Het muzikale gereedschap van Sheppard
Gepubliceerd op zondag 15 november 2015
De hits Let Me Down Easy en Geronimo van de Australische band Sheppard laten een frisse, moderne sound horen. Hierachter gaat op het gebied van instrumentatie een grotendeels traditionele basis schuil. Op basis hiervan wordt de interesse van de gemiddelde muzikant of geluidstechnicus dan al snel aangewakkerd. Welke instrumenten en versterkers gebruiken de familie Sheppard en hun muzikale companen dan? Op welke wijze wordt dit onder andere versterkt in een live-setting? Met dit blog gaat het toneeldoek volledig open.
Toetsen en staalsnarig als basis
De basis van de songs van Sheppard begint met een Nord Stage 2 keyboard voor broer George en zus Amy. Op het gebied van songwriting wordt de kern gecompleteerd door gitarist Jason Bovino. Bij deze sessies zijn akoestische Martin gitaren van het type dreadnought of een parlor variant ook een zeer essentieel onderdeel. Live zul je deze instrumenten zeer zeker bij deze leden terug zien én vooral horen komen. Dit alles aangevuld met een solide ritmische basis en smaakvolle elektrische gitaarklanken.
In een ideale situatie zou iedere band natuurlijk zijn eigen volledige backline mee willen nemen naar elk optreden over de gehele wereld. Aangezien kosten van het rondvliegen van een dergelijke hoeveelheid gear een nogal prijzige affaire kan worden, kiest menig bekende band er daarom voor om slechts enkele instrumenten mee op reis te nemen. Dit is ook het geval bij de band Sheppard. Zo gaan de akoestische en elektrische gitaren mee het vliegtuig in, maar staat het verzoek om een Nord Stage 2 met een bijpassende stand op de technische rider.
Elektrisch ingekleurd en versterking
De elektrische gitaren van leadgitarist Michael Butler gaan dus ook mee op tour. Dit vooral omdat elke gitaar met dezelfde houtsoorten en hardware toch een geheel andere feel en een iets andere sound kan opleveren. Je zult hem over het algemeen met twee Gibson Les Paul Custom exemplaren in de kleuren Silverburst en Alpine White in zijn handen zien. Dit betekent echter niet dat andere gitarenmodellen zoals een ES hollowbody, Fender Telecaster en andere LP modellen geschuwd worden. Ritmegitarist Jason Bovino wil de laatste tijd zijn westerngitaar nogal eens verruilen voor een solidbody. Dit zijn voornamelijk een Fender Stratocaster HSS en een elektrische gitaar van het befaamde merk Godin.
De EB Bass Satin Cream van zus Amy Sheppard valt niet alleen op door de kleurrijke bassnaren en sterretjes op de body, maar ook door de volle lage basklanken. Om het geluid van deze Gibson bas adequaat te versterken, vertrouwt zij op een Terror 500 basversterkertop met een OBC410 cabinet van Orange. Ook Michael en Jason horen hun versterkte gitaarklanken graag door een RK100 head en een PPC412 speakerkast van hetzelfde merk terug. Deze versterkers worden geregeld door de zaal of het festival waar het optreden plaatsvindt.
Het ritmisch fundament
Dit is ook het geval met het drumstel en de bijbehorende bekkens en drumvellen. Het stevige ritmische raamwerk legt Dean Gordon met een Collectors drumkit en hardware van het befaamde DW en Meinl Byzance Dark óf K en A Custom Dark bekkens van Zildjian. De percussieve ruggegraat van de band Sheppard maakt een bewust keuze voor grote, diepe ketels en bekkens met een donker klankkarakter. Door deze vrij zware kit met twee floortoms wordt de solide bodem bij Sheppard gegarandeerd. Ook opvallend in deze setup is de duidelijke voorkeur voor de kwaliteitsvellen van Evans. Qua ketels en vellen maakt George Sheppard gebruik van twee floortoms van hetzelfde drummerk en eveneens Evans vellen. De 13×9 inch racktom wordt op een PES2000 van Pearl geplaatst en de 14×14 inch tom wordt op de gebruikelijke manier gepositioneerd.
Hoogwaardige DI’s en microfoons
Om te zorgen voor een adequate weergave van hun sound, neemt Sheppard eigen microfoons en DI’s mee. De J48 van Radial is de DI-box die live aan hun hoge kwaliteitseisen voldoet. Hier worden onder andere de toetsen, basgitaar en elektrisch-akoestische westerngitaren gebalanceerd mee doorgestuurd naar de mengtafel. Ook het merk Sennheiser is sterk vertegenwoordigd. De e901 en e902 vangen de bassdrumklanken op en alle toms maken gebruik van de e904. Voor alle vocalen wordt een mix van draadloze microfoons en versies met een kabel van de Sennheiser e945 gebruikt. George en Amy gebruiken de draadloze varianten omdat ze regelmatig van positie wisselen op het podium. De elektrische gitaarversterkers van Jason en Michael krijgen sowieso een e906 microfoon voor het cabinet geplaatst.
Bij Michael wordt dit aangevuld met een Audio Technica 2020. Twee van deze condensator-microfoons worden eveneens als overheads bij het drumstel ingezet. Ook behoren er twee ambient microfoons aanwezig te zijn om het geluid van het publiek op te pikken. Hierdoor behoudt Sheppard ondanks een duidelijke monitormix ook ‘feeling’ met de reactie van hun fans die voor het podium staan. Er kan door de zaal of het podium gekozen worden voor de AE3000 van Audio Technica of een AKG C414. Bij microfoon van de snaredrum heeft Dean ook een voorkeur voor twee condensator microfoons. De CAD e70 of de KSM 137 van Shure voldoen aan zijn eisen om een strakke snaresound te verkrijgen. Ook Jason en Emma maken graag gebruik van dit laatste merk voor hun geluid. Jason vult de e906 aan met de legendarische en veelzijdig in te zetten SM57. Voor het Orange basscabinet staat een enkele Shure Beta 52. Alle DI’s en condensator-microfoons worden vanzelfsprekend voorzien van +48V.
Geluid op het podium en in de zaal
Om ervoor te zorgen dat hun liveshow soepel verloopt, nemen de mannen en vrouwen van Sheppard hun eigen Soundcraft Si Expression 1 mengtafel mee voor de monitoring op het podium. Daarom is het natuurlijk een vereiste om bij elke podium of festival om een speciale aansluiting op de stagebox te hebben. Qua monitoring op het podium heeft Sheppard een voorliefde voor monitoren en wedges van de merken D&B, Nexo of L’Acoustics. Aan de rechterkant bij gitarist Jason staan twee mono wedges en bij drummer Dean staat een mono drummonitor. Dit wordt aangevuld met aan elke kant van het podium een side fill met drie speakers en één of twee subwoofers afhankelijk van de opstelling. Op deze manier hoort de band de podiummix niet alleen hun eigen totaalgeluid, maar wordt deze ook nog eens gevoeld door de subs.
Michael en de drie Sheppard’s vinden het daarentegen fijner om Sennheiser in-ear monitoring (AW Band) te gebruiken. Ze nemen dit naast hun eigen draadloze microfoonsets (A Band) mee in een eigen rackcase en hebben hiervoor zes kanalen nodig. Aan beide kanten wordt een FOH speaker-setup neergezet. Dit wordt aangevuld met een sub en een stereo in fill die in het midden van het podium wordt geplaatst. Zo kun je optimaal van het live-geluid van Sheppard genieten. Of je nu voor bij de hekken staat of de complete opstelling van een afstand aanschouwt. De setup van al deze speakers maakt je beleving op deze wijze compleet.
Naast een acceptabele grootte en vermogen, die aansluit bij het podium en de hoeveelheid publiek, verwacht de band veel van de aanwezige geluidsinstallatie. Om dit te kunnen garanderen moet de geluidinstallatie ook een zaal- of festival-mix kunnen leveren die van een uitzonderlijke kwaliteit is. De Q- en V-systemen van D&B, de L’Acoustic V-Dosc of K2 speakers en de Martin MLA luidsprekers genieten in dit geval de voorkeur bij de band. Om van een mengtafel verzekert te zijn die dezelfde hoge kwaliteit levert, is de eerste keus een Profile- of S6L-console van Avid met Waves V9. Als tweede keuze zijn de Digico SD7 of SD10 ook een uitstekende optie. Uit ervaring weten Sheppard en hun crew van zes mensen dat deze geluidsystemen en mengtafels hen de sublieme klanken kunnen bieden die hun muziek vereist.
Beeld en beweging op het podium
Natuurlijk is dit blog niet compleet zonder de podium-opstelling en het lichtbehoefte en de podiumopstelling even aan te stippen. Wanneer je de band live gaat zien, dan zullen Jay (Jason), Amy, George en Emma op de voorgrond zien staan. Dean en Michael, de instrumentalisten van Sheppard, geven er liever de praktische voorkeur aan plaatsen op de achtergrond. Om voldoende bewegingsruimte te kunnen bieden aan het Australische zestal en hun apparatuur, moet het podium minimaal 9 meter breed en 6 meter diep zijn. Met een minimale hoogte van 0.9 meter en tenminste 3.2 meter van het podium tot het plafond, is er voor Sheppard genoeg plaats om hun energieke live-shows naar behoren te kunnen geven.
Ook zijn er enkele risers nodig om een professioneel ogende show weg te kunnen geven. Vanzelfsprekend is er een drumriser die de maten 2.4 meter bij 2.4 meter moet hebben en een hoogte van 0.8 meter. Ook maakt Sheppard gebruik van twee risers voor de gitaristen met een diepte van 2.4 meter, een breedte van 1.2 meter en een hoogte van 0.2 meter. Om de productie visueel naar de volgende stap te tillen, stuurt de band video’s mee in verschillende formats met een setlist. Zo kan de audio-visueel engineer (VJ) van het podium ervoor zorgen dat dit aspect eveneens soepel verloopt.
Op het gebied van licht-installaties moet er een professioneel systeem aanwezig zijn, waar sowieso moving heads, strobes, hazers en LED’s deel van uitmaken. Aangezien de crew geen lichtman bevat, wordt deze geleverd door het podium of het festival zelf. Mocht er de mogelijkheid zijn om het eigen lichtplan uit te voeren, dan wordt dit door de tourmanager aan de organisatie verstrekt. Daarnaast is het noodzakelijk dat het technische gedeelte achter de show soepel verloopt. De crew van Sheppard gebruikt hier vier 2-wegs intercoms voor met een schoudergedragen microfoon.
Tot slot
Hopelijk heeft dit blog wat meer licht geschenen op wat er allemaal komt kijken bij de podiumproductie van Sheppard. Alle schakels in deze grote keten zorgen ervoor dat deze Australische groep je de best mogelijke show met bijpassende beleving kan bieden. Of het nu de microfoons, geluidsinstallatie, visuele apparatuur of muziekinstrumenten met toebehoren betreft. Elke onderdeel is van wezenlijk belang en draagt bij het hoge niveau dat de band je wil bieden.
Danny is in 2014 begonnen bij Bax Music als copywriter. Zijn specialisaties zijn gitaren en andere snaarinstrumenten. Sinds 1993 heeft hij veel ervaring opgedaan als gitarist, zanger, songwriter en bassist in diverse bands en projecten.
Nog geen reacties...