De sync-knop – elke DJ controller, tabletop of softwareprogramma beschikt er tegenwoordig over. Manueel beatmatchen lijkt daardoor op de achtergrond te raken en dat zorgt voor een levendige discussie in de DJ-wereld, want gaat de ‘art of DJ-ing’ hiermee ten onder? En is deze functie het einde van de term deejay of geeft het juist meer speelruimte? In deze blogpost worden deze vragen beantwoord én geven we je nog wat advies op de koop toe!

 De sync-knop - elke DJ controller, tabletop of softwareprogramma beschikt er tegenwoordig over. Manueel beatmatchen lijkt daardoor op de achtergrond te raken en dat zorgt voor een levendige discussie in de DJ-wereld, want gaat de ‘art of DJ-ing’ hiermee ten onder? En is deze functie het einde van de term deejay of geeft het juist meer speelruimte? In deze blogpost worden deze vragen beantwoord én geven we je nog wat advies op de koop toe!

Vals spel?

De basis van DJ’en is toch wel het beatmatchen: zorgen dat het tempo van de ene plaat gelijk is met het ritme van de ander om zo een vloeiend geheel te maken. Met de sync-knop wordt dit gedaan door de software waardoor je in feite elke plaat naadloos erin kunt mixen. Verontwaardiging was veel te horen, want hiermee wordt maanden-, dan wel jarenlang werk van het matchen met de hand in een klap teniet gedaan. Het bijsturen, duwen en afremmen van je draaitafel of mediaspeler, meetellen, luisteren en oefenen zorgde ervoor dat je set misschien niet altijd tot op de milliseconde even strak was, maar wel dat er een bepaald soort swing in je optreden kwam waarmee je je publiek in hogere sferen kon krijgen. En is dat niet wat je nastreeft en meer voldoening geeft?

Beatmatchen: oefening baart kunst

Om op het juiste moment je track in te starten vergt natuurlijk oefening, dat spreekt voor zich. En aangezien beatmatchen zo ongeveer de hoeksteen is van het DJ-vak, is het geen onbelangrijk onderdeel om onder de knie te krijgen. Maar: de sync-knop is hierbij best te gebruiken. Raak eraan gewend hoe je op de beat zit en hoe dat klinkt en probeer het daarna met de hand. Hiermee raak je ook nog eens bekend met je tracks en stimuleert het de creatieve kant van het mixen. Op het moment dat je geen scherm voor je neus hebt staan en je dus op je gehoor je muziek moet instarten, heb je hier alleen maar profijt van en dwingt het respect af bij je collega-deejays.

In de praktijk

Goed, na uren en uren oefenen, ga je het podium op. Stel, je neemt het over van een andere DJ. Niets lulliger dan de muziek stopzetten en je eigen nummers erin te knallen. Op deze manier verpest je de vibe die je voorganger heeft neergezet en kom jij als onprofessioneel over. Als je dus meetelt en je plaat in hetzelfde aantal BPM (beats per minute) in zet, kan dit alleen maar bijdragen aan de sfeer en zullen de mensen die ertoe doen je herinneren als een respectvolle en goede DJ. Wil je ook nog wat andere apparatuur aansluiten, zet dan meteen een langere track in waarmee je genoeg tijd hebt om alles op te zetten. En oh ja: zorg altijd voor een back-up, je zal niet de eerste zijn die last heeft van falende apparatuur.

Wat denk jij, is de sync-knop een zegen of een vloek? Deel je ongezouten mening hieronder met ons en andere lezers!

6 reacties
  1. RvL schreef:

    Laten we eerlijk zijn, beatmatchen is niet meer dan een truukje. Iedereen (met een beetje ritmegevoel) kan het leren. Ik draai zelf al 20 jaar en ben begonnen met vinyl (nu soms nog). Maar op dit moment doe ik gewoon aan de Sync hype mee. Je kunt elkaar voor de gek houden en je er tegen verzetten omdat je denkt dat je iets ‘speciaals’ in huis hebt met je beatmatch skillz, maar niets is minder waar. Sync is gewoon de toekomst en er gaat nog veel meer komen. Mensen (geen DJ zijnde) die beweren dat beatmatchen je een echte DJ maakt, hebben zelf bijna nooit in de gaten dat hun grote held achter de tafels ondertussen ook aan de Sync knop zit. Sowieso, elke DJ die achter een CDJ staat, kan de BPM’s zien en daardoor eigenlijk de boel ook ‘faken’. Daarnaast haalt tegenwoordig nagenoeg elke DJ zijn tracks door Rekordbox. Zonder het hele beatmatchen kun je ook veel creatiever met je set omgaan. Je krijgt ruimte om met meerdere decks te werken, samples etc. etc. De creativiteit bepaald in mijn ogen de kwaliteit van de DJ, in combo met het aanvoelen van het publiek en daar op in kunnen spelen (afhankelijk van situatie).

    • Hans-eddy schreef:

      Helemaal 1000 procent mee eens. De mensen die opgegroeid zijn met vinyl en curry en van inkel weten hoe het werkt. Nu zijn Dj,s een beetje meer Ict,er. 😂

  2. Youp schreef:

    Ik gebruik de sync eigenlijk nooit en denk dat je hem uberhaupt alleen moet gebruiken als je al kan beatmatchen en niet andersom. Stel je komt in een kroeg met wat oudere CDJ’s zonder sync dan val je zwaar door de mand als je niet kan beatmatchen. Gebruik sync alleen als je heel veel platen in een uur wil draaien (40 – 45 tracks of meer).

  3. Danny schreef:

    Beat sync heeft ook met technologische ontwikkeling te maken. Creativiteit is meer dan alleen beatmatchen. Alleen loopzuiver gemixte tracks maken nog geen goede mix. Bestmatchen kan ook zoals vroeger op de kale beat van een track, maar is voorspelbaar.
    Input van de DJ en persoonlijkheid en stijl hangen samen, met platenkeuze en het doormixen op toon en welke stuk van een track word daarvoor gebruikt.

  4. Vinnie Vin Tage schreef:

    Sync is inderdaad technische tool, superfijn vind ik zelf. Tuurlijk goed voor ritme gevoel, beatmatchen… Ik kan zeggen dat ik dat zeker heb. Focus mij liever op de set, de tracks en natuurlijk de zaal.
    Soms combineer ik old school hip hop met techno, dan probeer ik wel truukjes uit te halen met het tempo verschil. Vroeger draaide ik ook vinyl, samen met cd’s. Nu gaat het wel fijner met de sync.
    Ik draai altijd live, geen pre setjes. Dat vind ik persoonlijk kwalijker dan een sync knop gebruiken

  5. djwacko schreef:

    Beatmatchen was ramp met snaar aangedreven turntables. je moet toch met de tijd mee en sync hoort er bij. ik kan beide maar gebruik heb vaak om snel bpm gelijk te trekken en vertraag of versnel vaak om helemaal strak uit te komen. voordeel is dat je nu meer tijd hebt om andere leuke dingen te doen. loopjes, effecten of gewoon optimaal je sound afstellen. komt denk ik dus de mix ten goede omdat je er meer tijd voor hebt

Laat een reactie achter