Algemeen
In een ver verleden had je het bedrijf ARP, en een bekende synthesizer van dat bedrijf was de ARP 2600, geproduceerd gedurende de jaren 70. Door sommigen zelfs een van de beste synthesizers ooit genoemd, en gretig gebruikt door Jean Michel Jarre, Rick Wakeman, Brian Transeau, Tony Banks, Nine Inch Nails en vele andere andere grote namen. Enige tijd geleden blies Korg de oude ARP-legacy nieuw leven in met de Odyssey, en nu komen ze met uitgerekend die zo geliefde ARP 2600 op de proppen. Een grote staande synthesizer, inclusief controller-keyboard, met vele controllers en patchgaten, en met een karakter dat eraf druipt als honing van een lepel. Het duurde veertig jaar, maar dan heb je ook wat!
Eigenschappen van de ARP 2600 FS
In principe is het gewoon de oude ARP 2600, maar we maken alsnog een kleine rondleiding in dit analoge museum. Er zijn drie oscillatoren die behoorlijke stabiel zijn. Ze kunnen elk dienst doen als reguliere oscillator of als LFO. Oscillator 2 en 3 bieden pulse-width, en de oscillatoren kunnen onderling zo geschakeld worden dat er FM optreedt. De filter biedt resonantie (met zelfoscillatie) en een hoop modulatiemogelijkheden. Die modulatie is overigens een kernmerk dat je overal terugvindt; in feite bepaal je met patchkabels (10 stuks meegeleverd) de architectuur van je klank. Een synth als deze noemen we semi-modulair omdat de patchbare basis er al wel ligt, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Eurorack-modules waarbij je ook die basis zelf kunt samenstellen. Uiteraard ontbreekt ook een VCA-module niet, en er is zelfs een galmveer aan boord voor alle spacey effecten die je wellicht nog kent van de jaren 70 en 80. Er is een noise-generator met witte, roze en bruine ruis, er is een sample/hold-generator, er is een audio input met envelope follower en ringmodulator en er zijn voltage processors. Met dat laatste moet je denken aan inverters en delays op het CV-signaal.
Keyboard en praktische zaken
Het bijbehorende 49-toetsen keyboard biedt zaken als een arpeggiator en vibrato. Niet aanslaggevoelig, maar wél met aftertouch. De zijkant van de synth verraadt dat dit toch wel een eigentijds product is: DIN-MIDI en USB-MIDI. Het integreert dus prima in je huidige studio. Zowel de synth als het keyboard hebben hun eigen koffer, en het geheel plaats je weer in de meegeleverde flightcase op wielen. Men neemt aan dat je, zoals de proggers van weleer, deze 2600 weer gaat gebruiken in je band. En waarom ook niet, het zag er toen cool uit, en dat doet 't anno vandaag nog steeds.
Doelgroep
Het is niet een synth voor iedereen, dat mag duidelijk zijn; monofoon, groot, er zitten geen piano's in, en er hangt best een prijskaartje aan - alhoewel het ergens eigenlijk ook wel weer meevalt. Zoals J.P. Morgan ooit zei: "als je moet vragen naar de prijs kun je 't sowieso niet betalen". Deze synth is er voor de goed bemiddelde sound-designer die het ervoor over heeft en 'm echt gaat gebruiken. En dan krijg je ook echt een replica (met MIDI en USB) van een stukje popgeschiedenis in huis. Er worden er niet veel van gemaakt, dus ook deze 2600 wordt straks een machine die gewild (en kostbaar) gaat zijn op de tweedehandsmarkt, houd dat in het achterhoofd.
Tips of opmerkingen over dit product
- Let op: dit product wordt geproduceerd in een beperkte oplage; op = op!