Algemeen
Aan het begin van de jaren 80 waren er populaire synthesizers van Oberheim: de OB-8, OB-X en OB-Xa. Deze synths waren behoorlijk groot, zoals heel veel synths uit die tijd fysiek groot waren. Maar ook de klank was groot, denk even aan Van Halen, met z'n hit 'Jump'. Heel veel high-profile artiesten gebruikten een OB, het waren simpelweg dé synths uit die jaren. Maar, de klok stopt voor niemand; MIDI verscheen, de OB's hadden geen MIDI. De DX7 verscheen, vroege samplers en ROMplers renden de studio in, analoge synths werden een gesloten hoofdstuk. Er waren nog wel MIDI-retrofits, maar halverwege de jaren 80 was 't eigenlijk gewoon afgelopen. We draaien de klok een eindje vooruit, naar de dag van vandaag; het merk Oberheim is er weer, nadat Sequential jaren het gedachtengoed van Oberheim had voortgezet. En wát een binnenkomer gelijk: de Oberheim OB-X8 synthesizer. Dit is weer zo'n dag, zo'n memorabel moment in de muziekgeschiedenis!
De Oberheim OB-X8 - al het goede van vroeger
Het zal niemand verbazen dat de OB-X8 geheel analoog is, en zoals je dat wel vaker ziet combineert dit nieuwe model diverse oude modellen, in dit geval uit de oude OB-serie. In dit nieuwe instrument heb je dus de gecombineerde architectuur van de OB-X, OB-Xa en OB-8. De oude fabrieksklanken zijn er weer, met daaraan toegevoegd nieuwe klanken. Zelf een klank maken is natuurlijk het leukst, met name als je het bedieningspaneel in ogenschouw neemt. Alles zit in logische secties, de layout is schoon, en is vooral een voortzetting van de OB-X. Er zijn synths die hun best doen om visueel zo onlogisch mogelijk te zijn, niet deze. Als je hier niet in no-time een mooie klank mee kunt maken, dan heb je de verkeerde hobby gekozen.
Maar wacht, er is meer!
Het klavier is van Fatar, is aanslaggevoelig en heeft aftertouch. Nou, Fatar kennen we allemaal wel, daar mag je op bouwen. Natuurlijk is er nu DIN-MIDI en USB-MIDI, dus hij integreert perfect in je studio. Houten zijkantjes, ze blijven mooi en populair, en ze zitten ook weer op de OB-X8. Maar wat is er nou echt 'meer', in de tussenkop van deze alinea? In de OB-8 had je een 'page-2', dat was een extra set parameters onder de bedieningselementen. Daar kon je best wel de diepte mee ingaan qua sound-design. In deze nieuwe OB-X8 is die 'page-2' ook weer aanwezig, links van het display. Dus wie na een eerste blik op de foto's denkt: 'is dat alles?', die mag ervan verzekerd zijn dat er inderdaad meer is.
De waarde
Laten we er niet verholen over doen, dit is een synth met een prijskaartje. Maar dat hebben we vaker gezien de afgelopen jaren, ook bij synths die een stuk minder conventioneel zijn. Er blijkt toch steeds weer een publiek voor, dat is voor ons ook altijd weer een verrassing om te zien. De OB-serie had vier decennia geleden zo'n enorm grote reputatie, dat alleen al om die reden de vraag naar de OB-X8 er echt wel zal zijn. Het grappige (of misschien juist het 'wrange') is dat het echt een makkelijke synth is voor juist de beginners, maar het zullen vermoedelijk de welgestelde muzikanten zijn die zich deze nieuwe Oberheim cadeau kunnen doen. Het is een nieuwe synth gebaseerd op een absolute klassieker. Bovendien: gemaakt door de legendarische Tom Oberheim (1936) die - op het moment van schrijven - gelukkig nog steeds onder ons is. Misschien moest deze synth wel gemaakt worden om de cirkel rond te maken in het bewogen leven van Tom.