Interview Hardwell: Dance zit in mijn bloed
Gepubliceerd op maandag 8 april 2019
Vraag een willekeurig persoon op straat naar de namen van wat bekende dj’s en de kans is groot dat Hardwell daar bij zit. Robbert van de Corput (1988), zoals hij in het dagelijks leven heet, is al jaren wereldberoemd dj. Met eigen shows, festivals en natuurlijk zijn label Revealed Recordings blijft hij verbazen. “Er zit iets in het Bredase bier, grappen wij altijd.”
Tekst: Jelle Willers
Als je je eerste platendeal op je veertiende tekent, dan moet het gek lopen wil je de top niet bereiken. Succes na succes reeg Hardwell aan elkaar, maar nog moeilijker dan aan de top komen, is aan de top blijven. “Niets komt zomaar in het leven, het komt neer op hard werken, alles met passie doen en dicht bij mezelf en mijn ideeën blijven”, zo verklaart Van de Corput zijn aanhoudende succes. “Ik heb ruim tien jaar naar deze hoogte toegewerkt, vele uurtjes tot diep in de nacht in dit ‘werk’ gestoken, iets wat nu praktisch mijn zuurstof is. Daarbij moet ik zeker ook mijn fans bedanken voor hun niet aflatende steun. Zij zijn het fundament van alles wat ik doe.”
Natuurlijk heeft Hardwell niet alleen maar op zijn zolderkamertje beats zitten maken voor zo’n beetje elke stijl binnen de dance. In zijn geboortestad Breda heeft hij menig café, disco en club onveilig gemaakt met zijn muziek. Hij is daar overigens niet de enige. Grote namen als Tiësto, Biggie, R3hab en Dannic hebben de ‘parel van het zuiden’ als thuisstad. “Er zal wel wat in het bier zitten hier”, vertelt de dj met een lach. “Nee, ik heb geen idee wat het geheim is, het lijkt gewoon te werken. De Bredase gemeenschap is geweldig en het helpt artiesten uit de hele regio, maar de Nederlandse dancescene draagt hier ook aan bij: we helpen elkaar allemaal om te groeien.” Niet voor niets is Nederland het grote voorbeeld voor de rest van de wereld met namen als Armin van Buuren en Martin Garrix en evenementen als Mysteryland en Amsterdam Dance Event.
Grenzen verleggen
In een klein landje met zoveel bekende dj’s en producers kun je niet achterblijven met nieuwe ontwikkelingen op muzikaal gebied, maar hoe blijf je jezelf ontwikkelen? Hardwell: “Voor mij draait het om doelen stellen. Ik ben positief ingesteld en altijd op zoek naar nieuwe dingen, zeker dingen die me interesseren en verder helpen op creatief vlak. Als producer betekent dat dat ik vaak aan het spelen ben met nieuwe geluiden en nieuwe technieken toepas binnen mijn muziek. Ik ben constant bezig mijn sound te ontwikkelen, zowel in de studio als in mijn livesets. Mijn tip? Verleg je grenzen, wees niet bang om je open te stellen voor nieuwe geluiden en genres.”
Muziek boven geld
Het verleggen van grenzen sluit perfect aan bij zijn visie voor het label Revealed Recordings dat hij in 2010 oprichtte. “In eerste instantie heb ik Revealed opgezet om controle over mijn eigen muziek te houden, in plaats van dat een oude platenbons mij vertelt dat ik niet bij hun visie pas omdat ze winst boven creatieve vrijheid verkiezen. Daarnaast wil ik andere artiesten de kans geven om hun carrière te beginnen bij een label dat in hen en hun muziek gelooft en wil ik ze tegelijkertijd een thuis geven waar ze zonder terughoudendheid hun muziek kunnen loslaten op de wereld. We zijn dan ook een familie. We helpen talenten op te groeien en ze bij de hand te nemen voor ze de wijde wereld ingaan.” Dj’s die op die manier op de kaart zijn gezet, zijn onder meer de eerder genoemde Dannic, maar ook Dyro, Thomas Newson en Kill The Buzz. Dat neerzetten gebeurt onder andere met de Revealed-tours, waarbij een aantal van de talenten op het grote podium wordt gezet, of met de arena’s die het label host op grote festivals zoals Tomorrowland, Ultra Music Festival en Creamfields. Op deze manier zijn er door Hardwell al een hele hoop nieuwe dj’s aan de rest van de wereld voorgesteld. Persoonlijke favorieten? “Iedereen natuurlijk, maar namen als Maddix, KAAZE en KURA maken ontzettend toffe sounds op dit moment. Die zou ik dus zeker even checken, ook omdat zij een groot jaar voor zich hebben. Ze hebben allemaal een individuele stijl en zijn uniek in hun aanpak en dat maakt dat ze boven de rest uitsteken.”
Muziekjunkie
Los daarvan houdt Van de Corput de scene natuurlijk nauwlettend in de gaten. Sterker nog: “Ik houd ervan om mijn collega-dj’s aan het werk te zien. Van alle vormen van dancemuziek kan ik genieten! Dus van Calvin Harris en Afrojack tot Knife Party en The Martinez Brothers en alles wat daar tussenin valt, ik kan er geen genoeg van krijgen. Dance zit in mijn bloed. Ik ben altijd op zoek naar muziek, ongeacht de status van de artiest, wereldberoemd of nog maar net in de scene. Je kunt zelfs zeggen dat ik verslaafd ben aan het ontdekken van muziek. Zeker toen ik nog met vinyl draaide was dit een probleem, omdat ik nooit genoeg ruimte had om mijn platen kwijt te kunnen.” Aan ruimte tegenwoordig geen gebrek. Als groot dj kan Hardwell over een arsenaal aan gear beschikken en zijn studio is daarin een baken. “Ik heb de voorkeur om steeds met dezelfde apparatuur te werken”, legt hij uit. “Het is erg makkelijk om jezelf te verliezen in de zee van hardware en software die tegenwoordig beschikbaar is. Op die manier ben je alleen maar bezig met het zoeken naar dat ene geluidje en kun je je eigen sound nooit vinden. Ik zie het zo: je moet je apparatuur kennen om te weten wat je er uit kunt halen. Op die manier kun je je eigen sound creëren. Ook wil ik weten hoe iets gaat klinken in bijvoorbeeld een club en dat gaat niet als je telkens andere gear hebt.”
Gestroomlijnd aan het werk
Het gaat dus om workflow bij Hardwell, zodat op het moment dat hij een vlaag van inspiratie krijgt, hij meteen aan de slag kan. Met synthesizers als de Access Virus TI en de Roland JD-XA weet hij meteen zijn weg te vinden, maar ook met zogenaamde synths-in-the-box zoals Nexus en zijn eigen Hardwell Sylenth plugins heeft hij zijn sound gevormd. En ja, met nearfield monitors van Genelec en Yamaha’s NS10’s wordt inspiratie alleen nog maar meer gestimuleerd. Daarbij gebruikt hij ook de 1034B monitors van Genelec om te horen hoe iets in bijvoorbeeld een clubomgeving zou klinken. Op het moment dat Van de Corput het podium op klimt, wordt dit ingeruild voor een Pioneer djset bestaande uit een DJM-900NXS2 mixer en maar liefst vier CDJ-2000NXS2 tabletops om zijn bombastische muziek op de massa over te kunnen brengen. En natuurlijk een microfoon voor de nodige verdere ophitsing van het publiek. “Ik ben in die ontzettend luxe positie dat ik alles heb om mijn sets uit te voeren en nieuwe releases aan mijn fans te presenteren”, vertelt Hardwell. Maar ook hij heeft nog zo zijn dromen. “Software om op een makkelijke manier mijn livesets op te nemen! Je hebt op dit moment wel bepaalde programma’s, maar die zijn redelijk standaard, niet erg uitgebreid. Het zou goed zijn als dat praktischer en simpeler kon. Maar dit is slechts een kleine verbetering en geen enorme innovatie.” Daarmee geeft de dj nog maar eens aan dat het meeste toch echt uit jezelf moet komen.
Overvolle agenda
Mocht je Hardwell aan het werk willen zien, dan is komend jaar iets om enorm naar uit te kijken. “Er staat een hele hoop ongelooflijke muziek klaar om losgelaten te worden dit jaar, naast een aantal heel toffe clubshows en festivals.” Zo staat Hardwells agenda lekker vol, en niet met de minste namen: “Lollapalooza in zowel Argentinië, Brazilië als Chili, Ultra Music Festival in Miami, Kingsday festival hier in Nederland, Spring Awakening in Chicago, Tomorrowland in Boom (BE), Airbeat One en Parookaville in Duitsland, Meo Sudoeste in Portugal, Dreambeach in Spanje, en dan nog een keer Mysteryland in de Haarlemmermeer. En o ja, ik ga natuurlijk ook weer naar Ibiza deze zomer, maar hoe en wat, dat lees je binnenkort op een van mijn kanalen.” Ook met Revealed gaat de dj een mooi jaar tegemoet. “Op Ultra Music Festival in Miami en Split in Kroatië en op Mysteryland hosten we arena’s met onze eigen kweek. En daarover gesproken: ook op het gebied van nieuwe muziek komen er een aantal enorme knallers voor de dansvloer waar fans sowieso van gaan houden!” ♦
Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine (Voorjaar 2018).
Nog geen reacties...