Thuis een bruine boterham met pindakaas smeren zit er niet meer in voor Maarten Hoogstraten en Paul Bäumer. Deze Tukkers kopen hun ontbijtje bij de benzinepomp, onderweg naar Schiphol of een van de andere grote vliegvelden op aarde. Sinds hun dancehit Get Up (Rattle) in Engeland op nummer 1 in de charts binnenkwam, hebben de heren nauwelijks meer tijd om in hun thuishaven neer te dalen. Maximale slaap pakken en wegwezen, luidt het credo. Welkom in het leven van dj-duo Bingo Players.

Paul en Maarten moeten een vlucht halen naar Italië. Een feestje. En Bingo Players mag draaien. Moet draaien. Want waar het duo komt, gaat het publiek uit z’n dak. Dat weten alle organisatoren van dancefeesten over de hele wereld inmiddels. Dus trekken de uitbaters van de hipste feestlocaties allemaal aan de jasjes van Bingo Players. Paul zit aan het stuur als Maarten Bax-shop.nl te woord staat via de telefoon. “Naar Schiphol rijden we zelf. Maar in het buitenland is er vaak een taxi of ander vervoer geregeld.” Maarten antwoordt doeltreffend. Vlotjes. Nuchter. Zoals we van een oostelijke landgenoot mogen verwachten.

Rattle

Minder relaxed dan het hebben van een privéchauffeur is het reizen tussen verschillende tijdzones. “Dat kan best vermoeiend zijn, maar we hebben niets te klagen”, aldus Maarten. Een licht understatement. Vijf jaar geleden hadden de heren nog een reguliere kantoorbaan. Daarnaast klusten ze bij als dj. Eerst vooral in Nederland, maar in 2011 komt het eerste grote succes: het nummer Cry (Just A Little), met een sample van Brenda Russells Piano In The Dark, wordt een zomerhit. Hun muzikale carrière neemt pas echt een vlucht als de track Get Up (Rattle) eind 2012 in Engeland op nummer 1 binnenkomt. Misschien ken je de radioversie met bijbehorende videoclip met die boze eendjes wel. Kijk anders maar op YouTube, daar is de video al bijna dertien miljoen keer bekeken.

De originele versie van Rattle (in 2011 verschenen) werd opgeleukt door hiphopformatie Far East Movement en kreeg de naam Get Up (Rattle). De samenwerking kwam tot stand via Complete Control, het in New York en Los Angeles gestationeerde managementbureau van Bingo Players. “Je moet nou eenmaal vocalen hebben als je op de radio wilt komen in het buitenland. In Nederland kun je nog weleens wegkomen zonder, maar in het buitenland niet. Far East Movement werd door ons management gesuggereerd. Toen we hun bewerking van Rattle opgestuurd kregen, waren we zeer tevreden”, aldus Maarten.

Onmisbaar

De originele versie van Rattle is opgebouwd uit ongeveer dertig sporen. “We gebruiken voor elk effect een losse track. Je kunt sommige effecten wel bij elkaar bundelen, maar dan moet je met edits willen werken. Maar als wij bijvoorbeeld een swoosh willen gebruiken, maken we daar een apart kanaal voor aan. Daarvoor gebruiken we: een MacBook Pro, een Apogee Symphony I/O-voorversterker, Ableton Live 9, Focal Twin 6 Be-monitors, Access Virus TI-keyboard, een Roland Alpha Juno 2-synth en diverse plug-ins van bijvoorbeeld Native Instruments en Nexus. Te veel om op te noemen. Een Sennheiser HD 225-hoofdtelefoon is ook onmisbaar. Die hebben we regelmatig bij Bax-Shop besteld. Kijk de orders er maar op na, haha!”

Opmerkelijk is dat beide heren niet in het bezit zijn van een draaitafel. “We hebben er ooit eentje geleend om mee te oefenen. Zo hebben we ons de basis eigen gemaakt. Tegenwoordig hebben we thuis geen draaitafel meer nodig. Als je elke dag staat te draaien hoef je niet meer te oefenen.” Boze tongen beweren zelfs dat dj’s helemaal niet hoeven te oefenen. Het is toch gewoon schijfje erin en lekker dansen? Een achterhaalde gedachte, aldus Maarten. “Mensen die dat zeggen zouden zelf eens een keer moeten proberen om live te draaien. De perceptie is wel: cd erin en klaar, maar dj’s produceren zelf hun muziek en draaien live. Daarnaast is het ook een kunst om een selectie van goede nummers te maken en die op een vloeiende en boeiende manier in elkaar over te laten lopen. Er is dus al veel werk verzet voorafgaand aan een show. Ook tijdens het live draaien moet je je hoofd erbij houden.”

Hysteria

Dj’s ondervinden nog een andere druk. Iemand die op wereldniveau wil meespelen, moet met een snelheid van de Griekse god Ares nieuwe nummers kunnen produceren. “Mensen wachten gerust vier jaar op een nieuwe Coldplay-cd. Maar dance gaat een stuk sneller dan pop. In de dance-scene moet je om de twee maanden met een nieuwe track komen, anders word je vergeten. Het is dus heel normaal om in de dj-wereld singles uit te brengen. Kijk maar naar de bekende 12”-tracks. Er is nooit een albumcultuur geweest. Het kost ook heel veel, te veel, tijd om een album te maken.”

Om snel tracks van Bingo Players zelf, maar ook om losse nummers van collega-dj’s uit te kunnen brengen, hebben Paul en Maarten het label Hysteria in het leven geroepen. Daar is zelfs een heus Hysteria Radio-kanaal aan gekoppeld waarop je een abonnement kunt nemen via iTunes. “Daar zijn we twee jaar geleden mee begonnen. Wij bepalen welke nummers er worden uitgebracht, en dus op die online radio komen. Zo hebben we complete controle over onze eigen muziek. Het loopt erg lekker. We hebben onlangs zelfs een Hysteria Pool Party georganiseerd in Miami, met alleen dj’s van ons label. Het was helemaal uitverkocht.”

Amerika

Naast Miami stonden San Francisco, Boston en Las Vegas onlangs op het toerprogramma. Niets is meer te gek. De dance-scene in Amerika is de afgelopen twee jaar ontploft. Het is allemaal begonnen toen Black Eyed Peas een dikke hit scoorde met I Gotta Feeling, die was voorzien van een dikke dance-saus van de Franse David Guetta. Veel andere (Nederlandse) dj’s plukken daar nu de vruchten van: we noemen een Afrojack, Sander van Doorn, maar dus ook Bingo Players. Het levert de jonge Nederlandse muzikanten een volle agenda op. “We hebben het zo druk, dat wanneer we in Amerika zijn, zelfs tijd moeten vrijmaken om nieuwe muziek te kunnen produceren. Als we in de States op tournee zijn, huren we bijvoorbeeld een studio in Los Angeles. Als we dat niet doen, is er gewoon geen moment om nieuwe muziek te maken.”

Hoe gaat Bingo Players eigenlijk te werk bij het maken van een nieuwe track? “We beginnen meestal met een melodie of een akkoord. In het geval van Rattle hadden we al een melodie met onze lead synths. Die hebben we over de akkoorden gespeeld. Daarna is het een kwestie van de goede beat zoeken, hi-hats plaatsen, een snare uitkiezen en verder uitbouwen. Wij gebruiken geen ‘pre-rendered’ beats, alles wordt van de grond af opgebouwd. Het vervelende van muziek maken is dat een nummer voor je gevoel nooit af is. Je kunt er dus eindeloos aan blijven sleutelen. Zo heeft Rattle ook verschillende stadia doorstaan. Als dj is het handig dat je elke avond een alternatieve versie kunt draaien en direct de reacties van het publiek kunt peilen. Meestal voel je dan wel aan wat er aan een track veranderd moet worden.”

Lang traject

Paul en Maarten genieten intens van hun succes. Hoewel de eerste blote bil of borst nog gesigneerd moet worden, zijn de jongens er niet vies van om een krabbel te zetten. “We vinden het niet vervelend als mensen met ons op de foto willen of om een handtekening vragen. Dat is wel het minste wat je kunt doen. Vooral in de VS en Engeland gaan de mensen helemaal los. Ze leven echt naar een avondje feesten toe. Daardoor hangt er altijd heel veel energie in de lucht tijdens optredens in die landen. Maar eigenlijk wordt er over de hele wereld een feestje gebouwd. Dat wij daar de gastheren van mogen zijn, is fantastisch.”

De jongens die hun dj-naam te danken hebben aan de MSN-naam van een oude vriend en die elkaar leerden kennen bij de garderobe van een discotheek na een avondje stappen, hebben het dik voor elkaar. Draaien voor feestende massa’s en meestal met een flesje bier, glas wodka of champagne binnen handbereik, want ‘soms zit je er net wat lekkerder in na een drankje’. Af en toe genieten vrienden en familie mee van het luxe leventje, en dat is fijn, want de jongens zijn soms zo veel van huis dat ze feestelijkheden moeten missen. “Je verlangt weleens naar huis, bijvoorbeeld als je iets meekrijgt over een leuke verjaardag of een leuk concert. Maar het is maar een heel kleine smet op een verder heel schone plaat.”

Is iedereen in staat om hetgeen te bereiken dat deze heren hebben bereikt? “Absoluut. The sky is the limit. Je moet er hard voor werken, een dosis talent hebben, en wat geluk. Maar het begint bij het maken van goede, unieke muziek. Daarnaast moeten mensen goed beseffen dat succes niet over één nacht ijs gaat. Daar gaat een lang traject aan vooraf.”

Geen reacties

Nog geen reacties...

Laat een reactie achter