Interview Young Gun Silver Fox: You Can Feel It
Gepubliceerd op maandag 6 augustus 2018
Ze ontmoetten elkaar meer dan tien jaar geleden op MySpace en richtten in 2015 Young Gun Silver Fox op: muzikant, producer, componist en multi-instrumentalist Shawn Lee en vocalist, componist en producer Andy Platts. You Can Feel It, single van het debuutalbum West End Coast, werd zó goed ontvangen dat Bax Music meer wilde weten over dit getalenteerde songwriter-duo.
Tekst: Lizanne Hennessey
Bax Music heeft als motto We Support Your Stage en steunt muzikanten in iedere fase van hun muzikale ontwikkeling. Wat zijn jullie vroegste muzikale herinneringen? Wanneer en hoe begonnen jullie met muziek maken?
“Nou, ik zou zeggen slaapliedjes en kinderliedjes”, aldus Shawn, “en muziek op de radio als Motown, Burt Bacharach, de Beatles, de Beach Boys. Je weet wel, de klassiekers!” Andy: “Alles wat mijn ouders opzetten in de radio en platen die ze thuis draaiden. De vroegste dingen die ik me kan herinneren zijn Leonard Cohen, de Doors en Queen. Toen ik zeven of acht jaar was begon ik zelf met muziek maken, of beter gezegd radioshows. Ik nam mijn zelfverzonnen jingles op met een bandrecorder of vier-sporen-cassetterecorder.”
Hoe hebben jullie muzikale wegen elkaar gekruist?
Shawn: “Op MySpace! Ik zag een foto van Andy met een groot afrokapsel, hoorde hem zingen en dacht meteen: met hem wil ik samenwerken! Het duurde nog even voordat het eindelijk zover was, maar het was het wachten meer dan waard!” Andy: “In 2005 was je niemand als je niet op MySpace zat. Ik herinner me dat ik de sound van Shawns plaat Soul Visa geweldig vond en bij bepaalde geluiden dacht: hoe heeft hij dat gedaan? Het duurde toen nog even voordat we wisten waar we ons in wilden vastbijten, maar we zijn eruit gekomen.”
Operatie Homerun
De hybride sound en smeltkroes van muzieksmaken die voortkomt uit de ontmoeting tussen Shawn en Andy klinkt door in alle nummers op West End Coast, het in 2015 verschenen Young Gun Silver Fox-debuutalbum. De albumtitel is dan ook een eerbetoon aan de Californische jaren zeventig West Coast-sound en West End, de levendige buurt in Londen. “West End Coast is opgenomen en afgemixt in mijn Trans-Yank studio in de West End” vertelt Shawn, “en de muziek heeft een heel sterke West Coast-invloed, dus voeg dat samen en je hebt pure magie!” “Creatief en geluidstechnisch is de herkomst van dit album vrijwel exclusief Amerikaans,” vult Andy aan, “maar dankzij waar én hoe we de plaat gemaakt hebben, is de mix net even anders dan anders.”
De succesvolle samenwerking komt voort uit een groot wederzijds respect tussen Shawn en Andy, volgens Shawn: “Ik wilde dit album al een hele tijd maken en Andy is de enige met wie ik het had kunnen maken.” Andy zegt over Shawn: “Delen van de muziek die hij voor dit album genereerde waren zo bijzonder dat ik diep moest graven voor teksten die deze recht zouden doen.”
Hoe verliep het creatieve proces bij het schrijven van West End Coast? Wie zong, wie bespeelde de instrumenten?
“In de basis heb ik de muziek geschreven, alle instrumenten bespeeld en het album gemixt en geproduceerd,” vertelt Shawn. Andy: “De melodieën en teksten zijn van mijn hand, ik heb alle vocals ingezongen. Hier en daar heb ik wat instrumenten bespeeld en in een paar gevallen had ik een nummer al geschreven voordat de productie begon, maar in essentie was de muziek en de productie Shawn’s domein en zanglijnen, teksten en melodieën het mijne.”
Jullie gebruiken beiden internet om jullie publiek te bereiken en jullie muziek te promoten, maar ook als middel om samen te werken en het album op te nemen. Hoe werkt dat precies?
Shawn: “Voor See Me Slumber maakten we de muziek al grotendeels samen voordat Young Gun Silver Fox geboren werd. Daarna begon ik met het schrijven, spelen en opnemen van instrumentale nummers in mijn studio, zodat Andy melodie en tekst kon schrijven en de vocals kon opnemen in zijn eigen studio. Dat gaf ons volgens mij de tijd om beiden in ons eigen tempo te werken en onze beste ideeën vast te leggen. Ik heb in het verleden vaker zo met anderen gewerkt, het is een benadering die werkt. Andy heeft waanzinnige vaardigheden dus ik kon erop vertrouwen dat hij kwaliteit zou leveren. Sterker nog, het was een homerun!”
Andy: “Het ging meestal zo dat Shawn mij afgeronde instrumentale tracks stuurde waar hij alles op had ingespeeld. Ik op mijn beurt creëerde de melodieën en teksten en nam de zanglijnen op, misschien nog een stukje keyboard of gitaar hier of daar. You Can Feel It is feitelijk geschreven in vier audio-berichten. Dat is een goed voorbeeld van de communicatieve steno die Shawn en ik onderling hebben maar toont ook hoe we technologie gebruiken om inspiratie te vangen en mee te werken.”
Hoe creëren jullie de sound van het album als jullie live spelen, met een band die als harde kern maar twee leden heeft?
“Onze live-band is klein maar fijn,” aldus Shawn, “Op drums hebben we Adrian Meehan, en op basgitaar David Page. Ik speel gitaar en verzorg samen met David de achtergrondzang. Andy speelt zijn Rhodes en zingt de longen uit zijn lijf. Om deze muziek te spelen moet je je hoofd erbij houden. Aandacht voor detail en finesse zijn een vereiste. Een leuke uitdaging!” Andy: “Onze ritmesectie is badass. Zo vet en strak – de perfecte aanvulling op de die lekkere ‘phasey’ harmonie-brei die Shawn en ik erbovenop leggen.”
Pockets of time
Zowel Shawn als Andy hebben een indrukwekkende staat van dienst in de muziekwereld. Shawn schreef en produceerde met diverse awards bekroonde muziek voor televisie, film en computerspellen. Daarnaast werkte hij met grootheden als Jeff Buckley en Amy Winehouse en is hij momenteel actief met formaties als AM & Shawn Lee en Shawn lee’s Ping Pong Orchestra, bekend van de hit Kiss The Sky. Hij heeft de afgelopen tien jaar besteed aan het opbouwen van zijn Trans-Yank Studio in Londen, waar hij zowel voor Young Gun Silver Fox als voor andere bands schrijft, opneemt en produceert. Andy veroverde dankzij zijn muzikale talenten in 2006 een plek op Corinne Bailey Rae’s succesvolle debuutalbum. De afgelopen jaren focuste hij zich op zijn zang, songwriting en productievaardigheden, naast samenwerking met diverse artiesten en muzikanten wereldwijd. Hij is vooral bekend als oprichter en voorman van Mamas Gun, de soul-rockband met wortels in het Verenigd Koninkrijk en heeft meerdere nummers geschreven die hoge ogen gooiden in de Japanse en Zuidoost-Aziatische hitlijsten.
Naast Young Gun Silver Fox zijn jullie beiden actief in verschillende muzikale projecten. Wat speelt er zoal en wat heeft de toekomst in petto?
Shawn: “Dit jaar zien nieuwe albums van Brothers Nylon, Bei Bei & Shawn Lee en Ping Pong Orchestra het levenslicht. Zowel Andy als ik zijn dus constant met meerdere acts en bands aan het jongleren. Het is voor ons beiden altijd zoeken naar tijd om aan nieuwe nummers te gaan werken, maar we komen er wel uit.” Andy: “Het vierde Mamas Gun-album verschijnt hopelijk aan het einde van het jaar, met bijbehorende data in het Verenigd Koninkrijk en een mini-tournee door Zuidoost-Azië. Ik heb net de laatste hand gelegd aan de productie van Amaury, het nieuwe album van Wouter Hamel, en ben in gesprek met blueszanger Earl Thomas over het schrijven en produceren van een eind 2017 te verschijnen album. Daarnaast beoog ik om eindelijk mijn eerste solo-album af te maken, maar dat wordt waarschijnlijk begin volgend jaar.”
Op de Nederlandse toer
Alhoewel Shawn en Andy in Groot-Brittannië gevestigd zijn hebben ze een speciale band met het Europese vasteland, en met Nederland in het bijzonder. Andy werkte met Waylon (The Escapist) en Lisa Lois (Breaking Away) en is enthousiast over zijn recente Nederlandse solo-productie. Aan het begin van dit jaar traden Young Gun Silver Fox tweemaal op voor een uitverkocht Paradiso en hun album komt regelmatig voorbij op diverse Nederlandse radiostations. Ook voor hun optreden in Utrecht in mei raakten de kaartjes snel uitverkocht.
Hoe komt het dat jullie zo’n speciale band met Nederland hebben?
Shawn: “Mijn liefdesrelatie met Nederland is nog maar net begonnen, maar ik geniet er enorm van en kijk ernaar uit om dit jaar in Nederland op te gaan treden. Ik voel me echt geliefd hier!”
“Mamas Gun trekt al jaren volle zalen in Amsterdam,” aldus Andy, “we hebben altijd de grootste lol met het Nederlandse publiek. Mijn andere band met Nederland komt door mijn uitgever. Ik heb hier twee keer al behoorlijk wat tijd hier doorgebracht en het ene project leidde tot het andere. Vanuit mijn samenwerking met Lisa Lois rolde ik weer in een samenwerking met Steffen Morrison (Do It All Again) en schreef ik met hem twee nummers voor zijn meest recente plaat. Meewerken aan het album van Wouter Hamel was ook een suggestie van mijn uitgever. Ik ben gek op Nederland en aangezien ik vlakbij het vliegveld Stansted woon, voelt Nederland een stuk dichterbij dan een hoop steden in Groot-Brittannië!”
Goede gear is goud waard
Bax Music begrijpt als geen ander dat goede apparatuur zijn gewicht in goud waard is. Welke gear kunnen jullie in de studio of op het podium absoluut niet missen?
Shawn: “In de studio kan ik niet zonder mijn hardware reverb units, Roland Space Echo, mijn Fender Deluxe versterker, mijn drums en een handvol gitaren en bassen. Zoals mijn Gibson ES-335.” Andy: “In de studio kan ik absoluut niet zonder mijn piano, een onmisbaar gereedschap bij het schrijven. Net zoals Shawn gebruik ik altijd een hardware reverb (spring). Mijn Roland Juno 6 gebruik ik ook vaak. Op het podium een Rhodes Mii stage piano en een MXR phaser-pedaal, alhoewel ik er recent een Waldorf 2-Pole Analog Filter bij gebruik.” ♦
Dit interview verscheen eerder in Bax Music Magazine (Voorjaar 2017).
Nog geen reacties...