Akoestische drumstellen hebben zo hun voordelen, maar dat geldt eigenlijk ook voor elektronische drumstellen. Het idee van hybride drums, de combinatie van akoestische en elektronische drums of percussie-instrumenten, is dat je het beste van beide werelden tot je beschikking hebt. Je kunt op verschillende manieren je gear combineren. Bijvoorbeeld met triggers, sample- en percussiepads of met een drummodule. In dit blog bekijken we een aantal mogelijkheden.


Hybride drums

Meer geluiden tot je beschikking

Een veelgebruikte methode om een mix te maken tussen akoestische en elektronische geluiden is door een sample- of percussiepad naast je akoestische drumstel te gebruiken. Hiermee voeg je eenvoudig een breed scala aan instrumenten toe aan je set – je switcht net zo makkelijk van een cowbell naar een diep klinkende elektronische snare drum of timbale. Ook kun je zo instrumenten gebruiken die je normaal gesproken niet zo snel meeneemt naar optredens, zoals een vibrafoon of pauken. Met een samplepad kun je zelfs een complete, vooraf opgenomen strijkers- of blazerssectie ‘triggeren’. Zo kun je als driekoppige band dus toch klinken als een orkest van tachtig man! Benieuwd hoe dit klinkt? Michael Schack staat bekend als pionier van het hybride drummen, zijn YouTube-kanaal staat vol met inspirerende filmpjes.

Geluiden stapelen of combineren

Je kunt ook ervoor kiezen het geluid van je akoestische drumstel ‘aan te dikken’ met samples. Hiervoor heb je triggers nodig die het akoestische geluid van je drumkit oppikken, en een drummodule. De triggers sturen dan een elektronisch signaal naar een drummodule die het vertaalt naar de juiste sample. Voordeel hiervan is dat je op een vrij eenvoudige manier je akoestische drumstel steeds weer anders kunt laten klinken. Het akoestische geluid klinkt nog steeds, maar wordt ondersteund door de sample; de ultieme vorm van hybride drummen. Dat je je hybride set zo groot of klein kunt maken als je zelf wil en uit kunt breiden met andere instrumenten, dat bewijst de Nederlandse drummer/percussionist Binkbeats in het filmpje onderaan deze blogpost.

Verschillende toepassingen

Metal drummers hebben jaren geleden al de mogelijkheden ontdekt die triggers bieden. Veel van hen spelen met een dubbel bass drum pedaal en triggeren de kick om deze meer attack en kracht te geven. Ze hoeven daardoor minder hard te spelen om toch een krachtig geluid te krijgen. Ook als je drumt in een coverband kan het gebruik van triggers en/of samplepads een uitkomst zijn. Je kunt op die manier je drumgeluid snel aanpassen aan de muziekstijl en het geluid van het originele liedje. De nieuwe mogelijkheden die je krijgt door het combineren van akoestische en elektronische apparatuur zijn natuurlijk hartstikke tof, maar als je niet goed weet hoe je ze in de praktijk kunt toepassen dan heb je er weinig aan. Het versterken van een hybride kit vormt vaak een uitdaging voor geluidsmensen die daar geen ervaring mee hebben. Zorg er dus voor dat je zelf verstand van zaken hebt voordat je met je hybride set het podium op stapt.

Hoe maak ik van mijn akoestische drumstel een hybride set?

Er zijn twee mogelijkheden: triggeren van het akoestische geluid of het triggeren van alleen de aanslag. Voor de eerste optie, waarbij het akoestische geluid behouden blijft, hoef je aan je drumstel zelf niets te veranderen. Het enige wat je dan nodig hebt is een set triggers en een drummodule. Wil je van je akoestische drumkit een elektronisch drumstel maken? Dan kun je de reguliere vellen van je set vervangen door zogenaamde meshheads, ook bekend als gaasvellen. Bij deze optie klinkt het akoestische geluid van je drumset niet en hoor je enkel de geluiden die je kiest vanuit de drummodule. Dit kan handig zijn als je thuis wilt kunnen oefenen zonder de buren tot last te zijn.

Hybride drummen, is het wat voor jou? Welke gear combineer jij met elkaar? Vertel het ons hieronder!

Interview: ‘Hybride drums maken een muzikant van je’

Wil je als drummer meer creativiteit in je performance en muziek leggen, dan is de hybride drum de volgende stap. Met alle drumpads, triggers en modules verander je van drummer in een echte instrumentalist. Bovendien kun je elke beat en sound uit je drums halen. Voor de Belgische drummer Davy Deckmijn is een nieuwe wereld opengegaan. ”Dit is een meerwaarde voor drummers.”

Mogelijkheden

Stel dat je in een coverband speelt en er naar streeft om de sound van het origineel zo perfect mogelijk te benaderen; Hoe creëer je dat? Of je hebt een prachtig album in de studio opgenomen en je wilt het livegeluid hetzelfde laten klinken als de sound van het album? Hoe kun je dit bereiken? Als driemansformatie wil je meer verschillende geluiden en creativiteit gebruiken. Hoe kun je de beperking van drie muzikanten op het podium omzeilen? Het antwoord op die vragen is hybride drums. Ze geven de drummer een heel verschillend en verfrissend palet aan geluiden, beats en nieuwe mogelijkheden. Hybride drums is eigenlijk niets meer dan je akoestische drumstel volhangen met allerlei elektronische gadgets of de vellen van je akoestische drumstel vervangen door elektronische vellen. Roland en DDrum kiezen voor de eerste optie en Pearl heeft zich toegelegd om voor de akoestische drums elektronische TruTrac vellen te ontwikkelen, die een natuurgetrouw gevoel en speelbeleving geven. De opzet van hybride drums klinkt eenvoudig, maar de mogelijke geluiden die je kunt produceren, zijn eindeloos. Die ontdekking deed ook de Belgische drummer Davy Deckmijn. Hij werd door Roland gevraagd om hun hybride drumequipment te testen en in België en Nederland workshops over de hybride drum te geven. “Je krijgt het beste van twee werelden”, zegt de sympathieke drummer van de Belgische band Zornik. “Veel drummers denken dat hybride een ver-van-mijn-bed-show is, maar je kunt zoveel meer met je creativiteit. De hybride drumkit waar ik op speel, bestaat uit een Ludwig akoestisch drumstel met elektronische instrumenten van Roland, zoals akoestische drumtriggers, pads, sample pads en een klankmodule. Zo kan ik deels akoestisch spelen, maar ook alle mogelijkheden van de elektronische instrumenten gebruiken. De drumtriggers klik je als het ware op je akoestische drumstel en verbind je aan de klankmodule waar je ook de pads, cimbalen en pedalen op aansluit.”

Beats en akoestische drums

Het is geen toeval dat Roland aan Davy vroeg om de workshops te verzorgen. Al langere tijd is de Belgische drummer geïnteresseerd in de mogelijkheden van elektronische instrumenten en hij gebruikte in de afgelopen jaren verschillende instrumenten. “Ik zag de Belgische rock/electroband Soulwax. Zij combineerden elektronische beats met live akoestische drums. Dat vond ik te gek. De ene keer hoorde je de beats en dan namen de akoestische drums het weer over. Dat zorgde voor een krachtig effect.” ”Toen ik bij Zornik kwam, maakte ik voor het eerst kennis met het spelen van loops. Dat gaf een mooie toevoeging voor een band die toen uit drie personen bestond. We gebruikten een Fostex Hard Disk Recorder met acht uitgangen. Op die manier kon onze geluidsman de drumloops, strijkers of andere geluiden apart in balans brengen en eq’en. Bovendien hadden we nog een uitgang om de clicktrack naar de band te sturen. Via een bedieningspaneel startte ik de backingtrack.” Dit systeem was verre van perfect. De voorbereiding nam veel tijd in beslag en als iemand te laat invalt, is er geen weg terug. “Je kon je dus geen fouten permitteren en je kon niet inspelen op het publiek, omdat de structuur vast lag. Er was weinig ruimte voor creativiteit op het podium en ik vond het na verloop van tijd niet meer leuk om alle nummers met click te spelen en daardoor niet flexibel te zijn.”

Speelvrijheid

De volgende stap was de Roland SPD-SX. “Ik moest Micheal Schack vervangen bij een concert van Kate Ryan. Hij knipte alles op: introloopjes, bridges, tussenstukjes, outros. Hierdoor kon hij bijvoorbeeld een intro net zo lang laten lopen als nodig was. Ik ben toen zelf ook alle loops gaan knippen om meer speelvrijheid te krijgen. Eind vorig jaar werd mij gevraagd of ik in de Lotto Arena in Antwerpen wilde spelen samen met cabaretière Els de Schepper. Het openingsnummer was een pop/elektro nummer dat volledig was geproduceerd in de studio. Ik kon met mijn akoestische drumstel onmogelijk de vibe, sound en feel brengen. Men stelde voor om live te zingen over een backingtrack zonder de band. Maar het openingsnummer van zo’n arena-optreden zou veel krachtiger overkomen met een full band. Ik heb toen externe triggers op mijn SPD-SX aangesloten. Met behulp van een KD-7 Kicktrigger pedal en een PD 8 snarepad. Zo kon ik op een eenvoudige manier elektronisch spelen en het nummer precies zoals in de studio laten klinken.”

Ongekende mogelijkheden

Davy’s eerste hybride drumkit was een feit en sindsdien drumt hij altijd met zijn hybride kit. “Inmiddels heb ik het drumstel uitgebreid en gebruik ik het nieuwe KT-10 bassdrumpedaal, dat is gemakkelijker naast de akoestische bassdrum te plaatsen. Ik gebruik nog steeds mijn SPD-SX, waarop ik loops zet, maar ik kan die ook als module gebruiken om triggers aan te sturen. Dat kan met akoestische drumtriggers, maar ook met de BT-1 bar-trigger of kicktrigger.” ”Dankzij de vier uitgangen (main out + sub out) heeft onze geluidsman ook meer mogelijkheden. Voor de Roland Hybrid Tour gebruik ik mijn SPD-SX, maar ook de nieuwe TM-2 klank- of triggermodule. Daarop kan je maximaal vier triggers aansluiten. Akoestische triggers, bar-triggers, een kick-trigger of een combinatie. Met de TM-2 kan ik het geluid van de akoestische drums ‘layeren’. Zo is het mogelijk om aan de akoestische snareklank een handclap toe te voegen of de bassdrum met een dancekick te layeren. Voor Latin muziek kan je bijvoorbeeld een koebel toevoegen aan je bassdrum en een tamboerijn aan je snare.” ”Dit is mogelijk met de standaardklanken, maar via een SD-kaart kan je ook nog eens 32G aan eigen klanken toevoegen. Daarnaast kan je met deze module ook gebruikmaken van ‘sound enhancement’. Met ‘sound enhancement’ kan je de akoestische drumsound krachtiger maken. Als je wilt, programmeer je zo een ringtone op je snare of kan je attack toevoegen aan je akoestische bassdrum. Metal drummers plakken vaak een muntstuk op de plaats waar de beater het vel raakt. Op die manier krijgen ze meer attack bij het bespelen van dubbele bassdrum. Nu kun je dat met de TM-2 doen. De mogelijkheden zijn ongekend.”

Toffe kroegsound

Een ander aspect waarbij een hybride drumstel een uitkomst is, zijn bijvoorbeeld de regels omtrent geluid in België. Het aantal decibels is gelimiteerd tot maximaal 100 dB. Dat is haalbaar in grote clubs en op festivals, maar niet in een kroeg. De kroegbaas moet letterlijk oordopjes gaan uitdelen, een duur meettoestel voorzien en een vergunning aanvragen. Veel kroegbazen besluiten volgens Davy dan maar geen band te regelen, want vaak zijn de drums ‘niet’ versterkt al te luid. “Als je dan niet volledig met elektronische drums wilt spelen, maar toch akoestisch, dan haal je het volume omlaag door je drumvellen af te plakken.” ”In een kroeg is de geluidsinstallatie vaak beperkt en is het niet nodig om je volledige set van micro’s te voorzien. Dankzij de TM 2 soundmodule en akoestische drumtriggers op kick, snare en toms maak je een toffe sound in de module die je via een stereo-uitgang naar de mengtafel stuurt. Zo is er nog voldoende plaats om de zang en het keyboard te versterken. Met een klankmodule, triggers en pads is het gemakkelijk om elk geluid zacht of harder uit te versterken en kan je gemakkelijk het volume controleren in een kroeg. The best of both worlds dus.”

Meer muzikant

“Ik ben een akoestische drummer in hart en nieren. Ik hou van mijn akoestische drumkit, maar tegenwoordig heb je meer sounds nodig en die haal je niet meer alleen uit je akoestisch drumstel. Nu kun je spelen met exacte sounds en beats zonder het akoestische geluid en ‘feel’ te verliezen. Dat is super. Speel je bijvoorbeeld in een coverband en je wilt hedendaagse muziek maken dan kan dat niet altijd met de akoestische drums. Met bijvoorbeeld de TM-2 kun je het exacte geluid maken dat je nodig hebt. Als drummer word je daardoor steeds meer een sound-engineer en ben je nog meer het middelpunt van de band.” ”De drummer vervangt nu de laptop en toetsenist voor loops, beats en sounds. De hybride drummer is meer dan één ding toevoegen. Het is een groter concept dan alleen maar sounds of loops. Het geeft de drummer flexibiliteit en hij is breder inzetbaar. Eigenlijk zou je kunnen stellen dat de drummer meer muzikant wordt. Dat geeft speeltechnisch een enorme uitdaging en veel meer creativiteit.”


Basic hybride drumkit

Een basic hybride drumkit van Roland is al te koop voor rond de 300 tot 400 euro. De klankmodule TM-2 ligt rond de 200 euro en de triggers kosten tussen de 60 en 80 euro. Dat is natuurlijk nog steeds een behoorlijke investering, maar daarvoor krijg je wel een hele nieuwe wereld van mogelijkheden en kun je overal en alles spelen waar en wat je wilt. Volgens drummer Davy Deckmijn heeft Roland een aanzienlijke voorsprong in techniek en betrouwbaarheid als het om hun hybride equipment gaat, maar voor wie 400 euro teveel is en minder wil investeren, kan naar DDrum kijken. Dit merk heeft ook een redelijk assortiment aan triggers, modules en pads voor een fractie van de prijs die Roland vraagt.

Pearl TruTrac drumvellen

Pearl heeft het concept van hybride drums op een andere manier dan Roland benaderd. Ze ontwikkelde het E-pro Live drumstel. Dit is een elektronische drumkit die dezelfde afmetingen en uiterlijk heeft als een akoestisch drumstel. Het geheim zit in de TruTrac vellen. Dit zijn elektronische vellen met een akoestisch speelgevoel. Wie daarnaast toch af en toe akoestisch wil drummen, kan op een eenvoudige manier de TruTrac vellen wisselen voor reguliere vellen. Een drummer zal daar niet altijd de behoefte toe voelen, want er zijn natuurgetrouwe drumgeluiden te downloaden voor de TruTrac. “De TruTrac vellen hebben Real Sound, Real Looks en Real Feel”, vertelt Jeroen Breider, European brandingmanager van Pearl. ”De vellen kun je overigens ook op je eigen drumstel zetten. Aangezien elke akoestische set een luchtgat heeft, hebben we een speciale ‘non drill adapter’ gemaakt, zodat je eenvoudig door het luchtgat de kabel kunt leiden en het wisselen van de drumvellen heel eenvoudig is. Het verbouwen van de bassdrum is anders. Bij de bassdrum bouw je het elektronische vel in het bestaande vel. Hierdoor behoud je het bassdrum speelgevoel. Je voelt dezelfde rebound als normaal.” Doordat de afmetingen van de E-pro Live en TruTrac vellen gelijk zijn aan akoestische drums is het voor een drummer eenvoudig om op beide drums te spelen. Jeroen: “Dit heeft alles te maken met het zogenaamde ‘muscle memory’. Je kunt met je ogen dicht de drums spelen, omdat je in je geheugen opgeslagen hebt wat de afstanden tussen de verschillende toms zijn.” De vellen zijn leverbaar in verschillende maten. Voor bassdrum is er een universele maat, die past in alle maten van de bassdrums van 18” tot 24”. Tom maten zijn er in 10” / 12” /13” /14”/ 16” en de snare in 14”. Voor de bekkens heeft Pearl de E-Classic serie ontwikkeld. Dit zijn trigger bekkens gemaakt van messing met dezelfde ‘look’ en ‘feel’ als normale bekkens. Overigens zijn er ook de EPC-2 rubberen bekkens van Pearl. In tegenstelling tot Roland en DDrum is er geen echt akoestisch geluid, maar de Red Box klankmodule van Pearl tovert levensechte drumgeluiden. “Samen met Toontrack hebben we deze geluiden ontwikkeld. Er zitten standaard geluiden in de Red Box, maar je kunt het geheugen overschrijven met één goed klinkende set. Dit zijn echte samples, waarin wel meer dan veertig samples voor één snare of tom worden gebruikt. De complete set van een ontzettend goed klinkende kit kun je dan op de Red Box zetten. Als je bijvoorbeeld de toms speelt, hoor je ook de snaren van de snare drum mee trillen. Dit gebeurt in het echt ook. Met de E pro Live drumkit of TruTrac drumvellen kun je dus een heel natuurlijk geluid uit je elektronische drums krijgen, terwijl op het podium lijkt alsof je een akoestisch drumstel bespeelt. Daarnaast hebben we ook de Throne Thumber. Wanneer je op het podium speelt en het geluid erg hard is en je de bassdrum niet meer hoort, kun je de Throne Thumber op je krukje vastmaken en via een speaker voel je de trillingen van je bass.”

Direct Source Cymbal Pickup

Zildjian ontwikkelde de Gen 16 serie elektronische bekkens met een akoestische ‘feel’en ‘sound’. Maar een drummer kan ook nu zijn eigen bekkenseen elektronisch toontje geven met de Direct Source Pickup van Zildjian. Dit is een professionele audio cymbaalsensor en voorversterker speciaal ontworpen voor gebruik met Gen16 cymbalen of traditionele Zildjian akoestische cymbalen bij akoestische, elektronische of hybride drumkits en percussie. De DS pickup is een tweeledig systeem dat bestaat uit de sensor en de LED-module en voorversterkersectie. De DS pickup kan worden gebruikt met persoonlijke monitors en live monitors . De DS pickup is geen trigger. Het neemt alle subtiliteiten en nuances op van de cymbaal en het materiaal waarmee die wordt bespeeld, zoals sticks, kloppers, brushes, rods en zelfs strijkstokken.

Davy Deckmijn

Davy Deckmijn is een Belgische drummer uit Lommel. Hij is vooral bekend als drummer van Zornik, Tom Helsen en The Assets. Daarnaast wordt hij regelmatig ingehuurd als sessie- en/of studiomuzikant. Hij is al 20 jaar actief als privé-drumleraar en 10 jaar als bandcoach bij PXL Music in Hasselt.

» Drummodules
» Triggers
» Zildjian GEN16
» Al het Elektronisch slagwerk & toebehoren
» Alle Drums, percussie & accessoires

» Opnames maken met elektronisch drumstel – 3 methodes
» Live drums triggeren – Probeer het zelf!
» 5 essentiële apps voor drummers
» Drummen zonder drumstel – Alle mogelijkheden op een rij
» Drumstokken voor elektronisch drumstel: welke heb je nodig?
» Akoestisch of elektrisch drumstel – Wat is de beste keus?
» Drummen met clicktrack: voordelen en nadelen
» Hoe word ik drummer? Alles voor beginners

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter