Het gebruik van triggers op akoestische drums: waar de een het helemaal je-van-het vindt, wordt de ander door alleen al het woord getriggerd (ha, see what I did there?). In dit blog hoop ik vragen te kunnen beantwoorden als “wat doen drum-triggers nou precies?”, twijfels weg te nemen: “zijn triggers niet alleen voor metal-drummers?” en misvattingen de wereld uit te helpen: “triggers zijn valsspelen!” Lees verder en ontdek wat drum-triggers voor jou en je sound kunnen betekenen!

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Wat zijn drum-triggers en hoe werken ze?

Voordat we verder gaan in dit blog, moeten we eerst meteen iets duidelijk maken. Voor velen is nog niet helemaal duidelijk wat een drum-trigger nou eigenlijk precies is. Een trigger is een apparaatje dat je (doorgaans) op je bassdrum, snaredrum of toms monteert. De trigger stuurt een signaal – meestal naar een drummodule – wanneer je op de betreffende trommel slaat. De trigger zelf is niet het geluid dat je over de speakers hoort. Als je het geluid dat de trigger zelf maakt zou uitversterken, zou je een lelijke schelle tik horen. Dit is ook precies wat een trigger dus doet: een geluidssignaal met hoge piek doorsturen. Het signaal wordt echter ‘vertaald’ door de drummodule. De meeste triggers zijn tegenwoordig aanslaggevoelig. Hierdoor zijn ze in staat hard en zacht tot in detail waar te nemen en door te sturen. Natuurlijk moet de drummodule deze mogelijkheid dan wel ondersteunen.

Vergelijkbaar met een elektronisch drumstel

Het is eigenlijk heel vergelijkbaar met een elektronisch drumstel: de ‘pads’ zijn in dat geval de triggers die een signaal naar de drummodule sturen. Een trigger op een akoestisch drumstel werkt in principe dus hetzelfde, alleen is er een klein verschil. Waar op een elektronisch drumstel de pads een mooi ‘schoon’ signaal doorsturen wanneer je erop slaat, moet je op een akoestisch drumstel de trigger op je vel zetten. De trigger moet dan op een of andere manier doorhebben wanneer jij op het vel slaat. Je raadt het al: hier kan natuurlijk wel wat meer fout gaan. Gelukkig is de kunst van het triggeren de afgelopen jaren flink verbeterd. Waar je misschien niet helemaal bij stilstaat, is dat drums al sinds de jaren 80 worden getriggerd!

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Triggers: alleen voor metal-drummers?

Als je het tegenwoordig hebt over triggers, dan gaat het vaak over drummers in het metal-genre die in een live-setting gebruikmaken van snare- en/of kickdrum-samples. De samples helpen een duidelijk consistent geluid te bereiken, wat in deze drukke vorm van muziek vaak geen overbodige luxe is. Maar geldt dit alleen voor metal-drummers? Niet helemaal!

Studiogeluiden uit de jaren 80

Het nummer In The Air Tonight van Phil Collins staat vooral bekend om zijn legendarische drumfill. Wat sommige mensen niet weten, is dat dit nummer een hele generatie heeft getriggerd (oke, laatste keer dat ik dit grapje maak) en geïnspireerd om de sound van drums radicaal om te gooien. Ik zal niet te ver in technische details gaan, want dan zitten we hier morgen nog, maar per toeval werd ‘gated reverb’ toegepast op de drums. Tijdens de opnames van Peter Gabriel’s derde soloalbum liet de geluidstechnicus per ongeluk de ‘talkback’ microfoon aan staan. Een microfoon waarmee de producer direct met de artiest kan praten aan de andere kant van het glas. Deze microfoon is uiteraard niet bedoeld om drums mee op te nemen, maar gaf in combinatie met nog wat andere factoren, een fantastisch helder, vet en groot drumgeluid – wat destijds nog ongekend was. Een tijd later besloot Phil Collins dit op zijn hitsingle In The Air Tonight te gebruiken, and the rest is history. Nummers als Born In The USA en I Would Die 4 You zijn wat voorbeelden van nummers die dezelfde techniek hebben gebruikt.

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Phil Collins

Studiogeluid op het podium

“Maar wat heeft dit alles nou met triggeren te maken?”, hoor ik je vragen. Nou, bands in de jaren 80 liepen tegen het volgende dilemma aan: in de studio heb je haast onbeperkte mogelijkheden om je muziek zo dik mogelijk aan te kleden. Maar hoe moet je deze drumsounds, met beperkte technieken in de jaren 80, in godsnaam overtuigend op het podium neerzetten? Dit is waar triggers en samples voor het eerst in beeld komen. Om deze grootse ‘eighties’ kick-, snare- en tom-geluiden live te recreëren, moest je als drummer in de studio je eigen sounds ‘samplen’. Vervolgens had je triggers nodig die je op je drumvellen plakte en deze triggerden dan de aangesloten module, welke op zijn beurt de grote jaren 80 ‘arena drums’ eruit knalde. Maar ging dat destijds altijd zo makkelijk? Nee! Hieronder een stukje uit een blog geschreven door Gavin Harrison (Porcupine Tree, King Crimson en meer):

“Ongewenst triggeren was een groot probleem – soms tikte ik alleen maar af met mijn stokken, wat vervolgens de snaredrum-trigger activeerde, waardoor een enorm luide en gênante snare-sample door de zaal blies. Soms waren vibraties van mijn voeten, luide bastonen of Iggy Pop die van de drumriser sprong ook genoeg om een van de triggers af te laten gaan. Het ergste was de sample-geluiden per nummer wisselen; het publiek werd ongeduldig, Iggy riep ‘come on you motherf*ckers!’ naar de band, terwijl ik op mijn knieën zat te staren naar een leeg scherm en vergeten was welke code ik moest invoeren om de juiste samples te laden.” (https://www.soundonsound.com/techniques/live-drum-triggering)

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Gavin Harrison 

Kortom

Naast dit soort geweldige anekdotes, schrijft hij in het blog ook over samples die te laat reageren, triggers die met secondelijm op de vellen geplakt moesten worden, de samples met tientallen floppydisks in een sampler zetten etcetera. Gelukkig zitten we vandaag de dag in de luxe-positie dat dit allemaal heel snel op te lossen valt en allemaal niet meer nodig is! En om de vraag dus te beantwoorden: triggeren is zeker niet enkel voor metal-drummers. De popmuziek in de jaren 80 was er misschien wel eerder bij.

Zijn triggers valsspelen?

Wat vaak ook hand in hand gaat met de gedachte dat triggers enkel voor metal-drummers zijn, is dat het gebruik ervan ‘valsspelen’ is. Maar is dit wel zo? Ja én nee. Triggers worden in het metal-genre, zoals eerder uitgelegd, vooral gebruikt in combinatie met samples als geluids-tool, waarmee je de kick en snare een duidelijke plek kan geven in het geluidsveld. Het is echter wel zo dat je de dynamiek van een module zo kan afstellen dat bij zowel hard of zacht trappen op je bassdrumpedaal, het output-geluid van de sample even hard blijft. Dat zou gezien kunnen worden als valsspelen, máár omdat triggers en samples zo ongelofelijk direct zijn, wordt juist elk foutje ongenadig hard afgestraft. Dus je zou kunnen zeggen dat er juist meer techniek en vaardigheden voor nodig zijn. Wat je bijvoorbeeld wel zou kunnen doen, is bij elke trap op de bassdrum 4 kick samples laten klinken. Dan zou dit natuurlijk wel als valsspelen kunnen worden beschouwd, omdat je fysiek niet letterlijk de partijen speelt die je uit de speakers hoort komen. Ik ben benieuwd wat jullie daarvan vinden – laat een reactie achter met je mening!

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Waarom triggers?

Nu de laatste vraag: “wat kunnen triggers voor mij betekenen?”. Ik snap dat je, na het lezen van al die horrorverhalen over ongewenst triggeren, secondelijm en vertraagde samples, zo je twijfels krijgt. Maar vandaag de dag, met de juiste instellingen en apparatuur, kunnen live triggers foutloos werken. Of je nou in een grote professionele productie werkt, of in een kleine tribute-/coverband, triggers kunnen je helpen om net een stapje verder te gaan dan de concurrentie. Of je nou metal, pop, of funk speelt, in elk genre kan het zijn plek hebben. Cover je nummers van bijvoorbeeld Tears For Fears of Prince, dan heb je mogelijk specifieke drumgeluiden nodig. Samples stellen je in de gelegenheid jouw sound aardig in de buurt te brengen van het origineel!

Live drums triggeren - Probeer het zelf!

Hoe drum-triggers gebruiken?

Het klinkt als een hele klus, maar triggers op je drumstel zetten is vrij simpel. Alles wat je nodig hebt zijn snare-, kick- en eventueel tom-triggers van bijvoorbeeld DDrum of Roland, audiokabels (vaak een mono jack-kabel) en een module. De meeste triggers kun je tegenwoordig om de stemrand van je snare, toms of kick vastklemmen. Zorg ervoor dat het oppervlak met sensor die op het vel moet zitten er niet té strak op zit, dit kan de trigger beschadigen of ongewenst triggeren veroorzaken.

Aansluiten op de module

Vervolgens gebruik je de audiokabel om de verbinding te maken van de trigger naar je drummodule. Neem als voorbeeld de Roland TM-2: deze heeft twee inputs waarmee je bijvoorbeeld je bassdrum en snaredrum kan triggeren. Dit zijn mono jack-inputs, dus zal je een mono jack-kabel of XLR naar jack-kabel nodig hebben, afhankelijk van het type output van je trigger. In de specificaties van zo’n product staat dit doorgaans duidelijk vermeld.

Gebruik van de drummodule

In de meeste modules zit ook een koptelefoonuitgang, waarmee je direct kan horen of de trigger op de juiste manier zijn werk doet. Als het goed is, heb je met een module nooit vertraging, in elk geval niet met de fabrieksgeluiden. Wat wél eens kan voorkomen is ongewenst triggeren, of dubbel triggeren. Dit laatste betekent dat als je één keer op je snare slaat, of op je pedaal trapt, je het sample twee keer hoort terugspelen. Experimenteer met de strakheid van de trigger op je drumvel, met de stemming van het drumvel en kijk in de module naar instellingen als sensitivity, threshold, retrigger en noise cancel. Dit zijn allemaal instellingen die kunnen helpen met ‘misfiring’, maar ook bijvoorbeeld als de lage tonen van een basgitaar je triggers laten afgaan. Stel de module zo in dat je zachtste klap nog nét geregistreerd wordt en de hardste niet zorgt voor dubbel triggeren.

De juiste samples

En de samples dan? Met de meeste fabrieksgeluiden in de module zal je al een aardig eind kunnen komen. Maar mocht je toch echt een specifiek geluid willen hebben, dan kan dit bij bijvoorbeeld de TM-2 met een SD-kaart. Hierop moet je dan de sample zetten in .wav-formaat. Zorg ervoor dat de sample geen klein ‘gat’ heeft aan het begin, anders heb je grote kans dat er een flinke vertraging ontstaat.

Naar de PA-installatie

Eén of twee jack-kabels gaan vanuit de output van de module naar de geluidsman, welke de samples kan uitversterken over de P.A., of wellicht een mix kan maken van akoestische drumgeluiden en samples. En voilà – je hebt werkende triggers, samples en bent klaar om je live-geluid naar het volgende niveau te tillen!

» Metal drummen – Leer het met deze gear en oefeningen
» Hoe gaan mijn bekkens langer mee?
» Drumstel-opstelling: probeer deze variaties!
» Reggae drummen – Ritmes, klanken en cues
» Drummen met clicktrack: voordelen en nadelen
» Drumvellen: hoe creëer ik mijn ideale drumgeluid?
» Hybride drums: het beste van twee werelden
» Hoe werkt een bassdrumpedaal?

» Drum-triggers
» Drummodules
» Audiokabels
» Alle Drums & accessoires

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter