Announcement

Collapse
No announcement yet.

Scanmaster 2 MKII

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Scanmaster 2 MKII

REVIEW SCANMASTER 2 MKII
    (Deze tafel toont veel overeenkomsten met de Elation DMX operator 192)

Ik heb deze tafel nu ruim een jaar in gebruik en al die tijd met veel plezier.

ALGEMEEN
    De tafel heeft 192 kanalen verdeeld over 12 fixture buttons. Onder elke fixture button zitten dus 16 kanalen, helaas heb je maar 8 faders dus bij fixtures met meer dan 8 kanalen moet je switchen tussen kanaal 1-8 en 9-16 d.m.v. de channel bank functie, dit werkt niet altijd even makkelijk.

UITERLIJK
    De tafel is, net zoals meer producten van Showtec, blauw gekleurd. Ikzelf erger me hier niet aan, maar ik zou me kunnen voorstellen dat dit als minpunt gezien wordt. De tafel wordt geleverd inclusief zwarte rand, zodat je hem ook mooi kunt neerzetten als je hem niet wilt inbouwen. Deze zwarte rand is er wel af te halen zodat je hem kunt inbouwen (19 inch; 3 HE).

JOYSTICK
    De joystick vind ik zelf erg tegenvallen, deze beweegt niet soepel en het is moeilijk om pan en tilt tegelijk te besturen omdat de joystick alleen goed naar links en rechts of naar beneden en boven kan bewegen maar niet goed schuin. De scanmaster 3 bevat een soepelere joystick.

Het bovenste kopje van de joystick is er af te halen, dit is ook wel nodig omdat hij anders schuin kan gaan staan in de “DAP scanmaster flightcase”. Wanneer de joystick geruime schuin staat in bijv. een flightcase krijg je hem nooit meer helemaal recht.

De joystick module is er af te schroeven en volgens de handleiding bestaat er ook een jog wheel module voor, echter is deze niet leverbaar en ook nooit leverbaar geweest volgens Highlite.

SCENES EN CHASES
    In tegenstelling tot de andere scanmasters heeft deze tafel 12 i.p.v. 6 chases (programma). Één chase kan uit maximaal 99 scenes (stilstaande plaatjes) bestaan. Het grote nadeel aan de scanmasters is dat er maar 1 chase tegelijk kan worden afgespeeld, hierdoor is de tafel minder geschikt om te gebruiken voor zowel conventioneel als intelligent licht.

Boven de faders zitten 8 scene buttons. Er zijn 30 banken met elk max. 8 scenes en de scenes die je kunt oproepen zijn afhankelijk van de chase die aan het afspelen is. Speelt een chase in auto modus af en druk je op een scene button, dan zal de scene even verschijnen maar na de ingestelde tijd weer plaatsmaken voor de volgende stap van de chase.

Het verwijt dat de scanmaster moeilijk programmeren is, ben ik het niet mee eens. Met een heel klein beetje basiskennis Engels moet het wel lukken.

DISPLAY
    Wat ik zelf erg jammer vind is dat ze een zogeheten 4-digit display hebben gebruikt. De scanmaster 3 maakt gebruik van een 2x 16 tekens display, dit is een stuk duidelijker omdat er dan ook woorden op kunnen staan i.p.v. alleen getallen.

SPEED EN FADE TIME

Met de speed fader kun je de snelheid van de chase instellen, een snelheid tussen de 0,1 seconden en de 10 minuten. Met de fade time kun je de snelheid bepalen waarmee de verschillende scenes in elkaar overlopen. Maar de fade time heeft niet alleen invloed op de chases, maar op alles. Als je bepaalde kanalen met de faders bedient zullen die ook met de snelheid van de fade time reageren, wat soms behoorlijk irritant kan zijn omdat je niet snel kunt ingrijpen.

ROOKMACHINE
    Deze tafel heeft ook een rookmachine button, waarmee je je rookmachine kunt activeren. Er zitten ook 2 ledjes naast: bij groen is de rookmachine klaar voor gebruik, bij rood is de rookmachine aan het opwarmen. De rookmachine kan aangesloten worden via een 5-polige DIN kabel (wordt ook veel gebruikt voor midi). De rookmachine moet wel zo’n aansluiting hebben, anders is het niet mogelijk om deze te gebruiken i.c.m. deze tafel. Onder andere enkele rookmachine’s van Antari en de American DJ Fog Storm hebben zo’n aansluiting.

BLACKOUT
    Als de tafel aangaat springt hij meteen in black out modus, dit is niet aan te passen. Het is niet mogelijk om bijv. een stroboscoop aan te zetten in de black out modus. Als de tafel in black out modus staat knippert er een lampje links bovenin op de display.

AUDIO
    Deze lichttafel maakt gebruik van een RCA (tulp) ingang voor het geluid i.p.v. een ingebouwde microfoon. Dit vind ik zelf een groot voordeel omdat de functie hierdoor echt te gebruiken is. Het is wel verstandig om voor het inkomende signaal het zogeheten record signaal te gebruiken. Dit kun je krijgen door een enkele tulp kabel te verbinden tussen de REC-uitgang van je mengpaneel en je lichttafel. Bij een gewoon master signaal reageert de tafel niet goed of juist overgevoelig.

USB POORT BOVENZIJDE
    Aan de bovenzijde zit een USB poort waar een lampje in kan. Ook zou er een USB-stick in moeten kunnen om een back-up te maken van bepaalde scenes of chases. Een normale USB-stick is hier echter niet geschikt voor en de geschikte USB-stick heeft Highlite nog niet in het assortiment, wat ik wel een beetje jammer vindt.

ACHTERZIJDE
    Op de achterzijde zitten de volgende aansluitingen:
    -DMX uit (3-polige XLR-female)
    De DMX uitgang.
    -Audio in (RCA-female)
    Voor het aansluiten van een externe audio bron, hier heb ik het net al even over gehad.
    -Midi uit (5 polige DIN-female)
    Voor het uitsturen van een midi signaal i.p.v. een DMX-signaal.
    -Midi in (5 polige DIN-female)
    Voor het aansluiten van een extern midi apparaat. Geschikt om een extern midi controllertje aan te hangen zodat je de lichttafel kunt triggeren.
    -Rookmachine uit (5 polige DIN-female)
    Voor het aansluiten van een rookmachine, ook hier heb ik het net al even over gehad.
    -USB (USB-B)
    Volgens de handleiding zou deze poort moeten dienen voor een data back up. Echter is het daarvoor benodigde programma nog niet beschikbaar volgens Highlite.
    -DMX polarity switch
    Met deze switch kun je kiezen of je een DMX-signaal of een midi-signaal wilt uitsturen.
    -ext. step control (DB9-female)
    Hier kun je verder niets mee, deze aansluiting is alleen bedoeld voor Highlite zelf.
    -Stroomtoevoer (DC-female)
    Voor de stroomtoevoer zit een adapter meegeleverd.

LED PARREN
    Het verwijt dat deze tafel niet handig is voor ledparren, ben ik het absoluut niet mee eens. Deze tafel heeft exact dezelfde functies als een led operator of led commander, het enige verschil is dat je bij deze tafel de kanalen niet hoeft te patchen en dat er niet bij staat waar welke fader voor dient. Bovendien kun je op deze tafel ook ledparren en scanners tegelijk bedienen, maar dat is geen aanrader omdat er maar 1 chase tegelijk kan worden afgespeeld.

HANDLEIDING

De bijgeleverde handleiding is erg beknopt en in het Engels. Er staat alleen de basis in; scenes en chases maken, wijzigen en verwijderen. Er staan geen plaatjes in maar het staat wel stap voor stap uitgelegd met de naam van de knop waar je op moet drukken dikgedrukt. Je hebt dus weinig echte kennis van de engelse taal nodig. Aan de onderkant van het apparaat zit ook nog een overzichtje van hoe je scenes en chases maakt, wijzigt en verwijdert.

TECHNISCHE SPECIFICATIES
    Afmetingen: 483x135x82 mm (19 inch 3 HE)
    Gewicht: 2,2 kg
    Aantal DMX kanalen: 192
    Power input: 9-15V

KORTOM
    Een leuk tafeltje voor kleinere toepassingen, zeker gezien de niet al te hoge prijs. Geschikt voor ledparren of scans. Ook kun je er daarnaast nog 8 kanalen live op doen.

Ik vind jammer dat de tafel nog niet helemaal “af” is. Sommige functies zijn niet te benutten, waaronder de back-up op een memory stick.

De faders zijn helemaal niet stroef, zorg dat dit ook niet gebeurt en dek je apparaat altijd af.

Productpagina Scanmaster 2 MKII

Productpagina Elation DMX operator 192

Nou, volgens mij licht dat licht je wel! Nette, duidelijke review!

Comment

Inderdaad een duidelijke review!

Ik moet binnenkort ook maar is gaan kijken naar een lichttafel, want Freestyler is niet voor het grote werk.

Comment

Originally posted by BCDrivein View Post
        Inderdaad een duidelijke review!

Ik moet binnenkort ook maar is gaan kijken naar een lichttafel, want Freestyler is niet voor het grote werk.
        Een scanmaster ook niet.

Ben erg benieuwd wat je het grote werk vind, en waar Freestyler tekort schiet?

Comment

Originally posted by Paradise View Post
          Een scanmaster ook niet.

Ben erg benieuwd wat je het grote werk vind, en waar Freestyler tekort schiet?
          een voorbeeld:
          Ik moet draaien bij een playbackshow of musical, dan wil je het liefst dat alles mooi op de muziek gaat.
          Ik vind zelf dat dat iets moeilijk gaat met Freestyler dan met een lichttafel.

Comment

Working...
          X