Algemeen
De Roland Fantom-6 is de hagelnieuwe synthesizer van het bedrijf dat in de muziekgeschiedenis al vele legendarische synths op de markt heeft gezet. In de jaren 80 en 90 waren synths (ook de digitale) redelijk afgebakende machines die je gebruikte naast vroege computer-sequencers. Tegenwoordig zijn een hoop van de productiemethoden opgeschoven richting computers, "in-the-box" genaamd. Dus, als Roland ineens met een nieuwe top-of-the-line synth uitkomt, dan kun je haast al voorspellen dat dit niet zomaar 'de volgende synth' is. En dat klopt in dit geval ook; aan de mogelijkheden van de Fantom kun je afleiden dat deze synth nagenoeg alles wil bieden wat je met computers kunt, maar dan met de de vertrouwde interface van een portable klavier, met comfortabele hands-on bediening.
Eigenschappen van de Roland Fantom-6
De synth-engine is een hele uitgebreide; natuurlijk zitten er tal van samples in, en voor deze Roland zijn dat trouwens geheel nieuwe samples! Met het ruime touch-scherm kun je zelf uitgebreide klanken maken of veranderen. Om maar even goed aan te stippen hoe enorm gelaagd deze engine is: de basis noemen ze bij Roland een partial, en dat is een complete synthesizer met oscillator, amplituderegelaar, filter, twee LFO's en effecten. Een toon kan uit vier partials bestaan en een scene bestaat uit maximaal zestien tonen. Een heel bekend verschil tussen hardware en software, om maar eens een onuitputtelijk debat aan te zwengelen, is dat computers met software flexibel en principe grenzeloos zijn, terwijl hardware beperkt wordt door allerlei verouderde grenzen. De Fantom rekent daar goeddeels mee af; alle zestien parts hebben hun eigen effecten! In het algemeen kun je bij de Fantom stellen dat de eigen processorkracht de limiet is, niet zozeer de beperkingen van weleer.
Andere bijzonderheden
Tal van zaken in de Fantom zijn nieuw en zeer interessant. Een ingebouwde audio-interface bijvoorbeeld, of een nieuw en zeer prettig spelend klavier met channel-aftertouch. Minstens zo bijzonder is de integratie met Logic Pro, GarageBand en MainStage. Ook leuk is een flink grotere velocity-range, iets wat je goed ervaart met de ingebouwde piano's (technologie van V-Piano). En natuurlijk staan arpeggiator en sequencer paraat om snel muziek te produceren. In combinatie met de drumpads is er zelfs sprake van clip-based compositie. Toch meer interesse in TR-stijl sequencing? Ook dat kan. Er zit zelfs een echt analoog filter in die je vrij kan toewijzen. Aan een klank bijvoorbeeld, maar je kunt ook de hele synth door dat filter sturen. Sampling is mogelijk, je kunt gigabytes vullen. En had je de achterzijde al gezien op de afbeeldingen? Heb je ooit zó veel connectoren gezien op een synthesizer? Het mag duidelijk zijn dat dit weer een synth is waar de concurrentie serieus rekening mee mag houden. En wie de mogelijkheden van 'in-the-box' wil hebben, maar toch graag zonder computers wil werken, voor die personen is de Fantom de allereerste keuze!