Accessoires voor de In The Box-producer
Gepubliceerd op woensdag 25 juni 2014
Wie ‘In The Box’ wil produceren zou verwachten dat een met software afgeladen PC of Mac meer dan genoeg is. Hoe anders is de realiteit; USB/MIDI-keyboards, studiomonitoren, we krijgen er genoeg vragen over bij de helpdesk. Tijd voor wat achtergronden!
Het begrip ‘In The Box’ houdt in dat er naast een goede PC of Mac met goede audiosoftware geen fysieke instrumenten/bronnen nodig zijn om een stuk muziek te produceren. Denk hierbij aan goede virtuele instrumenten (synths, gitaren, drums, piano etc.) waardoor je een audio-opname achterwege kunt laten. Ook de mixage en mastering blijven dan volledig ‘in the box’. Betekent dit dan dat er helemaal geen fysieke middelen meer aan te pas komen? Nee; we krijgen geregeld vragen bij de Bax-helpdesk van aanstormende ITB-producers over onder meer MIDI-keyboards en -controllers, studiomonitoren en software, hoog tijd voor wat verduidelijking dus!
USB/MIDI-keyboard
De toetsenist kan eigenlijk niet zonder en keuze is er in overvloed. Maar wat heb je precies nodig en met hoeveel toetsen kun je volstaan? Om te beginnen: je hebt niet altijd een speciaal USB/MIDI-keyboard (ook wel bekend als masterkeyboard) nodig. Een keyboard (bijvoorbeeld een Yamaha Tyros) of workstation (Korg Krome) is vaak voldoende functioneel mits je deze via USB of MIDI aan kunt sluiten op je computer. Wel zijn dit de wat duurdere oplossingen en doorgaans zijn ze wat groter en/of dieper dan masterkeyboards. Een masterkeyboard is vaak juist ondiep, ideaal om tussen qwerty-keyboard en monitor te plaatsen. Het is een opstelling die ook wat comfortabeler is dan een hoekopstelling waarbij je tijdens het spelen niet naar je scherm kunt kijken. Goedkopere keyboards met USB/MIDI werken ook, maar qua comfort en mogelijkheden wint een echt masterkeyboard het hier met gemak van.
Er zijn vier aspecten die je in je keuze moet meenemen: aftertouch, aantal toetsen, gewogen toetsen en controllers. Aanslaggevoelig zijn ze eigenlijk allemaal wel. Kortom, de eigenschappen en plus- en minpunten op een rijtje.
Aftertouch (een klaviertoets na de aanslag doordrukken) is een heerlijke controller om expressie in je spel te brengen, iets dat overigens altijd afhankelijk is van het te gebruiken virtuele instrument. Voor wie zich met klanksynthesesoftware gaat bezighouden is aftertouch een zeer aanbevolen eigenschap!
Klik hier voor alle bijbehorende USB/MIDI-klavieren met aftertouch.
Het aantal toetsen is minstens zo belangrijk, het loopt uiteen van 25 tot 88. Hoe meer toetsen, hoe frivoler je kunt spelen, hoe minder toetsen hoe scherper de prijs. Het gaat hier specifiek om full-size toetsen, niet om minitoetsen of tiptoetsen. Waar je rekening mee kunt houden is of je virtuele software key-switches ondersteunt. Grote orkest-libraries hebben bijvoorbeeld vele key-switches waarmee je kiest uit diverse articulaties. Deze key-switches zitten meestal onderin; een 88 toetsen-klavier is doorgaans groot genoeg voor zowel spel als key-switching.
25 toetsen | pluspunten | minpunten |
Klik hier voor alle USB/MIDI-klavieren met 25 toetsen. |
|
|
49 toetsen | pluspunten | minpunten |
Klik hier voor alle USB/MIDI-klavieren met 49 toetsen. |
|
|
61 toetsen | pluspunten | minpunten |
Klik hier voor alle USB/MIDI-klavieren met 61 toetsen. |
|
|
88 toetsen | pluspunten | minpunten |
Klik hier voor alle USB/MIDI-klavieren met 88 toetsen. |
|
|
Gewogen toetsen zijn vooral belangrijk voor realistische pianopartijen. Echte pianotoetsen zijn zwaarder dan de lichte kunststof toetsen van een keyboard. Een pianist is hier echter mee grootgebracht en zal dezelfde zwaarte (en natuurlijke logheid) verlangen bij een masterklavier. Als je niet de aspiraties van een concertpianist hebt zijn juist de standaard lichte toetsen aanbevolen. Het blijft echter altijd een persoonlijke keuze, even testen in onze showroom is natuurlijk altijd een goed idee!
Klik hier voor alle USB/MIDI-klavieren met gewogen toetsen.
Controllers zijn belangrijk als je vaak de klank van je virtuele instrument wilt aanpassen of de mixer van je DAW wilt bedienen. De kleine masterkeyboards zijn heel vaak voorzien van controllers, bij de grote klavieren met 88 toetsen is dit minder gebruikelijk. Ze bestaan wel, maar hebben dan ook een groter prijskaartje. Qua functionaliteit zijn de controllers op een masterkeyboard (bijvoorbeeld draaiknoppen en drumpads) vergelijkbaar met die op losse studio-controllers, zoals de Behringer BCR2000. Een combinatie van een ‘kaal’ klavier met 88 toetsen en een losse studio-controller is dus altijd te overwegen mits je ze beide aan kunt sluiten op je computer.
Klik hier voor alle USB/MIDI-controllers.
Studiomonitoren
Er zijn een paar regels bij het luisteren naar je werk over speakers. De eerste is dat een studiomonitor veel eerlijker is over je werk dan een hifi-speaker (die ronduit oneerlijk is). Een hifi-speaker maakt de klank mooier terwijl bij een studiomonitor juist een neutrale klankweergave de sleutel tot een goede mixage is. Een setje studiomonitoren is dan ook echt een eerste toevoeging aan je ITB-studio. Het assortiment bij Bax-shop is erg ruim, met voordelige modellen van Alesis en Behringer, en high-end modellen van Adam, Avantone, Eve, Focal en Genelec. Het is beslist niet verkeerd om voordelig te beginnen, alles om maar niet met hifi te hoeven werken.
De tweede regel is wat ingrijpender: “Wat je niet kunt horen kun je niet beoordelen.” Stel, je hebt een studiomonitor die frequenties vanaf 56 Hz laat horen. Alles wat daaronder gebeurt is dan niet optimaal hoorbaar en dus niet goed te beoordelen, er zijn twee oplossingen. Allereerst kun je kiezen voor grotere full-range monitoren (doorgaans prijziger), ten tweede kun je kiezen voor een losse sub woofer. Zorg in het laatste geval wel dat dit een echte match is, bijvoorbeeld omdat het een sub woofer van hetzelfde merk en van dezelfde serie is. Zorg er ook voor dat zo’n sub woofer goed in balans is met je satellietspeakers. Als je te weinig bas ervaart in je mix los je het uiteindelijk toch op met je mixage, niet door de sub harder te zetten. Hoe belangrijk is dat lage gebied? Wel, als je beseft dat de lage E van een basgitaar op de 40 Hz zit, de lage B van een vijfsnarige contrabas op 30 Hz zit, dan zijn die lage frequenties inderdaad belangrijk. Ook de lage effecten, kicks en drones in het EDM-genre verlangen enige diepgang van je speakersysteem.
Betekent dit dat een full-range systeem de enige optie is? Nee; veel studio’s hebben meerdere soorten speakers aangezien A/B’en (de mix vergelijken op meerdere monitoren) erg belangrijk is. Niet iedereen heeft een sub woofer of een full-range systeem thuis, de mix moet dus ook goed klinken op een gemiddeld systeem.
Klik hier voor alle studiomonitoren.
Hoofdtelefoon
Je zult de dag vervloeken dat je gekozen hebt voor een budgetmodel dat niet lekker zit. Een comfortabele hoofdtelefoon is onmisbaar in iedere studio. Je moet een hoofdtelefoon uren, soms etmalen kunnen dragen zonder dat je merkt dat je hem draagt. De klank moet dermate goed zijn dat je een redelijke hoofdtelefoonmix kunt maken. Het moet wat mogen kosten, je hebt er immers jaren plezier en profijt van. De Beyerdynamic DT-770 Pro 250 gesloten studio hoofdtelefoon is een populaire keuze in dit verband.
Klik hier voor alle studiohoofdtelefoons.
Software
De ene artiest werkt met software X, de andere artiest met software Y, de ene producer met A, de andere producer met B. Wen er maar aan, het koppelen van software aan een big-name blijft voorlopig het concept achter reclame-uitingen. De realiteit is echter dat software (virtuele instrumenten en DAWs) een 100% persoonlijke keuze is. Cubase, Sonar, Ableton, Logic, ze kunnen allemaal ongeveer hetzelfde, net zoals tekstverwerkers allemaal ongeveer hetzelfde kunnen. Wel is er wat voor te zeggen dat een DAW bij voorkeur 64 bits is, dit in verband met het te adresseren geheugen voor virtuele orkesten en andere grote instrumenten.
Over Ableton; dit pakket is met name geschikt voor live-situaties (vooral in combinatie met een Ableton-controller). Hier wijkt dit pakket dus qua workflow enigszins af ten opzichte van studiopakketten als Cubase. Kortom, probeer de (doorgaans gratis) probeerversies en bepaal zelf welke DAW en welke virtuele instrumenten het best bij je passen.
Klik hier voor alle produceersoftware.
Audio Interface
Niet strikt noodzakelijk, maar toch handig om erbij te hebben. Een USB audio interface is een verbetering ten opzichte van on-board audio en biedt handige inputs en outputs. Met diverse interfaces kun je XLR, 6.3 mm jack, MIDI I/O en hoofdtelefoon aansluiten. Voor een ITB-productie heb je een minimum aan externe zaken nodig, maar voor datgene wat er wél is maakt een audio interface het leven een heel stuk makkelijker. Ook hier is er een enorme keuze bij Bax-shop; verschillende mogelijkheden en verschillende prijsklassen.
Nog geen reacties...