Gitaar

  • De meeste beginnende gitaristen gaan bij het samenstellen van een pedalboard vaak voor hetzelfde soort effectpedalen. Een overdrive voor een dikke rock-sound, een reverb of delay om de toon voller te maken en eventueel nog een modulatiepedaal om bepaalde effecten te creëren. In deze blogreeks zal worden ingegaan op bijzondere gitaareffecten die u niet zo snel op ieder pedalboard terug zal vinden. Deze pedalen zijn vaak wat extremer in hun toepassingen, maar zijn wel erg leuk om mee te spelen en kunnen u inspireren tot nieuwe muzikale creaties. Het eerste deel gaf u een kijk in de wereld van de pitch-shifters en harmonizers, maar nu is het tijd voor iets totaal anders: orgelsimulators!

  •  Iedere gitarist die meer uit zijn of haar gitaar wil halen maakt gebruikt van effecten. Op ieder pedalboard vindt u meestal dezelfde type effectpedalen terug, omdat iedereen grotendeels houdt van dezelfde soorten sounds en effecten. Hierbij valt te denken aan overdrive/distortion, modulatie en reverb/delay. In eerdere blogs is er ingegaan op de praktische zaken van het samenstellen van een pedalboard. Mocht u het gemist hebben dan is het aanbevolen Pedalboards voor Dummies eens door te lezen. In deze blogreeks zal worden ingegaan op bijzondere gitaareffecten die u niet zo snel op ieder pedalboard terug zal vinden. Deze pedalen zijn vaak wat extremer in hun toepassingen, maar zijn wel erg leuk om mee te spelen en kunnen u inspireren tot nieuwe muzikale creaties. In dit eerste deel zal er worden gekeken naar “pitch-shifters” en “harmonizers.”

  • Wat maakt de gitaar zo’n aansprekend instrument? Zijn het de looks, zijn het de flitsende solo’s, of is het juist het juist het akoestische geluid? Voor mij persoonlijk is het antwoord vrij simpel….. it’s the riff, dummy!

  • In deze blog zullen een aantal verschillende gitaar modeling-producten voor thuisgebruik worden besproken. Wat het beste product is hangt volledig af van waarvoor je het wilt gebruiken. Eén van de grootste voordelen van de moderne modeling techniek is dat de beginnende gitarist nu ook kan genieten van een zeer overtuigende sound. Vroeger moesten beginners zich immers vaak behelpen met een krakend transistorversterkertje. Een ander voordeel (zeker ook voor de ouders van de beginnende gitarist) is dat modelingversterkers ook goed klinken op een bescheiden volume of via een hoofdtelefoon. Dit maakt de techniek dan ook ook zeer geschikt voor gevorderde gitaristen die thuis hun versterkers niet volledig open kunnen draaien.

  • In een vorige blog over distortion, fuzz en overdrive hebben we de bekendste vervormingseffecten behandeld. De elektrische gitaar is tot zoveel meer in staat en daarom is het nu tijd om de meest gebruikte modulatie-effecten onder de loep te nemen. Dit zijn zonder twijfel de gitaareffecten chorus, flanger en phaser. Deze drie effectpedalen kunnen en worden gebruikt in combinatie met de eerstgenoemde vervormingspedalen, maar u zult ze zeer zeker ook alleen of samen met andere effecten gehoord hebben.

  • Een deel van de aantrekkingskracht van de elektrische gitaar is dat je er ontzettend veel verschillende soorten geluiden mee kunt maken. Van bijzonder subtiel tot extreem hard. In dit blog gaan we het hebben over deze laatste groep geluiden. Het woordje hard slaat dus niet op hoge geluidsniveaus maar op de vervorming van het gitaargeluid. Deze klanken worden vaak als luid ervaren, maar dit hoeft zeker niet het geval te zijn. Oorspronkelijk werd een versterker vaak wel loeihard gezet om vervorming kunnen verkrijgen. Deze groep effectpedalen maakt het mogelijk om op lage volume ook met scheurgeluiden te kunnen spelen.

  • In dit blog zal worden ingegaan op de speelstijl en de apparatuur van Jimi Hendrix. Zijn briljante spel heeft in de loop der jaren vele gitaristen geïnspireerd en blijft dat tot op de dag van vandaag doen. Zijn invloed terug te horen in de meest uiteenlopende muziekstijlen. Door zijn vroegtijdige overlijden is zijn eigen discografie slechts beperkt gebleven tot drie studioalbums, te weten Axis Bold as Love, Are you Experienced en Electric lady land. Na zijn dood is er een stroom van al dan niet officiële albums uitgebracht van sterk wisselende kwaliteit. Wat maakt dat een te vroeg overleden gitarist met slechts drie albums op zijn naam nog steeds gitaristen en muziekliefhebbers blijft inspireren?

  • Dit blog is opgedragen aan Stevie Ray Vaughan (3 October, 1954 – 27 Augustus 1990), één van de meest geliefde bluesgitaristen van eind vorige eeuw. Met zijn band Double Trouble stond hij aan de basis van de blues-revival in de jaren 80. Meer dan 20 jaar na zijn tragisch overlijden is zijn invloed nog steeds voelbaar.