Algemeen
De oude Sledge was een erg interessante synthesizer. Weliswaar varend onder de Studiologic-vlag, maar technisch gezien van Waldorf - niet de minsten op synthesizergebied. De nieuwe Studiologic Sledge 2.0 synthesizer borduurt voort op dit concept, maar heeft wel erg interessante nieuwigheden toegevoegd. De meest imposante toevoeging is sample playback. En om maar meteen met de deur in huis te vallen: voor live-toepassingen geeft dit de Sledge een dikke streep voor op heel veel andere synthesizers.
Eigenschappen van de Studiologic Sledge 2.0 synthesizer
Maar allereerst de algemene zaken. De foto toont het al aan: ook de 2.0 is een knoppenbak, dus het zelf programmeren van klanken is zeer uitnodigend en duidelijk. Er zijn drie oscillatoren, met ondersteuning voor PWM, sync en FM. Naast de klassieke analoge oscillatoren zitten er ook 66 PPG Wave-klanken in (osc 1). De PPG was een vrij unieke (en kostbare) synthesizer uit de jaren 80, gemaakt door de voorganger van Waldorf. Uiteraard is een multi-filter present: low/band/high-pass, in de smaken 12 en 24 dB. De polyfonie is in de Sledge 2.0 opgeschroefd naar 24, en bij de effecten is er nu ook een combinatie van reverb+delay mogelijk. Ook nieuw is dat u twee klanken tegelijk kunt bespelen; als split of layer.
De Sledge 2.0 en samples
Het feite dat u zelf uw eigen samples kunt inladen in het 60 MB flashgeheugen van de Sledge 2.0 is een geschenk uit de hemel. De Sledge 2.0 blijft daarmee in feite altijd actueel, daar waar andere synthesizers nog wel 'ns oude samples uit de jaren 90 presenteren. Daarbij komt het zelf inladen van samples niet eens zo heel vaak voor bij hardware-synthesizers, dus zó veel keuze is er niet als u deze mogelijkheden zoekt. U laadt deze samples in voor oscillator 1, de andere twee oscillatoren blijven voor de virtueel analoge engine. Het managen van die eigen samples doet u met de gratis software Spectre (Mac/PC). Houdt u van een creatief avontuurtje? Niemand dwingt u om kale instrumenten als samples te gebruiken. Een compleet stuk muziek of een stukje spraak is net zo makkelijk en een goede basis voor een sound-scape.
Voordelen van samples
Met name voor live-toepassingen is deze gele rakker erg interessant. Speelt u in een (klein) orkestje? Met een Sledge 2.0 zou u een groot koor in kunnen laden, of een grote vleugelpiano, of een serie geluidseffecten, of wat dan ook. Zo vervult u in een orkest de rol van dit soort klanken met een apparaat van nog geen 9 kg, mét vele controllers en een fijn klavier met aftertouch. Bij reguliere sample-synthesizers zijn dit soort klanken meestal erg klein (een paar MB hooguit, meestal minder), omdat er nu eenmaal veel verschillende klanken in dat geheugen moeten staan. Bij de Sledge 2.0 kunt u ervoor kiezen om heel veel geheugen toe te wijzen aan een enkel instrument, en dat hoort u terug in kwaliteit.
Tips of opmerkingen over dit product
Let op: De Spectre-software kunt u hier downloaden.