een langere kabel gebruikt. 10 meter is echter nog heel schappelijk voor een line signaal. Het lijkt me sterk dat je hier iets van gaat merken.

  13. Raymond schreef:

    Hoi,
    Ik heb een Behringer NOX101 aangesloten op 2 DAP drx 15a speakers.
    Nu ondervind ik toch een brom, nu aangesloten met Jack aansluitingen, ik vermoed dat deze niet gebalanceerd zijn.

    Is dit op te lossen met een betere kwaliteit kabel? En wat heb ik precies nodig als ik dit wil aansluiten met een XLR kabel?
    Alvast dank.

    • Beste Raymond,

      De main jack uitgangen van de NOX101 zijn gebalanceerd en de ingangen van je DAP drx 15a speakers ook. Zoalng je die gebalanceerde aansluitingen verbindt met een gebalanceerde kabel dan zal het daar niet aan liggen.

      Ik raad aan om de mixer en de speakers aan te sluiten op hetzelfde stopcontact. Als ze dan niet zijn kan er een aardlus ontstaan met brom als gevolg.

  14. Esther Groot schreef:

    Ik wil 2 digitale piano’s (Yamaha p515) aansluiten op de active PA speaker “Mackie Thump 12A”. De piano’s hebben AUX OUT [R] [L/L+R] jacks. In de gebruiksaanwijzing staat: “use audio cables and adaptor plugs having no (zero) resistance”. Welke kabels heb ik nodig voor deze aansluiting?

  15. Hans S schreef:

    Ik wil graag een set van een mixer en boxen kopen die relatief makkelijk mee te nemen is en die ook makkelijk in gebruik is. Ik kwam de Yamaha Stagepas 400BT tegen met ingebouwde mixer (incl. mogelijkheid voor echo en bluetooth ondersteuning).

    Ik zag echter dat de kabels van de mixer naar de speakers via jacks gaan en dus een ongebalanceerde verbinding geven (klopt dit?). Mijn twijfel is of ik toch niet beter voor een aparte mixer kan gaan (bijv. Yamaha mg10xu) omdat ik het systeem voornamelijk wil gaan gebruiken voor zang en karaoke. Ik zou dan op een later tijdstip nog speakers erbij kunnen kopen. Voor nu voldoen dan de boxen die ik thuis al heb (met tulpaansluiting) nog aangezien op de MG10XU ook een jackaansluiting mogelijk is.

    Wat is jouw advies?

    • Beste Hans,

      De Yamaha Stagepas 400BT is inderdaad een eenvoudig te gebruiken en compacte set. De Stage pas set heeft een mixer met ingebouwde versterker en twee passieve speakers. De connectie tussen versterker en speaker is altijd ongebalanceerd ook bij duurdere systemen.

      Het is inderdaad wel zo dat de Stagepass set een vrij gesloten systeem is, je hebt geen uitbreidmogelijkheden. Als je een mg10xu koopt dan kun je zelf kiezen wat voor speakers je er op aansluit.

  16. Clazien schreef:

    Hallo Stafan ik heb een karaoke apparaat gekocht super blij mee maar ik wil het geluid harder wat raden jullie aan en oja ik heb boxen evt maar daar zit draad aan geen plugje hoop dat jullie iets weten vr gr van Sien

    • Hallo Clazien,

      Als je wilt dat je karaoke set harder kan dan raad ik aan om de set aan te sluiten op een geluidssysteem met meer vermogen dan je nu hebt. De speakers die je noemde zijn vermoedelijk passief, aangezien je schreef dat er losse draadjes zonder plug aan zitten. ‘Passief’ betekent dat er geen versterker in zit, die moet je dus los kopen. Je kunt ook kant en klare actieve speakers kopen, hier zit een versterker ingebouwd. Actieve speakers kun je dus direct op je karaoke set aansluiten. Een voorbeeld: Devine Blist 15D

  17. Robin schreef:

    Hallo Stefan,

    Dank je voor je reactie op mijn vraag over de kabels van en naar mijn Behringer cx2310. Is de Devine VA4013 2x XLR male – 2x RCA male 3 meter ook in een kortere lengte te koop?

  18. Robin schreef:

    Hallo,
    op zolder heb ik twee SL’s 1210, een Behringer DJX750 mengpaneel, een behringer cx2310 x-over en twee versterkers.
    welke kabel heb ik nodig van mengpaneel naar x-over (tulp-xlr) en van x-over naar versterkers (xlr-tulp).
    alvast bedankt voor jullei reactie.
    mvg Robin

  19. Mark schreef:

    Hallo!

    Mezelf verwend met een mooi setje PMC AML1’s en nu op zoek naar goede kabel van DAC / pre naar de luidsprekers.

    Wat adviseren jullie hiervoor? Zie door de XLR bomen het bos efkes niet.

    Dank voor jullie reacties!

    Groetjes Mark

  20. Damian schreef:

    Ik heb onlangs een Behringer TD 3 bij jullie aangeschaft en wil deze aansluiten op mijn XDJ-RX2.
    Welke kabel heb ik dan nodig?

  21. Ron Kaptijn schreef:

    Beste Stefan,
    Dank voor je reactie over de antieke Sennheiser MD 408 N.
    Naast de blauwe en rode ader telt als derde natuurlijk ook de aardkabel mee. Die had ik even niet vermeld. Ik heb in een forum gelezen dat in de eveneens antieke Sennheiser md 421 de blauwe ader de Hot + en de rode Cold – is. Over mijn MD 408 N lees ik minder. Is het algemeen in de microfoonbusiness dat de blauwe ader + is?

    • In vrijwel alle voorbeelden die ik tegenkom van algemene microfoon bekabeling is het precies andersom. De rode kabel is dus + en de blauwe of zwarte -. In het ergste geval is de polariteit van je microfoon omgedraaid. Zolang het de enige microfoon is die je gebruikt om een geluidsbron op te nemen is dat geen ramp.

  22. Ron Kaptijn schreef:

    Ik heb onlangs een Steinberg UR22MkII bij jullie aangeschaft. Ik bezit twee antieke Sennheiser MD 408 N microfoons met jack pluggen die ik hiervoor wil gebruiken. Als ik ze aansluit, moet ik de gain helemaal open zetten om een beetje geluid te krijgen (met veel ruis).
    Volgens de beschrijving van de UR22 zou een XLR aansluiting meer volume moeten geven. Dat wil ik gaan proberen. Daarnaast zijn de microfoons (volgens documentatie) gebalanceerd, maar helaas van een ongebalanceerde plug voorzien. Nu denk ik erover de microfoons van een nieuwe gebalanceerde kabel met XLR pluggen te gaan voorzien. In het inwendige van de microfoon bevinden zich een rode en een blauwe ader. Ik kan op Internet geen aanwijzing vinden op welke pin van de XLR plug ik die zou moeten aansluiten. Hebben jullie enig idee?
    Dus twee vragen: 1. Is er verschil in signaalsterkte tussen de jack en de XLR ingang van de UR22, en 2. Enig idee welke ader (blauw of rood) op welke pin moet komen?

    • Beste Ron,

      Dat is wel een museumstuk ja. Twee aders duidt op een ongebalanceerde aansluiting dus ik denk dat daar iets niet klopt. Zitten die aders in het kabeltje dat los aan de microfoon bungelt of in de behuizing van de microfoon zelf? Als het goed is heeft deze microfoon een ouderwetse tuchel aansluiting met drie contactpunten. Je kunt hiervoor verloopkabeltjes krijgen. Wij heb ben ze helaas niet maar als je in google zoekt op ’tuchel to xlr’ dan vind je ze vast en zeker. De kans is groot dat je een veel betere signaal/ruisverhouding hebt met een gebalanceerde XLR aansluiting. Het signaal zal ook twee keer zo hard zijn waardoor je minder gain nodig hebt.

  23. Eric schreef:

    Hallo, dank voor de uitleg! Vraagje: mijn Rodecaster Pro heeft 2 gebalanceerde uitgangen (lees ik) Wil ik daar dus monitoren op aansluiten, moet dan dan ook op monitoren met een gebalanceerde ingang? Ik twijfel bijvoorbeeld tussen de Mackie CR5 XBT (Artikelnr: 9000-0059-8789) waarbij de ingang niet gebalanceerd is? Of de Mackie MR 524 (Artikelnr:9000-0036-6126)met gebalanceerde ingangen. Of verwar ik nu begrippen?

  24. Oscar schreef:

    Als ik mijn basgitaar met actieve elementen aansluit op mijn Behringer BDE DI/Ampmodeller en die sluit ik met een XLR kabel aan op de mic input van mijn Lexicon Lambda audio interface, die via usb verbonden is aan mijn Cubase DAW, dan blijft het signaal zeer laag. Bijna onhoorbaar.
    Wat zou ik nog kunnen checken?

    • Beste Oscar,

      Bedoel je de behringer Bass BDI 21? Je zou even kunnen kijken hoe alle levels staan. Staat de volume knop van je bas open? Staat de level knop van de BDI 21 open? Staat de gain van de microfoon input van je interface open? Verder Zou je de batterij van je bas even kunnen checken en misschien is een van je kabels kapot?

  25. Bas schreef:

    Goed verhaal, toch nog 1 vraag. Aan het einde van het stuk staat dat je ongebalanceerde kabels wel in gebalanceerde aansluitingen mogen, maar hoe is dat andersom? Met gebalanceerde kabels in ongebalanceerde aansluitingen????

  26. Frank schreef:

    Heel fijn uitgelegd. Ik zit al een tijdje in het vak maar heb er toch nog iets geleerd, thanks!

    Mischien kun je nog iets over volgend scenario zeggen:
    Soms heb je twee apparaten die je wilt verbinden. Een heeft een symmetrische TRS output en die andere een symmetrische TRS input. Ik begrijp dat je in dit geval een gebalanceerd maar ook een ongebalanceerd kabel kunt gebruiken. Wat zijn dan de gevolgens ervan wat je kiest? Of anders gevraagd: Is het (bijvoorbeeld in een live-scenario) belangrijk om voor zoiets altijd een symmetrische kabel te nemen of maakt het niet echt uit?

    • Hoi Frank,

      Als je twee apparaten hebt met een gebalanceerde aansluiting zou ik altijd aanraden om een ‘gebalanceerde’ kabel te gebruiken. Gebruik je een ‘ongebalanceerde’ kabel (TS of RCA) dan is de verbinding tussen de apparaten niet gebalanceerd.

  27. Sien de Vos schreef:

    Vandaag heb ik ontvangen een Behringer UMC202HD, aangesloten op mijn pc, microfoon Shure beta 58a via xlr op input1, keyboard via jack op input2 en koptelefoon (Devine pro 2000, die ik vorige week heb gekocht bij BAX) op de interface aangesloten.
    Helaas hoor ik het geluid van de microfoon alleen links en het geluid van de keyboard alleen rechts.
    Als ik iets beluister op Youtube, dan hoor ik wel stereo op mijn koptelefoon. En dan klinkt het geluid perfect!
    In Jamulus heb ik weer alleen de mic. links en de keyboard rechts.
    Hoe kan ik dit oplossen?
    Hier heb ik deze externe geluidsversterker o.a. voor aangeschaft.

    • Beste Sien,

      De Behringer UMC202HD is inderdaad zo ingedeeld dat input 1 naar links gaat en input 2 naar rechts. In Jamulus kun je met de Pan functie de positie in het stereobeeld aanpassen. Als je gebruik maakt van de direct monitoring functie op de Behringer UMC202HD dan zul je zelf nog wel je microfoon links horen en je keyboard rechts. In dat opzicht kun je dus beter luisteren naar de output van Jamulus.

  28. Annelies schreef:

    Hallo
    Duidelijke uitleg maar toch een vraag. Ik had eerst een een Behringer Xenyx X1622USB, nu sinds gister bij jullie een focusrite 4i4 3rd Gen! Ik heb contact gehad met jullie en wat ik wil aansluiten zou ik zo over kunnen zetten naar de focusrite. Microfoon en gitaar voorste ingang 1 en 2 en studiomonitoren met gebalanceerde Jacks achterkant 1 en 2 output maar nu komt het. Ik heb een Denon AVR-X2500H die gebruik ik voor Tv- radio maar ik had op de behringer een kabel tulip rood-zwart in zone 2 en deze kabel ging naar de behringer bal or unbal line 11/12 Line in rood-zwart 2 ongebalanceerde jacks zodat als ik wilde muziek over de Harman & Kardon speakers en de studiomonitoren samen kon spelen. Nu heb ik deze Jacks ongebalanceerd in de achterkant in de 3 en 4 line inputs gestopt maar geen geluid! Hoe kan ik dit oplossen? Jullie medewerker vertelde me dat dit wel werkt. Doe ik iets fout?

    • Als ik het goed begrijp wil je radio/tv geluid van je Denon receiver sturen naar je Scarlett 4i4 interface zodat je dit geluid ook kunt afspelen over je monitoren. Dit zou inderdaad gewoon moeten werken.

      Zou je kunnen testen of je het geluid van de Zone 2 output nog steeds goed binnenkrijgt op je behringer mixer?
      Hoor je het geluid van de microfoon en de gitaar wel via de monitoren?
      Het kan zijn dat je even in de Focusrite Control software moet duiken, misschien staat het volume van inputs 3 en 4 dicht.

  29. Jaap Theunisse schreef:

    Hoi,
    Ik heb bij jullie Medeli M361 keyboard gekocht, deze heeft een één stereo-uitgang (jack). Ik wil die mono(!)aansluiten op mijn Devine mixer? Ik heb al veel geprobeerd maar óf veel ruis óf het middenveld van de stereo valt weg.
    Bij voorbaat dank voor een reactie!

  30. Antonio schreef:

    Ik heb bij jullie de Korg kp3+ gekocht, welke kabel en wat voor microfoon heb ik nodig.
    De huidige werken namelijk niet krijg et geen geluid uit

  31. John J. schreef:

    Beste Mh; Stephan,

    Ik heb bij jullie een Soundcraft signature 12 gekocht, heb deze in mijn
    hobbyruimte aangesloten op de bekabeling van mij A&H mengtafel (XLR)
    en ik krijg nu een gigantische brom. Voorheen nooit problemen.
    Heeft u een idee…? ik hoor het graag.

    Mvg. John

  32. I. de Jong schreef:

    Ik heb een Sennheiser HD650 koptelefoon met een ongebalanceerde stereo TRS-plug aansluiting. Mijn koptelefoonversterker echter heeft een gebalanceerde XLR aansluiting, dus heb ik een aansluitkabel gekocht met een XLR plug om de koptelefoon te kunnen aansluiten. Mijn vraag: Is de hele signaalketen hierdoor ook daadwerkelijk ge-upgrade naar een gebalanceerd niveau of heb ik alleen de aansluiting geconverteerd, maar is het signaal feitelijk ongebalanceerd omdat de koptelefoon zelf niet gebalanceerd is?

    • Dat is een goede vraag! Voor een gebalanceerde aansluiting moet zowel aan het begin van de kabel als aan het eind de polariteit worden omgekeerd. Je koptelefoonversterker stuurt waarschijnlijk per kant een + en een – signaal uit maar die – wordt door de HD650 niet meer terug omgekeerd voor zover ik weet. Misschien dat er in je gebalanceerde kabel iets zit wat dat doet? Ik heb hier helaas niets over kunnen vinden.

  33. John van den berg schreef:

    Vraagje ik heb een zevenkanaals mixer gekocht via wisch maar nu is mijn muziek heel zachtjes en krijg er bijna geen geluid uit heeft het te maken met gebalanceerd????

    • Dat je muziek heel zachtjes is kan aan heel veel dingen liggen. Als je ons even laat weten om welk model het gaat en hoe je de apparatuur hebt aangesloten kunnen we misschien de oorzaak wel vinden. Wellicht kun je beter eerst even contact opnemen met Wish want vermoedelijk gaat het om een mixer die niet in ons assortiment zit. Waaschijnlijk kunnen zij je er meer over vertellen.

  34. Roland K schreef:

    In mijn audioset, vol met ongebalanceerde (RCA-)kabels, wil ik een universele speler toevoegen voor blu-ray/DVD-A/SACD-gebruik. Deze speler vereist echter gebalanceerde (XLR-)kabels.

    Kan ik deze universele speler met gebalanceerde kabels gewoon 1:1 in mijn audioset toevoegen? Zo niet, hoe dan wel?

    • Je kunt de universele speler op je geluidsset aansluiten met een XLR naar RCA verloopkabel. Het kan wel zijn dat de apparaten werken op een ander lijn niveau. Ik vermoed dat je geluidsset werkt op -10 dBV en het kan zijn dat de speler werkt op +4 dBu. In dat geval betekend het dat je eht volume van de geluidsset verder moet opendraaien wat kan resulteren in meer ruis. Als er inderdaad sprake is van een mismatch dan kun je er een signaaltransformator tussen zetten zoals de ART CleanBoxPro

  35. John schreef:

    Wat ik eigenlijk duidelijkheid in hoopte te vinden, vond ik op Google:
    Je kan een gebalanceerde kabel gebruiken in een ongebalanceerde ingang/uitgang… je kan ook zonder risico mono jacks in gebalanceerde aansluitingen steken (Pin 1 en 3 (ring en sleeve) worden dan automatisch samengevoegd).

  36. Jannick schreef:

    Hallo,

    Ik heb een vraag, ik heb kort geleden een jukebox gekocht ‘’Ricatech RR900”.
    Op de achterkant van de jukebox zit een aan sluiting waar je een speaker aan kan doen “luidsprekerdraad gaat er in zwart rood”. Nu is mij vraag hebben jullie ook een verloop van luidspreker draad naar RCA toe, en krijg je dan geluid. Dus het gaat van 1x rood, 1x zwart luidspreker draad naar RCA toe.
    Alvast bedankt!

    • De Ricatech RR900 heeft inderdaad een luidspreker terminal waar je een passieve speaker op aan kunt sluiten. Passieve speakers hebben over het algemeen geen RCA aansluitingen. Het apparaat waar je de RR900 op wilt aansluiten heeft waarschijnlijk al een ingebouwde versterker dus dat zou dan dubbelop zijn; de versterker van de RR900 en die van het apparaat waar je hem op wilt aansluiten. Twee versterkers op elkaar aansluiten raad ik niet aan. Waarschijnlijk klinkt het zwaar vervormd en je kunt je apparaten zelf beschadigen. Ik raad dus aan om een passieve speaker aan te sluiten op de speaker terminal van de RR900.

  37. Richard schreef:

    vwb een smaakvolle reactie op XLR :
    Je kunt idd altijd zien welke ‘kant’ een signaal opgaat.
    De menselijke geslachts-anatomie helpt daarbij :
    – een gaatje is altijd een ingang.
    – een pennetje altijd een uitgang.
    Wat dat betreft zijn de andere connectoren niet zo duidelijk en kunnen ongewenste resultaten hebben (uitgang naar uitgang bijv.)
    Ze hebben wel weer het voordeel dat je een kabel niet hoeft om te draaien, wat bij XLR natuurlijk wel kan gebeuren.

  38. Marcel Smit schreef:

    Inderdaad, leerzaam en duidelijke uitleg !

  39. Dennis E schreef:

    Heel erg leerzaam

Laat een reactie achter